Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Ronde koplampen

ma apr 14, 2008 14:29

Dit is een vraag die vaker gesteld is, maar ik raak helemaal in de war van wat ik ervan kan terugvinden.

Zijn er nu wel of niet verschillen tussen die lampen? De Carello's in mijn Sei hebben achterop allemaal verschillende nummers, maar als ik het internet afzoek naar vervangende lampen kom ik dus sowieso al niet die specifieke nummers tegen maar bovendien ook geen aparte aanduidingen voor links en rechts. Duiden die nummers nu daadwerkelijk iets aan of zijn het gewoon serienummers en moet ik uitsluitend kijken naar de identificatie op het glas?

Ofwel:

1) Kan ik nou gewoon een willekeurig setje lowbeams + highbeams met de juiste diameter van het rek trekken, even los gezien van de bevestiging?

2) Wat is die maat eigenlijk? Ik zie vooral maten 5½" en 5¾" en metrisch 135mm, 140mm en 145mm

3) Bestaan er adapterplaten om lampen met een gefixeerde bevestiging (zoals de Hella lampen in de BMW units) op dezelfde wijze te bevestigen als de Carello's? Of heeft iemand suggesties om zoiets zelf te klussen?

4) Niet geheel ter zake, maar heeft een Giulia nou 3 lowbeams en maar 1 highbeam (links)? Heeft dat een speciaal doel?

Alle info welkom.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Ronde koplampen

ma apr 14, 2008 15:32

Optie 4, antwoord is nee geen speciaal doel. Buitenste 2 = low, binnenste 2 = high.
Dirk - Giulia2000TS

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 14, 2008 15:55

Hmmm, ik doelde eigenlijk op de lamp - niet op hoe die gebruikt wordt

Ik las elders dat de Giulia apart is in dat deze twee verschillende grootlicht lampen heeft, vandaar dat ik daar even op terugviel. Er was hier laatst ook iemand met een Alfetta GTV die vroeg hoe hij zijn lampen terug moest plaatsen en meldde 3 lowbeams ("454") te hebben en 1 highbeam ("JOD"). Dat is dus in ieder geval niet zo bij mijn Sei waar ik van elk 2 heb.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 15, 2008 11:03

Beetje eenzaam topic zo. :roll:

Ik vond gisteren per ongeluk nog een aardig stukje over het vervangen van lampen van een VW bus. Op zich nog niet zo interessant natuurlijk, ware het niet dat in het stuk vermeld staat dat in de USA lampen waarvan je los het bolletje kan vervangen verboden waren tot in 1983. Alle USA spec koplampen waar je van die ronde spiegels inziet, alsmede de bekende ronde koplampen, zijn dan ook gebaseerd op de oude sealed beam standaard. In de standaard bestaan slechts twee maten: 5¾" en 7" en al die lampen die tot een centimeter kleiner worden opgegeven zouden daar rechtstreeks mee uit te wisselen moeten zijn.

De juiste maten zijn dus 146mm en 178mm. Ik neem daarentegen aan dat het gebruikelijk is om de glasmaat op te geven en/of af te ronden.

Resteert dus vraag 3)

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

za apr 26, 2008 12:20

Niemand? :cry:

Terug naar “Algemene Technische vragen”