Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 23:52

Tja, wat doet de man hier... (op de achtergrond een 2000 berlina Taxi. Behalve op deze foto's verder nog nooit gezien)

Afbeelding

Het kost in ieder geval kracht als je ziet hoe hij de bodemplaat vastpakt.

Óf hij breekt een giet-kanaal los of hij perst er een as in...

Wat een mooi sfeertje.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 23:52

Op de site van Yow Itoh, in zijn 'diary' zijn vaak foto's te zien van zijn modellen of zijn recente aankopen van andere merken in diverse stadia van montage. Behalve van miniaturen en (meest) Italiaanse auto's is de man duidelijk liefhebber van goed verzorgd eten en van zijn hond. Uit dat dagboek valt o.a. op te maken dat de Scighera GT opnieuw is uitgebracht, met verbeterde fotoëts-delen. De kit is te bestellen via de webshop (kleine oplage) en kost omgerekend €67.

Afbeelding

Afbeelding

De Scighera GT is de fantasie-racer op basis van het prototype dat Fabrizio Giugiaro (inderdaad: de zoon ván) ontwikkelde in 1997. De Scighera (wat 'allesverhullende mist' betekent) had een 400 pk leverende twin turbo 3 liter V6 en de vierwielaandrijving van de 155.
Gelijk besteld!

En nou maar hopen dat Spark hem niet morgen aankondigt...
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

do okt 15, 2009 00:00

Nog wat scans van Mercury productiefoto's (bron: Mercury, Editione Libreria Cortina Torino):

Lekker werkje: modellen met de hand spuiten met ouderwetse lak met agressieve verdunners. En veel handwerk

Afbeelding

Afbeelding


Koen
Overigens maakte men (niet onder de naam Mercury) hoofdzakelijk spuitgietwerk voor de (Italiaanse) autofabrikanten. Denk bijv. aan deurklinkjes voor 1:1 Fiatjes e.d....

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

do okt 15, 2009 00:06

Was ik vergeten te plaatsen:

Afbeelding

Meteen is duidelijk dat de Yow Scighera inderdaad niet 's mans beste prestatie is, de vorm van de voorruit is te gedrongen. Maar ja, Ban Seng heeft niet de gewoonte modellen opnieuw uit te brengen en vind er nu nog maar eens één.

Verhaal wat ik al eens eerder verteld heb, één van de door Fer aangehaalde Ban Seng Castagna Vittorio modellen is bij het vuilnis beland. Een Zwitserse vriend van mij wachtte en wachtte, maar het bestelde model bleef maar uit. Posterijen benaderd en die biechtten na enkele weken op dat het pakje verkeerd bezorgd was. Nou, dan haal je het toch weer op? Hadden ze geprobeerd, maar het oude vrouwtje waar het was afgeleverd had niet geweten wat ze er mee aanmoest (eh.... ik zou zeggen teruggeven aan postbode?) en het in de Kliko gemikt.... ](*,)

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

do okt 15, 2009 00:07

Tja, wat doet de man hier... (op de achtergrond een 2000 berlina Taxi. Behalve op deze foto's verder nog nooit gezien)

Afbeelding

Het kost in ieder geval kracht als je ziet hoe hij de bodemplaat vastpakt.

Óf hij breekt een giet-kanaal los of hij perst er een as in...

Wat een mooi sfeertje.
Nou ik goed kijk lijkt het er inderdaad op dat de man een bodemplaat bewerkt (het lijkt of hij een soort aambeeldje gemaakt heeft in de bankschroef waar het model op kan leunen). Zo te zien vijlt hij gietbramen weg. Ik heb een ruwe en ongespoten Sud Ti koets in de vitrine staan waar je duidelijk die vijlgroeven ziet.

