Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . losse flodders

za apr 19, 2008 06:51

Ik had belooft zodra alle 155's binnen waren een vergeljk te maken in de trand van dinkyboy.
Nu heb ik natuurljk niet zo'n gave camera maar ik heb toch een poging gedaan. :?

Totaal overzichtje:

De 155 Zagato in het wit van carpin.
De 155 widebody van Antonette 43
De 155 Q4 rood van minichamps uit japan identiek aan de grijze Q4 van ripa.
(En zeker geen widebody zoals iemand op de namac de laatste keer, vol bleef houden...)
En mijn handbouw sc model 155Q4 die ik gekocht heb.

Afbeelding

Van onderaf ziet het er zo uit.

Afbeelding

Links de minichamps, dan de SC, dan de carpin en ten slotte de antonette.
Carpin doet geen moeite voor de uitlaat. De onderkant is gewoon glad. Meevaller vind ik de Sc omdat die erg goed probeert de Q4 uitlaatlijn na de maken.
Antonette doet het aan de achterkant redelijk goed maar mist toch iets. Niet echt een probleem als het model recht op staat maar wel jammer als je de onderkant bekijkt.
Minichamps probeert wel wat, maar ik vind het eerlijk gezegd niet zo gelukt.


Van bovenaf valt gelijk het verschil in grote en kleur op.

Afbeelding

De Sc is een stuk kleiner dan de rest. De antonette is net de grootste en carpin en minichamps zijn het redeljk eens met elkaar.
Minpuntje van de Sc zijn de hele dunne spiegels. Die zijn bij een 155 echt anders van vorm.

De Sc lijkt oranje op de fotos. Zonder flits valt dat mee, maar die had wat donkerder gemogen. Antonette zit erg goed bij de goede kleur en minichamps ook.

Afbeelding

De voorkant van de Sc en de minichamps.
De koplampen van de minichamps vallen tegen net als het ontbreken van koplampsproeiers. Ook is de opening in de grill wel heel klein geworden.
Bij de Sc klopt dit vrij goed. Ook beschikt de Sc over veel fijnere ruitenwissers dan de minichamps, die dan weer wel beter op de goede plek zitten.
Verder valt het interieur op. De minichamps heeft iets wat nog het meeste lijkt op een leren interieur. De Sc heeft echt rode ruitjes en de oude hoofdsteunen.

Afbeelding

Aan de achterkant laat de Sc nu even iets vallen. De decal van de achterlichten zit een beetje scheef, en ik vind plastic gewoon mooier ogen.
Minichamps heeft dit goed voor elkaar. De uitlaat van de Sc is weer veel beter, de minichamps versie komt echt als speelgoed over.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de zijkant valt op dat de SC wel erg laag is. De wielen raken de wielkasten. De velgen van de minichamps kloppen gewoon niet, die van de Sc kloppen redelijk en zijn van een veel mooiere kwaliteit. (Metaal geen kunstof.)

Afbeelding

De achterkant van de Antonette en de Carpin.
De carpin is gewoon erg grof in zijn vorm. De antonette heeft zelfs metalen typeaanduidingen.
De carpin heeft geschilderde achterlichten en de cantonette erg mooie kunstof versies die nog beter zijn dan die van minichamps.

Samenvattend is de Antonette met afstand het mooiste model. (Dan wel geen Q4 maar dat scheelt niet zo veel.) Alle detail kloppen en zijn in overvloede aanwezig.
De carpin is herkenbaar als duur model. Door de aparte details maar is in de basisvorm en afwerking redelijk grof.

De minichamps is echt een gewone minichamps 155 straat versie met een Q4 logo. Veel moeite om hem kloppend te krijgen is er niet gedaan. En deze geeft dan ook het minst prijzige idee van het viertal.
De Sc is een hele mooie weergave van een Q4 uit de eerste serie door de aandacht die aan het interieur en de velgen is besteed. Enige echte minpunt zijn de spiegelvorm en de decal die de achterlichten weergeeft.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . losse flodders

za apr 19, 2008 09:24

Jan, in één 'woord': :thumbs:

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . losse flodders

za apr 19, 2008 11:15

Mooi verwoord Jan 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . QR Spider Veloce groen

za apr 19, 2008 11:54

Nieuws uit de kiosk, ja logisch, daar wordt de krant toch verkocht?

