Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Centenario set

vr mei 28, 2010 18:55

De op Genève gesignaleerde Centenario set met de 24HP en de Giulietta staat inmiddels op store.alfaromeo.com:
Prijs is even slikken.... € 500...
Dat is toch niet normaal meer. Alleen maar omdat ze het woord Centenario erop kunnen zetten... nou, ik pas :evil:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Centenario set

vr mei 28, 2010 20:35

Tijd voor wat kleinere prijsjes...

Op zoek naar de ontbrekende Togi catalogi in mijn verzameling (een van de weinige echte bronnen om Togi's te kunnen dateren, maar ik verzamel ze ook vanwege de heerlijke jaren '60 sfeer) liep ik tegen de catalogus aan van 1968.
Wat is daar zo bijzonder aan? Niet veel. Het is namelijk niet meer dan een 1966 catalogus met een stickertje met het jaartal 1968 over het jaar 1966 geplakt. Ik heb dus €15,- betaald voor een klein papieren stickertje zou je kunnen zeggen, want de catalogus van 1966 had ik al. Blijkbaar was er nogal wat oud drukwerk over.
Wat maakt het dan toch zo leuk om te hebben? Een ander catalogusje (groter dan A5 zijn ze niet) had ik gedateerd als 1967, vanwege de aanwezigheid van de Duetto. Dat blijkt dus niet te kloppen en met dit stickertje kan het niet anders dan dat die van 1969 is. Weer een puzzelstukje gelegd.

Soms kan verzamelen zo betaalbaar zijn :wink:

Afbeelding Afbeelding
De catalogus van 1966

Afbeelding
De identieke catalogus van 1968

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
En de niet met zekerheid te dateren catalogus, met binnenin o.a. de Duetto en meerdere varianten van de Giulia...

Uit de tijd dat je zo'n Giulia nog voor een paar gulden kocht. Dat is nu wel anders en daarmee zijn we terug bij de prijzen van de vorige set, of met de Duetto: ruim 2x die set...

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onbeperkt gelimiteerd?

za mei 29, 2010 11:16

Dat zijn de leuke succesjes, Koen :D

Vorig jaar haastte ik me nog om een 8c Spider van M4 aan te schaffen. Ik had al een rode Spark staan, maar die lichtblauwe die in een gelimiteerde oplage van 999 stuks werd uitgegeven vond ik toch wel zo mooi dat ik hem er bij wilde hebben. En ook al zijn die 'limited editions' vaak door marketeers bedachte geforceerde exclusiviteit, dat 'één van de zoveel' maakt het bezit van zo'n model vaak toch net even wat leuker. Maar soms niet voor lang...

Want wat staat er opeens op de M4-site?

Afbeelding

Tja...


Andere variaties op al langer bestaande modellen:

Afbeelding

Giulietta SS uit de Trento-Bondone heuvelklim van 1961, met Biscaldi.


Afbeelding

Tipo 33.2 'Periscopio', Targa Florio 1967, Giunti / Galli. Het Autodelta team van Carlo Chiti nam op 14 mei met 4 Periscopio's deel aan de Targa Florio. Alle vier de auto's vielen uit, ze waren constructief niet opgewassen tegen de beroerde Siciliaanse wegen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onbeperkt gelimiteerd?

zo mei 30, 2010 09:31

Nieuwe uitgaven van Rio:

Giulietta Berlina als Milanese taxi:

Afbeelding

Van M4 (dat ook Rio en Best onder zijn hoede heeft) verscheen eerder al een 1900 als taxi, daarvan is het onwaarschijnlijk dat er daadwerkelijk een 1:1 exemplaar heeft rond gereden. Een Giulietta is wat aannemelijker, ik hoop nog eens een foto te vinden.


