Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Dynamo Bertone

wo jan 09, 2008 18:59

Gelukkig goed gehandeld. MAAR let wel, het maakt voor de dynamo niet uit of je de + of de - loskoppel.
De dynamo staat niet meer in verbinding met de accu met eerder bericht als gevolg.
Accu in normale toestand hoor je ca 12v= (of iets hoger) te meten. Bij starten kan hij dalen tot 9v, heeft met de
inwendige weerstand van de accu en de stroomafname van de startmotor te maken.

Bij een zoujuist gestarte auto met een goede dynamo en accu hoor je ongeveer 14,4v= te meten op de accu.
Deze kan na enige tijd afnemen tot ca 14v=.

Je accu welke de spanning te laag wordt. Is het een onderhoudsvrije of kan je de de doppen van de cellen afdraaien
om het niveau van het accuwater te controleren. Is ook een mogelijkheid dat deze te laag staat.

Of de dynamo de accu bijlaadt (als de spanning niet goed te controleren is) kan je controleren met een Amperemeter
welke je op de draad klikt.
Zorg dat je ale draden tussen de clip hebt, (trekbandje?) Niet er op zetten tijdens starten dan is je wijzertje krom.

Groet en succes Jan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Dynamo Bertone

do jan 10, 2008 14:36

Jan,

Helaas geen amperemeter is huis. Voorlopig lekker karren. Alle draden zijn nagekenen en waar ik twijfelde vernieuwd. Maar tot op heden geen problemen meer gehad. Schiet mij dus maar lek!

Volgende klus het vervangen van spruitstuk want dat is klein beetje lek en daarna maar eens kijken naar nieuwe velgen en rolkooi.
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Terug naar “Algemene Technische vragen”