Gillezzz
Member
Member
Contacteer: Website

Herkennen lagerschade?

vr feb 19, 2010 13:31

Mijn auto (Alfa 145 1.7 16V boxer) heeft een week of 5 stilgestaan met de inmiddels welbekende lage temperaturen. Nou heb ik na het vervangen van een overleden accu gisteren een stuk gereden en leek er niks aan de hand.

Vanochtend ging ik met de auto richting mijn werk, en halverwege de rit merkte ik ineens dat er een cilinder niet of niet helemaal lekker meer meedeed. Vanaf dat moment bleef de auto op 3 poten lopen.

Ik heb zojuist tijdens de lunchpauze even alle stekkers en kabels nagelopen en kan helaas niks concreets vinden. De motor even gestart, maar toen viel mij een verontrustend 'tikje' op. Het klinkt 'metaal-achtig' en is niet regelmatig, maar het lijkt alsof er zo nu en dan even iets blijft hangen en losschiet. Het geluid is (nog?) heel zacht, maar bij metaal-achtige tikjes uit het blok moet ik altijd meteen aan drijfstanglagers (big-end) denken. Het is dus duidelijk geen klepstoter, maar klinkt echt blikkerig.

Gelukkig had ik tot nu toe geen ervaring met lagerschade, maar dat maakt het voor mij ook moeilijk de voortekenen te herkennen. Durft een ervaringsdeskundige te zeggen wat dit tikje kan zijn en of ik alvast een nieuwe motor mag bestellen?

Ik krijg er een zeer unheimisch gevoel bij moet ik bekennen... :?

Gerrets
Guru
Guru

RE: Herkennen lagerschade?

vr feb 19, 2010 13:43

Ga eerst eens een stuk met je auto rijden en dan nog eens luisteren. Je auto heeft een behoorlijke tijd stilgestaan en al je olie loopt weg naar het carter. Voordat alle delen weer fatsoenlijk voorzien zijn van een vers laagje olie zal het weg moeten zijn. spreek uit ervaring.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

vr feb 19, 2010 15:09

Kan duiden op een slecht werkende klepstoter. Heb zelf ook al eens het euvel gehad. Na een flink stuk te hebben gereden was het weg en nooit meer teruggekomen.

Gillezzz
Member
Member

Re: Herkennen lagerschade?

vr feb 19, 2010 15:20

Het is dus duidelijk geen klepstoter, maar klinkt echt blikkerig.
;)

Ik probeer eerst te achterhalen welke cilinder niet meedoet en probeer die dan droog te blazen, mocht het in de tussentijd allemaal een beetje vettig zijn geworden. Hopelijk krijg ik de auto weer op vier cilinders voor de terugreis, en als dat lukt zal ik eens luisteren of het geluid na een stukje rijden verdwenen is.

Bedankt in elk geval. Zelden het jaar zo slecht begonnen, dus een lichte paniek maakte zich nu van mij meester bij de gedachte aan ernstige motorschade. Hopelijk hebben jullie gelijk en valt het mee allemaal. :lol:

Gillezzz
Member
Member

vr feb 19, 2010 17:56

Nou, ik kan gelukkig melden dat het geluid verdwenen is na en stuk rijden. Het klonk een beetje als uitzettend metaal en ik ben dankzij de ontbrekende cilinder waarschijnlijk meteen spoken gaan zien.

Ook heb ik achterhaald welke cilinder niet meedoet, en benzine in de uitlaat doet me vermoeden dat het in de ontsteking zit en niet in de brandstoftoevoer. Morgenochtend maar even kijken of ik bij de bougie kom via de wielkast, of een andere bougiekabel proberen.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 19, 2010 19:28

Ik ben zelf ook aan het verdiepen op dit punt, voorafgaand op de revisie die ik straks ga uitvoeren.
Fabrikant Mahle heeft hier een heel mooi document samen gesteld en gepubliceerd. :thumbs:
Heel veel intrerssant leesvoer als ik het zo mag zeggen ;)
Dus veel plezier met lezen :lol:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gillezzz
Member
Member

vr feb 19, 2010 19:43

Zo! Dat is er eentje om te bewaren. Bedankt! 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Herkennen lagerschade?

vr feb 19, 2010 23:17

Ik ben zelf ook aan het verdiepen op dit punt, voorafgaand op de revisie die ik straks ga uitvoeren.
Fabrikant Mahle heeft hier een heel mooi document samen gesteld en gepubliceerd. :thumbs:
Heel veel intrerssant leesvoer als ik het zo mag zeggen ;)
Dus veel plezier met lezen :lol:

Groetjes,
Marc
Zit achter een login/password, sessie is verlopen?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Herkennen lagerschade?

za feb 20, 2010 01:19

Zit achter een login/password, sessie is verlopen?
Daar lijkt het inderdaad wel op.

Maar...... klik :lol:

Vierde document van boven ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 20, 2010 11:01

Dit zou het ook zonder sessie moeten doen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”