Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Berlina 2000 (hoewel..

di aug 26, 2008 08:51

Kortom... om het ook voor de internationale lezers ook begrijpelijk te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er klopt dus weinig van. Veel te weinig. Een klein foutje wil ik wel eens door de vingers zien. Dit is geen foutje meer, het is ronduit slordig. Dit komt bij mij gewoon niet op de plank. =;

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Berlina 2000 (hoewel..

di aug 26, 2008 09:07

Volgens mij hadden de eerste 2000 standaard geen hoofdsteunen en hadden alleen vroege 1750 de richting aanwijzers op de bumper.

Los daarvan..... dit model is idd een combinatie van berlina's

Adios, JR

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Berlina 2000 (hoew

di aug 26, 2008 09:49

en hadden alleen vroege 1750 de richting aanwijzers op de bumper.
Was volgens mij ook zo totdat.... mijn nieuwste aanwinst uit April 1969 ze in het front heeft.... en de Grande Dame uit Augustus 1969 ze op de bumper heeft....

Italiaans verwarrende dus....

Afbeelding

Links dus April 1969, rechts Augustus 1969....

Eigenlijk had dit model dus best uit de Alfa fabriek kunnen rollen..... dus op de plank ermee Dink! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Berlina 2000 (hoewel..

di aug 26, 2008 18:02

Het probleem met de knipperlichten hadden ze vroeger al,op mijn togi Berlina zitten ze gewoon helemaal niet,wel zijknippers dat dan weer wel :D



Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

wo aug 27, 2008 14:23

Prachtige Togi, zeg :D Originele kleur?

Euh... OK, ik roep dan steeds dat ik geen kleur- en stickervarianten verzamel, waarom doe ik dit dan weer wél?

Afbeelding

De Alfetta 2000 van Progetto K is sowieso al geen makkelijk te vinden model, en dat geldt helemaal voor de 2.0 Turbo Diesel uitvoering. Pardon? Een turbo diesel naast een benzine uitvoering in miniatuur? Is er dan verschil? Jawel, een héél kleintje:

Afbeelding

De TD werd onder de naam Pego op de markt gebracht, in tegenstelling tot de gewone 2000 van Progetto. Ondertussen staat er wel gewoon Progetto K op de bodem en op het doosje. Het betreft een gelimiteerde oplage; 300 stuks. Per kleur, en met acht kleuren kom je op 2.400 1:43 teedeetjes. De zeldzaamheid valt dus eigenlijk wel mee, al zie je ze vrijwel nooit. Deze vond ik op eBay (Dld) voor een heel billijk prijsje.

De body blijkt gewoon van zamac*) te zijn en niet van resin wat altijd beweerd wordt (Fer: aanpassen in je database ;) )


Afbeelding

Er is (buiten de kentekens) nóg een verschil met de benzinevariant op het model: de wielen. Daar klopt echter geen 'moer' van, want dat zijn vijfgats velgen van de 75. Pego/Progetto had dat kennelijk zelf ook 'in de gaten' want er is een setje correcte wielen meegeleverd. Verder valt op dat de zwarte lak enorm veel beter is dan de rode 'cellulitis'huid van m'n 2000.

Afbeelding

Het lichte interieur contrasteert prachtig met het zwart. Doet het goed in de vitrine (ik kan m'n zwarte Spark SZ met zwart interieur bijna nooit terugvinden :? ) maar is van dichtbij bezien veel te plastic.

Afbeelding

Waarom deze aankoop? Ik vind het model o.a. zo begeerlijk omdat het zo gezocht is. En terwijl ik soms een beetje Progetto-moe word van alle Giulia GT(a)(m)- en Romeo-klonen vind ik het creëren van een 'nieuw' model door eigenlijk alleen maar een iets andere decal ook wel weer humor hebben. En juist dat soort emoties zijn voor mij belangrijk bij het verzamelen.


*) De buren zien mij waarschijnlijk als een zonderling Afbeelding die zijn modellen staat te zoenen Afbeelding, maar met je temperatuurgevoelige lippen voel je meteen of het metaal (koud) of kunststof is) :P

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . HPI Racing DTM &am

wo aug 27, 2008 17:20

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

wo aug 27, 2008 17:57

Ik ben overigens bezig een inkoop actie op te zetten voor die HPI 155 V6 TI.

Ik heb al contact gehad met een leverancier die bij een bestelling van meerdere exemplaren tegelijk korting wil geven.

Voorlopig weet ik nog niet veel:

- datum uitlevering onbekend
- winkelprijs onbekend (reken op plm € 50)
- kortingpercentage nog vast te stellen

Wie serieuze:!: interesse heeft, kan dat middels een mail/PB aan mij kenbaar maken. Lees ook even de voorwaarden op pagina 1 van deze topic. Tegen de tijd dat het model leverbaar wordt volgt hier weer een berichtje.

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

wo aug 27, 2008 20:22

Prachtige Togi, zeg :D Originele kleur?
Ik denk het wel,heb ook nog een Sud in exact dezelfde kleur :D


Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . HPI Racing DTM &am

do aug 28, 2008 00:46

Dank voor het plaatsen van de foto's.
Over vergelijkingen: lijkt me alleen juist als je replica met origineel vergelijkt in plaats van replica met replica. Wat anders bepaalt hoe goed de replica is?
Dat geldt idd voor zaken als de verhoudingen en correctheid. Maar ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat dit bij zowel BBR als HPI in orde is. Wanneer je de schaalmodellen naast elkaar zet kan je dingen als detaillering en afwerking vergelijken.
Veel beter dan ProgettoK de Alfetta voor elkaar heeft.
Maar dat is een open deur intrappen natuurlijk :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

do aug 28, 2008 09:40

Die Progetto K is ook uit een heel ander tijdperk, toen de (betaalbare) technieken om een model exact te verkleinen minder vergevorderd waren. Als het model nú uitgebracht zou worden liet ik het misschien gewoon staan met die rare geplakte achterlichten.