Van Fabbri is in de 1:24 Quattroruote collectie een tijdje terug de groene Spider verschenen, eindelijk kwam ik dan eens een foto tegen die n/et van voren is genomen.

Ook het interieur is mooi gedetailleerd, al lijken mij de stoelleuningen een tikkie te hol van achter.

Verder hoor ik geruchten over een Alfetta 1.8 in giallo piper. Als dat klopt gaat dat nog even duren, hij staat nog niet in de lijst van de eerste 20 modellen in de reeks.
Vandaag ontving ik het bijbehorende boekje van Quattroruote. De groene Spider op de kaft met kenteken Mi P25945 werd door QR gebruikt bij een test in juni 1973 door de toen nog actief racende (form 1) Brasiliaan Emerson Fittipaldi. Die test staat met vele foto's natuurlijk in dit erg leuke boekje.
Het 1:24 model is daarom groen en keeg dezelfde kenteken platen.
Boek verder vol met hele ontwikkeling van de Spider, vanaf de Superflow t/m de Brera Spider, op basis van artikelen uit het blad Quattroruote,
door de jaren heen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . index en zoeken

za apr 19, 2008 15:51

Zo, even een inhaalslagje gemaakt met de index (in de openingspost). Nog een flink stuk te gaan.

Tevens zoektips toegevoegd, direct boven de index.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . safety car

zo apr 20, 2008 10:54

Druk druk druk, ik lees af en toe nog wel mee hier maar weinig tijd om te reageren. Even een stukje "inhalen" dus.
Bouwkwalitiet van remember is top. Ik heb hier 9 remembers staan en zelfs voor de verkoop wel eens een dubbelle in mijn handen gehad en die zijn bijna altijd identiek.
En heel erg mooi gemaakt. (Ik krijg er binnenkort nog 7 bij. Daar zitten wel een paar dubbelle bij, maar die waren al heel lang onderweg. Van die 7 zijn er 3 die ik nog niet had, als ze ooit aankomen...... )
Heel soms staat van de ene een wiel net niet helemaal recht. Maar dat is ook alles wat ik heb kunnen ontdekken. (En 1 foto op ebay waar een achterlicht decal niet helemaal mooi zat, op de foto dan. Ik heb toen door dat eerst even te melden een goede opgestuurd gekregen.)

Nog mooier is het Antonnette 43 dat al eerder langskwam. Daar verbleekt de rest inclusief remember dan weer bij.

Van Carpin had ik me iets meer voorgesteld. Dat zit bij mijn model niet zo erg verzorgt in elkaar als eigenlijk zou moeten. Maar omdat dat zo'n bijzonder model van zo'n bijzondere auto is maakt dat niet eens zo heel veel uit.
Het model komt lichtelijk grof over als je heel goed kijkt, komt waarschijnlijk door de extreem lage aantallen en het zelf maken van de onderdelen. Maar ik bekijk de modellen nu vrij nauwkeurig.
Het is alleen storend als je echt heel goed gaat kijken.
Kijk, dat is info waar ik nog eens wat aan heb, bedankt (en de anderen die erop reageerden natuurlijk idem dito). Antonette ken ik niet eens als merk, die zullen ook niet makkelijk te krijgen zijn als ik lees wat er eerder over was geschreven in de Topic. Leuk om zo'n bijzonder model in je verzameling te hebben, Kitaro!
Mooi vergelijkend warenonderzoek trouwens die je later geeft, goed werk!
@Alfaganza
En van jouw 164's vind ik die cabrio echt heel erg gaaf! Mooi model!
Thanks :-). Ik heb nog wat meer bijzondere uitvoeringen in petto, al zal het nog wel even duren voordat ik er weer aan toekom. Die, en de diverse kits die ik nog heb liggen (Pro-Car, Stationwagen uitvoering van Peter Zell, Wrangler racer, etc) moeten de vloot uiteindelijk uitbreiden naar zo'n 10 stuks.
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op zo apr 20, 2008 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Tipo 33/3=4

zo apr 20, 2008 11:09

Hm, wel grappig dat er toch nog zulke raadsel-modellen bestaan. Ik zal hem eens voordragen voor de rubriek in autorariteit in het clubtijdschrift van de NAMAC, Auto in Miniatuur.

