Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 11:13

Graag gedaan Koen,

Het is in ieder geval een erg mooi artikel geworden,en vind het leuk dat ik een bijdrage kon leveren.

Groet,

Frank

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 11:30

Hello to all!

Yesterday, the postman brought one very desirable model for me. The Looksmart Alfa Romeo 2600 Sprint. Since the first time I saw it I was in love so the next step was so obvious.. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Since, this is my first resin model, I love all the details and really beautiful color together with that fancy "leather" stand. I hope you like it. :D

Very nice model Marijan,nice color,I think the best color for a Alfa 2600.

Nu heb ik een vraag,ik heb een aantal maanden geleden een Alfa 2600 gekocht die qua uitvoering en details erg veel lijkt op de Looksmart 2600.Deze 2600 is bij Looksmart nooit in deze kleurstelling geleverd(en volgens mij ook nooit zo bestaan),en kocht hem met een doosje Van FDS modelli,maar dit is volgens mij niet het originele doosje.Op de bodemplaat staat niets,maar,de auto lijkt me verder precies hetzelfde als de Looksmart,maar welke fabrikant is het?.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 11:51

Hoi Frank,

Sommige details lijken prijs te geven dat het hier om een zelf gebouwde kit gaat: de montage en afwerkig van voor en achterruit, de bevestiging van achterbumper (op z'n kop?) en kleurkeuze. Spuitwerk is zo te zien helemaal niet slecht en dat zet je op het verkeerde been.
Een ander, verkeerd, doosje is volgens mij dan helemaal niet zo vreemd. Een verzamelaar die ooit meerdere kits gebouwd heeft en na jaren z'n verzameling verkoopt (gebeurt veel) is op dat moment wel eens wat minder scherp of gefocusd of was misschien het originele doosje gewoon kwijt. Ik heb ooit eens delen van een oudere verzameling ingeruild bij een modelautowinkel, die een deel daarvan weer doorverkocht naar de 'handel'. En zo komen dit soort zaken soms ergens op internet en weet de verkoper niets van de historie of roept maar wat.

Op de foto's lijken/zijn sommige details verschillend: in ieder geval de wielen en wieldoppen (zijn duidelijk anders) maar ook de vorm van het benzineklepje lijkt wat ronder. Of is dat gezichtsbedrog?

Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op za dec 19, 2009 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 12:21

Ik kom tot dezelfde conclusie. Het foto-etswerk aan de zijkanten lijkt ook wat dikker dan bij de LookSmart. Andere mogelijkheden zijn bijv. Tron of een omgebouwde Bang of MR. Een foto van de voorkant om de neus te kunnen zien zou ons misschien verder kunnen helpen. Wel apart dat er niets onderop staat, dat zou je in de meeste gevallen wel verwachten.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 12:25

Ik neem aan dat het om de bodies van plastic Revival kits gaat (leuk, welke heb je?) ? Van Revival specifiek weet ik het niet en met 2K heb ik geen ervaring, maar in principe is het goed mogelijk om plastic kits met spuitbussen autolak te behandelen (je Pochers bijvoorbeeld ook). Maar er zijn wel een paar maren:
Ten eerste altijd goed gronden met autoprimer (liefst kunststofprimer lijkt me), zeer zeker niet met een hobby/modelbouwlak. De primer werkt als een beschermende laag tegen de etsende werking van de kleurlaag.
En ten tweede moet je in de gaten houden dat dit weliswaar bij de meeste kits goed gaat, maar dat er ook kits op de markt zijn die ook met de primer al problemen hebben. Gunze Sanyo is daar een voorbeeld van (dat heb ik destijds helaas door schade en schande moeten ondervinden). Altijd dus eerst testen op een reststukje van het plastic.
Ja, idd plastic (A.B.S. volgens de verpakking, wat het ook moge zijn) Leuke kit van de 159 Alfetta. Enkel de body mooi spuiten, verder vrij eenvoudig te bouwen zonder teveel detailverfjes en zo, mooi om mee te beginnen. De p3 is ook onderweg. Ik heb nog 2k Rosso Alfa staan, vandaar de vraag. :wink: Primer is een goeie, dan gaan we dat ook maar doen. :thumbs: (heb ook hel mooie super dunne 2k washprimer) En die tip van het proberen op een reststukje is natuurlijk goud! Helemaal niet aan gedacht.... hoe simpel kan het zijn?! :oops:

