Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . gas geven....

ma okt 15, 2007 23:19

Ook nieuw op de site van Tron, de 6c 1750 waarmee Alfa Romeo in 1934 aan de Mille Miglia deelnam:

Afbeelding

Onder welke merknaam het model verkocht gaat worden is me nog niet bekend, als kit kost-ie €50, gebouwd en wel €120.

Jammer dat die velgen veel te glimmend zijn en de velgrand zelf veel te dik. Net zoals het ontbreken van de radiatordop terwijl bijvoorbeeld de voorruit bijzonder fijngedetailleerd is. Hoe dan ook een boeiend model.

Tegenwoordig wordt het racen met diesels steeds gewoner (de Alfa 147 JTD was zelfs zeer succesvol), maar er werd al eerder met alternatieve brandstoffen hardgereden. Voor en tijdens WO-II was benzine soms zeer schaars en om de motoren toch van brandstof te voorzien zocht men zijn toevlucht tot houtgas. Dat werd ter plekke gecreëerd door middel van een generator op de auto zelf (kon ook een bus of vrachtwagen zijn).

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . gas geven....

di okt 16, 2007 13:55

Geweldig Dink, die foto's van de 1750 a Carbone. Ik was al een tijdje op zoek naar foto's van het origineel, ook uitgebracht door Togi zoals we allemaal wel weten.
Ik zie nu dat dat model toch behoorlijk afwijkt en ik zal je bekennen dat dat niet eens zo'n enorme verrassing is... Toch erg leuk om te zien waar ze dat wat curieuze model op gebasseerd hadden.

Corrado

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . wolfje

di okt 16, 2007 14:36

Thanks for the kind welcome.
Ciao, Giuseppe, ci si trova anche qui!

Ehm, Giovanni....

Ciao Patrick, dove si parla di Alfa Romeo, mi piace partecipare!
:oops: :oops: Scusami, mi si sta sciogliendo il cervello, chissà perché ti ho chiamato Giuseppe, non ho idea.

Vabbé, era comunque a te che davo il benvenuto :)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . het laddertje van @lgra

di okt 16, 2007 14:37

Naar een idee van @@ :P

Toevallig had ik nog een stuk mdf-plaat van 20,5 bij 122 cm liggen... Die maat was goed te gebruiken.
Twee rondomgeschaafde latten van 18 en 30 mm breed, lengte is geloof ik 270 cm, voor het ongehoorde kapitaal van €5,50 8) , twee pluggen, twee grote schroeven, zes kleine schroeven, een kloddertje lijm hier en daar plus een klein uurtje werk... Afbeelding

Ziezo Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

14 Fabbri's hebben een onderkomen (de GTV6 voor straf onderop omdat-ie zo'n lelijk model is :biggrin: )

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . het laddertje van @lgra

di okt 16, 2007 14:39

=D> =D> =D> Goed idee ! 8)

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . het laddertje van @lgra

di okt 16, 2007 17:40

Zo, miniprojectje 2 hangt ook. Weer een stuk mdf van de vloer :D

Afbeelding

En ik kan nu lekker naar het rek staren.... :P


Best prettig zo, want die blisters vreten veel te veel ruimte in de vitrine. Eigenlijk zou ik best zo'n kaartenmolen o.i.d. uit een winkel willen hebben, maar ik heb het idee dat zo'n ding ALTIJD in de weg zal staan, waar je 'm ook heen rolt...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . het laddertje van @lgra

di okt 16, 2007 21:24

Ik heb nog maar 13 Fabbri's, dus nog geen laddertje... :cry:

Leuk Hans. Goed idee zeg.. :lol: Wil best in hout dus. Randje nog rood schilderen???

'K ben momenteel even met de 1:1 modellen bezig.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . het laddertje van @lgra

di okt 16, 2007 21:53

dat wordt een flinke ladder dan @@
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . het laddertje van @lgra

di okt 16, 2007 22:01


Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 2000 Sportiva

wo okt 17, 2007 09:49

Nieuw van ABC Brianza:

Afbeelding

Niet echt nieuw, want het is een heruitgave, daar zal de 'R' in de productcode wellicht op slaan.

