Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Minichamps 159 GP 2

za jun 23, 2007 14:40

Van Fabbri verscheen gisteren de 2600 Sprint in de Alfa Romeo Sport Collection. Eerder kwam er al een witte uit. Dit is de auto waarmee Moreno Baldi in 1968 deelnam aan de rally Bologna - Passo della Raticosa.

Afbeelding

De eerste staan al weer op eBay. Mocht je belangstelling hebben, wacht dan even met bieden. De startprijzen zijn nu nog aan de hoge kant. Omdat dit model waarschijnlijk niet zo heel erg gezocht zal zijn zullen die startprijzen met een week of twee, drie waarschijnlijk wel zakken.
Daarnaast duiken de Fabbri modellen ook regelmatig op de NAMAC beurs op (de eerstvolgende is 14 juli).

EDIT: En nog een betere foto kwam later weer van Argox:

Afbeelding

Grootste minpunt van dit model (en z'n witte voorganger) vind ik de zwaar vertekenende raampartij. Alsof een bijziende chauffeur z'n voorruit tot -6 heeft laten slijpen. Helaas hebben ook de M4's daar last van.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op zo jun 24, 2007 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . 155 TI Zagato

za jun 23, 2007 14:53

Nieuw van Carpin:

Afbeelding

De 155 TI Zagato. Een uitvoering speciaal voor de Japanse markt.


Echt nieuw is het model overigens niet, het is een door Carpin gebouwde Yow Itoh. Het fijne weet ik er niet van maar ik vermoed dat Carpin een klein kitbouwbedrijfje is net als het Italiaanse Remember.

Of het model via de handel in Nederland leverbaar zal zijn weet ik evenmin. Misschien bij Modelcars aan de Bergselaan in Rotterdam.

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Alfasud TI Cabrio

zo jun 24, 2007 10:12

Op E-Bay Engeland wordt momenteel een leuke verbouwing op basis van de Edison Giacotello Alfasud TI aangeboden. Deze enthausiasteling heeft er een cabrio versie van gemaakt. Ondanks dat het een fantasiemodel is vind ik hem wel aardig gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . 155 TI Zagato

zo jun 24, 2007 10:14

Overigens betreffende de 155 TI Zagato van Carpin models, het origineel van Yow Itoh is al geruime tijd uitverkocht. Ik snap niet waar Carpin deze modellen vandaan haalt en ik neem aan dat de serie erg klein zal zijn.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . 155 TI Zagato

zo jun 24, 2007 13:48

Mocht je een 155 TI spotten Alfa Japan, zou je mij kunnen berichten, please ? 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Sommozzatori

zo jun 24, 2007 16:39

Nav het meebesteloproepje van de voorgaande pagina heb ik vanuit Spanje een paar heel goedkope Altaya Saviem busjes gekocht (inclu verzending naar Nederland kwam de prijs op ongeveer 11 euro uit). Deze zijn in de Spaanse kioskreeks Furgonetas d'Antaño verschenen.

Wat moet ik nou met een Saviem? Nou, een Alfa F20 van maken bijvoorbeeld, net zoals de eBay-verkoper van deze brandweerbus deed:

Afbeelding

Het betreft een bus van de duikploeg (sommozzatori = duikers). Jammer dat de letters 'SAVIEM' niet uit de grille zijn weggeslepen, dat had het model nou nèt wat meer af gemaakt. Daarnaast hoort er precies boven de bovenrand van de grille een klein 'doosje' te zitten met daarop een Alfa-logo. Geen bezwaar voor de koper kennelijk: hij telde er 102 euro voor neer...

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . andere koek

zo jun 24, 2007 23:34

Afbeelding
Wat een prachtig mooi modelletje :shock: :shock: :shock:
Jammer dat ie zo duur is :cry: :cry:
Progetto K heeft er ook eentje gemaakt. Minder mooi maar ook veel goedkoper:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Sommozzatori

zo jun 24, 2007 23:45

Moet je wel de goeie laten zien, Tonio ;)

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Sommozzatori

ma jun 25, 2007 12:40

Een raceauto met achterbank... :roll:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . colonne SVZ's

ma jun 25, 2007 20:23

In Klaverblaadje nr. 108, vierde kwartaal 2004, staat een uitgebreid verhaal van de hand van Ad Smits over de Giulietta SVZ, de Sprint Veloce Zagato. Heel in het kort: Alfa leverde ten behoeve van de autosport de Giulietta Sprint Veloce, een Sprint die met o.a. kuipstoeltjes en aluminium panelen een stuk lichter was dan de klantenauto. Na een heftige crash was er van de auto van de gebroeders Di Prioli weinig over. Een nieuwe body om de techniek in over te bouwen bleek veel te duur. Carrosseriebouwer Zagato bood een oplossing door een superlichte carrosserie voor de broers te bouwen. De auto bleek succesvol, tot ongenoegen van Alfa Romeo succesvoller dan de 'gewone' SV. Zagato bouwde vervolgens nog een reeks exemplaren, waarvan Ad Smits in zijn artikel de geschiedenis zoveel mogelijk heeft uitgediept.

Kort na elkaar verschenen diverse SVZ miniaturen, bijvoorbeeld deze Pinko's:

Afbeelding

Dit is de oorspronkelijke Di Priolo SVZ, maar in 1960 werd met de auto (na nog wat verfijningen aan de body) door Rosinski en Ubezzi aan de 24 uur van Le Mans deelgenomen. Zonder succes, de auto viel door versnellingsbakproblemen uit.


