Weet iemand of er verschil in samenstelling is tussen de benzine in de zomer en in de winter? Ik vraag het hierom, mijn klassieke Berlina rijdt in de zomer probleemloos, echter nu de winter voor de deur staat "pingelt" hij bij volgas vanaf zo'n 4500 toeren in de 4e en 5e versnelling.
Pingelen heeft twee hoofdoorzaken: te vroege ontsteking of een te arm mengsel.Ik heb zo ongeveer alles geprobeerd om van dit probleem af te komen.
Ontsteking staat perfect (electronisch geregelde NIEUWE ontsteking van 123ignition) standaard zit er in een Berlina met dellortho's 135 hoofdsproeir, ik zit nu al op 150 en het probleem is wel minder maar nog wel aanwezig. Ik tank natuurlijk altijd super "98, en heb zelfs een octanboost toevoeging in de tank gedaan, echter ook zonder afdoende resultaat.
Ik wil er ook niet te veel aan veranderen want zoals gezegd, in de zomer loopt hij prima. Vandaar mijn vraag doet dit probleem zich vaker voor?
want als er verschil in zomer/winter benzine zit hoef ik niet verder te zoeken. De Berlina gaat trouwens een dezer dagen toch de stalling weer in.
Mvg. Richard