Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . geciviliseerde GTV6

vr nov 06, 2009 00:10

Afbeelding

Hij piepte op eBay zomaar tevoorschijn en verdween weer zodra de veiling was afgelopen. Sindsdien niet weer gezien, maar geheid dat-ie volgend jaar in de catalogus van Ixo verschijnt: de Alfetta GTV6. Niet een model waar iemand nu nog op zit te wachten, na de fraaie Minichampsen en de aardige kiosk-Bond-Alfa. De afgrijselijke witte Hachette wil ik het niet eens over hebben.
De Ixo is niet bepaald geweldig qua verhoudingen. Toch geen weggegooide ontwikkelingskosten, dit model is de straatversie van de Altaya España Carlos Sainz GTV6 en de Altaya France/Ixo Yves Loubet auto (Monte Carlo '83). Zonder als die sponsorteksten valt nog meer op dat de neus niet correct van vorm is.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . geciviliseerde GTV6

vr nov 06, 2009 00:35

Opvallend dat sommige kioskseries geweldig zijn en anderen zo duidelijk tegenvallen. Zo goed als de Alfa Romeo en Lancia story series bijvoorbeeld over het algemeen zijn, zo slecht zijn bijvoorbeeld de (spaanse?) Taxi, Franse auto- en bestelauto-series soms.
Die slechte series worden werkelijk overal gedumpt (of je nu in Enschede of in Den Bosch een modelautowinkel inloopt, je ziet er bakken vol voor een paar euro) en lijken niet de aantrekkingskracht te hebben van de betere series, of heb ik het mis?

Koen


Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . geciviliseerde GTV

vr nov 06, 2009 21:33

Afbeelding
Daar bedoelde jij zeker deze mee:
Afbeelding
:wink:

Ik wist niet eens dat die bestond in die kleuren
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 3 x 33 TT 3

vr nov 06, 2009 23:18

Afbeelding

Aankondiging van M4 voor de maand december: de Tipo 33 TT 3 van 1972. Zoals gebruikelijk een 'prova'-versie. In de basis is dit hetzelfde model als de Fabbri kioskuitgave van de 33 TT 3, uit hetzelfde jaar, die aan de Targa Florio deelnam. Overeenkomstig de echte Le Mans auto van dat jaar heeft M4 er netjes twee verticale staartvinnen opgezet.

Le Mans? Ja, Alfa deed dat jaar mee met drie auto's, te weten de nr 17 van Elford/Marko, zondag na 8:00 uur uitgevallen met bakproblemen, de nr 18 van Vaccarella/De Adamich, als 4e geëindigd, en nr 19 van Stommelen/Galli, ook uitgevallen.

De laatste is (nog?) niet als M4 gepresenteerd, de andere twee wel:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . de Alfetta man

za nov 07, 2009 09:40

Je kunt er ondertussen een vitrine mee vullen, de talloze varianten van de Tipo 158/159 'Alfetta', die de eerste twee seizoenen van het Formule 1 kampioenschap won (1950 en 1951).

Minichamps komt deze week met de 159 van Gonsalvo Sanesi met startnummer 3 uit de Grand Prix van Engeland:

Afbeelding

Sanesi werd op 14 juli 1951zesde.

Eerdere Minichamps variaties:
159 Fangio GP Spanje
159 Fangio GP Zwitserland

Je kunt deze derde 159 zien als een overbodige toevoeging, maar vanuit historisch oogpunt heeft dit model toch wel enige meerwaarde. Natuurlijk markeert de nr 22 Fangio 159 uit de GP van Spanje een hoogtepunt, het is de 'kampioensauto' van 1951. Sanesi is veel minder bekend. Ten onrechte? De man is al vanaf het vroege begin betrokken geweest bij de 158/159 als monteur en testrijder. Een enkele keer werd hij als wedstrijdrijder ingezet. Waarschijnlijk heeft hij meer kilometers in de spectaculaire Alfetta's gereden dan ieder ander, en is daarmee mede verantwoordelijk voor de successen.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . geciviliseerde GTV

za nov 07, 2009 10:24

Afbeelding


Ja, Michiel, hier is wat mis gegaan met mijn reactie. Ik kreeg de foto niet ge-upload en sloot het af (soms werkt het op onverklaarbare wijze niet met mijnalbum). Wist niet dat er toch iets op stond, dat was eigenlijk niet de bedoeling. Excuus jongens, als het kon haalde ik 'm er nog uit.