De rode versie van de 2000 Sportiva uit 1952. Er zijn in totaal vier Sportiva's gebouwd, twee coupé's en twee spiders. De laatsten hebben overigens een heel eigen carrosserievorm. Ook de twee coupé's verschillen onderling in details. De zilvergrijze staat in het Museo Storico en komt regelmatig de weg op, onder andere bij de Mille Miglia en bij Milano - San Remo. De rode is eigendom van een Zwitserse verzamelaar. De Sportiva had een aluminium body en de een De Dion achteras met Watt stangen zoals we die later terugzien op o.a. de 75. Het ontwerp was van de hand van Franco Scaglione (ook verantwoordelijk voor de drie BAT's en de 33 Stradale).

Prijs van een gebouwd exemplaar: €207.

De Sportiva werd kort geleden ook al door Gulp verkleind, die was iets minder prijzig en naar mijn smaak ook beter. Bij de Brianza zijn de voorste raamstijlen toch wel een tikkie te 'vet'. Eerder waren er ook Sportiva's van Replicars en Western Models, die heel af en toe nog wel eens op eBay en dergelijke verschijnen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . 2600 Pininfarina Spider

wo okt 17, 2007 22:23

Ander Brianza-nieuws:

Afbeelding

En nee, dat is géén broertje van deze:

Afbeelding

...het is namelijk de... "donor"...

De oorspronkelijke Spider werd verbouwd tot Coupé. Ik had ooit een foto van de 1:1 Spider maar die is met een compucrash verloren gegaan. De auto verbleef een tijd in de VS. Ik heb een keer contact gehad met een Amerikaan die beweerde dat zijn vader de auto ooit bezat en dat die toen zwart was. Ik heb dat helaas nooit kunnen verifiëren. Voor zover ik toen kon nagaan was de Spider rood en de Coupé groen, net als de Brianzamodellen. De coupé is een tijd eigendom geweest van Paul Koot (Lusso Service/ Red Willow Racing), stond in 2003 op het Concours d'Élégance Paleis Het Loo en schijnt later naar België verkocht te zijn.


EDIT: Fotootje teruggevonden op de site van Marcel Schaap.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op do okt 18, 2007 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . 2600 Pininfarina Spider

do okt 18, 2007 12:10

Prachtig IDEE Hans :thumbs:

Afbeelding

Iemand hier al patent op aan gevraagd voor de volgende serie fabbrí's ?:lol:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . 2600 Pininfarina Spider

do okt 18, 2007 12:18

Ja ik, met de afspraak dat iederen het mag gebruiken..:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . 2600 Pininfarina Spider

do okt 18, 2007 12:59

Drie postjes hierboven heb ik nog een linkje toegevoegd naar een site met een fotootje van de 2600 Pinifarina Spider.


Mbt het Fabbri laddertje nog een paar opmerkingen:
  • - 14 modellen is eigenlijk te veel. De bovenste zijn niet goed zichtbaar terwijl je voor de GTV6 door de knieën moet (egnie :mrgreen: ). 12 stuks is beter, de hoogte van het paneel zou dan 102 cm moeten zijn.
    - de gaatjes in het 18mm latje zijn ruimer geboord dan de andere (2,5mm ipv 2mm) om te voorkomen dat het latje splijt bij het aanndraaien van het schroefje. De schroefjes zitten er overigens voor de zekerheid, de latjes zijn ook gelijmd.
    - als je platkopschroeven gebruikt, met een puntfreesje kan je het eerste deel van het gaatje wat ruimer maken zodat de kop netjes verzinkt. Of monteer met bolkopschroeven, zodat het je het latje niet stukdraait.
    - niet in het directe zonlicht ophangen. Het effect hiervan op Alfa rosso is genoegzaam bekend...
    - beter niet op een plek hangen waar veel 'verkeer' is, de blisters zijn redelijk kwetsbaar.
    - minder geschikt voor DeAgostini blisters: daar zit nog een extra stuk plastic in, zodat het model niet goed zichtbaar is.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . betaalbare panter

do okt 18, 2007 21:34

DeAgostini heeft weer enkele modellen aan de Polizia di Stato-reeks toegevoegd:

Nr. 53 - 156 - blauw met wit (28/08/2008)
Nr. 55 - Alfetta - blauw met wit (25/09/2008) Ongetwijfeld vrijwel identiek aan de Minichamps
Nr. 61 - Romeo 2 - groen (18/12/2008)
Nr. 64 - 159 disegno 'pantera' (29/01/2009)

Mbt de laatste: balen als je net €75 hebt gespendeerd aan een Tron? Mmmm... viel te verwachten natuurlijk dat-ie er aan zat te komen. De DeA zal ook wel weer te 'smurf' zijn, maar de Tron lijkt mij weer te flets.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”