Rens 1.7QV
Guru
Guru

Kortsluiting en verhelpen

do nov 06, 2008 20:29

Ik heb kortsluiting bij mijn 33. De zekering van het rechter achterlicht en het linker stadslicht springt stuk wanneer ik de verlichting aanzet. Alleen ik heb nog maar 1 bijpassende zekering. Wat is het truukje om de kortsluiting te vinden zonder dat ik, ik weet niet hoeveel zekeringen moet slopen?? :-k
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ericj
Full Member
Full Member

RE: Kortsluiting en verhelpen

do nov 06, 2008 21:13

Multimeter kopen?

Of stadslichtje gebruiken als zekering, stadslichtje brandt dan maar gaat zwak branden (en achterlicht + echte stadslicht ook) als de sluiting is verholpen.

---
Eric

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do nov 06, 2008 21:42

Multimeter die meer dan 10 A meet???

Met dat lampje werkt niet, want wanneer ik het lampje gebruik in plaats van de tegenovergestelde zekering (rechter stadslicht en linker achterlicht) Dan gaat het lampje wel branden, maar branden die lampen ook niet meer. Zet ik de zekering weer terug dan werkt dat deel gewoon zoals het hoort. Ik heb zo'n klein lampje van de dashboard verlichting gebruikt.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ericj
Full Member
Full Member

Re: RE: Kortsluiting en verhelpen

do nov 06, 2008 22:01

Je kunt ook de weerstand naar aarde meten met een multimeter (wel aan de goede kant meten, dus niet de 12V kant van de zekering). Achterlicht + stadslicht is trouwens meer in de richting van 1A of zo, dus zelfs als stroom is het nog wel te meten denk ik.
Met dat lampje werkt niet, want wanneer ik het lampje gebruik in plaats van de tegenovergestelde zekering (rechter stadslicht en linker achterlicht) Dan gaat het lampje wel branden, maar branden die lampen ook niet meer. Zet ik de zekering weer terug dan werkt dat deel gewoon zoals het hoort. Ik heb zo'n klein lampje van de dashboard verlichting gebruikt.
Nee dat snap ik, maar ik zei ook een stadslichtje geen dashboardlampje. Weerstand van een dashboardlampje is te hoog tov stadslicht/achterlicht, dus daar komt niet genoeg stroom meer doorheen. Eventueel achterlicht eruit draaien, dan hou je teststadslicht + echte stadslicht in serie over, dan moeten ze echt allebei gaan branden (als de kortsluiting is opgeheven natuurlijk).

---
Eric

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr nov 07, 2008 21:56

Bedankt tot dusver, ik heb nu een ander lampje en bij de kant zonder kortsluiting begint het testlampje fel te branden en de verlichting heel flauw.

Bij de zijde met kortsluiting brand het testlampje flauw en de andere lampen juist fel. Dus nu kan ik in ieder geval iets proberen. Maar wanneer ik nu het achterlicht eruit draai, dooft het testlampje. Draai ik het lampje aan de voorzijde eruit, dan gaat het testlampje nog flauwer branden en achter blijft fel branden. Wat betekend dit?? Zit de kortsluiting nu in de bedrading naar het achterlicht?
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ericj
Full Member
Full Member

vr nov 07, 2008 23:53

Hmm, het lijkt eigenlijk niet op een kortsluiting naar massa, maar een verkeerde bedrading. Ik kan de symptomen eerlijk gezegd niet helemaal verklaren, maar je zegt dat zonder achterlicht het testlampje uitgaat (maar het voorlicht blijft branden). Dit betekent dat er wel stroom gaat naar het voorlicht, zonder dat dat door de 'zekering' gaat (want het testlampje is uit). Dan zou het voorlicht zelfs moeten branden zonder dat het testlampje en achterlicht aanwezig is . Probeer eens of dat zo is, want dat zou betekenen dat er een bedradingsprobleem zit (kan zowel voor als achter zitten) waardoor het circuit achter de zekering spanning krijgt van iets anders.

---
Eric

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za nov 08, 2008 00:19

Ik snap er ook niks van.

Maar als ik het achterlicht eruit draai dan dooft het testlampje en blijft het stadslicht voor branden, nog steeds vrij fel. Als ik nuet test lampje erin en eruit draai dan gaat het stadslicht ook aan en uit.

Zonder testlampje, en zonder achterlichtje brand het stadslicht voor ook niet.

Een fout in bedrading zou natuurlijk kunnen, alleen dit gebeurde van de een op de andere dag, ook vreemd. Het is niet zo dat ik de dag ervoor met iets van de elektro heb staan rommelen.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

sudsprint
Guru
Guru

za nov 08, 2008 00:47

Heb geen oplossing of een idee. Maar dit soort storingen kunnen mijn week echt vergallen. Succes!
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

SpeakerDocktor
Newbie
Newbie

za nov 08, 2008 08:14

Het achterlampje zelf al vervangen? Ik neem aan dat het een duplo lampje is (remlicht+achterlicht) en het lijkt bijna op dat het binnenin het lampje mis is gegaan. Komt sporadisch wel ns voor, maar het kan dat het lampje nu tegellijk rem+achterlicht doet terwijl alleen de aansluiting voor achterlicht spanning krijgt. Dan zijn de filamentjes op de een of andere manier met elkaar verbonden geraakt of veroorzaken een (deels) kortsluiting.

Dus probeer ns een ander lampje.

Groeten
Martijn
Als het nu laag water is, liggen de boten dan hoger?

GTV V6 TB + Squadra
www.Alfa916register.nl

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za nov 08, 2008 13:42

Bij een 33 is het remlicht en het gewone licht gescheiden. Toch heb ik de lampjes verwisseld samen met het deel waar de lampjes ingedraaid worden. Elektro van de trekhaak zit ook los. Kan geen slechte stekker of beschadigde snoer vinden. Dus het is ook nog niet opgelost. :(
Maar dit soort storingen kunnen mijn week echt vergallen.
Bedankt voor deze opbeurende woorden :wink: Moet zeggen dat ik het ook erg irritant vind, vooral als er van die onverklaarbare dingen gebeuren.

Komt er nog bij dan mijn remlichten ook al even niet meer werken :? Maar staat hier los van. Als ik het rempedaal intrap hoor ik klik en gaan de remlichten branden, trap ik het rempedaal verder in dan gaan de lichten doodleuk weer uit. ](*,)
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za nov 08, 2008 21:53

zo het is weer opgelost. Ik heb de stekkers die naast de accu lopen met contactspray ingespoten. Mij was verteld dat deze wel eens slecht kunnen zijn als er een accu heeft staan lekken ofzo. Verder heb ik nog 1 nieuwe stekker geplaatst bij het linkerstadslicht, nog wat andere stekkers ingesprayed en de elektro verbindingen naar de trekhaak gesoldeerd, dit was een beetje rommelig gemaakt. En de 10A zekering blijft nu weer heel en alles werkt weer zoals het hoort.

Trouwens de remlichtschakelaar is ook vervangen voor een andere.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 12, 2008 19:01

Rens 1.7 QV schreef:
met een beetje hobbyen en rekenen kan je veel meer met een multimeter meten.

Afbeelding
Een shunt

Afbeelding
Een hulpstukje om in een originele zekeringhouder de stroom te kunnen meten.
Zekering er uit, adaptor er in en zekering in adaptorsnoer, eventueel via shunt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”