Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

CatCams nokkenassen

do apr 02, 2009 23:31

Ciao,

Vorig jaar heeft @@ een setje CatCams in BB gemonteerd, toen ik die dingen bij Van Lingen kocht was er geen specificatie voorhanden.
Alles wat gezegd werd was dat de lift 11,1 mm was en de duration 272° zou zijn.

Op Juultjes tip kreeg ik bericht van CatCams België :D
Krijg helaas de getalletjes niet mooi onder elkaar -->alle regels na de : lezen als INLET/EXHAUST

CAMSHAFT PARTNR. : 1030220
ENGINE TYPE : ALFA Nord

INLET/ EXHAUST

VALVE CLEARANCE (hot) : 0,30 mm 0,30 mm
(cold) : 0,30 mm (-0,10 / -0,05) 0,30 mm (-0,05 / -0,00)
CAM LIFT : 10,95 mm 10,95 mm
ROCKER ARM RATIO : 1,00 1,00
VALVE LIFT : 10,95 mm 10,95 mm

DURATION @ 0.1mm Valve lift : 288 ° 288 °
DURATION @ 1.0mm Valve lift : 244 ° 244 °
PEAK DIFF.: maxlift @ : 106 ° ATDC 106 ° BTDC
Valve lift at TDC w/o clearance : 2,97 mm 3,14 mm

1. w/o clearance at : 0,40 mm valve lift 0,40 mm valve lift
Valve opens : 37 ° BTDC 69 ° BBDC
Valve closes : 71 ° ABDC 39 ° ATDC

2. w/o clearance at : 1,30 mm valve lift 1,30 mm valve lift
Valve opens : 15 ° BTDC 47 ° BBDC
Valve closes : 48 ° ABDC 16 ° ATDC
VALVE SPRINGS
partnr. : PAC-D95009 PAC-D95009
fitted length : 36 mm 36 mm
RETAINERS partnr. : OEM OEM
CAM FOLLOWERS partnr. : CC007 CC007

Begreep van Juultje dat de door Van Lingen opgegeven 11,1 mm wordt berekend zonder speling..
Maar hoe zit het met de duration? Fred van L zei destijds : 272 ° :? Hoe moet ik e.e.a. lezen?? :roll:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: CatCams nokkenassen

vr apr 03, 2009 06:38

Die duration is waarschijnlijk wel weer met de juiste klepspeling. De 11.1 is de nokhoogte van de nokkenas zelf, niet hoe ver je klep feitelijk geopend wordt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4461
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: CatCams nokkenassen

vr apr 03, 2009 08:11

Geen antwoord, wel een vraag. Hoe bevallen ze??

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: CatCams nokkenassen

vr apr 03, 2009 11:57

@DJ, tot voor de revisie prima. Heb ze gekocht om vooral onderin iets meer koppel te krijgen. Zijn niet al te 'wilde' assen dus. Kunnen zonder aanpassingen gemonteerd worden (2 liter). Ben heel benieuwd hoe dat straks na de revisie rijdt i.c.m. de HC zuigers..8)
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: CatCams nokkenassen

zo apr 05, 2009 19:38

@DJ, tot voor de revisie prima. Heb ze gekocht om vooral onderin iets meer koppel te krijgen. Zijn niet al te 'wilde' assen dus. Kunnen zonder aanpassingen gemonteerd worden (2 liter). Ben heel benieuwd hoe dat straks na de revisie rijdt i.c.m. de HC zuigers..8)
Gaat vast niet goed. Ik ruil ze wel om tegen mijn assen... :mrgreen:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4461
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: CatCams nokkenassen

