Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . . Aerlux

di okt 14, 2008 10:06

Nee, ik ben ook niet bijster enthousiast over deze nieuwe lichting Klaxons. Met name de platte grill stoort me behoorlijk. Deze horen bol te staan, en met de goedkope oplossing van Klaxon om hiervoor een plat etsdeeltje te gebruiken heeft het hele front een verkeerde uitstraling gekregen. Ze hadden een voorbeeld moeten nemen aan de Freccia's van BBR. Hier is de grill een white metal onderdeeltje en dat is voor een dergelijk grill veel en veel beter.

Afbeelding
bron foto: Alfa Romeo Miniatura website
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . . 159 GdF

wo okt 15, 2008 10:08

Op eBay stond onlangs weer een leuke verbouwing van de gebruiker Linguabifida. Hij is tamelijk productief. Sommige van zijn verbouwingen zijn pure fantasie, zoals een Giulia GTAm politieauto of een 8c met streepjes en zwaailichten. Dat wordt wel netjes in de beschrijving vermeld, alleen is dat niet zo makkelijk te achterhalen als je het Italiaans niet machtig bent. Let daarom op de woorden 'studio personale'.

Een realistisch model is deze 159 van de Guardia di Finanza:

Afbeelding

en het origineel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . . mal gedoe

do okt 16, 2008 09:03

Anguplas is een Spaans merk dat in de jaren zestig door Jordi Angusto werd gestart. Anguplas maakte vooral automodelletjes in de schaal 1:87 en verder in 1:72 en 1:43. Zoals de naam al doet vermoeden: in plastic. Wat de 1:87 modelletjes betreft was Anguplas een rechtstreekse concurrent van het Duitse Wiking. En van Norev dat ook in die schaal actief was en inmiddels weer is. Hoewel, concurrent… Anguplas en Norev werkten soms samen en zo is de Giulietta Sprint van Franse origine. ‘Made in France’ staat er dan ook in het Engels onderop de Giulietta die eigenlijk in Mexico gefabriceerd is en die ik van een Venezolaan kocht terwijl onderop de EKO ‘made in Spain’ staat… Hooo! niet zo snel!

Verwarrend? Ja, best wel. Even op een rijtje dan… De Giulietta werd door Norev ontwikkeld en door Anguplas geproduceerd en verkocht in de serie Minicar of Minicars, beide namen komen voor. Er staat dan nog wel ‘Made in France’ onderop. Toen Anguplas in de jaren ’70 met de productie stopte gingen de originele mallen naar Mexico, waar de modelletjes nog steeds onder de naam Minicars werden verkocht door de supermarktketen Concentra. En nog steeds staat er ‘Made in France’ op de bodem, terwijl op de blisterkaart ‘Hecho in Mexico’ staat.

Aan het Mexicaanse avontuur kwam ook weer een eind toen de mallen weer terugreisden naar Spanje waar EKO vanaf 1967 de Anguplas-productie overnam.

Hm, óf hier klopt dus iets niet in de tijdslijn, óf er moet toch sprake zijn geweest van meerdere mallen van één modelletje, óf een deel van de Anguplas ging rechtstreeks over in handen van EKO terwijl een ander deel een omweg maakte via Mexico. Wie het weet mag het zeggen.
Laat ik nog een schepje bovenop de warboel gooien door te vermelden dat de Anguplas Giulietta ook nog onder de naam AHM (distributieketen) in Noord Amerika verkocht werd.
De EKO Giulietta wijkt af van de Anguplas, voornaamste is dat de los ingezette grille heeft plaatsgemaakt voor een in de body meegegoten exemplaar. En hij heeft een onderstel dat nog het meest doet denken aan een ziekenhuisbed…

Na deze lange inleiding dan de plaatjes:

Afbeelding

Ik kocht dit modelletje zoals gezegd van een Venezolaanse eBayer, het werd overigens vanuit Mexico verzonden. Leuk zijn de teksten op de blister: ‘Hecho in Mexico, con técnica europea’ en ‘Ejes métalicos fabricados en Suiza’. Gefabriceerd in Mexico, met Europese techniek. Metalen asjes, in Zwitserland geproduceerd. Hoezo geloof in eigen kwaliteiten?
Onderaan lezen we dat het verzamelen van de Minicar’s vermaak is voor de kinderen en de trots van de groten.


