Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . apartheid

di okt 13, 2009 23:32

Afbeelding
Solido: 6C 2500 Austria Peace Car
Nog een zeldzame uitvoering van de 6C 2500 van Solido, al oogt hij minder speciaal dan de vorige.
De decals ontbreken nog. Niet aangebracht, er weer afgevallen of 'opgegeven'? Zelden heb ik meegemaakt dat decals op eem model zó moeilijk aan te brengen waren, doordat ze stomweg niet op hun plek bleven zitten Afbeelding

Die AR8 met open laadbak is echt super!
Nou je het zegt, inderdaad hoorde hier een decaltje bij, een embleempje op de portieren als ik het me goed herinner. Op het model op de foto was dit hoogstwaarschijnlijk gewoon nog niet aangebracht.
Solido kennende zat het probleem dat je had waarschijnlijk meer in de lak dan in de decal. Decals hebben een echt gladde ondergrond nodig. Zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden om een decal op matte lak aan te brengen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . apartheid

di okt 13, 2009 23:41

De Ar8 hete als Iveco en Fiat Daily :wink: de Ducato is het kleinere busje dat ook als Ar6 is uitgebracht.
Erg gaaf, die AR8jes. Ik heb helaas alleen de DeA Polizia. Ik vind de Old Cars toch wat meer uitstraling hebben persoonlijk.
Thanks, en weer aangepast (wat zou ik zonder je moeten :lol: ).
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . apartheid

wo okt 14, 2009 09:24

Geweldig om te zien, die hele verzameling. En mooie foto's. Maar, misschien heb ik het gemist.... Waarom is dit verkocht/waarom is hij hiermee gestopt?

Koen

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . apartheid

wo okt 14, 2009 09:35

Togi productie uit de oude doos.. Links, onderin het rek staat een stapeltje Giulia berlina's... Een mooi kapitaal bij elkaar tegenwoordig. Daarachter een grote stapel 33 Carabo's. Mooi om te ontdekken dat er dus een moment was dat zowel de Giulia als de Carabo gemaakt werden. Verder kom je nooit achter dit soort gegevens. Want wanneer werd er met welk model gestopt? Niemand die daar antwoord op kan geven.
Op de tafel de Bertone's en links een rijtje nog niet afgebouwde Corsar racewagens (fantasie). Achterop de tafel een Giulia berlina op een Togi vitrinedoosbodem...

Togi deed het spuitwerk (te beginnen met ontbramen van het spuitgietwerk) en de montage in huis. Alle delen werden buitenshuis geproduceerd (rubber banden, kunsstof delen, spuitgietwerk van alu-legering, geen zamac, drukwerk en fabrikage van dozen). Wat je op deze foto ziet moet wel zo'n beetje de productielijn van Togi zijn, erg kleinschalig dus.

Afbeelding

zijn er mensen die meer van dit soort foto's hebben van andere producenten? Lijkt me leuk om te zien.

De scan is overigens gemaakt van de achterzijde van een (gedrukte) poster. Helaas krijg ik de kwaliteit niet beter, ondanks wat Photoshop bewerkingen.

Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op do okt 15, 2009 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . apartheid

wo okt 14, 2009 12:33

Geweldige foto Koen! :thumbs:
Lijkt mij ook erg leuk foto's te zien van andere fabrikanten zoals Politoys of Mebetoys maar ben helaas nog nooit dergelijke foto's tegengekomen.

Vanochtend bracht de post mij mijn gister al aangekondigde 75 van Majorette :D
In tegenstelling tot wat ik dacht afgaande op de foto van de verkoper is hij nagenoeg mint.
Ik ben er erg blij mee 8) Weer een aanwinst voor mijn "3 inch" verzamelingetje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . apartheid

wo okt 14, 2009 13:34

Ik heb ook nog foto's van Mercury en meer recente foto's (± 2002) van FongalTogi. Bij de laatste zie je het montageproces goed. Zal ik ook 'ns scannen...

koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 13:57

Wat een leuk 75je, Mark ;)

Ik heb wel eens foto's gezien van Lion Toys, lang, lang gelden in de 'Nieuwsbrief' (voorloper van 'Auto in Miniatuur') van de NAMAC, en van Spark.

Nieuwsbrieven heb ik al niet meer, de Spark-foto weet ik niet meer van waar gezien, dus daar hebben jullie niets aan. Op de Lion Toys foto stonden vooral grote machines waar kleine vormpjes uit kwamen, bij Spark een steriele zaal waar tientallen jongedames in bedrijfskleding modellen ik elkaar zetten.

Op de site van Yow Itoh, in zijn 'diary' zijn vaak foto's te zien van zijn modellen of zijn recente aankopen van andere merken in diverse stadia van montage. Behalve van miniaturen en (meest) Italiaanse auto's is de man duidelijk liefhebber van goed verzorgd eten en van zijn hond. Uit dat dagboek valt o.a. op te maken dat de Scighera GT opnieuw is uitgebracht, met verbeterde fotoëts-delen. De kit is te bestellen via de webshop (kleine oplage) en kost omgerekend €67.