(en nu ben ik voor de verandering een keer slim en pak ik natuurlijk meten wat pocher afvalspul mee om te proberen.)
Je moet de kit natuurlijk bouwen zoals je zelf wilt, maar laat me je in ieder geval de tip geven, dat hij met sprongen vooruit gaat wanneer je wat detail aanbrengt op de motor en het interieur. Al was het maar gewoon in de juiste kleurtjes verven (en denk er dan aan dat de binnenkant van zowel de motorruimte als de cockpit meestal niet in kleur waren meegeverfd). En dat hoef je echt niet zo ingewikkeld te maken. Voorbeeldje:

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 12:33

Ik kom tot dezelfde conclusie. Het foto-etswerk aan de zijkanten lijkt ook wat dikker dan bij de LookSmart. Andere mogelijkheden zijn bijv. Tron of een omgebouwde Bang of MR. Een foto van de voorkant om de neus te kunnen zien zou ons misschien verder kunnen helpen. Wel apart dat er niets onderop staat, dat zou je in de meeste gevallen wel verwachten.
Een Bang is het niet, ik kwam deze foto van Frank nog tegen, de Bang heeft de luchthapper op de motorkap verder (veel te ver) naar achteren zitten. Het zou een MR Collection kunnen zijn waarvan de Looksmart een heruitgave is. Het lijkt wel alsof de wieltjes van messing zijn?

FDS staat voor Francesco de Stasio die tegenwoordig onder de naam Alfamodel43 opereert. In de database van Fer Akkermans kom ik noch onder de naam FDS noch onder Alfamodel43 een 2600 Sprint tegen, dus doosje lijkt niet bij de auto te horen.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 14:26

Op de foto's lijken/zijn sommige details verschillend: in ieder geval de wielen en wieldoppen (zijn duidelijk anders) maar ook de vorm van het benzineklepje lijkt wat ronder. Of is dat gezichtsbedrog?

Koen
Sommige details komen WEL overeen en daarmee lijkt het toch verdacht veel op OF een nieuwe of oudere producent met dezelfde mallen OF een eerdere versie van dezelfde producent te zijn.

Kijk maar eens naar de vorm die de zijramen hebben en de regengoot die er bovenlangs loopt. De lijnvoering is boven het tochtraampje in de deur redelijk hoog en loot dan geleidelijk af naar achteren. En dat is bij beide modellen exact zo. Achterlichten zijn bijv. ook photo-etch werk, zo te zien.

(Ik blijf erbij dat het een kit was die gebouwd is door een verzamelaar en geen fabrieksmodel).

Foto's van de onderkant? Marijan could you show us a photo of the chassis of your Looksmart Sprint please?

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 14:57

Sommige details komen WEL overeen en daarmee lijkt het toch verdacht veel op OF een nieuwe of oudere producent met dezelfde mallen OF een eerdere versie van dezelfde producent te zijn.

Kijk maar eens naar de vorm die de zijramen hebben en de regengoot die er bovenlangs loopt. De lijnvoering is boven het tochtraampje in de deur redelijk hoog en loot dan geleidelijk af naar achteren. En dat is bij beide modellen exact zo.
Klopt, ik zie nauwelijks verschillen tussen het model van Frank en mijn rode Looksmart 2000 Sprint. De onderkant fotograferen lukt niet, één van de schroeven van het sokkeltje zit vast en ik ga niet forceren.

Op Franks model zit de achterbumper ondersteboven, de 'blokjes' aan die bumper zijn de behuizingen van de achteruitrijlichten en die hangen 1:1 onder de bumper.

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 15:40

Veel details zijn volgens mij hetzelfde als de Looksmart de buitenspiegel,achterlichten,deurhandles,ook dit model is van resin.De achterbumper zit inderdaad ondersteboven,dus denk ook dat het zelfbouw is.Volgens mij zijn alleen de velgjes anders er zitten messing dopjes in.Heb nog wat fotoos gemaakt,de onderzijde is helemaal leeg,behalve een simpel vormgegeven uitlaat .Het model heb ik inderdaad van iemand overgenomen die zijn verzameling opruimde,het model mist hier en daar wat details,en in deze uitvoering fantasie,maar toch vind ik het een erg leuk model en de 30euro die ik er voor betaald heb wel waard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 17:37

Ik denk MR, en je achterbumper zit op z'n kop. :wink:

(*edit* zucht, reageerde zonder de laatste pagina te openen waar al twee man dat ook gezien hadden.*edit*)

http://cgi.ebay.nl/1962-Alfa-Romeo-2600 ... 5189c7ebe6

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 20:01

Deze 33.2 stradale is toch wel een droommodel en schitterend gebouwd: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... fresh=true, maar ik vond hem met een prijs van 271 euro uiteindelijk een paar euro te duur.... :wink:
Nog meer mensen die 'm hebben gevolgd toevallig?

