sandertje

RE: Slecht lopen Alfa 33

zo okt 16, 2005 21:14

Laats heb ik mijn auto laten keuren.
Naderhand een praatje gemaakt met de keurmeester en hij vertelde mij dat de lamba sonde perfect werkt, dus hier kan het niet aan liggen.

Heeft iemand een idee wat zo'n LMM sensor nieuw of 2e hands kost?

greetz

Sander

sandertje

do nov 03, 2005 08:49

Update'je

Na veel proberen heb ik de oplossing gevonden.
Vervangen van de luchttempmeter, watertemp meter, stappenmotor etc etc etc hielp allemaal niet totdat ik het volgende verving:

De gasklepregelaar. Dit is een vereedelde potmeter die aan het verlengde van een asje zit waar de gasklep en de unit (veer e.d.) waar de gaskabel aan aangesloten wordt.
Ik zoek vanavond zijn echte naam wel op want ik kan er niet zo opkomen.

Eenmaal vervangen door een iets nieuwere unit en opnieuw afgesteld tussen 150mV & 380mV denk ik. Sindsdien loopt de motor Perfect!!
Niets meer uitvallen of halen.....
Het gekke was dat de potmeter normale waardes aangaf als ik hem aan het doormeten was.

Dus als je 33'je slecht loopt, controleer alles maar begin bij die vereedelde potmeter.

thx voor alle tips!!

greetz

Sander

ilmostro

do nov 03, 2005 21:16

ik heb met mijn 1.7 ie type 3 ook een soortgelijk probleem. het lijkt erop dat ie astma heeft bij koude start :oops: . Hij loopt echter wel goed stationair. heb je geen foto van dat potmetertje?

sandertje

do nov 03, 2005 21:57

Zie hieronder.

Afbeelding
andere hoek
Afbeelding

Het niet goed lopen bij een koude start is nu compleet over.
Voor de zekerheid heb ik de stappenmotor en de luchttempsensor ook preventief vervangen. Voordat ik deze had vervangen liep de motor al goed.

suc6

Sander
Laatst gewijzigd door sandertje op do nov 03, 2005 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do nov 03, 2005 22:02

Hi,
is dit nu je gasklepregelaar die je hebt vervangen of je onstekingsunit? Kreeg het idee dat je Jettronic systeem had, maar dit lijkt meer op zo'n IAW-weber systeem... :roll:

sandertje

do nov 03, 2005 22:05

De foto's zijn van een gasklepregelaar die ik heb vervangen.
Onthou dat ik een 1.4 I.E heb. Misschien dat een 1700/1500 weer andere electronica heeft

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do nov 03, 2005 22:16

ow nu zie ik het... tja weber hoort ook carbs te maken...... #-o

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ilmostro

do nov 03, 2005 22:33

morgen even zoeken of ik ook zon ding onder de kap heb.

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

Re: RE: Slecht lopen Alfa 33

za apr 28, 2007 16:00

De gasklepregelaar. Dit is een vereedelde potmeter die aan het verlengde van een asje zit waar de gasklep en de unit (veer e.d.) waar de gaskabel aan aangesloten wordt.
Ik zoek vanavond zijn echte naam wel op want ik kan er niet zo opkomen.

Eenmaal vervangen door een iets nieuwere unit en opnieuw afgesteld tussen 150mV & 380mV denk ik. Sindsdien loopt de motor Perfect!!
Niets meer uitvallen of halen.....
Hoi,

Even een oude topic weer naar boven halen.
Ik heb dezelfde symptomen bij mijn 1.4 ie motor. Nu wil ik de gasklepregelaar
nameten. In mijn werkplaatshandboek staat inderaad dat die waardne tussen de
150 en 450 mV moeten liggen. En dat je dat moet meten op de "aansluitpolen". Echter
de regelaar heeft 3 polen, en het boek verteld niet op welke manier je die drie polen
moet meten....

Hoe heb je dit afgesteld?

Als iemand anders het me kan vertellen, dat mag natuurlijk ook!

Groeten,
Gerrelt.
homepage

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

za apr 28, 2007 20:30

OK, laat maar, ik heb het al gevonden...

Ik had de stekker van de gasklepmeter omgewisseld met die van de absolute druksensor... :oops:

Na dat omgewisseld te hebben, kreeg ik wel de juist meetwaardes, en liep de motor goed!!
homepage

MarcoSprint
Full Member
Full Member

di mei 08, 2007 21:01

Heeft een 16v ook deze regelaar? Mijn 33 blijft regelmatig stationair veel te hoog draaien. Dit gebeurt alleen met warme motor en het toerental blijft hangen rond 2000 toeren. Meestal zakt het wel weer terug na ongeveer 10 seconden, maar soms blijft hij ook gewoon zo hoog draaien. Ik heb pas dat apparaat wat voor op het spruitstuk zit (ik meen gasklephuis) los gehaald en schoon gemaakt met remmenreiniger, maar dit helpt niets. Sterker, het is alleen maar erger geworden. Iemand een idee?
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 09, 2007 00:37

Heeft een 16v ook deze regelaar? Mijn 33 blijft regelmatig stationair veel te hoog draaien. Dit gebeurt alleen met warme motor en het toerental blijft hangen rond 2000 toeren. Meestal zakt het wel weer terug na ongeveer 10 seconden, maar soms blijft hij ook gewoon zo hoog draaien. Ik heb pas dat apparaat wat voor op het spruitstuk zit (ik meen gasklephuis) los gehaald en schoon gemaakt met remmenreiniger, maar dit helpt niets. Sterker, het is alleen maar erger geworden. Iemand een idee?
Valse lucht? heb ik eens gehad, een aansluiting op de grote luchtslang was de oorzaak, de slangklem kon niet verder aangedraaid! Dat verzin je toch niet. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Speeder

wo mei 09, 2007 00:39

Valse lucht? heb ik eens gehad, een aansluiting op de grote luchtslang was de oorzaak, de slangklem kon niet verder aangedraaid! Dat verzin je toch niet. :?
Hehe, en hoe kwam je daar achter? Gespoten met wat remmenreiniger ofzo? ;)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 09, 2007 01:17

Hehe, en hoe kwam je daar achter? Gespoten met wat remmenreiniger ofzo? ;)
Nee, ik vermoedde valse lucht en heb toen alle luchtaansluitingen vaster aan proberen te draaien. Eéntje ging niet. :wink:
Ander soort slangklem erop en toen was het goed. :D
het verbaasde mij overigens wel, dat de motor ondanks valse lucht wèl perfect liep!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

MarcoSprint
Full Member
Full Member

wo mei 09, 2007 09:03

Ok, bedankt, ik ga het eens nakijken! Jullie horen er van.
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Terug naar “Algemene Technische vragen”