Afbeelding

Afbeelding

De Scighera GT is de fantasie-racer op basis van het prototype dat Fabrizio Giugiaro (inderdaad: de zoon ván) ontwikkelde in 1997. De Scighera (wat 'allesverhullende mist' betekent) had een 400 pk leverende twin turbo 3 liter V6 en de vierwielaandrijving van de 155.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 14:15

Even gezonde nieuwsgierigheid: Waar heb jij er in gezeten, Hans? Was dat soms op het Concours d'Elegance bij Het Loo, bij de stand van Vredestein?

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 14:26

Nee, bij Ital Design 'thuis', in Turijn, tijdens de Buitenlandrit van 2003. Mijn mini-Scighera is overigens van Ban Seng, niet van Yow Itoh.

Beide artisans hebben heel netjes de gespiegelde velgen van het origineel overgenomen. De spaken zijn kennelijk als een soort schoepen ontworpen om de remmen te koelen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 19:08

Nog even terugkomen op de 6c 2500 cabrio van 1938 van Solido in de ACA-uitmonstering:

De doos:

Afbeelding

Beetje erg groot voor de Alfa, maar de doos wordt voor meerdere modellen uit de speciale reeks gebruikt. De model-aanduiding staat op een stickertje op het venster. De serie heeft betrekking op 50 jaar vrede en de voertuigen zoals die door de geallieerden werden gebruikt. Daaronder dus ook deze geconfiskeerde Alfa. Misschien dat de Tito Anselmi iets over deze auto vermeldt?


Afbeelding

Mijn model is nummertje 253 van de 760.


Afbeelding

ACA staat voor Allied Control Austria.


Afbeelding

De gehele reeks.


Afbeelding

De auto zelf, met zijn rode burgerbroertje.


Voor- en achterop de decals die pas na een lange worstelpartij op hun plaats bleven zitten:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . apartheid

wo okt 14, 2009 22:17

Geweldig om te zien, die hele verzameling. En mooie foto's. Maar, misschien heb ik het gemist.... Waarom is dit verkocht/waarom is hij hiermee gestopt?

Koen
Roger besloot met zijn gezin een nieuw bestaan op te bouwen en is enige jaren geleden naar Hongarije geemigreerd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Ban-Seng

wo okt 14, 2009 22:52

Volgens mij heb ik de Scighera van Rodger overgenomen (of het moet van iemand anders geweest zijn). Dat model heeft voor mij extra waarde omdat ik ooit in de 1:1 Scighera heb gezeten.
De Scighera GT van Ital Design was het eerste Alfa concept model, dat werd gemaakt door Ban-Seng Models uit Malaysia. Van de handbouw oplage van 48 stuks hebben we er gezamenlijk 22 aangekocht eind 2001, direct bij de heer Oon Teik Seng.
Volstrekt uniek model, beter van lijn dan de Scighera van de Japanse Yow Itoh.
Het model van Roger is inderdaad naar 'Dink' gegaan.
Na de Scighera GT volgden van Ban-Seng :
De Centauri A.D.U.S Alfa V6 spider in metallic oranje (Bologna 1999) en in nuvola blauw (Turijn Museo), en de nog steeds door velen zeer gezochte witte Castagna Vittoria (Genève 1995).
De aangekochte Sbarro Alfa Diva modellen hopen we met een paar weken uit Malaysia te ontvangen.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 23:23

Nog wat scans van Mercury productiefoto's (bron: Mercury, Editione Libreria Cortina Torino):

Lekker werkje: modellen met de hand spuiten met ouderwetse lak met agressieve verdunners. En veel handwerk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op wo okt 14, 2009 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 23:33

FongalTogi produceert nog net zoals Togi. De eigenaar van (Fongal)Togi, Alberto Lanzani (heeft Togi overgenomen in 1996), met de modellen (bron: Quattroruotine november/december 2003). De rekken en tafel zijn gewoon meeverhuisd naar het nieuwe adres (zie de Togi foto eerder in dit topic) in Bresso (Mi). Lanzani doet dit er overigens bij. Zijn core-business is spuitgieten en hij was de spuitgieter van de zamac 164 delen destijds voor Togi.

Afbeelding

Matrijs van een van de oudste Togi's: de 159 Alfetta, de carrosserie is ongewijzigd sinds1962!

Afbeelding

Spuitgieten van de 164

Afbeelding

Ruw spuitgietwerk, zo uit de matrijs

Afbeelding

Ongespoten 2000 berlina carrosserieën

Afbeelding

Aanbrengen van een gril bij een Bertone

Afbeelding

Tja, wat doet de man hier...

Afbeelding

Achterbanken van de 2000 berlina (op de achtergrond een 2000 berlina Taxi. Behalve op deze foto's verder nog nooit gezien)

Afbeelding


Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op wo okt 14, 2009 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

wo okt 14, 2009 23:46

Waanzinnig gave foto's, Koen! Echt geweldig!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”