Maar goed: had dus moeten zijn (en nu wel met mijn album foto):

Dit is mijn nieuwe aanwinst, een Togi Giulietta SS in een bijzondere kleur, uit de periode eind jaren '70 - jaren '80 (te herkennen aan de zilver gespoten wielen). Nooit eerder gezien in deze kleur en ik ben er erg blij mee. Ik bezit daarmee 3 generaties Togi SS'en. Ik had al een hele vroege, zonder interieur en met meegegoten achterlichten, en een recente FongalTogi met interieur (ik bezit ook nog een kale koets die zo uit de matrijs komt, inclusief alle bramen, een leuke gadget en een hele echte Togi, maar die tel ik maar even niet mee).

Nu nog ooit eens de allereerste zonder bumpers en met gladde wielen maar die is zeer zeldzaam en heb ik slechts 1x aangeboden gezien toen ik net met Togi's begonnen was. Heb hem toen helaas laten lopen...

Helaas heb ik m'n nieuwe aanwinst niet tegen een klein prijsje, ik had veel concurrentie en heb uiteindelijk een stevige prijs betaald. Het liep op ebay 's nachts af, wat meestal gunstig is omdat er dan minder bieders zijn. In dit geval had 's avonds laat nog 1 persoon getracht me meerdere malen te overbieden en hij heeft daarmee de prijs behoorlijk opgestuwd. Komt ook nog eens een onbehoorlijke 27,- verzendkosten bij op, terwijl ik meestal niet meer betaal dan een euro of tien. Risico van het vak zullen we maar zeggen.

Koen :wink:
Laatst gewijzigd door Corrado op ma nov 09, 2009 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . de Alfetta man

za nov 07, 2009 15:24

Koen, het probleem met eBay-afbeeldingen is tegenwoordig dat de link niet meer naar de afbeelding verwijst, maar naar een programmaatje dat de afbeelding toont. De link laat zich daardoor niet zomaar als afbeelding opslaan of er als zodanig naar refereren. Je kunt dit zien aan de .dll? die in de URL staat (kan ook .asp?, .php? e.d. zijn) en aan het feit dat de link geen afbeeldingsextensie heeft (meestal .jpg of .gif). Zulke afbeeldingen kan je alleen nog maar rechtstreeks benaderen door in de source van de pagina te zoeken naar de echte URL.

En on topic: gaaf ding hoor, die Togi. De prijs valt best toch nog wel mee voor zo'n bijzonder exemplaar? In plaats van spotgoedkoop heb je hem nu gewoon goedkoop :wink:
Gefeliciteerd ermee, mooie vangst! Al is Togi dan niet echt mijn ding, ik kan me toch goed voorstellen dit z'n charme heeft en al helemaal zo'n speciale. En eerlijk is eerlijk, de kleur staat hem niet verkeerd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . de Alfetta man

za nov 07, 2009 17:43

Dank je,Michiel. Ik plaats bijna altijd mijn foto's in een mijnalbum mapje, dan weet ik ook zeker dat ze blijven staan. Dat wilde ik nu ook doen, maar het plaatsen van de foto's lukte weer eens niet, zoals dat wel vaker voorkomt. Vanmorgen gelukkig weer wel.
:D

Ik vind de SS in deze kleur ook een heel stuk aantrekelijker dan in het veel voorkomende rood, reden daarom ook om hier maar eens op te bieden.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . nagekomen berichten

zo nov 08, 2009 09:49

Soms is het maar lastig bij te houden wat er allemaal aan de orde is geweest en wat niet, zeker nu ik ook nog de MARC rubriek in het Klaverblaadje onder mijn hoede heb genomen.

MarcoAzzurro had een tijd geleden al eens enkele 75 Evoluzione modellen bij Chinese aanbieders gesignaleerd, maar hier zijn dan nog enkele gedetailleerder foto's van M4 site van de afgelopen maanden:


Afbeelding

De winnaar van de Giro d'Italia 1988, gereden door Patrese, Biasion en Saviero.


Afbeelding

Bob van der Sluis' 75 Evo die menig Nederlands Alfist het hart sneller deed kloppen, onder andere op enkele edities van het Spettacolo Sportivo.


Afbeelding

...en concurrent Douwe Heida.

Beide vaderlandse bolides werden ook al door Progetto K tot 1:43 verkleind.


Afbeelding

Nog een witte Evo, van Giudici en Martino, Monza 1989


Afbeelding

De gebruikelijk 'Prova'. De oorspronkelijke foto op de M4 site is nog veel blauwer :?


Afbeelding

Een Brera met een nogal aparte rood metallic kleur en donkere wielen. Het model is weer van de M4 site verdwenen. Bedenkingen? Wie weet komt in plaats hiervan wel de matgrijze Italia Independent versie van Lapo Elkann.

