pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

weer een 75 voor ophangings vraag

ma jun 23, 2008 14:19

hallo,

de uniballs zijn goed gelukt alleen heb ik andere dingen gezien die moeten gebeuren die ff iets meer werk met zich mee brengen. namenlijk het herstellen van de aanhechting van het binnen scherm aan de balk waar de draagarmen aan vast zitten....

nu had ik al het een en ander zitten bekijken en wil dit goed doen dus de draagarmen en torsie enzo verwijderen. en je voelen hem al aan komen heb hier ff wat ervaring nodig....

mijn beeld is als volgt

-wielen eraf
-fussee verwijderen
-draagarm voledig naar beneden duwen om de bouten er uit te krijgen???????????????????????????
-torsie aan de achterzijde en op de draagarm merken en naar voren eruit slaan????????????????????

nu wil ik hem voren nog net een tikje lager leggen dus als ik het goed begrepen heb 2 tandjes aan de achterste balk verdraaien alleen draai ik dan de draagarm naar boven (dit lijkt mij het meest logisch) en steek ik hem gewoon 2 tandjes verder terug? of beweeg ik de draagarm (waar natuurlijk de torsie nog in zit) juist naar beneden en steek hem dan 2 tanden verder terug?

het meeste waar ik ff zicht op moet krijgen is hoe ik het beste en makkelijkste de bouten van de draagarmen er uit krijg.....

dus bij deze ff een beroep op de torsie rijdende mensen :lol: 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

wouter75
Full Member
Full Member

RE: weer een 75 voor ophangings vraag

ma jun 23, 2008 16:05

Hoi,

2 tandjes is echt teveel tenminste als jouw 75 niet is opgehoogd. De torsie verwijder je door deze er uit te trekken aan de kant van het carroserie balk. Hiervoor heb je een bout M10 x1.25 nodig.
Ik maak ook altijd mijn schokbrekers los (misschien gelijk vervangen voor iets sportievers 8) ), want dan zakt de draagarm nog iets. De torsie staat dan niet meer onder spanning. En stabi ook bij de draagarmen losmaken. Dan kan je de torsie uit de draagarm trekken. Zorg voor voldoende vulringen (die om de torsiestaaf heen kunnen). Dit is een duidelijk topic http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... &start=120

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 23, 2008 16:12

thanks al voor de reactie...

mijn 75 is aan de voor zijde al wel verlaagd dacht alleen dat die korte tandjes verlaging ong 1,5 aan die balkzijde was.... maar dat is dus aan draagarm zijde???

shockers heb ik al gele koni dus die houd ik maar :wink: wel wil ik ze nog ff afstellen..

maar ff voor de duidelijkheid, ik moet de torsie dus naar achter (richting achterwiel) verwijderen? maar om ze dan geheel te demonteren moet de draagarm eraf en de torsie weer naar voren terug geplaatst worden dan? dit ivm het verschil in aantal tandjes...

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 23, 2008 16:17

die link geeft idd heeeeeeeeeeeel veel duidelijkheid met betrekking op de torsie verwijderen....

nu alleen nog de draag arm :?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 23, 2008 18:17

[img]http://forumfotos.alfetta-gt.nl/project ... gen_75.JPG
[/img]

hier een foto die ik geleend heb uit dat andere topic. nu zie ik hier aan de zijkanten 2 merk tekens en op de torsie de "S" van links maar verder geen merk tekens.... hoe weet ik dan wat de orginele stand zou moeten wezen?

aangezien ik mijn 75 nog een stukje naar beneden wil aan de voorkant en niet gelijk 5 cm wil door voren 1 tand te verzetten de tanden achter zouden dan dus 1.5 mm moeten wezen en ik wil ong een cm of 2 lager voor hoe ga ik dat dan oplossen :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

moet ik dan voren 1 tand doen en achter 20 tandjes terug???? maar dan zit naar mijn idee me draagarm ergens tegen mijn motor...... :shock:

wie maakt dit ff helder..... 8) :oops:

