Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij M4

zo dec 21, 2008 16:14

Mooi verhaal Hans in het Aroc clubmagazine
=D>
Dank Afbeelding


Geen verrassingen bij de aankondigingen voor januari 2009 bij M4, wel een kleintje bij Rio dat tot dezelfde ondernemning behoort.


Om met de laatste te beginnen:

Afbeelding

De 6c1750 van 1932, als 'Polizia'. In die tijd nog geen zwaailichten op het dak, ik geloof dat de bijrijder uit het raam hangend op zijn fluitje blies of zo. Verkeer was natuurlijk ook wat rustiger hoewel het ook toen al in steden als Milaan en Turijn aardig kon vastlopen. Maar wat maakt dit model nou tot 'Polizia'? Alleen het zwart? Of zou het nummerbordje achterop nog bijzonder zijn? De wielen komen mij veel te glimmerig over en horen naar mijn idee gewoon zwart te zijn.

En dan de M4's die al op de Novegro beurs getoond werden:

Carabinieri Romeo 2:

Afbeelding


Service dienst voor de Sportieve klanten van Alfa Romeo. Er staat geen Autodelta op, terecht, want het busje is van 1960 terwijl Autodelta pas in 1963 het licht zag;

Afbeelding


Een 1900 uit 1956 in twee kleuren, niet helemaal perfect, de Supers hadden ook nog wat chroom op de C-stijl. Toch een leuk ding.

Afbeelding


En de 1900 waarmee het duo Lanza di Trabia - Bonini in 1953 meestreed in de Rally Monte Carlo van 1953, zij werden 31e:

Afbeelding


Nog een aanvulling betreffende de M4 1900's die deze maand in de verkoop zijn gegaan, op een Italiaans forum stelt een oudere Milanees dat hij nog nooit een 1900 als taxi heeft gezien. Dat zegt niet alles, maar is goed om in het achterhoofd te houden als je veel waarde hecht aan historische correctheid. Hetzelfde geldt voor de donkerrode 1900 Polizia; er is geen enkel bewijs dat deze auto zo bestaan heeft, de foto's zijn zwart/wit en in de bekende documentatie wordt nergens gerept over rood. De echte zou dus net zo goed groen kunnen zijn geweest.

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . that's me ;-)

zo dec 21, 2008 18:08

Toen de HPI's 155's aangekondigd werden heb ik me in dit topic wel eens afgevraagd of dat na alle Minichampsen, Onyxen e.d. niet een beetje mosterd na de maaltijd was, en ook Gijs Jordans vraagt zich in zijn miniaturenrubriek in het jongste Klaverblaadje af of er wel een markt voor is. Als ik dit zo zie is die twijfel ongegrond!

Mooie collectie, Jan!
Dank je.

Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar vooral door het kwaliteits verschil tussen minichamps en HPI wil ik ze toch graag.

Onyx heeft mij nooit zo aangesproken.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . that's me ;-)

zo dec 21, 2008 18:11

Toen de HPI's 155's aangekondigd werden heb ik me in dit topic wel eens afgevraagd of dat na alle Minichampsen, Onyxen e.d. niet een beetje mosterd na de maaltijd was, en ook Gijs Jordans vraagt zich in zijn miniaturenrubriek in het jongste Klaverblaadje af of er wel een markt voor is. Als ik dit zo zie is die twijfel ongegrond!

Mooie collectie, Jan!
Dank je.

Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar vooral door het kwaliteits verschil tussen minichamps en HPI wil ik ze toch graag.

Onyx heeft mij nooit zo aangesproken.
Is HPI echt zoveel beter? Dat had ik niet verwacht. Waar zit hem dat in?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij

zo dec 21, 2008 18:27

Omdat ik zelf (nog?) geen HPI heb... is het wachten op een 'confronto' door Jan 8)

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing

zo dec 21, 2008 21:08

Omdat ik zelf (nog?) geen HPI heb... is het wachten op een 'confronto' door Jan 8)
U riep? :wink:

Eerst maar eens de minichamps en HPI's bij elkaar zetten.

