Alfa166GTA

Re: RE: Alfa 166 GTA (OPGELOST)

di jun 28, 2011 10:00

Die auto is illegaal.... De motor is niet omgekeurd bij de RDW. Als je een ongeluk maakt en een technisch onderzoek krijgt ga je nat! :!:

3.2 is geleverd in de 166 dus omkeuren moet mogelijk zijn.
Ik kan hem idd om lalten keuren.
Echter vraag ik mij af waarom dat niet al is gebeurd.
Gezien dit blok er al 6 jaar in ligt en geplaatst is door Savali in Houten.
Je zou toch zeggen dat een dealer daar zorg voor draagt? Maargoed.

Ik ga wel eens informeren bij de RDW.
een V6 blijft een V6 en dat maakt geloof ik niet veel uit.
Je mag ook een V6 uitboren zonder omkeuren... Of tunen zonder omkeuren...
Kijk, leg je er een V8 in, ja dan snap ik dat omkeuren ja. Maar V6 = toch V6???

Of vergis ik me nou? Iemand contacten bij het RDW???

Alfa166GTA

di jun 28, 2011 10:06

heb je deze auto gekocht toevallig:

http://www.vanlingenalfaparts.nl/NL/aut ... -gta-motor

ik neem aan dat je distributie hebt laten doen...
Jep die ja.

Wat we ermee gaan doen:

- Distributie en alles om het blok heen, multieriem spannsers rollen etc.
- Koppeling
- Motorrevisie ( complete kop en krukas)
- Interieur in het leer (zwart MONO origineel)
- Stuur Fase II
- Andere velgen
- Veerpootbrug voorzijde
- Dikkere spoorstangen, stabilisatoren en draagarmen voor en achter.
- Chassis versteken door balken eronder te lassen
- Roltrex compressor laten plaatsen
- Fine tunen en exterieur tunen.

Dus we zijn nog wel even bezig.
Denk er ook aan om hem maar even te verplaatsen naar "Projecten" ;)

En dan op de vraag: is dat het waard, Ja. Autoliefde roest niet. En het "iets hebben dat een ander niet heeft of zo kan kopen" blijft leuk

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2011 10:07

Ik ben nu met de revisie bezig en dan komt er een Roltex compressor op... Dan wordt het pas echt leuk.
al meer info gevonden voor de compressor (neem aan Rotrex)? (heb namelijk jaren op een Roltex gewerkt, maar daar moet je eens op google-en haha :lol: )

anders kan je via "zoeken" naar Tunnelrit 2010 en dan kijken wie er met die 159 compressor rond reed, kan je wellicht wat meer info van krijgen :idea:

of kijk eens op mobile.de want daar staan maar grote regelmaat GTA+compressor te koop, via die weg kan je ook wat info krijgen

V6 is niet zo maar V6, google daar ook nog even op!!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa166GTA

di jun 28, 2011 10:22

Ik ben nu met de revisie bezig en dan komt er een Roltex compressor op... Dan wordt het pas echt leuk.
al meer info gevonden voor de compressor (neem aan Rotrex)? (heb namelijk jaren op een Roltex gewerkt, maar daar moet je eens op google-en haha :lol: )

anders kan je via "zoeken" naar Tunnelrit 2010 en dan kijken wie er met die 159 compressor rond reed, kan je wellicht wat meer info van krijgen :idea:

of kijk eens op mobile.de want daar staan maar grote regelmaat GTA+compressor te koop, via die weg kan je ook wat info krijgen

V6 is niet zo maar V6, google daar ook nog even op!!!
Ik ben er al achter dat Autodelta in Londen hem kan fixen.
Maak ik er gelijk een weenkendje weg van 8)
Rotrex idd, verschreef me.

Maar autodelta kan ze nog steeds leveren en moteren.
Alleen die prijs... :shock:
ken dat nou niet goedkoper?

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Alfa 166 GTA (OPGELOST)

di jun 28, 2011 11:59

Is herkeuren wel nodig?

RDW reactie:

Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.

Met vermogenstoename zal het spannend worden en zeker met de compressor er op geschroefd.
Want in de basis moet je uitgaan van het vermogen van de originele motor welke aan het kenteken gekoppeld is.
Ik vind de kosten ook nog wel te overzien, behalve die geluidstest....dB meter in de puup en dan weet je het toch al?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2011 18:25

Volgens mij is dit wel een heel oud citaat... Hier is namelijk nog geen sprake van een bouwjaar.

