Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . kroonprinsesje

ma apr 07, 2008 16:51

Die 2000 berlina verschijnt deze maand in de Franse kiosken (Voitures de Spirou (Robbedoes) van Éditions Atlas). Al wel op eBay (HK/CN), maar de prijs loopt meestal nog te ver op. Over een jaar staan ze voor een 10tje op de Franse eBay.
De Bond modellen die je hebt gezien zijn van de Franse Fabbri kiosk-serie. De GTV6 komt daar niet in voor. Minichamps brengt 'm in december uit.

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . kroonprinsesje

ma apr 07, 2008 21:17

Soortgelijk gevoel kreeg ik ook :D

Vandaag kwam een pakje uit Argentinië aan:


Met daar in een 1:41 Polistil Alfa Romeo Dauphine. Meestal lopen de prijzen voor deze modelletjes aardig op, en het bijzondere bij dit exemplaar is dat beide bumpers nog intakt zijn. Heel vaak zie je dat de hoeken zijn afgebroken. Toch kostte het ding mij slechts €10.
Alfa bouwde deze Renault in licentie van 1959 tot 1961. De auto onderscheidde zich alleen in het typeplaatje van haar Franse zusje, het beroemde Alfa Romeo logo zat er echter niet op. Men nam niet eens de moeite de naam ('kroonprinses' in het Frans) te vertalen. De samenwerking met Renault in die tijd betekende ook dat Renault als importeur voor Alfa in Frankrijk optrad.
Qua verhoudingen is het model niet helemaal geslaagd, het dakje is veel te bol, en de koplampjes ietepetieterig klein. Politoys (APS) was nog maar net begonnen met de productie van de modellen (1960). De modellen werden in de loop der tijd steeds beter (binnenkort een 'special'). Toch zie je bij dit Dauphientje bij de eerste blik al om wat voor type het gaat.
Die koplampjes werden weergegeven door 'diamantjes' wat in die tijd, net als het separaat ingezette stuurtje en de 'verchroomde' bumpers, een hoge mate van detaillering was.
Het model was niet in zamac gemaakt, maar van plastic. In tegenstelling tot de plastic Norev's hadden de Polistils niet de neiging krom te trekken.

Is je het nummerbordje opgevallen .......MI-BO..... je zou haast denken dat ze daar het idee van een MI-TO vandaan hebben gehaald.....
de geschiedenis herhaalt zich .......

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . kroonprinsesje

ma apr 07, 2008 21:55

Is je het nummerbordje opgevallen .......MI-BO..... je zou haast denken dat ze daar het idee van een MI-TO vandaan hebben gehaald.....
de geschiedenis herhaalt zich .......
Ja, had ik inderdaad naar zitten kijken :P

Latere versies hadden een witte plaat met zwarte letters/cijfers:

Afbeelding

Misschien dat dat samenviel met de naamswijziging van Politoys in Polistil.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . kroonprinsesje

di apr 08, 2008 09:02

Hartstikke leuk die Dauphine, Hans!

Als jongetje van een jaar of 3-4 kreeg ik midden jaren zestig o.a. deze Dauphine, als Politoys, van mijn vader in hetzelfde grijs. Helaas helemaal kapot gespeeld in de jaren en dus ook de bumpers afgebroken. Inderdaad van een hard soort kunststof dat niet krom trok, al hoewel ik toch ook een aantal Politoys heb gehad die daar wel degelijk last van hadden en dus van een ander soort kunststof waren. Ik heb ze helaas geen van allen meer, de Lancia Flaminia, de Ds Break, de Fiat bus, de Dauphine...

Koen

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . kroonprinsesje

di apr 08, 2008 09:15

Mooi altijd die pakjes uit het buitenland vind ik!
En ze zijn soms nog binnen een week in NL ook. Maar ik had ook eens een grapjas die het met de boot liet opsturen.
Pakje was bijna 2 maanden onderweg. :-)


Nog even over die glazen Alfa SZ lasergravures. 10 stuks laten maken van een Alfa SZ (50x50x80mm) kost ongeveer 670 euro.
Zijn er hier geinteresseerden voor eentje voor dus 67 euro p/s?
Bij 20 stuks ligt de prijs aanzienlijk lager, namelijk rond de 46 euro p/s.
Ze komen dan bij een bedrijf vandaan die voor meer autofabrikanten die dingen heeft gemaakt. Ook die 159 SW volgens mij.

