Timmetje
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 23:01
Locatie: Enter

Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde 33.

za jun 09, 2007 15:38

Goedenmiddag allen tezamen op dit forum. Allereerst wil ik mijn complimenten geven over de lay-out van deze site, het ziet er netjes uit!!

Zoals de titel van het topic reeds doet vermoeden heb ik zojuist een Alfa Romeo 33 (type 3) opgehaald van 1992.
Ik kon hem voor niks van mn collega overnemen, vanwege het feit dat hij twee auto's voor de deur heeft staan en geen geld/tijd/zin heeft om deze auto weer op orde te brengen.

De auto is bestemd voor mijn vriendin, niet voor mij, ik heb een Saab 900 (Classic!!!) waar ik voorlopig alleen tijdens de rijles in rijd...omdat ik dus nog geen rijbewijs heb, maar de 900 gebruik als lesauto, ja, in dit geval is het legaal.. (dubbele bediening, benodigde spiegels, gediplomeerd instructeur, enz.)

Maar goed, mn vriendin vind het dus een waanzinnig leuk auto'tje, zo'n 33. Toegegeven, als ie straks gepolijst en gepoetst is, kijk je er al heel anders op, deze velgen misstaan hem niet, dus die ga ik netjes maken, dwz : zandstralen, grondlakken, en spuiten, waarschijnlijk in het spierwit, even een photoshop-impressie maken om te kijken of madame het er ook mee eens is.

Het grote probleem is dat ik alleen Saabs en Volvo's binnenstebuiten kan keren en ook weer in elkaar kan draaien ( 4 jaar inmiddels bij Autodemontage-en Revisiebedrijf Elferink in Enter, Gespecialiseerd in Saab en Volvo), en dus weinig kaas heb gegeten van Alfa-Romeo's, heb eens een versnellingsbak van een 156 JTD vervangen, maar dat is het dus, nooit een boxermotor van dichtbij bekeken.

Ik heb van mn collega gehoord dat beide koppakkingen lek/gescheurd zijn, en waarschijnlijk de koppen krom zijn, omdat ie 120 graden celsius is geweest. Ik ben inmiddels zover, na een paar rake klappen op de startmotor, draait ie rond, maar de motor slaat niet aan, normaal gesproken zou ie best een minuutje kunnen lopen zonder koelwater, maar hij slaat dus helemaal niet aan. Kan dit aan het koppakkingenprobleem liggen of moet ik het elders zoeken, de auto staat nu ongeveer een jaar stil.

Het is een dof rode 1.4 8V Boxer ( zover was ik dus al) met electrische ramen en mooie sportvelgen en een achterspoiler.

Mijn vragen zijn: Is er eventueel iemand in de buurt van Enter (overijssel, naast almelo) die verstand heeft van dit type motorblok, en eventueel bereid is tegen kleine vergoeding het probleem op te sporen en verhelpen?

Is het ook mogelijk om zonder al teveel aanpassingen er een 1.7 16V blok in te hangen? Of zit je dan aan subframe verlassen, tussenschot onder de motorkap naar achter verplaatsen enz enz? Ik weet iig dat de ECU overgezet moet worden, en dat het uitlaatsysteem anders is??

Even bijgaand een aantal foto's van het ophalen en op zn nieuwe plaats bij mij op mn werk.

Achter de Volvo 850 van mn vader:
Afbeelding

Nog een keer:
Afbeelding

Al eens gepoetste motorkap, dus het potentieel is er...
Afbeelding

Zijkant:
Afbeelding

Zou ie nog te redden zijn met het krappe budget van mn vriendin??
De auto heeft alleen blaasjes rondom de tankdop maar verder is ie vrij hard!

Wie o wie kan me helpen??

Vriendelijke Groet,

Tim Brok

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde

za jun 09, 2007 15:46

Dag Tim,
om een 16v erin te hangen heb je nodig :
- ecu
- 16v kabelboom
- andere voorste sub-frame balk
- compleet andere uitlaat (diameter 16v is groter)
- ander inlaatspruitstuk met LMM
- luchtfilterbak is anders (bovenste helft, diameter)
- evt. versnellingsbak

en natuurlijk een 16v blok... heb je al een blok op t oog?

of je kunt gebruikte koppen zoeken hier op het forum voor je 1.4, en nieuwe koppakkingen zetten.

alle delen die hierboven staan heb ik nog liggen (behalve 16v blok.)
en ik heb ook nog een goede 1300 carbsmotor liggen..
maar ja, wat is verstandiger? budget zal ook een rol spelen denk ik...

Timmetje
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 23:01
Locatie: Enter

RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde

za jun 09, 2007 16:03

Hallo vetkaai, ik heb net even contact gehad met iemand van Geuzendam in Almelo, maar die kon vrij weinig zeggen over hun voorraad wat betreft blokken van een 33, ik moest maandag even terugbellen.

Ik zie dat jij 3 sloop 33's hebt staan, heb jij eventueel de onderdelen om van "mijn" 33 weer een levende machine te maken?
of het een 1.4 of een 1.7 blok is doet het er niet toe, als mn meisje maar kan rijden..
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die, tijd en ruimte heeft of de 33 weer in orde te maken, tegen betaling uiteraard!. Ik heb er zelf, zoals gezegd, vrij weinig kaas van gegeten, maar wil graag een arm uit de mouw steken om het bijv. een keer zondags te doen met iemand die er kijk op heeft..
Maar goed, de aanschaf was 0 euro, dus er is natuurlijk een buffer om e.e.a aan te schaffen voor het verschil met een normale aankoopprijs.
Een honderdje of 5 á 6 moet lukken, heb ik daar dan de benodigde onderdelen voor?