En dan de 40-60 HP 'Ricotti' die al op Neurenberg werd gesignaleerd:

Afbeelding

Hij is ten opzichte van de eerdere uitgave wat verbeterd, met o.a. strips rond de ruiten. Op zich best mooi maar het effect wordt teniet gedaan doordat tussen de strip en het 'glas' nog een dikke rand van de carrosserie zichtbaar is. Rio had er beter aan gedaan een nieuwe ruitpartij te maken die vlak zou liggen met de carrosserie. Verder is het chassis nu zwart i.p.v. rood zoals bij de eerste versie.

En zo hoort het ook:

Afbeelding

Waarom de kleine lichtjes op de spatschermen nu niet 'verkoperd' zijn? Misschien vergeten bij dit preproductie-exemplaar?

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onbeperkt gelimiteerd?

zo mei 30, 2010 12:22

En dan de 40-60 HP 'Ricotti' die al op Neurenberg werd gesignaleerd:

Afbeelding

Hij is ten opzichte van de eerdere uitgave wat verbeterd, met o.a. strips rond de ruiten. Op zich best mooi maar het effect wordt teniet gedaan doordat tussen de strip en het 'glas' nog een dikke rand van de carrosserie zichtbaar is. Rio had er beter aan gedaan een nieuwe ruitpartij te maken die vlak zou liggen met de carrosserie. Verder is het chassis nu zwart i.p.v. rood zoals bij de eerste versie.
Ter vergelijking: zo zag de eerste versie van het model eruit vanuit dezelfde hoek:
Afbeelding

En nog eentje van het origineel:
Afbeelding

Het commentaar op de verchroomde ruitlijstjes is zo te zien helemaal terecht. Het ziet er, om precies te zijn, gewoon niet uit. Daarnaast, áls je dan de verchroomde randjes toevoegt, moet je dat natuurlijk wel compleet doen. Deze randjes zitten bij het origineel ook om de portieren en om de "luiken" aan de zijkanten voor.

Verder hoort het chassis inderdaad zwart te zijn, maar hebben ze de uitlaat nu zilver gemaakt, terwijl die in werkelijkheid gewoon zwart is (zoals op het oude model!).
Een van de meest storende dingen op de oude versie van het model zijn de overduidelijke plastic wieltjes. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt er op de foto van de nieuwe versie op, dat die nu rood geverfd zijn. Als dat inderdaad zo is, is dat een toch vrij belangrijke vooruitgang. Met het zwarte ringetje rond de as is iets aan detail toegevoegd.

Een ander belangrijk verschil lijkt de lak te zijn. Waar het oude model gewoon in metallic grijs is gespoten en daardoor de bewerkte uitstraling van het origineel mist, heb ik de indruk dat er nu een speciale lak is gebruikt, die wat meer de uitstraling van het origineel benadert.

Ten slotte een megablunder: als ze het model nou toch opnieuw onder handen hebben genomen, was het misschien een mooi moment geweest om het voorportier aan de linkerkant toe te voegen?!?!? Onbegrijpelijk dat dit niet is gebeurd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Centenario set

zo mei 30, 2010 17:07

De op Genève gesignaleerde Centenario set met de 24HP en de Giulietta staat inmiddels op store.alfaromeo.com:
Prijs is even slikken.... € 500...
Dat is toch niet normaal meer. Alleen maar omdat ze het woord Centenario erop kunnen zetten... nou, ik pas :evil:

Andere uiterste dan, 'Giuliettagewijs' gesproken:

Afbeelding

Van MondoMotors, voor een eurootje of 7.

De lijn lijkt best goed getroffen, de afwerking is overeenkomstig de verwachting van de doelgroep (kleine kinderen): lekker simpel. De achterste portiergrepen zijn transparant? Zou een boeiende optie op de 1:1 Giulietta zijn... Zijspiegels zijn de van MondoMotors bekende klonten, het grilletje mist een deel van de glimmers.
Wel met enkele tampo's: logo, achterreflectoren, showroom'kenteken'plaat, voorste portiergreep en een zilverkleurige lijst rond de zijruiten. Ruitenwissers lijken best redelijk, binnenspiegel had in deze vorm beter weggelaten kunnen worden.

