Andretti Molletti

Re: RE: Revisie set voor hydr. riemspanner 75 V6 waar te kri

zo sep 09, 2007 00:24

Even over de mechanische spanner:

Ik had vanavond pas tijd om het plugje wat achter de spanner in het blok zit te monteren, en daarna dus de riem er weer op te leggen. Om te proberen nog even de oude riem terug en als de olie lekkage inderdaad weg is, gaat er een nieuwe op. Ik had dus de riem gemonteerd en alles netjes op tijd gezet. Nou zal het misschien niet de goede manier zijn maar ik torn het blok altijd met 2 ring 22 sleutels op de nokkenas moeren. Gaat normaal zonder problemen. Maar vanavond versprong de spanner steeds! Iemand hier heeft wel eens gezegd dat als de motor uit valt en je achteruit rolt dat dan de riem van tijd gaat, en dat geloof ik nu ook wel... Na een paar keer dit herhaalt te hebben, heb ik de laatste keer de auto in de versnelling gezet en naar voren geduwd. Toen bleef de spanner goed. Hoewel, hij versprong een tandje maar dat was denk ik omdat de tanden op de krukas niet goed zaten. De tijd wqas weer op en ik moest weer weg, maar misschien morgen even verder kijken.

Maar naar mijn idee klopt dat verhaal van dat achteruit rollen dus wel.. :?
Zo zet je trekkracht op de zijde waar de spanner zit en ruimte op de trekkende zijde nokkenas-krukas dus dat is logisch dat dat niet werkt ;)

letterlijk achteruitrollen kan een probleem zijn idd... dat spreek ik ook niet tegen, maar de discussie gaat om vermeend foutief ontwerp van de distributiespanner.

Iemand een exploded view oid om het te verduidelijken???

Paulo
Member
Member

RE: Revisie set voor hydr. riemspanner 75 V6 waar te krijgen

zo sep 09, 2007 00:31

Afbeelding

Giulia Super

zo sep 09, 2007 00:41

Dan nog is het een rare constructie. Waarom zou je de riem, als de motor eenmaal loopt, weer wat willen laten ONTspannen?

Om dat ie in normaal bedrijf dan veel te strak staat. voel maar eens als de motor stil staat aan de riem hoe strak.

Als de motor na het aanslaan regelmatig draait moet de riem gelijk ontspannen worden.

een rare constructie ? juist niet, het is alleen de afdichting die het verpest.

Het door uitzetten (groter worden) verhaal geloof ik niet zo in, een boxer zet toch ook uit en heeft een vaste spanner.

De oliedruk staat tegen de veerdruk 4 in zodat de rol naar beneden gaat, en alleen nog door veer 7 en 11 gespannen wordt.

Afstellen (let wel op dat alle trekkende zijdes strak staan) doe je mbv. een verlooppennetje, daar mee zet je eerst de veerbeweging 4 vast en

span je de riem met veer 7, zet de bev. moeren vast en als je het pennetje er uit trekt spant veer 4 en 11 de riem nog extra strakker.

Andretti Molletti

zo sep 09, 2007 01:19

De uitzetting van een alublok is enorm... de boxer kent een gietijzerenblok..
De hele truuc zit hem in het lekgaatje van de oliedruk in de zuiger...
Ik heb ooit zo'n ding vastgehad etc maar begin nu te twijfelen over de oliedruk en de kracht die dat opleverd..
Ik moet dus eerst eens zo'n ding zien en vasthouden voordat ik de volgende uitspraak doe ;)
Maar er is geen denkfout gemaakt door Busso... dat lijkt me wel heel erg stug.
Dezelfde constructie wordt op meerdere merken V6-en toegepast om de riemspanning enigsinds constant te houden. Dus dan zouden de motorenontwerpers allemaal fout zijn?
De mechanische spanner is ook bedoeldt om te ontspannen op temperatuur dus dat principe is iig juist!!