Heb de vraag tevens gepost op Alfasport.net en Alfabb.com, daar zitten ook heel wat verzamelaars. Ergens hoop ik dat het antwoord nooit komt, dat maakt het model alleen maar spannender 8)

Ook niet alledaags, maar toch wat makkelijker aan te komen (mits je voldoende geld neerlegt...) is deze relatief onbekende Tipo 33 in Can-Am uitvoering, het Canadees-Amerikaanse kampioenschap met maar heel weinig restricties. Dat leidde tot bijna niet te hanteren monsters als de 1100 pk sterke Sunoco Porsche.

Afbeelding

Het model is niet echt nieuw, het wordt al een tijdje door Marsh Models geleverd en nu ook door Tron. Het kan aan mij liggen, maar het model lijkt zeker een kwart korter dan het origineel. Kan aan één van de foto's liggen natuurljk.

Afbeelding

Deze 33/3 werd ook wel als 33/4 aangeduid vanwege de 4-liter motor. Hier in actie op Riverside in 1973, met Minter achter het stuur. Hij behaalde een 5e plek, één van de zeldzame succesjes van het team van Otto Zipper. De auto viel meestal uit.
De foto van de echte wagen die je erbij hebt staan is zo te zien een tele-opname en kan daarom een vertekend beeld geven. Volgens mij was de basis van deze wagen de 33/3 uit 1971. Daarmee doet zich een soort gelijk fenomeen voor: het is lastig om op de foto's de juiste lengte-breedte verhouding te bepalen. Ik had van de 33/3 van 1971 een kit van zowel Provence Moulage als van BBR. Het opvallendste verschil: terwijl de breedte nagenoeg gelijk was, was er een verschil in lengte van (uit m'n hoofd gezegd) zo'n 1,5 cm. Dat is gigantisch op 1/43 schaal. Ik wilde weten welke nou klopte dus ik heb ze vergeleken met talloze foto's. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de Provence Moulage, de kortere van de twee, er stukken dichterbij zat dan de BBR, die er op het eerste gezicht "logischer" uitzag.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . index en zoeken

zo apr 20, 2008 11:12

Zo, even een inhaalslagje gemaakt met de index (in de openingspost). Nog een flink stuk te gaan.

Tevens zoektips toegevoegd, direct boven de index.
Wat een karwei zal dat zijn! Respect, Dink!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . Fabbri gaat door..

zo apr 20, 2008 11:14

En zo ben ik er even doorheen aan het lopen, kom ik mijn eigen veilingen tegen :D
Ze deden het inderdaad niet slecht.

Snif... :cry:

Afbeelding

Deze prachtige en netjes gebouwde Cuneo van Alezan ontsnapte mij gisteren op eBay. Je komt ze maar zelden tegen en er waren een paar andere bieders die er nog weer wat meer voor over hadden dan ik. Het origineel van dit Pininfarina prototype op basis van de tipo 33 dateert uit 1968 en staat in het Museo Storico in Arese.

Afbeelding


Dezelfde aanbieder verkocht ook nog een P33, eveneens van Alezan en een Pininfarina ontwerp uit 1968.

Afbeelding

Van de P33 is veel makkelijker een modelletje te vinden, o.a. de 1:43 van Corgi, een 1:66 van <naam even kwijt, ook Corgi?>, en een plusminus 1:72 van Playart. Iets vaker op eBay gezien maar nog veel prijziger zijn de al eerder in deze topic getoonde zandbakautootjes van Tomte die in al hun simpelheid voor bedragen verkocht worden waarmee menig huwelijk zwaar op de proef wordt gesteld.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . index en zoeken

zo apr 20, 2008 22:05

Zo, even een inhaalslagje gemaakt met de index (in de openingspost). Nog een flink stuk te gaan.