Wie een nette Giulietta voor een nette prijs wil moet tot september wachten. Dan komen zowel de Norev als de Minichamps uit.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell'Ordine

do jun 03, 2010 23:48

Afbeelding

De bekende blauwlicht-verbouwer Linguabifida, die altijd wel wat werk op eBay heeft staan, heeft de nieuwe Giulietta al onderhanden genomen. Carabinieri en Polizia kunnen nu veilig (5 EuroNCAP sterren...) de achtervolging inzetten.

Afbeelding


De man heeft een uitgebride verzameling foto's van zijn werk op Flickr staan: KLIK.

Erg veel verbouwde Alfa's. Sommige onzinnig maar ook een aantal hele leuke.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Centenario set

vr jun 04, 2010 10:57

De op Genève gesignaleerde Centenario set met de 24HP en de Giulietta staat inmiddels op store.alfaromeo.com:
Prijs is even slikken.... € 500...
Dat is toch niet normaal meer. Alleen maar omdat ze het woord Centenario erop kunnen zetten... nou, ik pas :evil:
Net in de nieuwsbrief van Fer gelezen: beide modellen komen ook los te koop (was op zich al bekend) voor ca. 140 Euro p/s.
Goed nieuws, want een 24HP voor 140 Euro is wat mij betreft nog te overwegen. Hij hoort er toch bij tenslotte.

Maar dat betekent dus ook dat Racing43 (of Alfa Romeo?) er niet minder dan 220 Euro voor rekent om er een setje van te maken! 220 Euro voor een wat groter vitrinekastje met een bewerkte bodem en een stukje papier erbij.... kassa! Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell'Ord

vr jun 04, 2010 11:39

Tja, wat een extravaganza... :P

Ook uit Fer's Miniatura Nieuwsbrief en ook een set:

Afbeelding

Van MG Models, vier Le Mans 1970 deelnemers, de Tipo 33/3:

Chassis no. 007, #35 Rolf Stommelen / Nanni Galli

Chassis no. 010, #36 Andrea De Adamich / Piers Courage

Chassis no. 014, #37 Masten Gregory / Antoine Hezemans

Chassis no. 009, #38 Teodoro Zeccoli / Carlo Facetti

Met de inzet van vier auto's moet je toch wat punten kunnen vergaren, niet?

Inderdaad: niet... geen van de vier haalde de finish.

Prijs is hoog maar wel redelijker dan bij de Racing43-set. Dit kwartet kost inclusief diorama-doos €400 (ex. IVA/VAT/BTW). MG Models levert slechts 25 genummerde sets. Elk van de auto's was eerder al los te koop voor ongeveer €110.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell'Ord

za jun 05, 2010 11:20

Vanmorgen gekocht op een plaatselijke rommelmarkt bij school
Deze guilietta in een dragachtige uitvoering voor 20 eurocent
van polistil
Iemand een idee hoe oud zoiets ongeveer is ?

Afbeelding

Afbeelding

grt rogeralfa
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell'Ord

za jun 05, 2010 12:16

at een leuke barnfind! 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell

za jun 05, 2010 23:41

Vanmorgen gekocht op een plaatselijke rommelmarkt bij school
Deze guilietta in een dragachtige uitvoering voor 20 eurocent
van polistil
Iemand een idee hoe oud zoiets ongeveer is ?

Afbeelding

grt rogeralfa
1:40 die-cast Polistil is van 1983 , speelgoed , destijds voor 5 gulden
E2018 de witte Giulietta met no25 'Rally Goodyear' stickers
E2038 is een gele Giulietta met 'Hawk Racing Club' no88 plakkers
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell'Ord

zo jun 06, 2010 12:57

ok thanks

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell'Ord

zo jun 06, 2010 17:16

Nu op jacht naar de GELE Rogier, Tja die no 88 stickers :lol:
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Giulietta Forze dell'Ord

do jun 10, 2010 02:38

Van de al eerder genoemde linguabifida een 155 widebody gekocht.

Afbeelding

Leuk!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”