Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . 2009 beurzen

zo jan 11, 2009 20:29

NAMAC model beurzen 2009 in Houten Euretco gebouw

voor in de nieuwe agenda:
10 januari
4 april
6 juni>>>>> let op wijziging wordt >> 9 mei
25 juli
3 oktober
5 december

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Welly verrassing

ma jan 12, 2009 02:30

Welly maakt modelauto's in diverse schalen, maar was in 1:43 nog niet zo erg actief (of misschien nog wel helemaal niet).


En dan is er opeens deze 147 'restyling' in blauw metallic en zwart.

Afbeelding

Met correcte proporties en een mooie lakkwaliteit. En het mooiste van alles... de prijs: bij TinyToyCars € 5,95. Alleen Minichamps maakte eerder al een 147 met nieuwe neus, in champage metallic of rood. Zeer goed gedetailleerd, maar wel met een prijs van rond de € 30, als je het geluk hebt er eentje te vinden.

Afbeelding


p.s. Fer, aan jou ook dank voor je Welly-verrassing ;)

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Welly verrassing

ma jan 12, 2009 09:19

Dat ziet er ZEKER VOOR DAT BEDRAG erg goed uit. Daar kun je hem niet voor laten staan.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Welly verrassing

ma jan 12, 2009 14:06

Kan eindelijk eens een fotootje plaatsen van de eerste gevulde vitrine. Wonen pas 4 jaar hier... :oops: ... en nu dan eindelijk opgehangen :D . Volgende mag geen 4 jaar duren (als het goed is, zal die komend weekend aan de beurt zijn!)

Groet Sudman

Afbeelding
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Welly verrassing

ma jan 12, 2009 21:46

Ziet er netjes uit zeg! Mooie vitrinekast en mooi gevuld ook! :thumbs:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Welly verrassing

di jan 13, 2009 16:07

Dank je wel! :D Nou hopelijk nog de andere kast vullen van t weekend. En dan weer verzamelen 8)

Groet Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . Mille Miglia, maar dan anders

di jan 13, 2009 18:04

Japan heeft zijn eigen Mille Miglia: La Festa Mille Miglia genaamd. Een 'kopie' van de echte zo je wilt, maar wel één van een zeer hoog niveau.

Meesterbouwer Yow Itoh maakt heeft al een aantal keren een speciaal model ter gelegenheid van het evenement gemaakt, zo ook dit keer:

Afbeelding

Het betreft de 6c 1500 uit het Museo Storico in Arese, waarmee Lucio Viario in 2008 voor de derde maal de eerste prijs in de wacht sleepte, samen met navigator Toru Ishikawa.

Afbeelding

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . Mille Miglia, maar dan and

wo jan 14, 2009 04:55

Deze heb ik zelf nog gescoord op de namac:

Afbeelding

smts.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . Pego 145 in het echt: geslaagd

do jan 15, 2009 14:44

Afbeelding

Dit is 'm dan: eindelijk een goed én betaalbaar model van de 145. Tot nu toe moesten 145 adepten het doen met de weinig overtuigende, prijzige en tegenwoordig moeilijk te vinden Alezan kit met z'n rare snuit of de Bonini/Perfect Miniatures uitgave, ook lastig te vinden, nog duurder en evenmin bevredigend.

Spannend dus toen Pego een jaar geleden zijn 145 en kort daarna 146 aankondigde. Met name spannend omdat de 33 en 90 van Pego, met o.a. de merken Progetto K en OFF43 onder de paraplu, op een aantal punten vies tegenvielen. Enkele maanden geleden zag ik al een paar foto's van enkele voorserie exemplaren (met de afspraak deze niet verder te verspreiden). Het is moeilijk modellen vanaf foto's te beoordelen maar eerlijk gezegd vreesde ik dat het wel eens tegen kon vallen.

Nu hier dan mijn eBay-aankoop is gearriveerd, zonder doosje gekocht bij de enige aanbieder tot nu toe (officieel is het model nog niet eens gepresenteerd door Pego) is het tijd om het model aan een kritisch onderzoek te onderwerpen.

Allereerst de originaliteit van de modelkeuze:

Een dikke 10! De eerder genoemde Alezan en Bonini waren gewoon te schaars en te duur om aan de vraag te voldoen. Die vraag was er zéker, ik heb in de paar jaar dat ik dit topic bijhoud talloze keren liefhebbers moeten vertellen dat een goed en betaalbaar model er domweg niet was.