Geinteresseerden kunnen mij mailen : harry@alfasz.nl

@Dink : als dit hier niet mag, hoor ik het wel. (ik verdien er uiteraard geen cent aan als het doorgaat, puur een group-buy)
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . kroonprinsesje

di apr 08, 2008 09:21

Goed om het hier te vermelden, maar ik zou als ik jou was er ook een apart topic voor aanmaken met een duidelijke titel.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . toys with style

di apr 08, 2008 22:33

Mazzeltje Dink.....die Dauphine............gaan idd meestal voor de hoofdprijs............
Euh... redelijk prijzig, ja..


Dit is dan een oudere versie waar nog Politoys op de bodem staat in plaats van Polistil.

De merknaam werd veranderd om verwarring met het Engelse Palytoys te voorkomen.

Afbeelding Afbeelding

Aanvankelijk heette het APS Politoys. Waar APS voor staat ben ik nog niet achter:

Ik zou graag wat meer van die plastic 1:41 (een slagje groter dus dan de standaard schaal) Polidinges modellen aan mijn collectie toevoegen, maar meestal is de prijs me veel te gortig.

Hieronder een (niet volledig) overzichtje van wat ik op eBay het afgelopen half jaar tegenkwam.

Nog een Dauphine, in een (zeker voor speelgoed) wat gezelliger kleur:

Afbeelding


Giulietta, zowel in straat- als politie uitvoering:

Afbeelding

Afbeelding


Nog meer Polizia, een Romeo busje, met te openen zelfmoorddeurtjes:

Afbeelding


En Ambulanza:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opmerkelijk goed van vorm voor speelgoed uit die periode (jaren zestig). Dat de deurtjes niet goed dicht blijven zitten doet daar weinig aan af.
Waar de personenauto's vaak voor enkele tot vele tientjes worden verkocht brengen de Romeo's niet zelden ver boven de 100 euro op. Onderstaande pickups zelfs rond de 250.

Afbeelding

Weten we meteen waar Pego/Off43/Progetto K haar pickup-met-kistje-achterin van afgekeken heeft...

Afbeelding

Afbeelding

'Gru' in de oranje kleur van de ACI soccorso stradale.

Ronduit schitterend is deze Giulia:

Afbeelding

Geweldig van vorm, mooi afgewerkt, consistente subtiele detaillering en wát weergaloze een kleur! Ging weg voor 100 euro.


Verder zijn in deze plastic serie nog bekend de Giulietta SS, Giulietta Spider, Giulietta Sprint, 2600 Sprint, 2000 Berlina, in diverse uitvoeringen en kleurvariaties.



APS/Politoys/Polistil deed ook andere schalen in plastic. Zoals deze Giulia in 1:20:

Afbeelding

Afbeelding

Werd 500 euro voor gevraagd... én betaald. [edit] O toch niet, onverkocht gebleven[/edit]


Veel kleiner en simpeler, soms nauwelijks herkenbaar, zijn deze 1:77 autootjes die onder de naam APS op de markt kwamen:

Afbeelding

Giulietta Berlina,

Afbeelding

Giulietta Promiscua (in kleine oplage door Colli gebouwd),

Afbeelding

2000 Berlina.

Weinig verfijnd maar per gram plastic misschien nog wel kostbaarder dan de grotere modellen. Niet zelden valt de hamer bij 20 euro, de 2000 zag ik zelfs voor 40 euro naar een nieuwe eigenaar gaan.


Er moet natuurlijk altijd wat te dromen blijven 8)

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . toys with style

di apr 08, 2008 23:45

Verder zijn in deze plastic serie nog bekend de Giulietta SS, Giulietta Spider, Giulietta Sprint, 2600 Sprint, 2000 Berlina, in diverse uitvoeringen en kleurvariaties.
vergeet de Giulia GT niet :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . stripfiguur

wo apr 09, 2008 19:11

Gearriveerd!!

En nu 4 stuks 164 1; 43 in de kast..... :cool: :lol:


Afbeelding

Afbeelding

Het duurde even want de donkerblauwe was nog niet afgebouwd, maar ik heb er nu ook vier staan. Niet helemaal hetzelfde als bij jou, maar wel 4 164's ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . safety car

do apr 10, 2008 09:27

@Alfavaganza: goh, heb je die zeldzame paarse niet? :wink:

Mooi kwartet hoor.