Afbeelding

Dan kies ik maar even de Bartels versie van 1996.

We beginnen achteraan..

Afbeelding

Links minichamps, rechts HPI.

Opvallende verschillen:

-Kwaliteit van de achterlichten, en de uitlaat. Meer detail op de HPI. (Sleephaken o.a.)

De voorkant.

Eerst minichamps:

Afbeelding

Dan HPI:

Afbeelding

Ik heb al eerder iets gezegd over de te kleine ruimte in de grill van minichamps. Hier is dat weer duidelijk.
Het alfa hart is op de HPI veel mooier uitgewerkt. En eigenlijk alle lijnen aan de HPi zijn veel scherper/strakker dan de rondere van minichamps.

De hele vorm van de voorspoiler is anders, maar ook daarin is hpi veel beter afgewerkt.
De plastic antennes hebben plaatst gemakt voor metalen dunnere bij HPi, staat veel beter.

De zijkant, eerst minichamps:

Afbeelding

En dan HPI weer.

Afbeelding

En nog even een foto van het orgineel. (Niet helemaal dezelfde uitvoering, maar het idee is duidelijk.)

Afbeelding

Verschillen:

- Wielmoer op de HPI velgen lijkt veel echter en de tekst op de velg mist bij minichamps.
- Bevestiging van de motorkap
- Niet heel goed zichtbaar, maar de ramen in de HPI zitten veel beter op hun plaats.
- Remklauwen voor en achter op de HPI.

Minpuntje vanHPI, is dat het lijkt of ze *vergeten* zijn de luchtuitlaat achter het voorwiel vorm te geven?
(Onderkant van de voordeur.)
Minichamps doet dit te ruw, maar om het dan maar te laten????


Met flits vallen nog wat dingen op.

Minichamps:

Afbeelding

HPI:

Afbeelding


Grootste verschil?

- HPI bekleed de deuren aan de binnenkant.
- Rolkooi, ziet er bij HPi een stuk robuuster uit.
- Meer detail binnen in de auto.

Nog even het raam:

minichamps:
Afbeelding

HPI:

Afbeelding

Let op de randjes in de onderkant van de zwarte raam omlijsting. Ook de vorm van het dashboard is veel nauwkeuriger bij HPI.

Al met al zijn de minichamps geen slechte modellen. (Toen ze uitkwamen het beste buiten de handbouw om.)
Maar vergeleken met de kwaliteit van HPi verbleken ze toch enigzins.

Groeten, Jan.

*edit* foutje van HPI toegevoegd...
Laatst gewijzigd door kitaro op ma dec 22, 2008 02:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij

zo dec 21, 2008 21:41

:thumbs: :D :thumbs: :D :thumbs: :D :thumbs: :D :thumbs: :D :thumbs: :D :thumbs:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij

zo dec 21, 2008 23:16

Erg duidelijke en complete vergelijking, dank! Ik snap nu precies wat je bedoelt. :thumbs:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij

zo dec 21, 2008 23:40

Deze miste ik vorige week nog op ebay. Jammer, mooi model maar werd net te prijzig.

Afbeelding

Ach, kan ook niet alles kopen.

Dus maar deze gekocht:

Afbeelding

Het blijft wel oppassen, want er zijn inmiddels erg veel fantasie modellen van de 155 verschenen.
Er zou eigenlijk een overzicht met alle liverys moeten komen. Daar zouden ze nu eens een alfa boek van moeten maken!

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij

ma dec 22, 2008 01:21

Nog even aan het stoeien geweest met een echte foto van de 1994 dtm op Zolder op de laptop en de andere HPI van Bartels die ik heb.

