Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . . spookspider?

wo dec 05, 2007 21:57

En ten lange leste is dat plaatje dan ook verschenen. Hij is.... rood Afbeelding

Precies hetzelfde als z'n 30 euro kostende Norev-zusje dus.
Het leuke van de Fabbri serie was dat ze een aantal van die modellen iets meegaven wat er nog niet was. Dat ging soms ook verder dan alleen de kleur. Daar zouden ze een voorbeeld aan moeten nemen. Okee, met straatmodellen heb je meestal alleen de kleur om wat mee te doen, maar pak die kans dan.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . toch blauw

do dec 06, 2007 10:11

Paar pagina's terug, de nieuwe 159 Polizia van Norev.

Ik verbaasde mij over de vreemde rode lichtunit. Op zo'n oude 1:14 Alfa 90 van Re-el was zo'n afwijking nog wel te accepteren, maar op die Norev???

Blijkt allemaal dus weer mee te vallen, kennelijk was het een preproductie knutselversie of fantasierijke fotobewerking. Dit is dan de echte Norev:

Afbeelding

Plaatje van de originele auto er bij en je kan eigenlijk alleen maar constateren dat Norev het goed voor elkaar heeft:

Afbeelding

Ja, OK, het logo zit een tikkie te hoog. De kleur van het model lijkt me redelijk in orde (de foto van de 1:1 auto heeft niet helemaal natuurlijke kleuren).

Wat mij verder opvalt is dat het model een dashboard met 'alu-finish' heeft, dit in tegenstelling tot het Norev 159 dealer model, waarvan het interieur volledig zwart is. Mag ook wel voor dat verschil tussen €30 en €8.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . politie confrontatie

zo dec 09, 2007 01:08

Kreeg gisteren al klachten dat er al 36 uur geen miniaturen nieuws was... inmiddels is dat opgelopen tot meer dan 48 uur, dus bij deze ga ik dat goedmaken met weer eens een ouderwetse vergelijking tussen 'identieke' modellen van verschillende fabrikanten.

Afbeelding

Ik stel U voor (van boven naar beneden), de 156's SW Polizia Stradale van:
  • * DeAgostini, nieuwkomer in de kioskreeks Polizia di Stato, 2007, voertuignr. 42, kenteken Polizia E9317
    * Fabbri / New Ray, kioskreeks Polizia del Mondo, 2004, voertuignr. 26, kenteken Polizia E6310
    * Hongwell (Cararama), voertuignr. 405, kenteken Polizia E9318
Grappig, de kentekens van de Hongwell en de DeA zijn opeenvolgend.

Het eerste wat opvalt is dat de kleuren zo verschillend zijn. Gevoelsmatig zit de Fabbri er het dichtste bij.

Alle drie de fabrikanten hebben er voor gekozen de C-stijl (tussen tweede en derde zijruit, weer te geven doormiddel van een streep zwarte lak op het ruitje. Bij de Hongwell is dat wel heel erg simpel, en waar de deurgreep hoort te zitten, zit in feite een piepklein vierde zijruitje. De Fabbri en DeA hebben een verdikking waardoor het wat realistischer overkomt.
De gekleurde logootjes op de portieren zijn van 'Autovie Venete' (Hongwell, DeA) en 'Autostrade S.p.A.' (Fabbri). De wielen van de Fabbri zijn het mooist maar wel te groot en de banden te laag. Bovendien is de bodemspeling van de Fabbri te gering. De tweede en derde zijruit van de Hongwell zijn te laag, het dak zou 1 mm hoger moeten zijn.

Nemen we de Sportwagens even bij de neus:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Hongwell heeft de stootstrips op de bumper zwartgemaakt maar in de praktijk hadden die dezelfde kleur als de rest van de auto (wellicht niet op alle exemplaren). De chromen stripjes aan weerszijden van het hart ontbreken dan weer. De kleine luchtsleufjes rondom het hart zijn op de Hongwell vage putjes, op de DeA zijn het nette zwarte verfstreepjes, terwijl Fabbri ze voor het gemak maar heeft weggelaten. Minichamps deed dat trouwens ook op zijn burger-SW. Alleen DeA heeft kans gezien de zo typische vorm van de koplampen correct weer te geven. Nogal knullig van Fabbri is dat je door het plastic de blauwe kleur van de carrosserie ziet.

Iets verder naar achter: de voorruit van de Hongwell heeft rondom een patroon van hele kleine stippeltjes, net als de 1:1 auto's, maar ze zijn voor een 1:43 model nog altijd een factor 10 te groot. De DeA heeft onderlangs de voorruit een mooi weergegeven luchtrooster, op de andere modellen is dat gedeelte gewoon vlak.

De buitenspiegels van de DeA (carrosseriekleur met spiegelend stukje folie) en de Hongwell (zwart met zilvergrijze lak) zijn goed van vorm. De Fabbri heeft een paar lompe uitstulpsel waarin een 1:43 politieman niets zal zien: ook de achterzijde is blauw.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

De achterruit lijkt een moeilijk te modelleren onderdeel te zijn, zo verschillend zijn ze. Die van de DeA is iets te breed, bij de Hongwell en Fabbri ligt hij niet goed in de carrosserie. Die van de Fabbri is toch al bijzonder lelijk doordat hij enorm vertekent. De achterlichten van de Hongwell zijn rood metallic gelakt, de anderen hebben rode transparante kunststof, die van de DeA lijken qua vorm het best. DeA heeft als enige de onderbrekinkjes in de witte band rondom de auto. Het kan natuurlijk zijn dat dat niet op alle 1:1 auto's zo was, op onderstaand voorbeeld in ieder geval wel:

Afbeelding


We gaan het dak op:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Drie varianten van de witte V op het dak: kort, tot halverwege de portieren (Fabbri), middel, tot einde dakrails (DeA)(correct) en lang, tot aan de achterruit (Hongwell). De Hongwell heeft niets eens dakrails... De Fabbri heeft zwartgeverfde ribbels, de DeA heeft prachtig verkleinde 'echte' dakrails van plastic.