Giulia Super

zo sep 09, 2007 08:29

Nog even in een oud boek gekeken
Het huis/ houder wordt vast gezet en de rol op de exentriek kan vrij blijven bewegen zoals bij een Opel.
Als er met starten nog geen oliedruk is belemmerd het zuigerstiftje het vrij bewegen van de exentriek in de rol. De exentriek zit vast aan plaatje 2.
Je ziet met draaiende motor en gasgeven / gasloslaten de tuimelaar en rol op veer 11 bewegen.
Je hebt gelijk wat uitzetten betreft, dat vangt veer 11 dan op.
Het huis / houder spannen doe je dan met veer 7, die later als de moeren vast gezet zijn geen functie meer heeft.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 09, 2007 12:08

kleine correctie: veer 11 geeft de voorspanning tijdens montage (wel boortje 5 in het gaatje stoppen). Eenmaal vastgezet heeft veer 11 geen enkele funktie meer. Als je dan het boortje eruit trekt, zie je dat de rol nog iets strakker gaat staan. Onder oliedruk wordt veer 4 weer iets ingedrukt en veer 7 uitgerekt. Blijfet het feit, dat met hogere oliedruk de riem dus meer ontspannen of minder aangespannen wordt. De oliedruk is toch echt het hoogst bij koude motor. Ik blijf het dus een raar verhaal vinden. Gelukkig ben ik geen pionier in aanpassen/ droogleggen van dat ding, wordt al jaren met succes/ geen lekkage en geen verspringende/ knappende riemen gedaan!

Nog een opmerking m.b.t. tot het verschil tussen de boxers en de V6: de boxers hebben per kop één riem. Deze is dus korter en het blok zet maar in één richting uit zeg maar. Bij de V6 is de uitzetting dus veel groter. :wink:

Eindelijk een leuke/ interessante discussie! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

zo sep 09, 2007 12:20

Nog een opmerking m.b.t. tot het verschil tussen de boxers en de V6: de boxers hebben per kop één riem. Deze is dus korter en het blok zet maar in één richting uit zeg maar. Bij de V6 is de uitzetting dus veel groter. :wink:

Eindelijk een leuke/ interessante discussie! 8)
Het uitzetten is tussen de krukas en nokkenas.. juist bij een korte riem is er weinig rek (zie dat maar procentueel) dus zo je een spanner constructie moeten hebben die dat opvangt. Geen idee of de boxer dat heeft, dacht het niet. Maar het ijzer zet nou eenmaal minder uit dan het alu..
Wat ik al zei, bij andere merken met een volledig alu V6blok zie je ook deze soortgelijke spannerconstructies.

Zou het niet slim zijn bij een koude motor de riem iets te onstpannen ivm slijtage en grenssmering.. de belasting is dan toch nooit maximaal ;)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo sep 09, 2007 12:53

Het ontspanmechanisme werkt pas als de spanner warm is - dus die oliedruk die koud idd hoog is heeft GEEN effect op het ontspannen. Koud heeft de spanner de maximale spanning.
Jij bent één van de weinigen waarvan ik weet dat de spanrevisie geen problemen geeft. Het merendeel geeft namelijk altijd gelazer.
Paulo had het in één keer goed kunnen doen door er een droge spanner op te leggen en het oliekanaal af te dichten. nu heeft ie een vettig blok en kan de zaak nog een keer los.
Voor mijn klanten schroef ik gewoon een droge nieuwe spanner - in 1x klaar...- geen gelazer...(en geen kans op malleur achteraf) :wink:

@Ronald - Waarom zo je blok tornen? Is dat omdat je geen beschikking hebt over een brug en niet je rug teveel wilt belasten? (of zuinig bent en geen dop hebt om via je krukas te draaien? :lol: )
Als je het via de krukas doet zie ik geen probleem mbt verspringen.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 09, 2007 12:54

De rollen bij een boxer worden bij montage door een veer gespannen. Dan moet je ze vastzetten en is er nul beweging meer.
Misschien moet ik het anders vertellen: Mijn gevoel zegt, dat de riem van de V6 1,5 keer zo lang is, dan van de boxer. Echter gaat hij wel over twee koppen. Dus los van het verschil in metaal, is de toename in lengte van het te volgen traject van de riem al meer dan 2x zo groot als bij de boxer, terwijl de riem maar 1,5x zo groot is? Maar het verschil in metaal is misschien wel belangrijker/ groei groter?

De theorie van minder krachten op de lagers bij koude motor acht ik niet zo waarschijnlijk, want volgens mij zijn de krachten die daar op komen t.g.v. de klepveren groter? het is maar een gedachte. :?

Andretti Molletti

zo sep 09, 2007 12:58

Als..als.. het pas werkt als i warm is zijn we er... warme motor stationair weinig druk i.c.m lekgaatje! weinig riemspanning... toerental omhoog, lek blijft gelijk, druk omhoog, riemspanning hoger..das ok allemaal!
De theorie van minder krachten op de lagers bij koude motor acht ik niet zo waarschijnlijk, want volgens mij zijn de krachten die daar op komen t.g.v. de klepveren groter? het is maar een gedachte.

