Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

do apr 09, 2009 12:04

Kunsthars kan vervormd worden wanneer het wat langer achter elkaar verhit wordt. Voor zover ik weet hoeft de temperatuur daar niet zo vreselijk hoog voor te zijn. De truuk om een vervormd onderdeel van kunsthars te corrigeren schijnt te zijn om het een tijd in heet water later weken (nog niet zelf geprobeerd). Kortstondig verwarmen kan geen kwaad. Je kunt bijvoorbeeld rustig een kunsthars body na het reinigen afspoelen onder de hete kraan. Maar goed, ik zou het dus niet afbakken.

In een bepaald opzicht hebben anderen hier gelijk dat je het beter kunt laten doen als het echt mooi moet worden. Spuiten is iets waar je wel wat ervaring voor moet hebben. Maar aan de andere kant, als je het altijd laat doen, leer je het natuurlijk zelf nooit.

Airbrush geeft het meeste controle, maar vraagt ook de meeste ervaring. En je moet natuurlijk eerst een set kopen. Persoonlijk kan ik me met autolakken altijd prima redden, maar inderdaad is het risico van te dik spuiten altijd aanwezig en wordt het nooit ècht superstrak (a la bijv. BBR). Daarvoor zal je moeten polijsten. Met airbrush schijnt dat wel te kunnen heb ik gehoord, maar dan moet je er wel goed in zijn.
En zoals Koen al opmerkte is de ene spuitbus de andere niet. Soms wordt je verrast door een spuitbus die opeens veel royaler spuit dan wat je gewend bent, of juist veel spaarzamer. Kwestie van even proefspuiten voor je begint. Voordeel van autolakken is wel weer dat het lekker hard is als het er eenmaal opzit.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

do apr 09, 2009 13:23

Bedankt voor de uitleg.
Ik denk dat de schaal zeker van belang is. Bij 1:87 zet je er al snel teveel lak op.
Een airbrush is inderdaad een must. Verder is een ieder door schade en schande
wijzer geworden. Zou het voorzichtig proberen.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

do apr 09, 2009 15:46

Ik heb ooit eens een potje verfafbijt gekocht voor kunststof (meer een vloeistof dan een gel), dus dan heb je nog een twede kans. Koop je bij de betere modelbouwwinkel.

Let bij autolak wel op dat je een samenstelling hebt die geen reactie veroorzaakt met het kunsthars. De hechting kan soms echt belabberd zijn op kunststof (verf die door aanraking of afplakken zomaar los raakt, een onaangename ervaring). Eerst een laagje primer is een oplossing maar op deze schaal blijft het een lastig verhaal omdat je daarmee snel te veel lagen krijgt (=dikte).

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

do apr 09, 2009 17:27

Bedankt voor de tips allemaal :wink: Het zal zeker geen makkelijke klus gaan worden maar ik ga het gewoon proberen (waarschijnlijk gewoon met autolak en dan een lichte kleur als zilver of wit).
Eerst de kit maar eens binnen hebben :wink: word vervolgd dus.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieke

do apr 09, 2009 19:52

Ik heb ooit eens een potje verfafbijt gekocht voor kunststof (meer een vloeistof dan een gel), dus dan heb je nog een twede kans. Koop je bij de betere modelbouwwinkel.

Let bij autolak wel op dat je een samenstelling hebt die geen reactie veroorzaakt met het kunsthars. De hechting kan soms echt belabberd zijn op kunststof (verf die door aanraking of afplakken zomaar los raakt, een onaangename ervaring). Eerst een laagje primer is een oplossing maar op deze schaal blijft het een lastig verhaal omdat je daarmee snel te veel lagen krijgt (=dikte).

Koen
Even nog hierop inhakend, je moet ZEKER primeren als je autolak gebruikt. Niet alleen voor de hechting, maar ook omdat àls je al een reactie zou krijgen met de resin (wat bij resin gelukkig zeldzaam is, maar bij plastic moet je echt uitkijken) de primer als een beschermende laag werkt tussen de resin en de lak. Om de dikte zou ik me niet te druk maken bij het primeren, autoprimer slinkt bij het drogen in tot 3 x niks :wink:

Ook belangrijk, autoprimer gebruiken. Hobbyprimer en autolak willen elkaar nog wel een bijten (sprak hij helaas uit ervaring).

Verder is het erg belangrijk om het modelletje van tevoren goed schoon te maken, met een warm afwassopje (GEEN handzeep!) en bijv. een oude tandenborstel (en daarna niet meer met je blote handen vastpakken). Bij het gieten van resin gebruiken ze meestal een zgn. "release agent", om te zorgen dat ze het gegoten model goed uit de mal kunnen krijgen. Dit is een vrij hardnekkig goedje, wat niet alleen de mal afstoot, maar ook lak. En meestal zitten er nog resten van deze release agent op de modelletjes. Als je op deze dingen let, gaat het bijna gegarandeerd goed met het hechten.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

do apr 09, 2009 23:25

Deze werd vannacht verkocht op eBay:

Afbeelding

De tipo 308 c uit 1938. De auto racete in Argentinië en won vier kampioenschappen. Hij bestaat nog steeds en een tijd terug sierde een afbeelding ervan het omslag van het Klaverblaadje.

Het model is ongeveer 1:28 volgens de verkoper, elders lees ik 1:25. Het is van het mij tot nu toe onbekende merk Don Carmelo (niets over kunnen vinden), is begin 90'er jaren gemaakt en het lijkt op de foto's geheel van plastic te zijn, zelfs de banden. Een geinig model dat 60 euro opbracht.

