Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 19:04

Het blijven raadselachtige auto's, even rijden ze goed, maar dan vragen ze weer je aandacht met iets nieuws wat niet naar behoren werkt ;)
Het maakt niet uit of m'n blok warm of koud is. En om het probleem duidelijk te maken, hier een voorbeeld. Ik rij op de snelweg netjes 100 waar ik 100 mag, dan gaat de snelweg over naar een 120km/h weg, dus ik geef gas, maar ik ga niet harder de motor gaat zelfs inhouden. Daarbij komt er een geluid uit het motorblok, waarbij het lijkt of het mengsel niet goed is. Later bij een stoplicht wil ik wegrijden, precies hetzelfde. Ik rijdt gewoon niet weg, koppeling in, ff gassen en toen deed hij het weer normaal. Vandaag nog, wil optrekken, schakel naar de volgende versnelling, trap het gas in en bij 2000rpm blijft hij weer hangen. Even gas los en weer voorzichtig gas geven en we gaan weer.

Rara, wat kan dit zijn?!

Het gaat om een Alfa 33 1.7 16V uit 91.

italianivan

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 19:13

tja,
als het ineens is gebeurt, controleer dan de dingen waardoor het ineens niet goed kan zijn?
mischien lambdasonde ofzo?
een koelsensortje of mischien te hard gegast en je koppaking gemolt?
ik weet het niet het is moeilijk te zeggen zo maar controleer of meet even wat sensoren door zodat je er achter kunt komen.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 19:34

De dingen die ik kan controleren waardoor het kan komen zijn er nogal heeeeeel veeeeel. En ik ben geen supertechneut, anders zou ik het hier niet vragen ;)

Koppakking zal het niet zijn, dan heb je meerdere en andere symptomen.

Hoe ik de lambasonde moet controleren weet ik niet. En koelsensoren zitten niet in m'n auto.

Speeder

Re: RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 20:24

De dingen die ik kan controleren waardoor het kan komen zijn er nogal heeeeeel veeeeel. En ik ben geen supertechneut, anders zou ik het hier niet vragen ;)

Koppakking zal het niet zijn, dan heb je meerdere en andere symptomen.

Hoe ik de lambasonde moet controleren weet ik niet. En koelsensoren zitten niet in m'n auto.
Het kan zijn dat het mengsel niet juist is. Dit kan komen door:

-Kapotte LMM
-Kapotte lambdasonde
-Kapotte gaskleppositiesensor
-Kapotte koelvloeistoftemperatuursensor (blijft ie koudestart verrijken, zou hij alleen wat meer door mogen gaan verbruiken)

Het kan ook komen door een verkeerde ontsteking (wel is wat gerommel in je uitlaatsysteem gehoord?):

-Rotor versleten
-Verdelerkap niet oke?
-Bougie(s) niet oke?
-Bobine/bougie kabels niet meer oke?
-BDP-sensor niet meer oke (zou hij het eigenlijk helemaal niet meer mogen doen, of constant slecht)

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 21:40

Interessante vraag. Mijn 16V heeft ook zoiets, en ik ben er nog niet achter wat het is.

Als ik met een buitentemperatuur boven 20-25°C met een koude motor wegrijd dan heb ik dezelfde symptomen. Blijven hangen rond de 2000 toeren, inhouden en idd een geluid uit het blok. Zodra de motortemp. boven de 50°C komt is het over. Met een warme motor is er niks aan de hand, en met een koude motor i.c.m. lage buitentemperatuur ook niet.
Verschil is dat het bij jou niet uitmaakt of je blok koud of warm is.

Nieuwe bougies en kabels hielpen niet. M'n verdelerkap en rotor zijn nog goed, andere LMM leverde ook niks op. Ik ga binnenkort de temp. sensor eens opzoeken.

Verdelerkap enz. kun je makkelijk even controleren. Kijk ook eens of het hittedraadje in je LMM niet beschadigd is.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 22:15

Wat het zou kunnen zijn is al heel veel over geschreven...even zoeken dus.

Als jij gas geeft dan verandert je mengsel dan begint het gesakker. De lambdasonde is de eerste die daarmee te maken krijgt. Als de lambdasonde een verkeerd signaal geeft, dan reageert de lmm wel goed alleen wel op een verkeerd signaal. Dré heeft een tijdje terug een topic geschreven hoe je dit kunt meten. De resterende sensoren (gasklep en water temp) kun je ook gewoon doormeten, staat gewoon in de vraagbaak.

Die drie zou ik eerst doormeten en dan eens verder kijken. Wel jammer hoor, je hebt een schitterende 33!

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 22:48

Super! Dit is wel wat info waar ik wat mee kan.

Heb ik nog een korte vraag, waar kan ik dat artikel van Dré vinden, want dat is niet z'n gehele naam toch?

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 23:01

De forumnick van Dre is: Andretti Moletti... :wink:

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 23:03

Er zijn geen resultaten die voldoen aan je zoekopdracht


:shock: :?:

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Inhouden 33 16V

vr jun 29, 2007 23:18

En als je zoekt op Andretti Molletti, dan vind je dit: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=18169

Waarom heb ik even gemist, maar de inhoud van dit topic is verwijderd :? Misschien kun je hem via PB benaderen?

Groet,

steven

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Inhouden 33 16V

za jun 30, 2007 21:31

Inhoud van dat topic is bij mij gewoon zichtbaar. Is ook een sticky bovenaan de pagina.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Inhouden 33 16V

za jun 30, 2007 22:11

Misschien een tip..................had de laatse tijd ook last van gigantisch inhouden . Zelfde symptomen zoals jullie die opnoemen. Ik heb hierna mijn kat + einddemper vervangen die laatste was nodig want die was lek. nu met de nieuwe kat en einddemper is het weg. misschien kun je daar eens naar kijken.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Inhouden 33 16V

za jun 30, 2007 22:27

33 16V = motronic, uit te lezen adh knippercode. Check eens even wat ie te vertellen heeft ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Inhouden 33 16V

za jun 30, 2007 22:50

Waar kan ik die knippercode zien?

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Inhouden 33 16V

za jun 30, 2007 23:09

niels, kijk even op de site van squadra tuning.
bij 33 16v staat als het goed is een beschrijving van hoe je te werk moet gaan.
en een lijst met een verklaring van de codes..

Terug naar “Algemene Technische vragen”