Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Aandrijflijn perikelen

ma apr 30, 2007 12:17

Michel, bij de laatse beurt, weet niet hoeveel geleden (8000 km?), kijk op de rekening van LTC, heb ik ook gevraagd om alle smeernippels na te lopen...

zou het dan niet gebeurd zijn... :?
156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 30, 2007 14:46

Zal wel gebeurd zijn hoor (die ene toch althans, kruisjes zijn exemplaren zonder smeernippel)

beetje vervelende storing dit, is zo lastig een oorzaak aan te wijzen. Eerste tip was iets waar ik zelf niet aan gedacht had, maar toch niet van toepassing in dit geval. Bij mij is het echt niet de koppeling, die doet het gewoon goed.

Hoe veel mag het steunlager eigenlijk in z'n rubber bewegen als je de as omhoog drukt ?
Nu dus maar het achterste gedeelte van de as loshalen om schuifstuk op gangbaarheid te controleren en kruisjes na te kijken op stroeve bewegingen.

Misschien ook belangrijk:

-in 2de (en enkel in 2de) versnelling trilt de versnellingspook behoorlijk in lage toeren. (altijd, koud of warm)
-bij remmen vanaf pakweg 140 km/h, gaat er soms een trilling door de auto heen, maar soms ook niet. koud of warm maakt niks uit.
-bij warme auto, na een lange rit, is het hoofdprobleem er soms ook niet. Bij een volgende strart is het er dan weer wel. Zit geen regelmaat in. Bij koude auto is het er nooit.

Het lijkt dus sterk op iets wat SOMS niet of slecht werkt...

Volgens mij heeft het allemaal met elkaar te maken.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 02, 2007 22:24

En intussen heb ik de cardan los gehad. Flens bij de as loste pas na gepast en gedoseerd "geweld"
Conclusie: of ze kleefden gewoon even op dat randje (het meest voor de hand liggend) OF het schuifstuk zat vast. Nu iig niet meer en het voelde toch behoorlijk gangbaar aan. Kruisstukjes zijn meer dan goed ! Geen zware punten, gaan gewoon lekker.
Rest enkel nog het steunlager .....dit ga ik dan ook binnenkort vervangen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 03, 2007 11:39

Dus nogmaals even mijn vraag: mag het steunlager vlotjes in het ophangrubber bewegen of wijst dit op een defect ? Ik kan, zonder veel kracht, de as toch bijna een cm naar boven duwen.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 04, 2007 18:08

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord Michel....
Bij mij hangt de cardanas onder in het steunlager, ik neem aan dat deze mooi centraal hoort te hangen?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Aandrijflijn perikelen

vr mei 04, 2007 18:24

Dus nogmaals even mijn vraag: mag het steunlager vlotjes in het ophangrubber bewegen of wijst dit op een defect ? Ik kan, zonder veel kracht, de as toch bijna een cm naar boven duwen.
Volgens mij niet, Dat heeft bij mij voor vervelende resonanties gezorgd en hoogstwaarschijnlijk de neus van het eerste deel van de as en de drie felexibele koppelingen beschadigd.
Alleen al door het trillen. Steunlager, lagerhouder, de flexibele koppelingen en eerste deel aandrijfas zijn vervangen en het hele zootje is nu weer rustig.

Terug naar “Algemene Technische vragen”