Hieronder een iets recentere die nog steeds geldig is. Zoals je kunt zien is het voor auto's vanaf 98 wat lastiger.
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

Kosten:

De kosten voor een wijziging voertuig bedragen ? 42,00 voor een licht voertuig (<3500 kg) en ? 50,00 voor een zwaar voertuig (>3500 kg).

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
v6 is een v6 geldt alleen bij de APK. De verzekering is voor een auto met een 2.5 typegoedkeuring afgesloten en niet voor een 3.2, dat levert geen prettige situaties op als je een ongeluk maakt. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2011 20:09

Mono interieur? MOMO maakt interieuren.

AutoDelta is bij mijn weten nog steeds (door de garage die vroeger van Lingen was) in Nederland vertegenwoordigd? Dat is tegenwoordig dus Vireo Houten. De ombouw zou je daar kunnen laten doen. Of dit nog steeds mogelijk is met de aangepaste wetgeving is mij niet bekend.

Bij mijn weten zit het tegenwoordig zo: Je motor is een andere motorcode dan waar de auto mee geleverd is en de GTA-motor is niet in de 166 geleverd. Omdat de GTAmotor een andere motorcode is dan de 3.2 die in de 166 geleverd is, is je motor illegaal en zal je een volledige keuring voor een "one off" auto moeten doorgaan om deze motor op kenteken te krijgen. Verder zal je alle 3.2 spullen die op de 166 geleverd zijn in combinatie met die auto moeten monteren, omdat je anders zeer waarschijnlijk geen goedkeur krijgt. Voor het enige echte antwoord, neem kontakt op met de RDW. Zij kunnen je precies vertellen hoe de regels voor jouw auto uitgelegd moeten worden. Ik zou in ieder geval eens met de RDW en Vireo Houten gaan overleggen hoe je dit opgelost gaat krijgen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2011 23:23

Als je geen bestaande typegoedkeuring kunt overnemen zou het erg moeilijk zijn is mij verteld. Maar meer ervaring heb ik er niet mee aangezien al de auto's die wij omkeuren ouder zijn als 1998... En dan is het erg makkelijk omkeuren. :D

Alfa166GTA

do jun 30, 2011 14:24

Oke jongens,

Ik heb even goed in alle onderhouds historie gekeken (1 ordner vol!)
Auto is altijd bij Sam van Lingen (later Vireo) in onderhoud geweest vanaf dag 1.
Voor elke beurt, maar ook elk piepje en kraakje is er meteen vervangen... Super onderhoud dus. Heb dit nog nooit zo extreem gezien...
VOORBEELD:
Klant klaagt over kraken onder de auto:
WERKZAAMHEDEN
Draagarmen onder en boven, stabilisator-stangen en spoor-stangen Links en rechts vervagen, auto uitgelijnd, banden vervangen en gebalanceerd.

Omdattie kraakte :S Hoe bedoel je Alfist...

En zo heb ik er nog tientallen bij zitten waarvan je denkt... Jah...
Maargoed, geeft wel aan hoe zuinig de beste man erop was, maar ook wat voor klant hij was voor Vireo.
Ik heb de gegevens van deze man, maar denk niet dat hij erop zit te wachten dat ik hem ga zitten bellen.
Neem immers aan dat Vireo en van Lingen weten waar ze over praten.

Zij hebben ook het blok ingebouwd en wat ik kan vinden op de nota's hebben ze het onderblok behouden, de krukas en toebehoren vervangen en een nieuwe 3.2 V6 GTA kop geplaatst.
Blijft het motor nummer dan niet hetzelfde?
Dit had dan toch al bij een APK (sinds 2005) naar voren moeten komen? Of steekproef
De dealer heeft hem immers vervangen en je mag aan nemen dat zij wel weten wat te doen en een klant niet na een reparatie van ruim 11 ruggen "illegaal" de weg op sturen?

En zo ja, wie is hier dan verantwoordelijk voor? (lees aansprakelijk)

En dan over de typegoedkeuring: dat zal wel mee vallen. Er is immers ook een 166 3.2 V6 24v geleverd vanuit de fabriek (vanaf 2003)
Dit is hetzelfde blok met uitzondering van het motormanagement.

Ervaring iemand?

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

do jun 30, 2011 15:08

Ik heb de gegevens van deze man, maar denk niet dat hij erop zit te wachten dat ik hem ga zitten bellen.
Als die man zoveel tijd en geld heeft gestoken in de auto zal hij het misschien juist waarderen dat een volgende eigenaar serieus met zijn ex-Alfa bezig is.

