sebasP
Junior Member
Junior Member

Ontsteking 2.0 TS op carbs

wo jan 20, 2010 18:10

Ik heb een vers gereviseerde omgebouwde 2.0TS uit een 75 gekocht. Ik heb hem deze week in mijn Giulia gebouwd. Alles aangesloten behalve de ontsteking. Natuurlijk is dit heel anders dan met mijn oude 105 blok. Heb het blok wel zonder de injectie dus op carbs. Geen computer dus.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen en aan materiaal nodig heb om het aan de praat te krijgen?

Thanks

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Ontsteking 2.0 TS op carbs

wo jan 20, 2010 18:27

"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

sebasP
Junior Member
Junior Member

wo jan 20, 2010 20:44

Goede tip, dankje :D

Kan alleen zo snel niet vinden waar de onsteking het signaal voor het onsteken vandaan haalt.....

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: Ontsteking 2.0 TS op carbs

do jan 21, 2010 10:55

Goede tip, dankje :D

Kan alleen zo snel niet vinden waar de onsteking het signaal voor het onsteken vandaan haalt.....
Vanaf de distributie, stuurdraadje naar de bobine en door naar de 2e bobine. De twinspark sparkt dus tegelijkertijd...
Dirk - Giulia2000TS

sebasP
Junior Member
Junior Member

RE: Ontsteking 2.0 TS op injectie....

do jan 28, 2010 21:26

Heb het carburateurplan overboord gegooid. Nu dus een compleet injectiesysteem met computer ed geregeld.

Heb vandaag alles erin gebouwd maar kan niet helemaal plaatsen welke stekkers waarop moeten..... Zitten ook nog wat slangaansluitingen (incl. bezine) die ik niet kan plaatsen.

Is er iemand die een mooi plaatje of een aansluitschema heeft?

Heb al heel wat op het forum gezocht maar kan niet echt vinden wat ik zoek.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 29, 2010 00:25

Motorkabelboom stekkers:
- ecu, hele grote stekker, zitten ook nog een kleinere stekker en een relaisvoet bij in de buurt, die zijn voor diagnose/lambdaregeling.
- Luchtweger, platte 5(?) polige zwarte stekker.
- BDP-sensor, 3 polige zwarte stekker, dikke stugge zwarte kabel. zgn. afgeschermde kabel. sensor zit voor bij de krukaspoelie.
- temp.sensor, 2 polige blauwe stekker. sensor zit bij het inlaatsruitstuk op de kop.
- gaskleppositieschakelaar, 3 polige zwarte stekker. Komt op de gasklep.
- stationairregelschuif, 2 polige stekker. schuif zit onder de luchtslang die van de luchtweger naar de gasklep loopt. let op, niet te verwisselen met die van de temp.sensor, zitten ongeveer op dezelfde plaats in de kabelboom namelijk. :wink:
-lambdasensor, 2 stekkers bij elkaar, een 1 polige en een 2 polige. Deze sensor is niet altijd aanwezig.
-ontstekingsmodules en bobines, stekkers tbv de modules en de bobines, 2x grot zwarte stekkers en wat kleine stekkers. op het uiterste uiteinde van de kabelboom.
- diagnose, er kan een stekker tbv diagnose in de kabelboom zitten.
- ook staat me nog een klein stekkertje bij tbv het actieve koolfilter( t.b.v. afvoer van de dampen uit de tank)

Uiteindelijk blijft er 1 stekker over waarmee de motorkabelboom aan de kabelboom van de rest van de auto vastzit. Hierin vind je draden voor de aansturing van de brandstofpomp(roze) en een geschakelde + vanaf het contact( groen-zwart?) om de auto te kunnen starten en afzetten. Ook de toerenteller krijgt een draad (wit als ik het me goed herinner).

Benzine slangen heb je er twee, een aanvoer en een retour. aanvoer komt aan de achterkant van het blok op de rail, retour komt op de drukregelaar aan de voorkant. Op de drukregelaar zit ook eeb vacuum aansluiting, daar komt een slangetje op naar het inlaatspruitstuk.

Hoop dat dit helpt... :wink:

sebasP
Junior Member
Junior Member

zo jan 31, 2010 18:25

Alvast heel erg bedankt, ben nu alweer een flink stuk verder.

Wat ik alleen niet kan plaatsen is de soort luchtaansluitingen van de "conctant idle adjustment actuator".
Moet dit ook ergens op aangesloten worden?

Verder ben ik er al bijna klaar mee, mooie nieuwe aanluiting gemaakt voor de retour van de brandstof en nieuwe beugel voor het gasmechanisme.
Beetje of topic maar goed 8) .

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 31, 2010 21:30

Dat is de stationairregelklep.
ben even kwijt of die bij de TS nou wel of niet rechtstreeks tegen het inlaatspruitstuk aanzit, geloof het wel... Maar er zit in ieder geval een slang op van een mm of 20 in doorlaat die naar de rubberen slang gaat tussen de gasklep en luchtweger in. Je maakt met die regelklep als het ware een "omloop" om de gasklep heen waarmee je het stationair toerental regelt.

sebasP
Junior Member
Junior Member

di feb 02, 2010 14:02

Duidelijk, zat inderdaad tegen het inlaatspruitstuk. Kwam ook nog een slang tegen aan de onderkant van de gasklep die in verbinding staat met een nippel aan de bovenzijde van de gasklep. Moet dat aangesloten of kan ik dat afdoppen? Ik zag namelijk ook nog een nippel op het inlaatspruitstuk waar ik iets op aan kan sluiten.

ericj
Full Member
Full Member

di feb 02, 2010 14:19

Bedoel je de koelwateraansluiting? Gasklephuis is verwarmd namelijk.

---
Eric

sebasP
Junior Member
Junior Member

ma feb 08, 2010 07:51

Heren, allemaal vriendelijk bedankt. De motor loopt ondertussen als een zonnetje. :D

Maar een verwarmd gasklephuis????? Heb echt geen flauw idee waar ik dat dan weer op aan moet sluiten haha. Ik vind trouwens wel dat de TS langzaam op het gaspedaal reageerd. Hoort dat bij dit type motor?

ericj
Full Member
Full Member

ma feb 08, 2010 09:18

Heren, allemaal vriendelijk bedankt. De motor loopt ondertussen als een zonnetje. :D

Maar een verwarmd gasklephuis????? Heb echt geen flauw idee waar ik dat dan weer op aan moet sluiten haha.
Mooi zo. Op m'n 164TS zitten onderop het gasklephuis twee koelwaterslangaansluitingen, slangen lopen van blok (boven inlaat vliegwielkant blok) via gasklephuis naar expansievat.

Op de 75 zit het zo (http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... stemts.pdf):

Afbeelding

---
Eric

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma feb 08, 2010 10:12

Ik vind trouwens wel dat de TS langzaam op het gaspedaal reageerd. Hoort dat bij dit type motor?
Daar is een oplossing voor..... Is wel wat werk.

Maar voor mij destijds wel een reden om die injectie maar te vergeten..... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Bartman
Guru
Guru

ma feb 08, 2010 11:05

[quote="Ik vind trouwens wel dat de TS langzaam op het gaspedaal reageerd. Hoort dat bij dit type motor?[/quote]

Nee, dit hoort niet.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”