italianivan

overdruk slangetje? (alfa 33)

do jun 28, 2007 16:48

Hallo,
toen ik mijn alfa kocht zag ik al dat op de dop van het expansievat(overdrukdop)
het slangetje ontbreekte ik wil nu dus slangetje erop make want hij verliest dus koelwater,.
WAarrrr gaat die heen ik kan het nergens vinden waar die opmoet , iemadn een alfa 33 uit 94, 1.7 I.E. die even kan spieken onder de moter kap?
:o alvast bedankt:) gr
Ivan

Speeder

RE: overdruk slangetje? (alfa 33)

do jun 28, 2007 17:25

Volgens mij gaat dat slangetje recht naar beneden, naar het wegdek ;)

italianivan

do jun 28, 2007 17:53

dan mag die eigenlijk toch niet zomaar koelwater verliezen.,?

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 28, 2007 18:18

nee idd, dat mag niet
zit er wel de juiste dop op het koelvloeistof tankje?

anders ergens een lek of je koppakking (heb je witte rook uit de uitlaat?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

italianivan

do jun 28, 2007 23:04

ja gewoon de originele waarom zou ik een andere dop erop hebben:),
ik heb wel me kachel afgesloten, omdat die lekte en het zomer is :D
dus ineenkeer doorverbonden , een kortere koelcirquit zou het uitmaken?
ik heb niks aan de grote slangen gedaan de toe en afvoer van de motor.
maarja bijvullen dan maar ofzo:)

Speeder

do jun 28, 2007 23:17

Als je hem tot maximaal vult, gooit hij wel vaker wat via de dop eruit. Het is echt niet normaal dat hij helemaal leeg 'lekt' (waar dan ook). Misschien je systeem even af laten persen om te kijken of er ergens een slang oid lekt. Hij rookt trouwens niet wit uit de uitlaat?

italianivan

do jun 28, 2007 23:37

niet bepaalt opvallend wit ofzo, ik zal morgen eens goed kijken of die echt witte rook uitblaast.
Maar ik heb gezien na het rijden dat er wat koelwaterschuim uit de dop komt omdat ik dus geen slangetje heb maar gewoon dat tuitje komt daar dat water uit.
Of hij het helemaal tot leeg doet weet ik niet (volgens mij niet)
maargoed nog andere ideeen? :D
ps: ik heb een korte koelcirquit zoals ik eerder vermelt heb(geen kachelradiateur) kan het daarmee te make hebben? (bij de kachel zit niet veel druk heb ik geleerd)

Speeder

Re: RE: overdruk slangetje? (alfa 33)

do jun 28, 2007 23:55

niet bepaalt opvallend wit ofzo, ik zal morgen eens goed kijken of die echt witte rook uitblaast.
Maar ik heb gezien na het rijden dat er wat koelwaterschuim uit de dop komt omdat ik dus geen slangetje heb maar gewoon dat tuitje komt daar dat water uit.
Of hij het helemaal tot leeg doet weet ik niet (volgens mij niet)
maargoed nog andere ideeen? :D
ps: ik heb een korte koelcirquit zoals ik eerder vermelt heb(geen kachelradiateur) kan het daarmee te make hebben? (bij de kachel zit niet veel druk heb ik geleerd)
Doordat je een stuk van het circuit eraf gehaald hebt zal er in totaal minder water in het systeem zitten. Voor de druk maakt dit echter niets uit. Ervaring leert dat wanneer je het expansiereservoir tot max vult er toch een beetje uitgetuft wordt. Kijk is wat er gebeurt als je niet bijvult. Misschien blijft hij wel hangen op een bepaald punt (tussen min en max, of op min). Anders misschien is een nieuwe dop proberen ?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: overdruk slangetje? (alfa 33)

vr jun 29, 2007 18:28

Volgens mij gaat dat slangetje recht naar beneden, naar het wegdek ;)
Dat weet ik wel zeker!

Voel eens aan de onderkant van je vaatje. Daar willen nog wel eens lange dunne barstjes optreden waardoor vloeistof lekt als de motor niet wordt gebruikt. Meestal zie je dan ook witte strepen van opgedroogde vloeistof op je binnenkant van je spatscherm.

Dat het vaatje vloeistof eruit gooit als je het volgens de boekjes tot maximaal bijvult, zou goed kunnen. Als ik het vaatje bij koude motor bijvul, staat het niveau op gebruikstemperatuur een stukje boven max. Dat betekent bij koude motor dus bijvullen tot iets onder de max.

Je vaatje borrelt niet als je stevig gasgeeft....?

italianivan

vr jun 29, 2007 19:10

dus als ik het goed begrijp heb ik er teveel water ingegooit,
omdat ik nog al wat aanpassingen heb gedaan, heb ik steeds opgevoel gewoon water bij gegooit,
maar nu gooide hij dat er uit.
gewoon een tijdje mijn pijl in de gate houden als die hetzelfde blijft bij bepaalde temperatuur is het geowon goed :?: :lol:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 29, 2007 22:21

Die afgesloten klep heeft er niet zoveel mee te maken, denk ik. Als de verwarming dicht staat, komt er immers ook geen warm water in je kachel. Het systeem weet dus niet dat het die hoeveelheid koelvloeistof mist als de kachelklep op koud staat ingesteld.

Als je, met jouw afgesloten stuk, gewoon bijvult tot max dan zit er theoretisch minder vloeistof in het systeem. Als er te veel zou ontbreken dan zou de motor ook te warm moeten worden in de stad bijvoorbeeld. Maar bij jou ontstaat er blijkbaar overdruk. Zou het kunnen liggen aan een thermosstaat die niet opent? (een gokje hoor..)

succes ermee
steven

italianivan

za jun 30, 2007 18:26

hij opent wel want de afvoer slang is warm als me motor warm is,
maar op de leidingen van de kachel zit geen hoge druk aleen bij de slangen na het blok en van het blok af zit een hoge druk,
ik denk dat er teveel water in zat maarja anders maar een kacheltje aanschaffe en alles weer netjes maken
:lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”