di saronno
Newbie
Newbie

meer licht voor de bertone

zo sep 07, 2008 16:42

De herfst is vroeg dit jaar. Dus rijdt de bertone steeds vaker in schemer en donker.
Met een paar achterlichten die werken, maar ook weinig licht uitstralen. Zeker als je het vergelijkt met moderne kerstboom verlichting (ik noem geen merk)
Nu was ik van plan (foei, ik weet het) om in mijn achterlichtunits een paar van die moderne led-aftermarket lampjes te schroeven. Van conrad oid.
De Bertone staat nu even op stal dus ik kan niet spieken, maar wat is de fitting ook al weer? Ik dacht BA15d, of was het BA 15s....
Trouwens, wat vinden jullie van het idee? Ik denk namelijk dat als ik rode led-lampjes neem ik meteen wat meer rood krijg omdat de glaasjes sinds 1972 toch wel wat kleur zijn kwijt geraakt. Zoveel zelfs dat voor de APK er een oranje pinkertje in moest omdat dat deel al bijna blank was ipv oranje. Ach ja, ouderdom komt met charme, zal ik maar zeggen....
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: meer licht voor de bertone

zo sep 07, 2008 16:52

Iedereen moet doen wat ie wil maar ledjes in een klassieker? =; Niet voor mij iig. Dan maar iets minder licht.

SpeakerDocktor
Newbie
Newbie

zo sep 07, 2008 21:12

Ik heb met mn vorige auto (Peusjo 205) pasklare LED 'lampen' geprobeerd maar dat viel tegen. De reflectoren in de achterlichten waren gemaakt voor een gewone lamp die rondom schijnt, en dan kon dat allemaal goed naar achteren gericht worden. Die LED versie schijnt wel alle kanten op, maar de LED clusters op de 'lamp' zijn toch te gericht dat je weinig aan de reflector meer hebt en de lichtopbrengst niet naar verwachting was. Ik had een duplo versie, dus ook met een helderder standje voor remlicht, nou en dat viel helemaal tegen.

Dus voor mij was dat geen succes, waar ik wel heel veell effect mee had om mn lichten op te waarderen was de reflector opnieuw reflecterend maken met 'chroom spray'. Danwel gewoon met de spuitbus (motip) de reflectoren weer glimmend spuiten. Gaf ineens mega veel meer licht met de originele (gloei)lampen.

Dus ik zou met LED's nog even wachten (tenzij je zelf >50 leds voor voldoende licht gaat solderen voor 1 lichtunit) tot dat een jaar of 5 ouder is, maybe dat het dan op het niveau komt dat je 1 op 1 gloeilampen ermee kan vervangen. Je zou nu meer effect hebben met het aanpakken van je reflectoren.

Groeten
Martijn
Als het nu laag water is, liggen de boten dan hoger?

GTV V6 TB + Squadra
www.Alfa916register.nl

di saronno
Newbie
Newbie

zo sep 07, 2008 22:02

Het wordt helder, er gaat bij mij een lichtje op!
Bedankt voor de reacties. Ik weet nu weer dat:

a) in mijn origenele Bertone originele gloeilampjes horen :oops:
b) nieuwer niet altijd beter is en meer licht niet altijd op de juiste plek terecht komt (toch?)
c) ik lekker de komende tijd de reflectoren ga poetsen, schuren of spuiten.
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo sep 07, 2008 23:03

Oplossing kan zijn dat je de 'spiegeltjes' (die allang niet meer spiegelen) achter de lampfittingen - dus niet bij of op de lampglaasjes - inpakt in glimmende alufolie. eromheen vouwen dus en lampje ervoor weer insteken.
Geeft meer reflectie en dus meer rood van achter en het uiterlijk en werking blijven originale! :wink:

(een goede bert heeft eigenlijk geen werkende achterlichten nodig....niemand die achterop komt rijden.... :lol: )
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

SpeakerDocktor
Newbie
Newbie

ma sep 08, 2008 12:19

Dit is wat ik heb gebruikt om de reflectoren weer meer shiny/spiegelend te krijgen.

Motip ChroomSpray

T'is wel wimpy spul; het kan niet tegen weersinvloeden, blanke lak, of continue water en het krast ook nog supersnel. Maar op een reflector gespoten zit het toch redelijk beschut en mocht het nu weer slechter worden spuit je het gewoon opnieuw. Opnieuw verchromen van je reflectoren is natuurlijk een nettere en duurzamere optie.

Groeten
Martijn
Als het nu laag water is, liggen de boten dan hoger?

GTV V6 TB + Squadra
www.Alfa916register.nl

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma sep 08, 2008 21:34

nonsens. Met goede massa en schone glazen (afwasmachine!) heb je super goed en helder licht op Bert achterlichten. Verder kun je dan SKW een brul geven (mail Tom -giuliatom- maar voor adres) en er voorop Xenon in mikken. Klaar, top zicht, no more problems!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”