su027471

slecht lopen alfa 145

di mei 27, 2008 19:31

Hallo alfafans,

Ik heb een alfa 145 gekocht nadat ik mijn 164 had verkocht omdat het verhuizen naar Duitsland erg lang duurt en ik toch een auto nodig had.

Nu het probleem, ik heb de motor moeten vervangen omdat de andere vastgelopen was. ik heb een draaiende motor gekocht en ingebouwd.
Hij startte direct maar liep niet goed stationair en plofte in het luchtfilter en als ik gas wil geven slaat hij af of trekt ploffend door tot 4000 toeren.
Op een bepaald moment naar het aanraken van relais onder de motorkap liep hij perfekt. Om af te bouwen uitgezet,daarna gestart en weer hetzelfde verhaal en nu krijg ik het niet meer goed.
De uitlaatpijpen zijn bij het spruitstuk zo warm geworden, er kwam gewoon licht vanaf zo witheet..
Enkele suggesties die ik kreeg zijn onsteking, lambdasonde kapot, katalysator verstopt.

Wie heeft dit probleem ook gehad en kan mij verder helpen?

groetjes,
Joop Burgers

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: slecht lopen alfa 145

di mei 27, 2008 19:51

Je hebt het antwoord zelf al gegeven. De bekabeling bij de accubak is een bekend punt bij de 16V twinsparks in de 145/6 en 155. Zorgvuldig een voor een loshalen, schoonmaken met contactspray en terugzetten. Als het niet schoon wil vervangen.

Je kan je wagen laten uitlezen maar ik geef je een grote kans dat er allerlei "vage" foutmeldingen in staan, dat het resetten en dan opnieuw foutmeldingen uitlezen nog geen oplossing biedt en het uitwisselen van onderdelen met werkende van andere auto's ook de storingen die je ECU rapporteert gaat oplossen.

su027471

Re: RE: slecht lopen alfa 145

di mei 27, 2008 20:29

[Hallo,

Ik vergat te vermelden dat het gaat om een 145 1.6 boxer uitvoering uit 1996

Joop

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 27, 2008 21:13

Hete uitlaat en backfires lijkt me niet de lambda of de kat verstopt, dus je moet het volgens mij wel in het ontstekings-circuit zoeken. Backfires komen eigenlijk nooit door een verstopping in de uitlaal maar bijna altijd door ontstekingsproblemen. Je lambda durf ik ook wel uit te sluiten, als je de ECU reset moet ie namelijk eerst een tijdje goed lopen voordat de lambda de boel zou ontregelen en uit je verhaal maak ik op dat ie ook na ECU reset en bij koude motor gelijk slecht loopt.

mark156
Advanced Member
Advanced Member

di mei 27, 2008 21:22

Krijgt de motor wel GENOEG peut, of teveel lucht door een valse-luchtlekkage, arme verbranding geeft hoge verbrandingstemperatuur en motor toert niet lekker op. Kan ook nog een probleempje met de ontsteking zijn, uitlaatgastest geeft vaak wel een aardig idee, maar moet je natuurlijk wel kunnen testen, als je niet de beschikking hebt over een viergastester zou je bij een plaatselijke garage kunnen vragen of ze dat ff willen testen als je langs rijd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”