Tevens zoektips toegevoegd, direct boven de index.
Wat een karwei zal dat zijn! Respect, Dink!
Ehm ja, best wel eigenlijk, dank je. Maar het is een leuke en tegelijkertijd nuttige manier om 'bij' te blijven. Zo kwam ik er achter dat deze 'nieuwtjes' (van reeds vele maanden oud) nog niet gemeld waren:

Afbeelding

Afbeelding

156 SW Carabinieri en Polizia in 1:72 van Hongwell/Cararama. De eerste bestaat in 1:1 helemaal niet maar voor die luttele euro's deert dat geenszins.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op vr apr 25, 2008 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . stripfiguur (2)

ma apr 21, 2008 15:06

Kort geleden voor het eerst op eBay... en nu hier :P

Afbeelding

De 2000 (Berlina) van 1958 uit het stripboek Robbedoes en de Bobbelmannen, uitgegeven in een Robbedoes (Spirou) automodellen reeks van Éditions Atlas.

Er achter een 'certificaat van echtheid' wat natuurlijk complete nonsens is, zo'n certificaat maak je makkelijker na dan het model zelf.
Maakt ook niks uit, hij is echt geinig...

Afbeelding

...compleet met figuurtje-aan-t-stuurtje:

Afbeelding


Minder grappig vind ik dit:

Afbeelding

Er is een plastic kapje gezet over de schroefjes waarmee het model aan z'n sokkel zit vastgeschroefd, en dat is met lijm 'definitief' vastgezet. #-o Waar slaat dat nou weer op? Is de fabrikant bang dat ik het model na losmaken inslik of zo :?:


Kon het natuurlijk niet nalaten de Giulietta van de journalisten uit Kuifjes 'De juwelen van Castafiore', ook van Éditions Atlas, te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Dan wordt duidelijk dat Franquin z'n auto's net even wat realistischer tekende dan Hergé.
Er zit overigens een flink schaalverschil tussen de twee, de Giulietta lijkt 1:40 of daaromtrent.

Afbeelding


@rjen, jouw exemplaar is er dus ook, neem hem binnenkort wel mee als ik 'meneer' weer de poot kom schudden ;)

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . stripfiguur (2)

ma apr 21, 2008 16:52

Mooie aanwinst Dink, dit nieuwe stripfiguur. Wat een leuke en originele keuze van Edition Atlas. Echt een mooi en leuk ding om inde collectie te hebben :D
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . meer 8c, ook hier :-)

wo apr 23, 2008 10:22

Op dit forum (en vele andere) zijn al heel wat topics aangemaakt over gespotte 8c's.

Kan ik niet achterblijven natuurlijk 8)

Op eBay alweer een nieuwe kleurvariant van de prachtige 8c Competizione van MR, zilver metallic dit keer.

Afbeelding

Er werd gesproken over een maximaal aantal van 500 exemplaren, net als bij de echte. Vraag me af of dat voor het model an sich of per kleur geldt. In het laatste geval is de exclusiviteit ondertussen ver te zoeken. De prijs werd door de betreffende verkoper meteen maar even verhoogd van omgerekend 350 naar 409 euro (en dat bij een dollar die er nou niet direct duurder op wordt). Mooi is-t-ie in ieder geval wel.

leomengalfa

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . meer 8c, ook hier :-)

do apr 24, 2008 00:00

Dag mini-alfisten

Afbeelding

Eén van mijn 250 zelfgemaakte Alfa's...in de garage.

Groeten Leo M

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . meer 8c, ook hier

do apr 24, 2008 08:30

Eén van mijn 250 zelfgemaakte Alfa's...in de garage.
Welkom hier Leo!

250... dat vráágt om meer plaatjes :wink:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”