_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

zo jul 22, 2007 21:20

Als er iemand meerijdt is een li deurplaat wel zo handig he?
Ringetje zou ik wel van koper nemen, niet alleen temp, maar ook druk!

Rolkooischuim FIA padding bij Remola 26,50 euro de krappe meter!
@Andretti, rolkooischuim van Remola is idd het goedkoopst, dat gaat m ook worden.
Moet nog wel even de diameter van de buizen opmeten, ze hebben het in 2 maten.

En dus nog 2x een alu deurplaat, pffff rotklus om te maken.

Ik zal wel op zoek gaan naar een koperen ringetje dan, waar vind je dat?
Of beter nog, een hele nieuwe onluchtingsbout, want de mijne is rond, en dus nog maar amper aan te draaien.
Of kan ik m beter bijslijpen tot ie 13mm geworden is?
En/of is het huidige ringetje middels opschuren nog bruikbaar te maken?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfetta GTV racetool

ma jul 23, 2007 23:14

gewoon bij een brezan zijn die ringetjes wel te halen....

en evt word soms zo een ringetje ff met een brander warm gestookt en dan is deze ook weer te gebruiken maar een nw ringetje is beter op die paar cent moet je niet bezuinigen :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 24, 2007 00:31

[Of kan ik m beter bijslijpen tot ie 13mm geworden is?

Groeten, Pieter
Dat eerste: ja, dat zou ik doen. (briljant idee :thumbs: )
Dat tweede is niet nodig joh, gewoon bij de betere automat. zaak een nieuwe halen. En als het echt niet meer werkt het ringetje insmeren met vloeibare pakking. :whistle:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

di jul 24, 2007 01:44

[Of kan ik m beter bijslijpen tot ie 13mm geworden is?

Groeten, Pieter
Dat eerste: ja, dat zou ik doen. (briljant idee :thumbs: )
Bijslijpen nog wel!!

Ik zou hem afvijlen ;)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 24, 2007 08:10

Ontluchtingbout kopje vierkant vijlen als je zo gauw niks anders hebt is een aardige noodoplossing. Niks mis mee.
Je kan er ook ff sleuf in maken met ijzerzaag voor een schroevedraaier. Is sneller dan vijlen.

Als je zo gauw geen goed passende nieuwe koperen ring hebt is warmstoken (goed rood gloeiend met hobbybrandertje) DE manier om oude kopereringen te vergebruiken. Helemaal niks mis mee. Doe het ook regelmatig als ik zo gauw geen nieuwe heb. Niet gaan klooien met vlak vijlen en/of pakking eraan smeren. Gewoon uitgoeien.
Beter is natuurlijk om als je volgende keer bij de automarialen zaak bent wat ringetjes in te slaan.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 24, 2007 09:16

@Allen: Dank voor de tips, ik ga wel even langs de Brezan, want ik dacht dat ik die ringetjes daar heb zien hangen. Sla ik gelijk even in, goede tip.

Bijvijlen / slijpen van die bout zal wel moeten lukken, een sleuf heb ik er al ingemaakt, maar met een schroevendraaier kan je niet genoeg moment genereren om het vast genoeg aan te draaien merkte ik :?

Dus, 'alles klar' voor a.s. donderdagavond, dan breng ik m weg voor het uitlijnen, rijhoogte en wat laatste dingetjes.
Daarna nog wat hobbyen en dan kan ie 5 augustus getest. Het debuut in de SI komt dr aan!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 26, 2007 21:50

Zoals altijd veranderen de plannen... Racen lijkt wel het echte leven :D

Spoedklusje bij tuner dus ik heb nog even.
Ga ik gelijk wat spulletjes bij RS kopen voor de voorzijde (hopen dat mijn lijstje op voorraad ligt), en alles mooi gangbaar maken voor het uitlijnen.

Wat ik nu ga doen, is:
- 30mm stabi met uniballs en alle toebehoren voor de montage zoals rubbers, moeren, bouten, etc.
- 105 castorkogels en adapterplaten. Die schroef ik dan op mijn opgefrisde Alfetta castorstangen, die ik ook uitboor en met bouten monteer.

De achterzijde blijf ik af, die triangel mag lekker flubberen in zijn rubbers. Komt een ander keertje wel.

