Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

bekrachtigd stuurhuis 75/ 90 hufterproof? => JA :D

di jan 13, 2009 22:31

Het volgende: Even remblokjes vervangen bij een 75 mondde uit in stevig -en dan bedoel ik héél stevig! :twisted: - slaan op de klauwen/ pennen om de montagepennen te verwijderen. Uiteindelijk zelfs een klauw moeten splitsen, omdat de pen al helemaal gestuikt was, enz....
Na alles weer gemonteerd te hebben viel mij op, dat het sturen [ auto vrij van de grond, motor UIT ] enkele heel zware punten heeft.
Ik weet helaas niet of dit voorheen ook al was. :?
Ik heb even de beide stuurkogels los gehaald en ben tot de conclusie gekomen, dat het zware echt in het stuurhuis (of kruiskoppelijg misschien??) zit.
Het maakt géén verschil, of ik duw/ trek aan een stuurstang, ofdat ik draai aan het stuur. Ik voel dezelfde zware stukken.
Nu komt het vreemde: met ingeschakelde stuurbekrachtiging [ lopende motor ] is er geen enkel zwaar punt te voelen. :o
Ik heb nog niet met de auto gereden..... (naast remmen is de stuurinrichting toch wel erg belangrijk en moet absoluut betrouwbaar/ veilig zijn)

De vraag is dus eigenlijk: is er iets wezenlijks als tand of worm beschadigd door het (echt heel hard) slaan op de remklauwen? (of liever: kan dat?)
Of is het normaal, danwel niet verontrustend, dat er zware stukken voelbaar zijn tijdens vrij sturen zonder bekrachtiging?

Ervaringsdeskundigen???
Laatst gewijzigd door Alessandro op wo jan 14, 2009 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

GT 75V6
Guru
Guru

RE: bekrachtigd stuurhuis 75/ 90 hufterproof?

di jan 13, 2009 22:45

Ik heb voor 60 euro een goed stuurhuis voor je liggen.

Komt uit een 75 V6 America uit 1988.

Mocht je interesse hebben dan stuur je maar een pb. :wink:
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 13, 2009 22:49

Phoeh.
Ik weet dat die borgstiften verschrikkelijk vast kunnen zitten ja... :evil:
Maar of je zo hard op de remtang kunt rammen dat je het stuurhuis inwendig beschadigt (lees:tandheugel en rondsel zijn mi serieus gehard) lijkt me sterk...
Wellicht zat er al een zwaar punt in maar viel t niet op ( trek je wel eens aan de stuurstangen als de motor niet loopt om te testen of er een zwaar putn in zit, ik niet iig.. :wink: )
Denk dat je spoken ziet Sander. :wink:

Grtz,fRank
Ps voor de ts/v6 brembo's zijn setjes te koop met verse pennen en spreidveren.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 14, 2009 11:01

is vaak met een bekrachtigd stuurhuis dat het zonder draaiende motor meerdere zware punten heeft.
Als ie met draaiende motor netjes soepel ronddraait, hoef je geen zorgen te maken.
Met het losrammen van remblokken in je remklauw ga je het stuurhuis niet beschadigen.

je kan voor je eigen geruststelling nog eens met draaiende motor aan de stuurstangen (ff de stuurkogel los) trekken en voelen of je dan ook een zwaar punt hebt. Ik denk dat je ook dan niks gaat voelen.
suc6.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 14, 2009 17:49

@fRank: het was een heel groot eng spook. ;)

@ravado: de 'test' gedaan en ter vergelijk ook even mijn 75 met de voorpootjes van de vloer gestuurd aan de wielen zaten ook 'knikjes' in, maar leek minder zwaar...

Lang verhaal kort: het stuurhuis is hufterproof! :D

Oh en dat pinnetje had ik even snel gedraaid van een passende spijker :lol: Gaatje in het uiteinde geboord en splitpennetje erdoor voor de zekerheid.
Afbeelding
(het onderste pinnetje dus)

GiuliaReis
Full Member
Full Member

RE: bekrachtigd stuurhuis 75/ 90 hufterproof? => JA :D

wo jan 14, 2009 19:08

@Sander,

spijker is pisbakkenstaal, veel koolstof. Ik neem aan dat dit tijdelijk is?
Thoughts of an idle mind

Terug naar “Algemene Technische vragen”