Understatement! Uit mijn persoonlijke archief.Helaas slijten de nokkenassen wel eens in en tkken ze dan ook behoorlijk.
Dat blok wat ik van jou had was anders behoorlijk ingesleten hoor. Ook op de 16V zie je het vaak zat. Als ik die nokkenassen/bekers weer eens tegen kom maak ik wel foto's.toch apart, heb toch wel wat 16V blokjes uit elkaar gehad maar nooit versleten of ingesleten nokkenassen gezien (mijn blok was iets van 160k km, ander blok met ruim 2ton erop en nog 1x een onbekend blok...)
wat zou nou hoofdzaak zijn van versleten nokkenassen? (weet bijvoorbeeld wel dat een lampredi blok ook gevoelig hiervoor is)
Is het olie (kwaliteit e.d.), warmrijden en afkoelen of toch iets anders waar ik helemaal niet aan denk?
In 1987 hadden de eerste 1,7 QV's ook nog GEEN hydraulische kogelstoters.Ja, volgens mij alle modellen zonder carburateurs, dat weet ik niet zeker, ik weet wel zeker dat jouw 1.4 ie het wel heeft![]()
Hoezo?
Dat klopt helemaal. Heel kort geleverd op de eerste modellen, daarna snel over op hydraulischmaar die liep ook op carbs............................................... (118pk vs 107pk)
dat blok heb ik nooit open gehad dus zou idd goed kunnen (al liep dat blok nog wel goed hard)....Dat blok wat ik van jou had was anders behoorlijk ingesleten hoor. Ook op de 16V zie je het vaak zat. Als ik die nokkenassen/bekers weer eens tegen kom maak ik wel foto's.toch apart, heb toch wel wat 16V blokjes uit elkaar gehad maar nooit versleten of ingesleten nokkenassen gezien (mijn blok was iets van 160k km, ander blok met ruim 2ton erop en nog 1x een onbekend blok...)
wat zou nou hoofdzaak zijn van versleten nokkenassen? (weet bijvoorbeeld wel dat een lampredi blok ook gevoelig hiervoor is)
Is het olie (kwaliteit e.d.), warmrijden en afkoelen of toch iets anders waar ik helemaal niet aan denk?
Ik zou niet weten welke andere nokkenassen je voor de IE blokken kan vinden? Volgens mij zijn ze allemaal hetzelfde, in ieder geval de 1.4 en 1.6, links en rechts, gewoon 1 nokkenas.
Nog een tip, zorg dat je een koppakking in huis hebt als je nokkenassen op de 8V gaat wisselen.