(maar de link van kitaro :shock: dat voor zo'n model..... => Frank, jij hebt echt een koopje! :thumbs: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 20:24

Deze 33.2 stradale is toch wel een droommodel en schitterend gebouwd: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... fresh=true, maar ik vond hem met een prijs van 271 euro uiteindelijk een paar euro te duur.... :wink:
Nog meer mensen die 'm hebben gevolgd toevallig?
Ik had hem nog niet gezien, maar hij ziet er zeer fraai uit. 271 is misschien veel geld, maar absoluut niet duur voor dit model. De kit kost al 225 en deze is zo te zien echt erg mooi gebouwd. Reële waarde lijkt me eerder rond de 350-400 te liggen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

za dec 19, 2009 20:25

Ik denk MR, en je achterbumper zit op z'n kop. :wink:

(*edit* zucht, reageerde zonder de laatste pagina te openen waar al twee man dat ook gezien hadden.*edit*)
Maak daar maar drie van, maar sommige mensen lezen wél eerst wat er al staat :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

zo dec 20, 2009 11:30

Ik neem aan dat het om de bodies van plastic Revival kits gaat (leuk, welke heb je?) ? Van Revival specifiek weet ik het niet en met 2K heb ik geen ervaring, maar in principe is het goed mogelijk om plastic kits met spuitbussen autolak te behandelen (je Pochers bijvoorbeeld ook). Maar er zijn wel een paar maren:
Ten eerste altijd goed gronden met autoprimer (liefst kunststofprimer lijkt me), zeer zeker niet met een hobby/modelbouwlak. De primer werkt als een beschermende laag tegen de etsende werking van de kleurlaag.
En ten tweede moet je in de gaten houden dat dit weliswaar bij de meeste kits goed gaat, maar dat er ook kits op de markt zijn die ook met de primer al problemen hebben. Gunze Sanyo is daar een voorbeeld van (dat heb ik destijds helaas door schade en schande moeten ondervinden). Altijd dus eerst testen op een reststukje van het plastic.
Ja, idd plastic (A.B.S. volgens de verpakking, wat het ook moge zijn) Leuke kit van de 159 Alfetta. Enkel de body mooi spuiten, verder vrij eenvoudig te bouwen zonder teveel detailverfjes en zo, mooi om mee te beginnen. De p3 is ook onderweg. Ik heb nog 2k Rosso Alfa staan, vandaar de vraag. :wink: Primer is een goeie, dan gaan we dat ook maar doen. :thumbs: (heb ook hel mooie super dunne 2k washprimer) En die tip van het proberen op een reststukje is natuurlijk goud! Helemaal niet aan gedacht.... hoe simpel kan het zijn?! :oops:

(en nu ben ik voor de verandering een keer slim en pak ik natuurlijk meten wat pocher afvalspul mee om te proberen.)
Je moet de kit natuurlijk bouwen zoals je zelf wilt, maar laat me je in ieder geval de tip geven, dat hij met sprongen vooruit gaat wanneer je wat detail aanbrengt op de motor en het interieur. Al was het maar gewoon in de juiste kleurtjes verven (en denk er dan aan dat de binnenkant van zowel de motorruimte als de cockpit meestal niet in kleur waren meegeverfd). En dat hoef je echt niet zo ingewikkeld te maken. Voorbeeldje:
Helemaal mee eens. Ik ben zelf met de plastic versie van de P3 bezig en er best wel een beetje trots op. Juist door het toepassen van verschillende tinten metaalkleurige verf en het aanbrengen van extra details gaat het meer leven.
Ik heb hem trouwens zelf met Motip primer en Motip lak gespoten en het resultaat is prima.

Een bouwimpressie van mijn 159 (dan wel de metalen versie) kun je vinden op: Alfetta en nummer 4 van dit jaar van het blad 'Auto in Miniatuur' van de Namac.

Afbeelding

Afbeelding
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini Centennial

zo dec 20, 2009 11:41

Wordt mooi Paul.
Zal straks prachtig in de kast staan.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”