De krachten die jij noemt zijn simpel gezegd nokkenas omhoog en krukas omlaag... de riem doet het tegenovergestelde dus belast extra...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 09, 2007 13:03

Als..als.. het pas werkt als i warm is zijn we er... warme motor stationair weinig druk i.c.m lekgaatje! weinig riemspanning... toerental omhoog, lek blijft gelijk, druk omhoog, riemspanning hoger..das ok allemaal!..
ALS dat zo zou zijn, dan is het helemaal goed. Helaas werkt ie dus precies omgekeerd! :blue_confused: Juist daarom, durf ik 'm zomaar droog te leggen en raad dat zelfs iedereen aan. :wink:

@Tom: hoezo heeft koude olie/ hoge druk geen effect??? (ik neem aan, dat je weet aan welke kant van de zuiger de olie komt.)

Even terugkomend op het lekken -los van of het principe/ de werking juist is-, eigenlijk zou er een soort klepseal om de zuigerpen moeten zitten, dan was er niks an het handje. Dat vraag ik me eigenlijk nog het meeste af, waarom geen fatsoenlijke afdichting? Eigenlijk zit er helmaal geen afdichting daar. :?

Giulia Super

ma sep 10, 2007 21:47

Sorry de veer nummers door elkaar gehaald.
Het is niet afhankelijk of de druk hoog of laag is die de riem ontspant.
Nog geen oliedruk bij de eerste omwenteling houdt de riem extra strak.
Als de 1e cil. nokkenas eenmaal draait is het risico weg, en de plunjer ontspant al bij lage oliedruk.
Verder zorgt, waar Dre inderdaad gelijk in heeft, de veerdruk dat de oplopende riemspanning door uitzetting opgevangen wordt.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 10, 2007 23:56

Sorry de veer nummers door elkaar gehaald.
Het is niet afhankelijk of de druk hoog of laag is die de riem ontspant.
Nog geen oliedruk bij de eerste omwenteling houdt de riem extra strak.
Als de 1e cil. nokkenas eenmaal draait is het risico weg, en de plunjer ontspant al bij lage oliedruk.
Verder zorgt, waar Dre inderdaad gelijk in heeft, de veerdruk dat de oplopende riemspanning door uitzetting opgevangen wordt.
Dus volgens jou zal, zodra er oliedruk is, de riem maximaal ontspannen? Dat wil ik dan nog best geloven, nog nooit opgelet/ bij stil gestaan.
Maaaaaaar, leg dan maar eens uit, wat er dan nog verder gedaan wordt om de spanning t.g.v. uitzetten te verminderen.......

Giulia Super

di sep 11, 2007 23:20

Rol 1 zit op een excentriek (het draaipunt zit immers boven het midden van de rol) die wordt vast gehouden door plaatje 2
Als er geen oliedruk is, drukt veer 4 op de plunjer 6 en die het plaatje 2 naar beneden en de rol naar rechtsboven gaat, zodat de riem extra strak gedrukt wordt. Komt er na het aanslaan oliedruk gaat plunjer 6 tegen de veerdruk 4 omhoog en zo ontspant de rol.
Veer 7 die aan plaatje 2 zit, zal plaatje 2 met minder druk (veerdruk 4 is weg) naar beneden getrokken houden zodat de rol naar rechtsboven tegen de riem gedrukt blijft. Dit is de basis druk met lopende motor op de riem. die door de veer rekbaar is voor het uitzetten (groter worden) van de motor. In deze stand monteer je ook de spanner, duw de plunjer in en monteer een verloop blokkeerpen door plaatje 2 en in de houder, druk de spanner tegen de riem, let daarbij op dat de riem aan alle trekkende zijde`s goed strak staat !! zet het geheel op de basiswaarde vast, draai de motor 2 x rond en trek de pen er uit, dan zal veer 4 de plunjer naar beneden duwen en de riem extra spannen. Controleer nogmaals de timing. Met lopende motor zal je de rol ook iets zien bewegen.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 14, 2007 12:26

De hele truuc zit hem in het lekgaatje van de oliedruk in de zuiger...

De mechanische spanner is ook bedoeldt om te ontspannen op temperatuur dus dat principe is iig juist!!
Dus Sander: deze werkt pas op een tijdje oliedruk EN dunnere olie.....want oliedruk alleen pas na een tijd.
Dat is de essentie van het ontspanprincipe.
En alle lekkende (gereviseerde) lekken pas het ergst bij stilstaande motor die afkoelt...zegt genoeg over de drukunit.
Deze houdt de druk vast - en zo heb je ook een lossere riem bij warme start. Geniaal principe! :thumbs:

(toch liever een verse droge) :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”