Hendrie

koppeling

za dec 05, 2009 12:02

Hallo,

ik heb een probleem met de koppeling van mijn alfa 166 2.5 V6.

Als ik de auto in de versnelling zet en ik laat de rem los, met ingetrapte koppeling, begint de auto langzaam te rollen.

Volgens mij komt dan de koppeling niet goed vrij, toch :?: :?: :?:

Schakelen gaat ook behoorlijk zwaar.

Is hier nog wat aan af te stellen, aan de kabel of zo :?: :?: :?:

graag hoor ik van jullie.

Hendrie. :?:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koppeling

za dec 05, 2009 12:48

Stellen gaat niet lukken, dat is een hydrolische koppeling namelijk. Is het plotseling gebeurd? Gaat je pedaal heel licht, of juist heel zwaar?

Hendrie

RE: koppeling

za dec 05, 2009 13:19

Hallo,

nee, het ging niet ploseling en de koppeling gaat zwaar.

Dus :?: :?: :?:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: koppeling

za dec 05, 2009 22:12

Dus is het de drukgroep (zwaar)

Echter zou je de hydrolische unit van de bediening ervan kunnen vervangen en hopen dat daar veel euvel te vinden is...
Misschien is er al zweterij (lekkage) te zien onder het rubber.
Moet later dan toch de koppeling vervangen worden dan heb je die in ieder geval nieuw als pleister op de dure wonde.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koppeling

zo dec 06, 2009 11:14

Wat Tom zegt. Zoek even een hulpje om het pedaal in te trappen en doe de motorkap open. Gewoon met de motor uit het hulpje telkens op het koppelingspedaal laten trappen en weer loslaten. Je zult nu ergens "ongeveer middenin" boven op de motor een armpje van een centimeter of 10-15 heen en weer zien bewegen. Aan het uiteinde van het armpje zie je een stift met een rubberen harmonicabalg er omheen zitten die het armpje indrukt en weer loslaat. Als er bij die rubberen balg vloeistof zit, is de kans erg groot dat je hulpkoppelingscylinder stuk is. Je kan eventueel in de balg knijpen om te zien of er dan vloeistof uit komt. Deze vloeistof is remvloeistof, handen goed wassen, het is irriterend en giftig als je het opdrinkt etc.

Mocht dit gebeuren helemaal droog zijn, dan is het waarschijnlijk je drukgroep, daarvoor moet de versnellingsbak er af en moet er een nieuwe koppelingsgroep geplaatst worden. Mocht er wel vloeistof zitten, is de kans redelijk groot dat het alleen maar die hulpkoppelingscylinder is, dan zal je reparatie wat goedkoper uitvallen en is door de handige doe-het-zelver ook nog wel thuis uit te voeren.

Speeder

RE: koppeling

zo dec 06, 2009 12:54

Ik heb eventuel nog een splinternieuwe Valeo koppelingsset liggen, mocht je daartoe overgaan weet je me te vinden.

De rest van de adviezen zijn naar mijn idee stap 1, niets meer aan toe te voegen.

Hendrie

RE: koppeling

zo dec 06, 2009 14:16

Hallo,

Ik heb eens even onder de kap gekeken en het oliepotje was voor meer dan de helft leeg. heb deze afgevuld en de koppeling ontlucht. de hulpkoppelingscilinder lijkt trouwens droog.

nog wil de auto niet in de versnelling, zonder draaiende motor kan ik de auto in alle versnellingen zetten maar met draaiende motor gaat het niet. Als ik de auto in de eerste versnelling zet en start dan de motor begint de auto langzaam te rollen terwijl ik de koppeling ingetrapt heb.

De koppelingscilinder maakt een slag van +/- 1,5 tot 2 cm. weet iemand of dit voldoende is. Ook hoor ik wel een beetje een knarsend bijgeluid onder de kap als ik de koppeling intrap.

Wie heeft raadt :?: :?: :?:

graag hoor ik van jullie
Laatst gewijzigd door Hendrie op zo dec 06, 2009 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: koppeling

zo dec 06, 2009 14:25

Hallo,

Ik heb eens even onder de kap gekeken en het oliepotje was voor meer dan de helft leeg. heb deze afgevuld en de koppeling ontlucht.
Was de cylinder droog?
Ook hoor ik wel een beetje een krassend bijgeluid onder de kap als ik de koppeling intrap.
Dat wijst wel op een totaal versleten plaat of een druklager wat door de drukgroep heen gebroken is.

Als de cylinder droog was, wordt het tijd voor een verse koppeling.

Hendrie

RE: koppeling

zo dec 06, 2009 14:31

Hallo,

Ja, lijkt droog te zijn.
Laatst gewijzigd door Hendrie op ma dec 07, 2009 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Hendrie

RE: koppeling

zo dec 06, 2009 14:45

Hallo,

Maar het vreemde vind ik, vrijdag deed hij het nog normaal en in de loop van zaterdag werd het steeds slechter. Als er iets afgebroken zou zijn of zoiets dan zou hij toch van het ene op andere het niet meer doen.

En een versleten koppeling voel je toch ook langzaam aankomen (slip)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: koppeling

zo dec 06, 2009 19:04

Hendrie,

Jouw auto heeft een "getrokken" koppeling - dus kort: een mechanisme dat via trekkende kracht ontkoppelt.
Deze heeft andere karakteristieken als van de conventionele systemen. dus voelt dat anders aan..

Ook zit er een soort dempingsmechnisme op het vliegwiel - dit is ook een prijzige jongen - met wat mazzel is deze nog in goede staat.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”