Testen? Ach ja, in de 'worst case' wordt 25 augustus de test. En anders de 17e, dat ga ik wel halen. Een shakedown op racesnelheid dus.

De deurpanelen zijn opgemeten, voor diegenen die ook raceaspiraties hebben met hun GTV:
Ze zijn exact 106x47cm. Dus ik haal 2 stuks 0.5mm aluplaat in die maat en dan ziet het er allemaal weer prachtig uit na wat decoupeerzagen en een paar parkertjes.
De deurframes laat ik zitten, die geven de stevigheid zodat ik deze dunne plaat kan monteren.

En weer door!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jul 26, 2007 22:13

Hoi Pieter,

De decoupeerzaag kan in de kast blijven voor aluplaat 0.5mm. Kan je gewoon knippen met beetje fatsoenlijke schaar.

Mzzl,
DJ

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 27, 2007 09:42

en parkertjes rammelen los, gewoon potnagelen die hap...
Alfa romeo: The art of the machine!

_Pieter_
Guru
Guru

vr jul 27, 2007 10:59

Dat is een goeie tip! Maar stel dat ik die platen monteer en ze rammelen sowieso, mag ik weer gaan uitboren...
Dus neem ik die gok met de parkers, en anders helpt een druppeltje loctite.
Een andere tip die ik hoorde was dubbelzijdig tape om rammelende panelen tegen te gaan, en dan vastschroeven / popnagelen.

Wel heeft weer kunnen loshalen mijn voorkeur, is fijn als ik lexan ruiten wil gaan monteren, en wanneer bijvoorbeeld mijn 28 jaar oude deurontgrendelmechaniek het begeeft.

De platen zijn overigens vanochtend gehaald, 0.8 mm want dunner doen ze niet. Gaat weer een milliseconde rondetijd :D
De metaalboer en de loods zitten op mijn woon-werkroute en de metaalboer gaat netjes om 8u open. Tevens zit aan de overkant van de straat de Gamma voor het huis-tuin en keukenwerk zoals parkertjes. Beter kan eigenlijk niet.

Het plan is om de platen de komende week te monteren, tussen het onderstelwerk door.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

vr jul 27, 2007 11:44

De SI klasse is de COMFORT klasse Marc!!!

Er rammelt niks bij ons, we rijden veel zachter in alle opzichten :lol: :lol:

Maar wat _Pieter_ zelf al zegt, beetje tape erachter doet wonderen, heb ik ook en nog geen parkertje kwijt!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 27, 2007 12:02

KIT, de echte doethetzelfert kan niet zonder.... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru

vr jul 27, 2007 13:13

hahaha, idd de comfortklasse. Zachte stoelen met extra beenruimte! Ook staan onze dempers net even wat losser om niet zo'n last te hebben van die vervelende curbstones.

Goed, net even wat afgebeld, het lijkt wel vakantie in Alfa raceonderdelen land.

Kreeg echter wel gehoor na een tijdje en daarbij een tip:
De racedempers met hulpveren, icm de torsieveren, maakt dat een 30mm stabi te veel van het goede is.
Beter zou een 'standaard' 75 V6 stabi zijn, uiteraard wel in uniballs itt rubbers. Deze stabi is geloof ik 24mm dik.

Dit lijkt mij ook wel plausibel, en goed voor het budget, ik scoor uiteraard een 2e handsje. Wat denken jullie?

105 Castorkogels met adapterplaten worden als het goed is zsm geregeld. Moeten eronder voordat we gaan uitlijnen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Het-Licht
Guru
Guru

vr jul 27, 2007 13:47

Volgens mij is een v6 stabi 24 mm heb ik wel eens gelezen... Ik heb er een 27 onder en die is zeker niet standaard alfa ! Als je een 30 kan regelen, kunnen we misschien wel ruilen... :wink: Ik heb namelijk juist last van teveel overhang zoals je al opgemerkt had...

Edit : Stiekum je post wijzigen ???

Bartman
Guru
Guru

vr jul 27, 2007 14:07

@ Pieter: wat zou er dan gebeuren?

Een stabi gaat hellen tegen en heeft niets van doen met vering. Wel je torsies en je coilover veren.

Aan een hellende auto heb je ook niets. Gaat snelheid verloren en reageert niet lekker op insturen.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Terug naar “Racen - Technisch”