Afbeelding

Er bestaan kleurenfoto's van deze door Lauga en Hébert in 1958 in de 24 uur van Le Mans gereden auto. En dan blijkt dat er van dit model bitter weinig klopt.
- de auto was zilvergrijs;
- er zat een 'hart' op met zowel horizontale als vertikale spijltjes ipv alleen horizontaal;
- er zat een derde ruitenwisser op;
- de auto had een kentekenplaat;
- de horizontale spijltjes in de buitenste grilleopeningen ontbraken;
- er hoort nog een 'race bezinetankdop' op.

Voor €55 vind ik dit toch echt een beetje te gortig.


Niet alleen Pinko maar ook IV Model heeft een aantal SVZ's aan het assortiment toegevoegd.

Twee voorbeelden:

Afbeelding

Met deze SVZ nam de vrouwelijke coureur Ada Pace in 1958 mee aan de Trieste Opicina race.


Afbeelding

En in 1959 won Francesco de Leonibus met deze witte SVZ de klasse tot 1300cc en de werd hij tweede algemeen in de Coppa Sant’Ambroeus op Monza.


IV Model heeft er nog zes (waarvan de twee zonder ruitjes al eerder getoond). Verraderlijk, alle SVZ's werden met de hand gebouwd en in de loop der jaren soms aangepast. Geen enkele is gelijk. IV Model lijkt dat echter goed in de gaten te hebben gehad, beter in ieder geval dan Pinko. Maar ja, de IV's kosten als kit al net zoveel als een kant en klare Pinko, de prijs gebouwd bedraagt maar liefst €165.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . 33 TT 12 met passagier

di jun 26, 2007 07:51

Door het regelmatig op eBay snuffelen kom ik soms de meest exotische modelletjes tegen, zo ook deze Argentijnse Galgo's in 1:64

Afbeelding

Of de 33 TT 12 echt in deze kleuren heeft rondgereden is de vraag. M'n Tipo 33 boek van Ed McDonough ligt nog in de VS op transport te wachten, dus dat kan ik nu even niet nakijken. Een komische misser is de plaats van de bestuurder... die hoort namelijk niet links maar rechts te zitten.

Afbeelding

Nog een uitdossing waarvan ik me afvraag of hij realistisch is. In de Akkermans Miniatura database (zie eerste posting in deze topic) zag ik dat er in ieder geval één juiste uitvoering bestaat, de Campari auto van Spa '75. Beide modelletjes werden voor ongeveer €12 niet verkocht en verschijnen waarschijnlijk binnenkort wel weer op eBay.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . 8c 2300 Le Mans '34

di jun 26, 2007 19:30

Nieuw modelletje van Pinko. Of is het nou Simple Gamma? Beetje onduidelijk, wordt als Pinko gepresenteerd maar heeft codenummer SG049.

Afbeelding

Het betreft de 8c 2300 met Figoni carrosserie waarmee Sommer en Felix in 1934 aan de 24 uur van Le Mans deelnamen. En uitvielen door brand. De nogal merkwaardig gevormde spatborden hadden te maken met de pogingen van Figoni om de luchtweerstand te reduceren.
Net als de eerder verschenen 8c 2300's uit het huis van Gamma lijkt dit model wat haastig ontworpen en evenzo haastig in elkaar geflanst. Eventuele reden om tot aankoop over te gaan is dat het enige andere model van dezelfde auto nogal prijzig is, dat is de kit van MCM, (€60 kit, €146 gebouwd).

En dan valt op dat de rode koplampkappen ontbreken en dat de grille omlijsting behalve wit ook anders van vorm lijkt te zijn. Tsja, welke klopt er nou en welke niet? Foto's van de echte auto heb ik nog niet kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Berlina Speciale

wo jun 27, 2007 07:07

Op de site van Pego Italia, moederbedrijf van Progetto K en Off43 en voor Italië distributeur van o.a. Spark, Bizarre, Corgi en Starline, verscheen deze foto:

Afbeelding

Een 68'er 1750 Berlina met zwaailicht van Starline Models. Met als bijschrift Auto Blu, Servizi di Stato. Een auto om hoogwaardigheidsbekleders met gezwinde spoed door het Italiaanse traffico te loodsen. De oplage beperkt zich tot 200 stuks.
En dan vind ik deze op eBay:

Afbeelding

Compleet met decals van korps- en onderdeelsvlaggen van de Carabinieri. Was het model van de eerste foto een prototype? Decals vergeten? Of betreft de tweede foto een andere speciale uitvoering? Of is het een zelf bewerkt model? Ik heb de Italiaanse aanbieder maar een mailtje gestuurd met deze vragen. Wordt vervolgd. Zou me verbazen als er niet meer bijzondere versies volgen. Voor Berlinisti is dit in ieder geval weer interessant nieuws.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Berlina Speciale

wo jun 27, 2007 09:39

Antwoord ontvangen van de verkoper: die Carabinieri is een bewerkt exemplaar uit de serie van 200 "auto blu".

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Berlina Speciale

wo jun 27, 2007 12:35

Gaat het daar niet om deze?:

Afbeelding

in dat geval is het dus een wagen van de Polizia en niet de Carabinieri :roll:
wel een leuk model iig..maar de kans zal wel niet erg groot zijn dat je die buitenom ebay tegenkomt.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”