Koen

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

do okt 15, 2009 00:18

Verhaal wat ik al eens eerder verteld heb, één van de door Fer aangehaalde Ban Seng Castagna Vittorio modellen is bij het vuilnis beland. Een Zwitserse vriend van mij wachtte en wachtte, maar het bestelde model bleef maar uit. Posterijen benaderd en die biechtten na enkele weken op dat het pakje verkeerd bezorgd was. Nou, dan haal je het toch weer op? Hadden ze geprobeerd, maar het oude vrouwtje waar het was afgeleverd had niet geweten wat ze er mee aanmoest (eh.... ik zou zeggen teruggeven aan postbode?) en het in de Kliko gemikt.... ](*,)
De nachtmerry van elke verzamelaar...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

do okt 15, 2009 14:37

Een nieuwe 'nr. 101' bij Spark.

Er verscheen al eerder een rode Gillet Vertigo racer met dat nummer (betreft wel dezelfde auto, chassis #YA9VB2900Y0169019, toen gereden door Leinders/Kuppens in de Tourist Trophy op Silverstone, 2007 ).

In dit geval is model in het racetenue van het trio Yves Lambert/Christian Lefort/Jean-Pierre van de Wauwer van het Ice Pol Racing Team, voor deelname aan de 24 uur van Spa Francorchamps 2004. Zij konden echter snel weer naar huis omdat ze al na 23 ronden uitvielen met een gebroken achterwielophanging.

Afbeelding

De andere Gillet (nr. 100) van Belgian Racing, met Renaud Kuppens/Bas Leinders/Sébastien Ugeux achter het kleine stuurtje deed het een stuk beter met 491 ronden, goed voor een 13e plaats.


Tijdens de test, een maand eerder.:

Afbeelding


Afbeelding

Op het model is de vorm van de zijruit niet correct, in werkelijkheid loopt de onderste rand veel geleidelijke op.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

do okt 15, 2009 20:41

Voor de liefhebber: een Giulia TZ2 slotcar in 1:24 van Unicar kijk hier. Wie kent 'm?

Afbeelding

Koen

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

do okt 15, 2009 20:55

Koen, geweldige platen dit ! 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

do okt 15, 2009 21:54

Mooi platen van de bouwhalletjes!

En als je goed opgelet had, dan had je de scighera gewoon een keer op straat tegen kunnen komen!

http://www.autojunk.nl/fotos/ultimate-c ... -u/18786/3

Paar fotos, even doorklikken.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

do okt 15, 2009 23:05

Voor de liefhebber: een Giulia TZ2 slotcar in 1:24 van Unicar kijk hier. Wie kent 'm?
Ik 8)

Hoort deze binnenkant bij.

Afbeelding

Foto ooit gekregen van mijn Zwitserse verzamelvriend Giovanni. De kit is bijzonder zeldzaam.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 10:30

Wat is zoiets waard?

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 11:24

Lijkt me een gevalletje wat-de-gek-er-voor-geeft.

Is het een buitengewoon exact en gedetailleerd model? Neuh...

Komt het realistisch over? Nou, met die glans-finish niet direct...


En toch heeft het wat, misschien juist vanwege de combinatie van 'speelgoed' met de Japans-minimalistische doos met zijn bijna steriele inrichting. Als je verzamelaar bent van dergelijke bouwdozen of TZ2-fanaat, dan kan je zoiets moeilijk laten staan... Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 14:12

Ik kwam een poos terug al, deze Giulia tegen op carmodel.net.
Nou was ik net weer even aan het speuren op deze site en toen vond ik hem weer en nu wil ik toch graag weten wat dit precies is.
Het lijkt sterk op een kopie van een Edil toys Giulia. De naam Filos zegt mij echter helemaal niks.

iemand?

Afbeelding

Afbeelding

De wielen lijken weer verdacht veel op Politoys-M wielen..
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 14:44

Denk dat het iemand is geweest die zelf een Edil Giulia heeft omgebouwd,Mark.Wielen lijken me inderdaad van een politoys,en ook de bumpers en grille volgens mij,carrosserie is zeker een Edil.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”