Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . the making of... GD -

di mei 26, 2009 15:57

Voor de veiligheid zou je eerst even een deel van de bodemplaat kunnen proberen. Is minder erg als het aangetast wordt dan de carrosserie :wink:
Die is van metaal dus dat zegt niet veel
:wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . the making of... GD -

di mei 26, 2009 20:45

@Alfetta72: Goeie tips zijn altijd welkom! De reden dat ik altijd remolie gebruik, is dat het plastic en kunsthars niet aantast (al was dat in dit geval minder relevant). Geldt dat voor die vloerlijmverwijderaar ook dat je weet? En hoe ga je eigenlijk daarmee te werk?[/quote]



Ik smeer het uit over heel het model,en de lak trekt er zo vanaf,bij erg vaste lak een paar keer insmeren,maar heb meestal een model wel binnen een uur lakvrij,sommige moeilijke hoekjes moet je wel eens peuteren met een kleine schroevendraaier of naald vaak deurranden,deurklinken e.d..ik vrees dat kunstof wel aangetast word,dus daar kun je beter andere methodes voor gebruiken

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevuld en zo

wo mei 27, 2009 14:01

Soms ben ik op zoek naar 'wat anders', een model dat niet iedereen in de kast heeft staan. Als ik de resultaten van mijn vaste zoekopdrachten op eBay doorloop kom ik onuitputtelijke hoeveelheden M4, Minichamps, kioskmodellen, Progetto K, Norev, etc. tegen. In veel gevallen met een prijs die nog boven de winkelprijs en dus ver boven de beursprijs ligt. Wat dat aangaat begint eBay aan kwaliteit in te boeten. Niet de mensen die voor een leuk bedrag van hun oude spulletjes af willen vormen de meerderheid, maar de handelaren die flink willen verdienen. Soms met belachelijke prijzen. Hadden we het laatst nog over die nep-Dinky Toys die nu in de Franse kiosken liggen en ja hoor, de eerste Alfa 1900 Sprint coupé stond er al weer op met een prijs van boven de €40.... deze aanbieder probeerde in ieder geval niet te verhullen dat het een repro was.

Maar goed, soms kom je tussen al die bulk-modellen wel eens wat minder gangbaar spul tegen. Of je wordt getipt door een medeforummer (dank, Mark ;) ). Jammer dan weer dat ik denk dat ik nog even een Senseootje kan brouwen, vlak voor afloop van de veiling. Ik plof weer achter de laptop neer. Terwijl het in de keuken 'rrrrrrrrrr' doet, klik ik op bieden. Nét te laat :evil: Deed ik 'grrrrrrr''.....

Ging om een 155 V6 TI in 1:43 die ik nog nooit eerder gezien had:

Afbeelding

Van Simba, in de serie 'Racing Star'. Geen serieus model, gewoon speelgoed, maar ik had hem erg geinig gevonden als Grote Broer naast mijn collectie Track Stars.


Naja, beter opletten de volgende keer. Paar dagen later, hééééé, wat is dat? Een bijzondere versie van de 1:87 164 van het Spaanse Miber, de doktersauto van Monza. Had wel eens foto's gezien, maar dit is de eerste keer dat ik hem tegenkom. Weet dat hij behoorlijk zeldzaam is.

Afbeelding

OK, alle andere applicaties uit, TV uit, telefoonstekker los, mobiel op stil, voordeurbel af, Sanne's voerbakje extra gevuld, ik kan door niets of niemand meer afgeleid worden.
Here we go! Niet te gek groot bedrag in gevuld, moet leuk blijven.
Paar seconden voor het einde: BAF! Een stevige 'enter' en.... ik was de enige niet. En die ander bood hoger :(


Het lukt ook eens wel natuurlijk 8)

Zoals met deze Kindersurprise 8c 2900 in het blauw:

Afbeelding

De rode had ik al, maar ik wilde deze graag er bij omdat hij zoveel zeldzamer is.

Zet je ze naast elkaar, ontdek je dat de kleurstelling niet het enige verschil is:

Afbeelding

De voorruit (die me doet denken aan dat mopje 'wat een dikke bril, je moet wel erg goede ogen hebben om daar doorheen te kunnen kijken) is heel anders dan die van de rode. Even denk ik dat de verkoper er een voorruitje van een ander modelletje heeft bijgedaan, maar de bouwbeschrijving toont boven een dikke en onder een dunne voorruit. Maakt het alleen maar leuker.
Grappige is dat je bij de montage het gevoel hebt dat het nooit iets kan worden, alles hangt zo slap aan elkaar. Totdat je het centrale deel op zijn plaats klikt.