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 23, 2008 19:54

die kleine stapjes krijg je door de torsie te draaien, voor netzoveel tandjes als achter dus, dan krijg je een hoogteverandering omdat er aan de ene kant 34, en aan de andere kant 35 tandjes zitten
vraag me niet welke kant er meer tandjes heeft, want dat durf ik niet met zekerheid te zeggen zo uit mijn hoofd
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: weer een 75 voor ophangings vraag

ma jun 23, 2008 21:12

die kleine stapjes krijg je door de torsie te draaien, voor netzoveel tandjes als achter dus, dan krijg je een hoogteverandering omdat er aan de ene kant 34, en aan de andere kant 35 tandjes zitten
vraag me niet welke kant er meer tandjes heeft, want dat durf ik niet met zekerheid te zeggen zo uit mijn hoofd
ja klopt.

alleen de vraag is ff hoe dat nu precies zit....

wouter75
Full Member
Full Member

ma jun 23, 2008 21:58

Oke hier komt volgens mij het antwoord heb er even over na gedacht:

Linker kant verlagen, torsie linksom verdraaien ten opzichte van de draagarm daarna de draagarm samen met de torsie linksomom het aantal tanden(dat ook linksom verdraaid is ten opzichte van de draagarm) linksom terug draaien. op deze manier heb je dus een hoek verdraaing van ongeveer 0.3 graden per tand ((360/35)-(360/34)) dit gecombineerd met wat soscastoa :lol: kom je op ongeveer 1.5 mm perkant als kleinste stap in verlaging die mogelijk is.

Groeten Wouter

Edit: mijn aanname van 34 tandjes voor en 35 tandjes achter was precies verkeerd om dus heb ik linksom en rechtsom even aangepast
Laatst gewijzigd door wouter75 op ma jun 23, 2008 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 23, 2008 22:09

Beetje wiskunde komt er wel aan te pas........ misschien dat je hier iets van snapt (halverwege de pagina): http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... l&start=15

:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 23, 2008 22:20

Hiermee wordt de verlaging dus: 31 * ( tan(360/35) - 6 * tan ( (360/34 -360/35) ) Capiche? Rolling Eyes Arrow 4,64 cm. Wink

ik zit volgens mij veel te moeilijk na te denken maar hier boven staat jou berekening sander nu wil ik ong 2 cm lager hoe reken ik dat dan uit??????

2cm/ 1,5mm= 13 dus zou ik achter 13 tanden moeten verdraaien rechtsom en voren 1 linksom.... volgens mij komt me draagarm dan ook heel raar te staan :shock: :roll: :?: :?:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 23, 2008 23:28

Heel simpel.

* Het einde waar 34 spiebanen zitten geeft per tand verdraaiing meer verticale verplaatsing dan het deel waar 35 tanden zitten.
* Dus het uiteinde met 34 tandjes zet je één tandje 'heen', het andere eind 1 tandje 'terug' en je hebt het kleinst mogelijke verhogings- of verlagingsincrement. Ervaringswaarde is ongeveer 1,5mm, je kunt het uiteraard ook helemaal sos-cas-toa uitrekenen.
* Nu moet je dus het aantal increments tellen dat je nodig hebt om de gewenste verlaging of verhoging te benaderen.
* Draai het 34-tandjes-einde zoveel stapjes 'heen' (in dit geval: omlaag)
* Draai het 35-tandjes-einde zoveel stapjes 'terug' (in dit geval: omhoog)
* De auto is in dit geval nu netto verlaagd
* Klaar
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 23, 2008 23:57

Dit gaat alleen op als je de torsies loskrijgt natuurlijk.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 24, 2008 00:06

Ja, maar die pak je er altijd zó uit :lol: dus sukkels die daarmee tobben moet je niet serieus nemen :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

chu
Full Member
Full Member

di jun 24, 2008 00:10

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 24, 2008 11:27

Ja, maar die pak je er altijd zó uit :lol: dus sukkels die daarmee tobben moet je niet serieus nemen :wink:

8)

ben benieuwd of ze zo los gaan hoop het wel wil toch echt dat laswerk in orde maken....

maar de draagarmen is daarna gewoon een qwestie van de moeren los draaien????

Terug naar “Algemene Technische vragen”