Hessel
Full Member
Full Member

koppelingscilinder 33....vage bedoeling

di mei 22, 2007 12:45

Ciao Alfisti!

vorige week kon ik bijna niet meer koppelen, ik vermoedde een lekke (hulp)koppelingscilinder aangezien dit een bekende 33 kwaal is, maar het reservoir links voorin was nog wel vol. Er zat nog wel een beetje druk op het pedaal. Gister ff langs de lokale garage, omdat ze daar zo'n mooi ontluchtingsapparaat hebben. Daarna weer 'good as gold'. Toen ging ik een stukje rijden en nadat de auto een half uurtje had stilgestaan lag er een redelijke plas rem/koppelingsolie onder de auto. Toen dacht ik echt dat het de cilinder was alleen nu ook was nog steeds het reservoir helemaal vol. Vanochtend ging ik kijken, en er was helemaal geen lekkage! Ook werkte de koppeling nog steeds goed.

Was ist denn los mit dieser Wagen? Heeft iemand een idee? Ik kan nl. niet echt zien of de koppelingscilinder de facto aan het lekken is...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: koppelingscilinder 33....vage bedoeling

di mei 22, 2007 13:33

je weet zeker dat het remvloeistof is? (Misschien versnellingsbakolie?) Als dat zo is en er ligt een redelijke plas onder de auto, dan moet het ergens vandaan komen. Loop met een zaklamp eens de volledige rem- en koppelingsleiding na. En kijk ook eens naar het rem en koppelingspedaal in de auto, daar lekte het bij mij ook eens.

succes, steven

Hessel
Full Member
Full Member

di mei 22, 2007 13:44

misschien kan de wagen ff op de brug vanmiddag. Het rare is dat hij eerst lekte als een gek en nu is het volledig gestopt :?: en hij rijdt prima...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 22, 2007 13:46

Inwendig lek kun je ook nog ergens hebben natuurlijk...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

mafkees

di mei 22, 2007 18:56

ahum.......

Ik weet nioet of het bij een 33 ook zo is maar bij een 155 heeft het reservoir een schotje, waardoor het LIJKT alsof er genoeg vloeistof inzit........

maar dat is dan alleen voor het rem gedeelte, het koppelingsgedeelte is het niveau niet van te zien....... :cry: en ik spreek uit ervaring... :roll:

Hessel
Full Member
Full Member

di mei 22, 2007 21:40

ey mafkees!

gelukkig is dat reservoir geen optische illusie. Ik heb gedouble-trible checked aangaande de vloeistof. Toch bedankt voor de suggestie!!!
Vandaag ook geen lekkerij, ik ben zojuist zonder problemen van Friesland naar Amsterdam gereden. We wachten maar af, ANWB kaart in de aanslag :D

reijnaje
Guru
Guru

di mei 22, 2007 21:57

Al eens in het rubber hoesje van de hulpkoppelingcilinder geknepen? Dat zegt meer als het niveau van de vloeistof.

Zit er vloeistof in dat hoesje dan is je hulpkoppelingcilinder in ieder geval lek.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Hessel
Full Member
Full Member

di mei 22, 2007 22:06

Thanks Rejnaje! Ik heb ff gekeken en dat rubber was droog! Wel vies :D In ieder geval, voor alsnog rijdt hij goed op het moment, ik kijk het nog eventjes aan. Dit weekend zal ik eens een minutieus onderzoek inlassen.

mafkees

wo mei 23, 2007 19:28

en anders misschien je remcilinders achter in de trommels....

Terug naar “Algemene Technische vragen”