Afbeelding


Nog meer speelgoed, kwam vandaag binnen, van een Portugese eBayer:

Afbeelding

De 1:55 Majorette 75, in brandweerkostuum. Voor zover ik weet werd deze alleen samen met een ander modelletje in duo-pak verkocht. Als iemand andere info heeft hoor ik het graag. De gewone rode of (veel te donker)blauwe polizia versie kom je nog wel eens tegen, deze Vigili del Fuoco versie maar zelden.


Afbeelding

Afbeelding

Met de Polizia versie ik al had.


Afbeelding

Bij het fotograferen valt me opeens iets op. De eerste serie 75's had een 'holle' motorkap, de latere versies hadden een verhoging. Deze Majorette is één van de weinige modellen met een eerste serie-motorkap.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevuld en

wo mei 27, 2009 15:28

Leuk, die 75 :D die heb ik echt nog nooit eerder gezien. Ik ken alleen de genoemde Polizia, de rode en de Forza Italia versie.
Mocht je er ooit weer een tegenkomen dan houd ik mij aanbevolen :wink: kheb een zwak voor alfaatjes in die schaal 8)
wel zonde dat je die 155 niet hebt kunnen bemachtigen, had hem ook nog niet eerder gezien, maar misschien komt ie nog wel eens voorbij :wink:

Mijn laatste aankopen zijn een Minichamps Giulia Carabinieri (1:43) voor 15 euro :shock: en een 2e Quattroruote Giulia 1:24 voor een projectje (weet nog niet precies wat). Je komt ze steeds goedkoper tegen op Ebay dus ook een erg leuk model om je creativiteit op los te laten :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevuld en

wo mei 27, 2009 16:21

Een stationcar, Mark? :wink:


Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 16:21

Leuk, die 75 :D die heb ik echt nog nooit eerder gezien. Ik ken alleen de genoemde Polizia, de rode en de Forza Italia versie.
Er is nóg een versie:

Afbeelding

In 1990 uitgegeven door Treavalon/Adri Appelman ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van Alfa Romeo (Ottantanni-feest met de Eurotrophaeum tour). Denk dat dit mijn eerste 'post-aankoop' was.

:idea: Goh, zou toch leuk zijn als met het honderdjarig bestaan.... guess what! Dat project loopt al. Ik zal eens zien of ik er wat fotootjes van kan vinden. Gaat nu overigens om 1:43 modellen.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 16:26

Een stationcar, Mark? :wink:


Koen
Heel gaaf idee maar ik weet niet of ik dat aandurf, ik ben nog maar een beginner :lol:
Een Nuova lijkt me ook erg leuk maar zelfs dat is al een beste klus.
Ik ga er eens even goed over na denken 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 16:29

Leuk, die 75 :D die heb ik echt nog nooit eerder gezien. Ik ken alleen de genoemde Polizia, de rode en de Forza Italia versie.
Er is nóg een versie:

Afbeelding

In 1990 uitgegeven door Treavalon/Adri Appelman ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van Alfa Romeo (Ottantanni-feest met de Eurotrophaeum tour). Denk dat dit mijn eerste 'post-aankoop' was.

:idea: Goh, zou toch leuk zijn als met het honderdjarig bestaan.... guess what! Dat project loopt al. Ik zal eens zien of ik er wat fotootjes van kan vinden. Gaat nu overigens om 1:43 modellen.
Ja ok, die vergat ik nog maar ik doelde ook meer op de versies door Majorette zelf uitgegeven :wink:
deze begon zijn leven ooit gewoon als normale rode.
Leuk trouwens, die rit was ik bij, met mn ouders in de Giulia, als 4 jarig jochie ofzo. heb dr nog een heel fotoboek vol van 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 17:25

Een stationcar, Mark? :wink:


Koen
Heel gaaf idee maar ik weet niet of ik dat aandurf, ik ben nog maar een beginner :lol:
Een Nuova lijkt me ook erg leuk maar zelfs dat is al een beste klus.
Ik ga er eens even goed over na denken 8)
Wat dacht je van zo'n beach-car achtig ding, dat Progetto ooit op 1/43 heeft gemaakt....
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevuld en

wo mei 27, 2009 17:39

Die komt hier ter sprake.