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** .Togi

zo nov 08, 2009 11:30

Afbeelding

Dit is mijn nieuwe aanwinst, een Togi Giulietta SS in een bijzondere kleur, uit de periode eind jaren '70 - jaren '80 (te herkennen aan de zilver gespoten wielen). Nooit eerder gezien in deze kleur en ik ben er erg blij mee. Ik bezit daarmee 3 generaties Togi SS'en. Ik had al een hele vroege, zonder interieur en met meegegoten achterlichten, en een recente FongalTogi met interieur (ik bezit ook nog een kale koets die zo uit de matrijs komt, inclusief alle bramen, een leuke gadget en een hele echte Togi, maar die tel ik maar even niet mee).

Koen :wink:
Koen
Toeval bestaat . ?? Gisteren op de Danhausen beurs in Aachen zelfde Togi Giulietta in deze groene kleur gezien, zonder 33 race nummers.
Niet naar de prijs gevraagd.
In Quattroroutinne bekende Italiaanse modelblad, no 270 Octtobre/Dicembre is een 4 pagina artikel te vinden met vele kleuren foto's over de Togi / FogalTogi reeks. Blad hier ook wel te koop bij de betere modelwinkel (oa Traffic).
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . nagekomen berichten

zo nov 08, 2009 11:42

Nog wat meer 'oud nieuws':


Best bedacht van de zomer nog een nieuwe versie voor de Giulia Tubolare Zagato: deelnemer in de Targa Florio van 1970. Giugno en Sutera werden er voor de Scuderia Nissena 27e overall mee en 6e in hun klasse.

Afbeelding

Afbeelding

Een hersenschim? De Tubolare Zagato is inmiddels niet meer op de website terug te vinden :-k

Aha, hij staat in ieder geval nog wel op de site van carmodel.net. Naar mijn mening met 34 euro zwaar overprijsd voor een gedateerde diecast. De verhoudingen zijn niet eens zo slecht, maar het basismodel loopt al zeker 20 jaar mee en dat zie je er wel aan af.
De diverse TZ's verschilden onderling op details. Zo heeft dit model een driedelige luchthapper op de neus, bij het origineel was dat één enkele. Dat niet voor ieder klein detail de mal wordt aangepast kan ik nog begrijpen, maar niet dat Best niet de oranje/rode wielen overgenomen heeft op het model en de standaard grijze heeft gemonteerd. Te karakteristiek om zomaar te negeren.

Beter dan Best:

Afbeelding

Een bewerking van een Fabbri TZ door een Italiaanse of Franse modelbouwer op een Frans forum.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** .Togi

zo nov 08, 2009 14:10

[quote="
Koen
Toeval bestaat . ?? Gisteren op de Danhausen beurs in Aachen zelfde Togi Giulietta in deze groene kleur gezien, zonder 33 race nummers.
Niet naar de prijs gevraagd.
In Quattroroutinne bekende Italiaanse modelblad, no 270 Octtobre/Dicembre is een 4 pagina artikel te vinden met vele kleuren foto's over de Togi / FogalTogi reeks. Blad hier ook wel te koop bij de betere modelwinkel (oa Traffic).
De Danhausen Togi zal ongetwijfeld uit dezelfde partij komen. En toeval bestaat inderdaad niet. Lang heb ik bijvoorbeeld gezocht naar de Carabo met de holle 33 wielen. Nooit werd die aangeboden en toen 3 x achter elkaar... Zo gaat dat.

Dank voor de Quattroruotine tip, Fer! Ga ik maar eens kopen of bestellen (bestellen rechtstreeks bij Quattroroutine gaat ook uitstekend trouwens en je hebt het blad binnen de kortste keren in huis).

Zover ik weet is dit het enige blad waar Togi wel eens aan bod komt en gekomen is. Ik bezit twee oudere nummers met een Togi en FongalTogi artikel met geweldige fotografie (oudere nummers kun je nog gewoon bestellen en op de site zie je wat de inhoud is van elk nummer). Dankbare bronnen voor me, die ik ook geraadpleegd heb voor het Togi artikel dat ik geschreven heb voor in de Auto in Mniatuur van December a.s. :wink:

Koen

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . nagekomen berichte

zo nov 08, 2009 14:18

Nog wat meer 'oud nieuws':


Dat niet voor ieder klein detail de mal wordt aangepast kan ik nog begrijpen, maar niet dat Best niet de oranje/rode wielen overgenomen heeft op het model en de standaard grijze heeft gemonteerd. Te karakteristiek om zomaar te negeren.
Jammer ook dat men wel werk maakt van de afgeplakte koplampen maaar niet de moeite neemt goed te kijken hoe dat er op de foto uitziet...

Koen

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . nagekomen berichten

ma nov 09, 2009 00:56

Het begin is er: www.toginsieme.info

De definitieve vormgeving van de site wordt overigens anders. Sfeervoller... Wordt aan gewerkt.
Maar mailen met input kan al naar mail@toginsieme.info

:D Koen

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”