Verhoudingen:

Het is onmiskenbaar een 145. Nou zul je bij de meeste modellen wel zien wat het voorstelt, maar bij de Alezan zie je direct dat er een aantal zaken niet kloppen. Bij de Pego moet je even wat langer kijken. De achterzijde klopt niet helemaal. De achterste zijruitjes zijn niet hoog genoeg. Dat ligt voor een deel aan de zwarte rand rondom die te dik is. Misschien slechts een halve millimeter, dat maakt op een 1:43 model wel veel uit, in 1:1 is dat meer dan 2 cm. Recht van achteren lijkt het model te laag of te breed. Ter vergelijking een foto die ik op het 145/146 forum vond:

Afbeelding


Heel erg bepalend voor hoe het model smoelt is de hoogte van koplampen en 'hart'. Als die verhouding daartussen niet goed is ziet het er meteen heel anders uit. Pego heeft dat goed voor elkaar.

Detaillering:

Alles zit er op en er aan. In dit specifieke geval ontbreekt helaas wel het stuurtje. Dat is nou eenmaal het risico van eBay aankopen. Voordeliger, maar zonder mogelijkheid om het model op schades en dergelijke te controleren. Portiergrepen en -sloten, knippertjes op de zijschermen, type-aanduiding, dat alles is netjes met tipjes verf weergegeven. Bijzonder geslaagd is de grille onder de bumper. Een fijn rooster waar je tussen de spijltjes door kijkt. Dit deel vormt net als dat onder de achterbumper één geheel met de bumper zelf en is in kleur gespoten. De achterruitenwisser is geen zwarte ribbel maar een los opgezet onderdeeltje. Mooi gedaan. Ik mis wel iets als een kentekenplaat.

Afbeelding

De spiegels missen helaas een glimmend plakkertje zodat je tegen een zwart vlak aankijkt. Het interieur is volledig zwart, afgezien van de ietwat merkwaardige witte tellerplaten met rode streepjes.

Afbeelding

Afbeelding

De onderzijde toont ook de nodige details, eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul of dat allemaal een beetje overeenkomt met de grote 145. Op de kont staat overigen 'boxer', dus dan lopen de voorste lijnen niet helemaal correct lijkt mij.

Constructie/passing:

Veel fabrikanten volstaan niet meer met een enkeldelig ruitje dat in de carrosserie wordt gekieperd en door interieur en bodem op de plaats wordt geklemd. Pego heeft het zeer goed voor elkaar met een goed passende voorruit. Slechts een miniscule kier is langs de bovenkant zichtbaar, het zou flauw zijn om daar over te vallen. De achterst zijruitjes zijn los ingezet, met vier pootjes die door piepkleine gaatjes in de body zijn gestoken en van de binnenzijde vastgesmolten. Prima, hoewel zoals eerder gezegd net niet hoog genoeg, het ziet er gewoon heel erg 145 uit.
De bodemplaat heeft wielkasten waardoor je niet van opzij door het model heenkijkt.

Afwerking

De lakkwaliteit is uitstekend. Mooi glad, de metaalsnippers van het metallic effect redelijk fijn. De laklaag is precies dik genoeg om te voorkomen dat langs de naden lichtere randen ontstaan. De in kleur gespoten bumperdelen tonen een slecht kleine kleurafwijking met de metalen body. Het zwart van de bumpers oogt wel wat erg plastic, hetzelfde geldt voor de witte wieltjes. Moeten dat OZ's voorstellen? Ik stoor me er niet zo aan, voor een ander doet dat wit misschien afbreuk aan het model. Een likje zilvergrijs zou geen kwaad kunnen.
Pego heeft de afwerking meestal goed voor elkaar. Er valt wel iets op aan te merken, zonder dat dat nou zwaarwegende tekortkomingen zijn:
- het linkervoorwiel staat te laag: te veel ruimte in de wielkast en het model wiebelt met slechts drie wieltjes aan de grond. Dremelbeurtje lost dat wel op.
- het eerder genoemde ontbrekende stuurtje
- piepkleine chip onder rechterachterlicht (zag ik pas op de foto).
- sommige plastic deeltjes hebben braampjes waardoor ze niet helemaal goed passen, zoals de verstralers. Valt op te lossen natuurlijk.