Zoek de verschillen. (En ik weet dat het type plaatje van de hpi voor op de sokkel een beetje los zit.)
:wink:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij

ma dec 22, 2008 01:27

Ik moet toegeven dat die twee wel heel erg veel op elkaar lijken, hebben ze goed voor elkaar daar bij HPI, absoluut!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** alleen als-ie ijs- en ij

ma dec 22, 2008 10:06

Dankzij Marco, nu ook een Bburago 75 van Playboy op de kop kunnen tikken. Huidig aantal nu is 7, nog twee te gaan dus. De 1ste serie Carabinieri en die witte promo.
Ah, je hebt em dus binnen :D
leuk!
word t niet eens tijd voor wat fotootjes van je collectie? :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** alleen als-ie ijs- en ij

ma dec 22, 2008 10:16

Dankzij Marco, nu ook een Bburago 75 van Playboy op de kop kunnen tikken. Huidig aantal nu is 7, nog twee te gaan dus. De 1ste serie Carabinieri en die witte promo.
Ah, je hebt em dus binnen :D
leuk!
word t niet eens tijd voor wat fotootjes van je collectie? :wink:
Inderdaad ja :oops: ...heb alleen de tijd nog niet gevonden :roll: (zit eigenlijk achter de schoolboeken :lol: )...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Marciano in vol ornaat

ma dec 22, 2008 13:42

Tijd geleden de aankondiging van de unieke 'Marciano Montreal' van ABC Brianza.

En bij deze een foto van een gebouwd exemplaar:

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfasudjoe
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 14:20
Locatie: UK

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . (g)een verrassing bij

ma dec 22, 2008 17:22

Mooi verhaal Hans in het Aroc clubmagazine
=D>
Dank Afbeelding


Geen verrassingen bij de aankondigingen voor januari 2009 bij M4, wel een kleintje bij Rio dat tot dezelfde ondernemning behoort.


Om met de laatste te beginnen:

Afbeelding

De 6c1750 van 1932, als 'Polizia'. In die tijd nog geen zwaailichten op het dak, ik geloof dat de bijrijder uit het raam hangend op zijn fluitje blies of zo. Verkeer was natuurlijk ook wat rustiger hoewel het ook toen al in steden als Milaan en Turijn aardig kon vastlopen. Maar wat maakt dit model nou tot 'Polizia'? Alleen het zwart? Of zou het nummerbordje achterop nog bijzonder zijn? De wielen komen mij veel te glimmerig over en horen naar mijn idee gewoon zwart te zijn.

En dan de M4's die al op de Novegro beurs getoond werden:

Carabinieri Romeo 2:

Afbeelding


Service dienst voor de Sportieve klanten van Alfa Romeo. Er staat geen Autodelta op, terecht, want het busje is van 1960 terwijl Autodelta pas in 1963 het licht zag;

Afbeelding


Een 1900 uit 1956 in twee kleuren, niet helemaal perfect, de Supers hadden ook nog wat chroom op de C-stijl. Toch een leuk ding.

Afbeelding


En de 1900 waarmee het duo Lanza di Trabia - Bonini in 1953 meestreed in de Rally Monte Carlo van 1953, zij werden 31e:

Afbeelding


Nog een aanvulling betreffende de M4 1900's die deze maand in de verkoop zijn gegaan, op een Italiaans forum stelt een oudere Milanees dat hij nog nooit een 1900 als taxi heeft gezien. Dat zegt niet alles, maar is goed om in het achterhoofd te houden als je veel waarde hecht aan historische correctheid. Hetzelfde geldt voor de donkerrode 1900 Polizia; er is geen enkel bewijs dat deze auto zo bestaan heeft, de foto's zijn zwart/wit en in de bekende documentatie wordt nergens gerept over rood. De echte zou dus net zo goed groen kunnen zijn geweest.
Not so sure if we are going to get the much wanted alfa romeo sud ti race cars ?
:cry: :cry: :cry: :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Marciano in vol ornaat

ma dec 22, 2008 17:41

Just be patient 8)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”