Het contact kan heel kort zijn: "Mag ik u even lastigvallen?" antwoord: "Nee".

Ik schat de kans dat het iets langer gaat duren redelijk groot.

alfa164superwebmaster
Member
Member

do jun 30, 2011 15:14

zou de man zeker even bellen.

Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat ze zuigers, bussen, krukas en koppen van een gta gebruikt hebben met een 2.5 onderblok.

Dat zou betekenen dat ze het blok uitgeboord hebben (boring van een 2.5 = 88mm, boring van een 3.2 is 93 mm)
Beter en goedkoper is meteen een gta motor monteren en de steunen etc. overzetten.

Maar het is eenvoudig te controleren, motornummer staat op het blok vlakbij de aanlsluiting tussen de motor en versnellingsbak.

Denk ook dat de typegoedkeuring geen probleem zal zijn, zou het voor die paar tientjes zeker doen, ik zou er iig geen risico voor willen nemen.
Heb destijds ook mijn 164 laten herkeuren toen in van een 2.0 ts naar 3.0 24v ging, dat ging zonder problemen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 30, 2011 18:37

Zij hebben ook het blok ingebouwd en wat ik kan vinden op de nota's hebben ze het onderblok behouden, de krukas en toebehoren vervangen en een nieuwe 3.2 V6 GTA kop geplaatst.
Niet heel geloofwaardig. Dat gaat niet zo makkelijk als het klinkt namelijk. Het onderblok moet daarvoor in ieder geval opgeboord worden. En aangezien Sam van Lingen een paar nieuwe GTA motoren had staan is het veel aannemelijker dat er gewoon een complete GTA ingegooid is. Het kan natuurlijk wel.
Dit had dan toch al bij een APK (sinds 2005) naar voren moeten komen? Of steekproef Bij een APK of steekproef controleren ze geen motornummers, enkel het chassisnummer.
De dealer heeft hem immers vervangen en je mag aan nemen dat zij wel weten wat te doen en een klant niet na een reparatie van ruim 11 ruggen "illegaal" de weg op sturen? er gebeuren wel gekkere dingen... :roll: Moet die dealer de klant dan maar elders heensturen? Misschien hebben ze hem er wel op gewezen en had die klant ook zoiets van v6 is v6? :wink:

En zo ja, wie is hier dan verantwoordelijk voor? (lees aansprakelijk) De eigenaar van de auto, die is verantwoordelijk omdat het zijn voertuig is.

En dan over de typegoedkeuring: dat zal wel mee vallen. Er is immers ook een 166 3.2 V6 24v geleverd vanuit de fabriek (vanaf 2003)
Dit is hetzelfde blok met uitzondering van het motormanagement. Maar in ieder gaval ook met een andere motorcode en die is lijdend voor de rdw, dat gaat dus niet op...

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 09:53

[quote="giuliettaevo"][quote="Alfa166GTA"]

Niet heel geloofwaardig. Dat gaat niet zo makkelijk als het klinkt namelijk. Het onderblok moet daarvoor in ieder geval opgeboord worden. En aangezien Sam van Lingen een paar nieuwe GTA motoren had staan is het veel aannemelijker dat er gewoon een complete GTA ingegooid is. Het kan natuurlijk wel.

Ik maak de volgende verkoop regel op vanuit de factuur:

0090 MOTOR: 3.2 V6 24V GTA SUPPLETIO € 3578,30

en dan nog het een en ander aan zaken om de motor heen, maar dat is ff niet van belang.

Suppletio is in mijn woordenboeg Italiaans voor Suppliment/Aanvulling
En voor dat geld heb je toch geen compleet nieuwe GTA?
En zo ja, waarom dan Suppletio?

Dan ga ik uit van Nieuwe kop op bestaand onderblok... Of tweedehands onderblok nieuwe kop???

Ik wordt er in elk geval niet veel wijs uit.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 01, 2011 11:37

Een kaal 3.2 onderblok voor 3500 euro? Dat geloof ik best hoor.

Wat is er mis met draagarmen vervangen en dergelijke bij een krakende 166? Dat is vaak wel noodzakelijk, want het kraken komt vaak uit de wielophanging.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 01, 2011 12:09

Nummertje traceren op je blok en je weet alles.
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Terug naar “Algemene Technische vragen”