Eindoordeel:

Ik schat dat de Pego straks tussen de 25 en 30 euro gaat kosten en dat is hij echt wel waard. Hij is niet perfect (welk model is dat eigenlijk wel?) en toch zet ik hem zometeen met een enorme grijns in de vitrine. Het is echt een leuke 145. Eindelijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . Pego 145 in het echt: gesl

do jan 15, 2009 22:05

Leuk die 145. Eens benieuwd wanneer ik hem zie verschijnen in de miniatuurwinkel/beurzen.
Vandaag mijn 159 Alfetta van Mebetoys binnen gekregen. Vind ik mooi modelletje..
Strx valt er ook nog een 156 Prova van M4 in de bus en nog 2x155 V6 Ti (Nanninni en Larinni).
En na mijn examens moet ik maar eens wat foto's nemen :twisted:

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . Pego 145 in het echt: gesl

vr jan 16, 2009 13:34

@Dinky Boy: weet je ook of en wanneer Pego met een 146 komt? Kan ik mijn moeder heel blij mee maken...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . Pego 145 in het echt: gesl

vr jan 16, 2009 13:54

Ja, komt er: KLIK en KLIK


Aanvulling op mijn 145-evaluatie:

Die witte wieltjes zijn waarschijnlijk van een preproductie-serie, op de foto's van Novegro zijn de juiste wielen te zien. Ook hoort er een kentekenplaat op, die staat wel op een afbeelding in een Pego brochure.

Op het Italiaanse forum was wat discussie of de 'skirts' wel in carrosseriekleur horen te zijn. Iemand een idee hoe dat zit bij de eerste (dus niet gefacelifte) serie :?:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . rode beesten

vr jan 16, 2009 14:28

Vanaf vandaag officieel leverbaar van Minichamps, een tweetal rode beesten die menig Alfa-hart sneller doen kloppen:

Giulia GTA 1300 in 1:18,

Afbeelding

en de al vaker besproken Alfetta GTV6.


De Octopussy-GTV6 was ook voor deze week aangekondigd, maar dat is nu doorgeschoven naar week 4. Een foto heb ik nog steeds niet gezien.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . anno uh... lang geleden...

za jan 17, 2009 02:14

Kwam tijdens het opruimen nog een eerste fotootje van mijn collectie tegen, genomen toen ik een jaar of 18 was, dus zeg rond 3000 voor Chr.

Afbeelding

De hele collectie paste nog op een klein salontafeltje. Bburago, Mattel/Mebetoys, Rio, Joal, Polistil, Solido, Dinky Toys, Norev, Metosul...
1:18 begon toen net een beetje in te komen, 1:24 was veel populairder. Bijna alle modellen hadden standaard wieltjes, vaak konden 1:43 deurtjes open. Spiegeltjes in die schaal? Zeldzaam! Interieurtjes waren vaak licht van kleur, dan zág je tenminste wat! Kleuren? Als het maar vrolijk was! 'Opdruk' was vaak een sticker.
Ik verslond iedere 14 dagen 'Autogekken op zijwegen' van Rolf ten Kate in Autovisie. En spoedde me daarna naar de speelgoedzaak om 13 gulden neer te leggen voor een oranje Metosul Giulietta Spider met raar wit mannetje waarvan Rolf net beschreven had dat het een oude Solido-mal was. Toen had je nog geen internet om dat soort feitjes even na te googlen. De belangrijkste nieuwsbron was in feite de speelgoedwinkel zelf. Elke paar weken even langs om te zien of de Bburago Alfetta GT al weer een nieuw kleurtje had. De achterlichtjes bleven in ieder geval steeds dat raar fluoriserend roze. En dat stoorde helemaal niet... Lid geworden van de NAMAC (de 'Nieuwsbrief' had een zwart-op-kleur omslag en was verder geheel kleurloos. Als je op vakantie was vond je in dat vreemde land andere modelletjes dan in Nederland.

Afbeelding

Wie had er toen ooit gehoord van Minichamps, AUTOart, Kyosho, M4, kioskreeksen... Of eBay, Paypal... waar zijn de glinsterende 'diamant'koplampjes gebleven :?

Forum? Topic? Posting? Huh??? :shock:

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . anno uh... lang geleden.

za jan 17, 2009 11:14

Leuke foto's+verhaal :D .
Heb je al die autootjes nog?
Doet me wat denken aan mezelf, ben goede twee jaar geleden begonnen met 1 exemplaar, nu zijn het er al bijna 100 :roll: :lol:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”