Bij het beoordelen van een model plaats ik het altijd in de context van zijn tijd, de prijs en de doelgroep (verzamelaars of kinderen).
Het is een beetje lastig om de situatie van destijds correct voor de geest te halen, maar volgens mij waren er een paar decennia terug in Italië drie belangrijke producenten van betaalbare verzamelaarsmodellen: Rio, Brumm en Progetto K. Mebetoys/Mattel, Polistil en Mercury zaten toch meer in de speelgoedsfeer (o.a. standaardwieltjes). Rio en Brumm richtten zich vooral op de oudere voorbeelden, Progetto op eigentijdse. Sommige Progetto (en Pego, het moederbedrijf) zijn wat beter geslaagd, andere wat minder. De resin Alfsud bijvoorbeeld is een drama qua detail en afwerking. De 75 daarentegen is een alleraardigst model, zeker voor die tijd. En het leuke van Progetto vind ik de aandacht voor de onderlinge detailverschillen van de diverse uitvoeringen. Zo hebben de 75 TS'sen bijvoorbeeld een ander grilletje en wielen dan de oude 1800's. Ook het extra setje wielen bij de Alfetta 2.0 TD getuigt van die aandacht.

Ik vind het jammer als een fabrikant zich er dan zo makkelijk vanaf maakt door slechts een deel van de kenmerken aan te passen en een model toch als 'nieuwe variant' te presenteren zoals bij de Berlina's van M4.

Van de andere kant maken de 1:1 voorbeelden het de modelfabrikanten niet makkelijk. Formule 1 auto's veranderen zo'n beetje per race met telkens weer andere spoilertjes, lipjes, flapjes en andere frutsels terwijl gedurende het seizoen de sponsorteksten wijzigen. Nemen we historische modellen, dan is het maar net welke foto van welk moment we hebben als vergelijk. Zie je een TZ in de Targa Florio met 'foute' wielen, die achteraf dan weer correct blijken te zijn omdat de fabrikant uitging van nét die ene nog bestaande foto van de training. En toen waren er inderdaad andere wielen gemonteerd.

Belangrijkste blijft hoe dan ook wat je zelf voor een model voelt. Ik ben vaak behoorlijk kritisch op hele kleine details. Het gaat mij daarbij vooral om het bewustzijn. De tekortkomingen kennende, is het model dan nog steeds interessant genoeg voor de collectie? Soms wel, bijvoorbeeld omdat het bijna de enige optie is (de speelgoed Norev Alfa6) en in een enkel geval zelfs júist omdat het model zo fout is (Fabbri Alfetta GTV6 racer). En soms niet omdat ik vind dat een fabrikant te weinig inspanning heeft gepleegd in verhouding tot het aantal euro's dat ik mag achterlaten voor zijn product.

Gebruikersavatar
alfasudjoe
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 14:20
Locatie: UK

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

do aug 28, 2008 10:32

Can anyone help I would like to know if anyone has made these models from Mr Moon DEcals and if so does anyone have photo of models made or of real cars Please,


Afbeelding


Tanti Saluti
alfasudjoe
:D :D :D :D

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

do aug 28, 2008 12:37

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

do aug 28, 2008 12:49

Hans, helemaal mee eens. Een van mijn mooiste items is ... Mebetoys A-65, de Alfa Duetto met Eduardo Bianchi racefietsen. Heb er regelmatig mee gespeeld en nu ik dit schrijf, kriebelt het weer 8)
Dat vraagt om een fotootje :wink:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dieselen in 1:43

do aug 28, 2008 13:40

Kan me helemaal in je benadering vinden, Hans.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Guilia Bertone varianten van Togi. Ik heb vroeger eens de '2000 GTV' versie in een winkel in mijn handen gehad maar vanwege de foute mix van grove details en de enorm hoge aanschafprijs lekker laten staan (ai, wat een spijt nu...). Inmiddels spelen andere emoties mee. Dat model beoordeel je niet meer als een wel of niet realistische verkleining van een begerenswaardige auto maar als een speelgoed/verzamelaarsmodel van zo'n 40 jaar terug. Nu stap ik dus met liefde over die tekortkomingen uit die tijd heen. Ze hebben zelfs charme gekregen. Daarom maakt die GTV met een nog vreemdere mix dan destijds inmiddels deel uit van mijn verzameling. En zo zal het ook vergaan met een misser van nu. Over niet al te lange tijd zijn er weer voldoende verzamelaars te vinden die nu juist dat model begeerlijk vinden...

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Met een motor van...

do aug 28, 2008 15:59

Afbeelding

Deze past ook mooi in het topic van Kurp: "Met een motor van..."

ABC Brianza presenteert de Marciano. De wát? Tja, ik had er ook nog niet eerder van gehoord, maar wat ik er van begrepen heb is dat het een eigenbouw is. Een Montreal motor in een molybdeen buizenchassis, met Ferrari ruitpartij en verlichtingsdelen en onderhuids ook nog wat Ferrari- en Jaguar orgaandonaties. De injectie van de motor is vervangen door een set carbs.

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”