Hallo,
Ik heb een chroombumper Alfetta GTV van '80 waarvan de inhoud van de voorste uitlaatpot redelijk aan het rammelen gegaan is. In plaats van een nieuwe te hangen, hebben we die gewoon vervangen door een buis. Het grappige is nu dat dat het koppel onder de 3500 toeren volledig weg is!! Hij maakt ook een zeer on-Alfa-achtig geluid. Vroeger was de motor heerlijk soepel en vond ik dat hij eerder boven de 5000 wat tammetjes was. Nu is het alsof je met een 1300 rijdt tot 3500 en daarboven schiet hij dan ineens vooruit. Nu heb ik het één en ander opgezocht en het blijkt dat die pot wel wat meer doet dan een beetje geluid dempen. Het weghalen ervan en vervangen door een gewone buis kan blijkbaar zodanige resonanties opwekken dat je ter hoogte van de kleppen grote tegendrukken genereert. Kan iemand mij hier wat meer uitleg over geven? We kunnen er natuurlijk altijd weer een gewone pot inhangen, maar zou je met een soort buffervat of expansievat ook geen resonanties kunnen dempen? Of kan je de afmetingen van het buizenwerk uitrekenen zodat de resonanties juist gunstig zijn?
Alvast bedankt!