Afbeelding

Op de achterzijde bovenaan een verhaaltje met de geschiedenis van Alfa (let op de fout in het jaartal, en onderaan een instructie om lid te worden van de Minicar-club en zo wat Minicar-gadgets te verkrijgen door tien verschillende minicoupons (de linker bovenhoek) en een klein bedragje in te sturen. Ik denk dat die gadgets een flinke verzamelwaarde hebben. En het modelletje niet minder… Het kostte mij ongeveer € 7,50, een paar dagen later werd er precies zo één verkocht voor dik € 80…


Afbeelding


Samen met het Spaanse zusje. Zie de andere grille en de grijze i.p.v. ‘verchroomde’ bodemplaat.

Afbeelding


Bottoms up:

Afbeelding Afbeelding

Zo te zien vond EKO te Zwitsers asjes veel te duur…

En dan nog een ‘echte’ Anguplas, die wisselde kort geleden ook voor een bedrag van rond de € 80 van eigenaar:

Afbeelding


Afbeelding

Tip: meer informatie over 1:87 (H0) merken op www.87thscale.info

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . . mal gedoe

do okt 16, 2008 09:23

Na deze lange inleiding dan de plaatjes:

Afbeelding
Grappig ook de schaal van 1/86!

Groet Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
alfasudjoe
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 14:20
Locatie: UK

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Blue heelers car

do okt 16, 2008 14:16

@ To Rudolph,

Hello My Friend long time no speak great photo of HPI Carbon look alfa 155 is it as good if not better that Minichamps versions ??

Saluti
alfasudjoe
:D :D
Salve Giuseppe.
You ok? I'm fine. Thanks.
Re. HPI-Racing's AR155 versus PMA's: a decade or so sits between both of them and we've been experiencing some signifcant progress in production skills, but you know, HPI are awesome! They are by far the best in 1/43 I think, despite their range comprises some fantasy models, a kind I've never managed to appreciate. Given a $45 pricetag on the web, it's a bargain as well.
Have you produced any model cars yourself lately? Didn't you plan to work on Alessandro Gabrielli's AR155 TS (D2 FIA) from the 1996 CIVT SuperT? I'd really love to see a picture of that one =P~
Ciao R

Ciao Rudolph,

Great to hear from you again its been too long, I have just received my first HPI 155 and i must say it looks even better in the flesh WOW. as for Gabrielle car nothing yet i have a front/side photo but i think its going to be a no go as BBR never prodused this decal i think, if anyone knows otherwise then please do contact me. I can send you photo i have on private message or on your email account with hotmail does this still work ?

Saluti
alfasudjoe
:D :D :D

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Polizia Scientifica

vr okt 17, 2008 14:16

Afbeelding

24 december verschijnt in de Italiaanse kiosken deze Romeo 2 van de Polizia Scientifica, de afdeling die aan de hand van minitieus onderzoek de gang van zaken rond een delict in kaart probeert te brengen, de daders op te sporen en de bewijzen te leveren.

Afbeelding

Het model komt uit dezelfde mal als de Carabinieri Romeo die twee en een half jaar geleden verscheen.

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Polizia Scientifica

vr okt 17, 2008 17:37

Dan waren ze er in Italie al vroeg bij met hun "CSI" afdeling... :wink:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Polizia Scientifica

za okt 18, 2008 13:24

Lange tijd geen nieuwe 'releases' van Alfaatjes door Minichamps, deze week is dan de witte Duetto in de winkels verschenen:

Afbeelding

Het is een kleurvariant op de rode die eerder in de luxe serie Le Glorie della Alfa Romeo werd aangeboden.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . voorloopchinees

za okt 18, 2008 13:35

Op eBay worden door één van de 'voorloopchinezen' twee modellen aangeboden die een voorbode zijn voor volgend jaar te verschijnen M4 modellen.