Afbeelding
De jugueteria Don Carmelo waagt zich wel vaker aan de Alfa's...
Afbeelding
Giulietta Sprintje

Afbeelding
Een rudimentaire TZ-1

en zelfs de Maserati 450 Zagato ontkwam niet aan hun replicatielust...
Afbeelding

Zouden schaal 1:32 moeten zijn... en echt speelgoed... wel knap schaars in onze contreien...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

vr apr 10, 2009 12:21

De postbode kwam mij gister weer eens een pakje brengen met daarin het volgende;

Afbeelding

Een gebouwde Autodrome Giulia. Autodrome is een Nederlands merk dat een tijdje kits leverde van de Giulia en Giulia GT gebaseerd op de mallen van de oude Mercury's (met dezelfde foute achterruit). Ze maken nu geloof ik alleen nog landbouwvoertuigen.
Erg zware modellen (witmetaal?) en best lastig te vinden tegenwoordig.
Ik had er al een maar die is redelijk "beyond repair". Deze zat in een lotje alfa's die ik ooit van Marktplaats viste en was volgens de eigenaar uit de kast gevallen en dus helemaal krom.
Deze kwam ik vorige week tegen op Ebay en er werd niet zo fanatiek geboden. Hersteller unbekannt stond er in de advertentie maar ik had meteen door dat het om een Autodrome ging.
Hij zit netjes in de lak, alleen de "chromen" randjes rondom te ramen zijn een beetje slordig maar verder is het een heel leuk model dat erg leuk staat naast zijn oude Italiaanse broertje.

Afbeelding

Afbeelding

De wielen lijken me overigens niet origineel maar ze vallen me wel erg mee dus die blijven er eerst wel onder zitten denk ik.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

vr apr 10, 2009 12:50

Of die origineel zijn of niet, die wielen passen zo te zien wel mooi bij het model.
Netjes en beschaafd. :wink:
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

vr apr 10, 2009 13:03

Afbeelding
Afbeelding

Zie: Te Koop!
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . en ook de 146!

vr apr 10, 2009 13:15

Mooi aanhakend bij het vorige bericht:

Afbeelding
Op Italiaanse fora komt de eerste voorzichtige kritiek op het 145 model, de lijn onder de achterste zijruiten zou te veel oplopen. Lastig te beoordelen, heel erg er naast zit Pego in ieder geval niet en de 145 is sowieso vele niveau's beter dan de 33 s2 en 90. Of het allemaal dit jaar gaat lukken zullen we moeten afwachten, bij Pego werken ze met een klassieke Italiaanse agenda ;)
Gister eindelijk een modelletje van de 146 gehad. Een rode. Nu hebben we op 1 na (een Frod Mondeo Wagon 2002) alle auto's die we in schaal 1 op 1 bezaten ook een 1 op 43 model. Alleen van de 155 hebben we 1 op 1 een rode gereden en hebben we een zwart model en van de 146 andersom :?

Dankzij Klaverblaadje kwamen we de 146 op het spoor...bedankt.. (overigens bij Carmodels.it beduidend goekoper dan bij Alfisti.net incl verzending 8)


Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

vr apr 10, 2009 17:49

Raadplaatje........

Wie kent het?

Merk?
welk type?
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

do apr 16, 2009 18:41

Afbeelding
Nieuw van ABC Brianza, hoezo downsizing modern: 1955, 1500 cc en 145 pk!
Blz 531 van Fusi.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

do apr 16, 2009 19:50

Het is dan wel geen alfa maar op deze manier wel alfa gerelateerd.

Afbeelding

Want het staat toch wel erg leuk in de vitrine, zon Penny Esadelta beladen met alfaatjes 8)

Afbeelding

En als ie dan ook nog es bijna gratis is laat ik zoiets niet gaan natuurlijk 8)
De enige non-alfa die mijn vitrine in komt.
Laatst gewijzigd door MarcoAzzurro op do apr 16, 2009 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieker

do apr 16, 2009 19:53

Patser!

Maarreuh.... feli, Mark! Leuke aanwinst!

Deze trucks worden vaak als 'Alfa' aangeboden. Hoe zou dat toch komen? :roll:

;)

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 'groene' klassieke

do apr 16, 2009 20:01

Patser!

Maarreuh.... feli, Mark! Leuke aanwinst!

Deze trucks worden vaak als 'Alfa' aangeboden. Hoe zou dat toch komen? :roll:

;)

Haha, dankje :wink:
Ben er ook erg blij mee. Ik had al langer in mn hoofd om eens een leuke transporter op de kop te tikken en die vol met alfaatjes te zetten maar omdat ik het nog steeds moet doen met een simpel en vooral klein Ikea kastje word dat in schaal 1:43 wat moeilijk en daar komt dan nog weer bij dat het (wil je het echt leuk doen) in die schaal ook nog eens een stukkie prijziger is :lol: .
Deze penny is in beide gevallen een erg leuk alternatief maar eindigt op Ebay en dergelijke vaak ook nog aan de hoge kant.
Nou kwam deze op mn pad voor een heel wat aantrekkelijker prijsje en hij is dan wel niet mint maar toch nog erg leuk.
Wat mij als eerst opviel is de grote, want hij is toch nog aanzienlijk groter dan ik had verwacht.

En inderdaad, je ziet ze wel eens als Alfa voorbij komen :wink:
Net als de Aurelia spider (er adverteert zo nu en dan iemand op MP met een model hiervan die hij adverteert als Alfa Spider) :lol:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”