MondoMotors kondigde op de Spielwarenmesse een 159SW in Superbike Safety Car uitvoering aan in 1:18 en 1:24. Daar is inmiddels een 1:43 model bijgekomen:

Afbeelding

Om naast de M4 159 berlina 'SBK' te zetten? Misschien wel, misschien niet. Want dan valt op hoeveel simpeler deze MondoMotors is. Dat mag trouwens best voor een prijs ruim onder de 10 euro. Er kunnen natuurlijk meer 159 SW SBK Safety Cars in de wereld zijn met onderlinge verschillen. Ten opzichte van de Nederlandse 1:1 (die van de week tijdens de opening van de Galleria in Amsterdam daar op het terrein stond) mist dit model een paar zaken. Ten eerste de SBK logo's. Zal wel een kwestie van rechten zijn. Verder een zwaailicht en antenne. De spiegels zijn (net als het 'hart') gewoon zwart in plaats van zilvergrijs. En de opdruk zit alleen op de carrosserie en loopt niet door over de ruiten. Zo kan de decorering volledig met tampondruk worden gedaan, waar M4 decals gebruikt.

Afbeelding

De grotere MondoMotors modellen (p.242) zijn wel van alle toeters en bellen voorzien, ook al loopt de tekst ook daar niet door over de ruiten.


Edit: Oeps, achterop wél SBK logo's. (Maar geen streamer)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . kroonprinsesje

do apr 10, 2008 12:53

Is je het nummerbordje opgevallen .......MI-BO..... je zou haast denken dat ze daar het idee van een MI-TO vandaan hebben gehaald.....
de geschiedenis herhaalt zich .......
Ja, had ik inderdaad naar zitten kijken :P

Latere versies hadden een witte plaat met zwarte letters/cijfers:

Afbeelding

Misschien dat dat samenviel met de naamswijziging van Politoys in Polistil.

Waneer is die naamswijziging eigenlijk ingegaan?Dacht dat de kunstofmodellen van Politoys alleen in de jaren 60 geleverd waren.Ik kom hier op omdat ik hier twee Alfasuds heb staan in 1/25 waarbij er eentje van Politoys is en de andere van Polistil,en die zijn ergens uit midden jaren 70.
Ha en als ze bij de Dauphine nog niet op Mi to zijn gekomen ,dan toch zeker bij deze Alfasud :D

Frank

Afbeelding

Afbeelding
Links de mi.to..

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . safety car

do apr 10, 2008 12:59

De naam Politoys verdween midden jaren 70 als ik t goed heb. Mijn groene Montreal is ook nog een Politoys-S (1:43 was M, 1:24 S en er was nog E, tevens 1:43)
Die blauwe heb ik nog niet eerder gezien overigens, leuk 8)

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . safety car

do apr 10, 2008 19:46

@Alfavaganza: goh, heb je die zeldzame paarse niet? :wink:

Mooi kwartet hoor.
Thanks Dink. Tja, ik wilde op die paarse bieden, maar die rare verkoper had de veiling al gesloten ;-)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** .Polistil

do apr 10, 2008 23:31

De naam Politoys verdween midden jaren 70 als ik t goed heb. Mijn groene Montreal is ook nog een Politoys-S (1:43 was M, 1:24 S en er was nog E, tevens 1:43)
Die blauwe heb ik nog niet eerder gezien overigens, leuk 8)
1971 werd het Polistil, bij de introductie van de M en E (export) serie (was daarvoor de 500 reeks)
Het boekje "Made in Italy" Classic Miniature Vehicles van Dr. Edward Force is een leuk overzicht en naslagwerkje.
Voor alle Italiaanse die-cast merken.

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . safety car

do apr 10, 2008 23:36

De naam Politoys verdween midden jaren 70 als ik t goed heb. Mijn groene Montreal is ook nog een Politoys-S (1:43 was M, 1:24 S en er was nog E, tevens 1:43)
Die blauwe heb ik nog niet eerder gezien overigens, leuk 8)
Ok,ja dan kan het wel kloppen,de 1/25 Alfasuds kwamen rond die tijd op de markt,wist alleen niet dat de kunstof politoys modellen zo lang gemaakt zijn.De blauwe 1/25 Sud is een wel wat zeldzamere kleur,de beige en gele zijn wat algemener.

Groet,

Frank

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”