Ook heel verschillende lichtunits. Die van Fabbri heeft aan de achterkant een rood deel, net als op de auto van het fotootje hierboven. Het blauwe deel is evenwel veel te flets, jammer. Het balkje op de Hongwell zou ik eerder op een Duitse politieauto verwachten, het is volgens mij ook een standaard onderdeeltje van Hongwell/Cararama. De unit van de DeA lijkt het best, al is moeilijk te zeggen wat nou correct is, er zijn inde loop der jaren meerdere merken en modellen gebruikt.

Over de interieurs valt niet zo veel te zeggen, het is allemaal zwart en slecht zichtbaar. Het dashboard van de DeA is wel stukken beter dan die van de andere modellen.

Algemeen: in alle gevallen is de bedrukking van goede kwaliteit. De lak van de DeA is goed, van de Hongwell ook, hoewel wat mat en van de Fabbri matig: het oppervlak is net sinaasappelschil.

Tot slot: 'Ranking the Cars':Afbeelding

Op 3 De Fabbri. Vanwege de matige lak en te veel details die door hun grofheid het model degraderen tot een speelgoedautootje.

Op 2 De Hongwell. Lang niet alle details kloppen, de daklijn deugt niet maar toch een verzorgd model.

En welverdiend op 1 De DeAgostini. Gewoon een goed model, goed van verhoudingen, veel mooie details en netjes afgwerkt. Er is maar één ding bij dit model stoort.
En daar hebben alle Polizia-DeA's last van... die Afbeelding-kleur

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . politie confrontatie

zo dec 09, 2007 13:27

Kreeg door medeforummer van alfasport.net nog een linkje naar het album van de Polizia Stradale delle Autovie Venete. Even naar onderen scrollen en je ziet het exacte voorbeeld van de DeAgostini (let op het nummer 42 op het dak en de kentekenplaat).

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . politie confrontatie

zo dec 09, 2007 13:53

mooi verslag weer Dink!!
Maakt 48uur nieuwsloos weer helemaal goed :wink:
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 8C Competizione

zo dec 09, 2007 19:06

Ok, zo te zien is de Bburago 8C Competizione nu eindelijk in productie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bburago is er zeker op vooruit gegaan. :shock:
Een heel stuk zelfs, dit ben ik eigenlijk niet gewend van Bburago.

Moet eerlijk bekennen, toen ze de foto's vh prototype lieten zien had ik eerlijk gezegd niet veel vertrouwen.
Maar dat is nu veranderd, ben onder de indruk.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 155 GTA

ma dec 10, 2007 15:14

Mooie nieuwe aanvulling:

Afbeelding

De 155 GTA uit het Italiaanse Superturismo kampioenschap van 1992 als ik het goed heb. Tweeliter turbo, 400 PK, zes versnellingen...
Klik hier voor een plaatje van de originele auto.

Afbeelding

Afbeelding

Het model is van Remember, ik had al een keer een laag bod gedaan op eBay, helemaal geen reëel bod eigenlijk. Ik werd wel overboden maar de prijs bleef aan de lage kant. Op het laatste moment toch nog maar een (eigenlijk ook weer te laag) bod gedaan. En aangezien er niemand anders zat op te letten...

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . politie confrontatie

ma dec 10, 2007 16:39

Hoeveel miniaturen heb je wel niet? :shock:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . politie confrontatie

ma dec 10, 2007 17:20

Gefeliciteerd Dink, hij komt me enigzins bekend voor. :wink:

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 155 GTA

ma dec 10, 2007 17:32

En aangezien er niemand anders zat op te letten...
Klopt, Ebay staat op dit moment een beetje op een laag pitje bij mij. Maar, hele mooie 155 ! Gefeliciteerd ! =D>

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 155 GTA

ma dec 10, 2007 18:17

Leuk Din(g)k :!:

Wat me wel meteen opvalt (ik moet toch wat te mekkeren hebben :oops: ) is dat de wielen teveel naar binnen staan. Dat doet echt afbreuk aan dit model. Een ander asje erin en hij is helemaal top !!
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 155 GTA

ma dec 10, 2007 18:56

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 155 GTA

di dec 11, 2007 01:02

Mooie nieuwe aanvulling
En daar is hij dan :)
Mooi model, Dink! Leuke aanwinst!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 155 GTA

di dec 11, 2007 10:30

Kon het niet laten, even geleden mijn hele collectie uitgedund, maar het jeukt:

Afbeelding
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 155 GTA

wo dec 12, 2007 00:46

De Gulp modelli 2600 brandweer pick-up is klaar. De foto's komen van de bekende Italiaanse verkoper. Erg leuke keuze van Gulp, alleen jammer dat de ruiten niet goed passen. De zijruiten hebben een kier en ook de voorruit ziet er niet helemaal passend uit. Verder uiteraard een prachtig en leuk model.

:evil: Potjandrie, het plaatsen van de foto's lukt niet omdat mijn bedrijf de "Tinypic" site als een verboden site aanziet. In ieder geval de foto's staan op www.carmodel.net Ik neem aan dat iemand anders ze wel even kan plaatsen :?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”