Zoals bekend zijn de M4 modellen gebaseerd op de Fabbri's. Het zijn een Alfetta GT(V) en een 2600 Sprint. De bewuste eBayer biedt wel vaker B-keus modellen aan (kennelijk uitgevallen bij de kwaliteitscontrole) en vermeldt dat er ook netjes bij. Op de foto niet te zien, de gele 2600 Sprint heeft slechte lak met blaasjes.

Afbeelding

Afbeelding

Opvallend is het ontbreken van het 'chroom' bij het model. Zou deze straks zo door M4 als stradale worden aangeboden of moest dit een racer worden die vanwege de slechte lak niet van opschriften voorzien is?

Ook de Alfetta GT kán als stradale bedoeld zijn hoewel die bij M4 meestal rood zijn. Dus ook onaf? Ondertussen wordt er stevig geboden op dit model en staat de prijs op een absurde 34 Britse ponden :shock:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . het slechtste model van 2008

za okt 18, 2008 22:22

Yep, een belediging van verzamelaars en incidentele kopers mogen we het nu toch wel noemen:

Afbeelding

Zoals ik eerder al meldde is er nu ook een samenwerking tussen Hachette en Metro, het bedrijf dat voor Fabbri/Gazetto dello Sport de Alfa Romeo Sport Collection liet ontwikkelen. De minst geslaagde editie daaruit was zonder meer de Totip GTV 6.

Hachette gebruikt de ex-Fabbri dan nu om een GTV6 in de serie Auto Italiane uit te brengen. Ach, je laat de extra kleurtjes weg en dan ben je klaar? En dan moet de koper denken dat hij met deze prul met rolkooi, race-uitlaat en beroerde wielen een straatauto heeft gekocht? Los van het feit dat de verhoudingen van geen kanten kloppen? Een triest dieptepunt.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . het slechtste model van

za okt 18, 2008 22:36

De desinteresse druipt er idd gewoon vanaf. Ik kan het niet helpen me af te vragen of ze dit ook hadden gedaan wanneer het model gewoon los verkocht zou worden ipv in zo'n serie.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . het slechtste model

zo okt 19, 2008 17:28

Ik kan het niet helpen me af te vragen of ze dit ook hadden gedaan wanneer het model gewoon los verkocht zou worden ipv in zo'n serie.
Tsja, dat hij nu bij Hachette uitkomt betekent misschien dat hij 'dus' niet in de M4 catalogus gaat verschijnen? Hoewel de zogenaamde Berlina 2000 van M4 ook al niet getuigt van al te grote bereidheid om een model redelijk natuurgetrouw te verkleinen.


Wat anders; de 1:24 Alfetta van Fabbri/Quattroruote is een leuk model geworden:

Afbeelding

Alleen het kleine knikje aan weerszijden van de wat (te kleine) koplampen is wat minder subtiel dan op het origineel. Het bepaalt wel vrij nadrukkelijk hoe het model smoelt. Doet zelfs een beetje aan een Rio 2300 denken. De te grote richtingaanwijzers storen wat dat betreft veel minder.Voor de rest ziet het er goed uit.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . het slechtste model van

zo okt 19, 2008 17:38

Jammer dat de gehele neus niet genoeg naar binnen loopt waardoor deze eigenlijk te breed is, dit
werkt door op de grill.
De knipperlichten lijken helaas net mistlampen, toch jammer.
Zijn er nog meer foto's??? Bijvoorbeeld van de zij en achterkant??
Mij lijkt het makkelijker als fabrikant om bij een grotere schaal nog gedetaileerder te werk te gaan,
het heeft denk ik ook met de prijs/kwalitietsverhouding te maken vrees ik.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . het slechtste model van

zo okt 19, 2008 17:49

Klikketie...klak

Prijs/kwaliteit verhouding is in orde. Ze kosten in Italië €14,95 inclusief een verzorgd en informatief boekje met harde kaft.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . het slechtste model van

zo okt 19, 2008 17:53

Bedankt Hans.
Voor die €15 mag je dan ook niet klagen inderdaad, heb je er nog een fraai boekje bij.
Het foute gedeelte begint in mijn ogen vanaf de B-stijl naar voren toe, de achterpartij
vindt ik er goed uitzien.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”