Ik ken hem trouwens van Giocher (uit te spreken zoals de Engelsen 'joker' zeggen), maar als ik die wieltjes op die foto zie lijkt het idd Progetto K.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 17:46

Een stationcar, Mark? :wink:


Koen
Heel gaaf idee maar ik weet niet of ik dat aandurf, ik ben nog maar een beginner :lol:
Een Nuova lijkt me ook erg leuk maar zelfs dat is al een beste klus.
Ik ga er eens even goed over na denken 8)
Wat dacht je van zo'n beach-car achtig ding, dat Progetto ooit op 1/43 heeft gemaakt....
Je bedoelt die auto die werd gebruikt voor hoogbezoek bij de Alfa fabriek:



Model dat je bedoelt is overigens van Giocher :wink: maar lijkt wel erg op een progetto dus dat was waarschijnlijk wel de basis.
Wel een stoer idee, hmm er is ook zoveel mogelijk met een Giulia :P

EDIT: Dink was me voor :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevuld en

wo mei 27, 2009 18:59

Ook een leuk idee die open Giulia en redelijk simpel te bouwen al zul je wel het e.e.a. moeten aanvullen in het interieur. Wat de stationcar betreft: de acherruit heb je al (is toch gewoon de achterruit van een berlina?) en het belangrijkste deel van de klep ook al. Dak verlengen is niet al te ingewikkeld, is te bouwen door het verlijmen van kunsstofplaatdelen op elkaar. Interieur is vrij simpel. Wel een leuk project om zelf eens te proberen. Alleen liggen er bij mij eerst nogal wat onafgemaakte projecten zoals een 1:24 Fiat 600 Jolly met rieten interieur (echt vlechten met heel dun draad) en een Giulia Junior Zagato die een Togi lookalike moet worden. En niet te vergeten de Lancia Gamma coupé met targadak, de Flaminia cabriolet en de Lancia Appia camioncino.... tja...

:roll:

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 19:19

Ook een leuk idee die open Giulia en redelijk simpel te bouwen al zul je wel het e.e.a. moeten aanvullen in het interieur. Wat de stationcar betreft: de acherruit heb je al (is toch gewoon de achterruit van een berlina?) en het belangrijkste deel van de klep ook al. Dak verlengen is niet al te ingewikkeld, is te bouwen door het verlijmen van kunsstofplaatdelen op elkaar. Interieur is vrij simpel. Wel een leuk project om zelf eens te proberen. Alleen liggen er bij mij eerst nogal wat onafgemaakte projecten zoals een 1:24 Fiat 600 Jolly met rieten interieur (echt vlechten met heel dun draad) en een Giulia Junior Zagato die een Togi lookalike moet worden. En niet te vergeten de Lancia Gamma coupé met targadak, de Flaminia cabriolet en de Lancia Appia camioncino.... tja...

:roll:

Koen
Afbeelding

De achterruit is toch wel degelijk anders dan de Berlina maar ik denk wel dat ie makkelijk na te maken is van doorzichtig plastic.
Hmm ik ga eens kijken of dit uit te voeren is 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 20:19

Die komt hier ter sprake.

Ik ken hem trouwens van Giocher (uit te spreken zoals de Engelsen 'joker' zeggen), maar als ik die wieltjes op die foto zie lijkt het idd Progetto K.
Model dat je bedoelt is overigens van Giocher :wink: maar lijkt wel erg op een progetto dus dat was waarschijnlijk wel de basis.
I stand corrected :oops:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** over kinderhand en gevul

wo mei 27, 2009 22:16

De achterruit is toch wel degelijk anders dan de Berlina maar ik denk wel dat ie makkelijk na te maken is van doorzichtig plastic.
Hmm ik ga eens kijken of dit uit te voeren is 8)
Dan kan je eigenlijk niet om KB 116 heen. Een zeer compleet overzicht van alle variaties van de promiscua: lange of korte achterklep, grote of kleine scharnieren, oplopende of doorlopende daklijn etc.

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”