Vriendelijke Groet,

Tim Brok

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde

za jun 09, 2007 16:58

Zou best kunnen dat hij door gescheurde koppakking niet meer aanslaat. Heb ik ook eens gehad bij een fiat panda.

De techniek van een 33 is niet zo heel moeilijk hoor. Je hebt blijkbaar wel verstand van auto's repareren, dus met een vraagbaak voor de 33 moet je een heel eind kunnen komen.

Als de koppakkingen door zijn zou ik -om het simpel en betaalbaar te houden- gewoon de motor deels uit elkaar halen. De koppen eraf dus. Dan kan je direct de distributieriemen en rollen vervangen. Eventueel ga je hier via het forum op zoek naar een gebruikte blok of koppen. Op die manier hou je het mijn inziens simpel en leuk, want als ik het goed begrijp uit jou verhaal ben je nieuwsgierig naar de techniek van de 33 en wil je ervan leren.

Onderdelen die je nodig hebt voor de motor kosten echt niet de hoofdprijs. Let wel op dat er niet teveel roest aan de 33 zit, anders kon het al met al WEL eens een dure uitgave voor een 1.4 worden.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgeha

za jun 09, 2007 17:07

Hallo vetkaai, ik heb net even contact gehad met iemand van Geuzendam in Almelo, maar die kon vrij weinig zeggen over hun voorraad wat betreft blokken van een 33, ik moest maandag even terugbellen.

Ik zie dat jij 3 sloop 33's hebt staan, heb jij eventueel de onderdelen om van "mijn" 33 weer een levende machine te maken?
of het een 1.4 of een 1.7 blok is doet het er niet toe, als mn meisje maar kan rijden..
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die, tijd en ruimte heeft of de 33 weer in orde te maken, tegen betaling uiteraard!. Ik heb er zelf, zoals gezegd, vrij weinig kaas van gegeten, maar wil graag een arm uit de mouw steken om het bijv. een keer zondags te doen met iemand die er kijk op heeft..
Maar goed, de aanschaf was 0 euro, dus er is natuurlijk een buffer om e.e.a aan te schaffen voor het verschil met een normale aankoopprijs.
Een honderdje of 5 á 6 moet lukken, heb ik daar dan de benodigde onderdelen voor?

Vriendelijke Groet,

Tim Brok
zoals ik eerder typte heb ik een hoop spullen rond een 16v blok heen, echter geen 16v motor.

ik heb een hele goede 1300 motor liggen, een carbs-blok dus.

verder heb ik ook nog en imola staan hier (een 1.4 ie).
daar hangt nog een blok in, hoe de koppen zijn weet ik niet. ook die wagen is een keer kokend stilgezet :oops:

inbouwen heb ik absoluut geen tijd voor, voor het goede moet het blok ook uit mijn 33.
maar zelfs daar heb ik geen tijd voor, terwijl ik wel een auto nodig heb....

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde

zo jun 10, 2007 00:59

Hoi Timmetje

Bel auto italia/ ten velden in Almelo die gasten hebben overal verstand van en weten wat er onder de motorkap gebeurt!

Ik woon zelf in hengelo en ik ga wel eens naar almelo maar heb niet de knowledge die jij nodig hebt. succes verder

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

MightyMarcel

RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde

zo jun 10, 2007 13:50

een 33 is niet de ingewikkeldste auto om aan te sleutelen, zolang je je wel bewust bent van de eigenaardigheden van een boxer (maar dat ben je vast wel). Jeweetwel, 2 distributieriemen en idem spanrollen, etc.

zeker de moeite van het opknappen waard - als t met de roest meevalt. Dat zou ik toch echt eerst even controleren.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde

di jun 12, 2007 12:27

Welkom tim en gefeliciteerd met je gratis aanwinst! :wink:

Je hebt al verstand van auto's. Zoals gezegd gewoon een vraagbaak van Olving kopen en je zult je echt wel redden. Mocht je er dan toch nog niet uitkomen, kan je altijd het forum raadplegen / vragen stellen. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Vraagjes van een aspirant-lid met een zojuist opgehaalde

di jun 12, 2007 16:46

voorste balk is het zelfde het enige verschil is de stabi en die steunen zijn uitwisselbaar de voorste motorsteun is ook gelijk......

als je de koppen wilt vervangen ben je maar een paar tientjes kwijt en het beste gaat het door het blok eruit te halen of je moet een heel makkelijke momentsleutel hebben.....

maar als het blok er toch uit ligt kan je er beter gelijk een compleet blok in hangen toch?

maar ja de prijs die jij noemt 500 a 600 euro heb je ook een complete 16v voor.........

dus wat wil je met de auto ben je daar al uit? een cabrateur blok is leuk maar bij de apk een drama met emissie.....

een 1.7 8v begint schaars te worden en je hebt 2 varianten weet je al welke je wilt?

1.4 is voor de vrouw zat aan vermogen rijd zuinig blokjes zijn er in overvloed (heb ik ook nog liggen) makkelijke tchniek en betrouwbaar.....

motor eruit is minder werk als die bak van een 156..... pookknop eraf 2 m8 boutjes van de achterste steun aan de bak boven op de motor dikke bout(als laatste) voorste subframe los 4 bouten alle kabels en slangen los of bij een 1.4 de scentrale stekker bij de kachel radiateur bedrading van de koplampen vacuumpot in linker binnen scherm en ven los halen en de ecu enm je laat hem met de hele kabelboom zakken op o en niet de uitlaat lost te hallen 3 bouten aan het einde van je spruitstuk en je lambda sensor :wink:

klusje voor met je ogen dicht elk blok heeft brandstof ,vonk,en lucht en aansturng nodig toch of het nu een volvo of bently is..... hoop dat je hier wat aan hebt 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Algemene Technische vragen”