ma apr 06, 2009 13:02

@Cor & @@. thx voor de info.
Hebben jullie ook nog iets met sproeierbezettingen moeten aanpassen? Evt rollenbank gegevens of rijdende weg CO meting of 4 gas test gedaan ofzo?
Vind persoonlijk een 2000 (ga er vanuit dat hier ook om een 2000 blok gaat) onderin helemaal niet zo beroerd. Vind juist dat de lol boven de 5000 rpm snel over is.
Met deze nokkenassen word het koppel onderin en in middengebied nog meer benadrukt? Is op straat natuurlijk wel zo praktisch.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: CatCams nokkenassen

wo apr 08, 2009 19:56

Nee, er is niets aangepast. Nadat @@ de CatCams gemonteerd had en de kleppen had gesteld, reed BB direct goed :wink:. Zonder haperen, sputteren enz.
Een twee liter heeft inderdaad op zich al een redelijk koppel, maar m'n blok was toen nog niet gereviseerd...

Hoe het straks na het inrijden gaat---> wordt vervolgd... 8)
Laatst gewijzigd door cor op do apr 09, 2009 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: CatCams nokkenassen

wo apr 08, 2009 21:10

Iets meer over Nokkenassen. De duratie is wel een gek woord maar ala! Je kan de duratie bepalen volgens deze kleine berekening. Ik neem als voorbeeld de AR.120.292S ( hele goede nokkenas ) als je op google bij C&B kijkt dan zie je de vooropening en nasluiting respectievelijk 36gr plus 76gr = 112 gr plus 180 graden is 292 graden dus dit is een nokkenas van 292 graden bij de opgegeven klepspeling ( 0.5mm repectievelijk 0.55mm ) zet je ze wat strakker, wat wij altijd deden dan wordt hij ongeveer 8 tot 10 graden wilder per 0.1 mm minder klepspeling, dus bij 0.4 en 0.45 uitlaat wordt hij 300 gr. alleen al het feit dat Cadcams het zo belazerd opgeeft zou voor mij een reden zijn om ze niet te kopen. Ik heb er geen hoge pet van op. Fred van Lingen gebruikt volgens mij geen Cad Cam nokkenassen maar Crane.
Cad Cam geeft de " duratie " op met hele verschillende waarden. Ik las iets van 0.1 mm plus S dat is dan je klepspeling en uitlaat 1.2mm plus S dat wordt dus 1.7mm , ik vind dit heel ondoorzichtig want 1.7mm klepspeling komt niet voor dus moet je het terug rekenen. Daarbij geeft hij ook nog waarden op bij 0mm dat kan helemaal niet, 0 kan je niet meten, hoe bepaal je wanneer je klepspeling nul is, kan niet!!!!!!!!! Even over nadenken. Overigens ik ben bezig met C&B, ik heb geen aandelen maar waarom niet iets meer uitgeven wat heel goed is, Value for Money????? De combinatie 12.00 mm ligt inlaat en 11.1 mm uitlaat werkt fantastisch bij een 2.0 liter motor, wij ( arese tuning) hebben heel wat motoren gebouwd hiermee maar verwacht niet te veel als je de compressie niet verhoogd.
De C&B nokkenas monteer je, stelt kleppen laat hem lopen 1 keer nastellen en klaar, kleppen stellen ( bijna ) niet meer nodig. Ik was bij Cees van de Haver, want ik bouw zijn nieuwe racemotor en daar lagen ook cad cam nokkenassen, versleten !!!!! Mensen met motoren van mij zullen zelf wel bevestigen dat C&B heel erg goed is, ik heb nooit anders gemonteerd. Overigens kan ik ook andere profielen laten maken bij C&B die hij vroeger wel in het programma had maar nu niet meer. Die 12.7mm Squadra Nokkenas heb ik ook door hem laten maken en is later nagemaakt.
Ik heb met de heer Bariani gesproken vandaag en ik wacht op een aanbieding, Columbo was zijn vrouw maar helaas overleden.
Het is mij om het even maar als je alleen al naar de website kijkt zegt al genoeg.

Wil iemand meer weten , aarzel niet. marcel@mpv-online.nl, http://www.mpv-online.nl , nog niet klaar!!
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”