Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 18:19

effies een paar vraagjes n.m.

hoeveel liter olie gaat er in een gtv6 blok? .... 6,5 liter toch? incl filter.

En hoe verwissel ik de lampen in mij kop lampen? gewoon de schroefjes aan de voorkant los draaien? gaat bij mij namelijk erg lastig. Wil ze vervangen door lampen met een betere opbrengst.

En als laatst.... welk vraagbaak/ werkplaats cd rom kan ik het beste aanschaffen?? ik wil in de toekomst veel onderhoud zelf gaan doen.

alvast dank m.v.g midi.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 18:38

1) zoiets of misschien meer, ik dacht zelfs 7,5 liter. :? Maar dat doet er toch niet toe........Gooi er 5 liter in en ga peilen.........zie je nog niets op de peilstok, of staat ie op/ onder min: gooi er maar een lieter bij, enz, enz.

2) niet klakkeloos aan de schroeven draaien! :!: Hiermee verstel je de koplampen! Ik geloof, dat je een soort klipje bij een stelschroef los moet halen en dan de lamp wegdraaien of zoiets. Ik weet het, is niet duidelijk zo, maar het is ook een flutsysteem. Eigenlijk is het beter/ makkelijker om de gril te demonteren.

3) beste handboek, voor alles behalve helaas de V6 motor is het handboek van Haynes.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 20:45

ja ik dacht al..... vreemd dat die koplampen alleen wat draaien :)

ik zal er maar van afblijven voodat ik boze tegenliggers achter me aan krijg........

wat de olie betreft.... 8 liter moet voldoende wezen. Af en toe effies peilen inderdaad!

gr midi

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 20:46

En even de motor starten om je filter te vullen natuurlijk.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

Re: RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 20:59

En even de motor starten om je filter te vullen natuurlijk.
Je vult je filter grotendeels voordat je het erop schroeft... arme drijfstanglagers ;)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 21:01

Dat vantevoren vullen heb ik maar afgeschaft vanwege de troep die ik er altijd mee maak...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 21:40

Opening naar boven en half vullen..
Dan beetje scheef houden en langzaam draaien...
De olio wordt dan opgenomen in het papier..
Daarna navullen tot ongeveer 1/3 en dan kun je hem haaks houden zonder dat het eruit loopt...
Snel monteren!

Van wezenlijk belang dat het papier al doordrengt is zodat de oliostroom snel opgang komt.
Ik zou geen blok hoeven wat met droge filters is onderhouden!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 22:19

En hoe zit dat dan met die 'cartridge' filters die je droog in een behuizing moet doen?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

Re: RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 22:22

En hoe zit dat dan met die 'cartridge' filters die je droog in een behuizing moet doen?
Die heb ik niet!!!! :twisted:

Geen idee, wees slim... drenken in ieder geval en dan monteren?

Andretti Molletti

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 22:23

WEL, mijn 1300 bertone had dat vroeger.. een hangend filter!
Maar Alfa is slim en monteerd deze met de schroefdraad boven en die vulde ik dus ook af!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 22:24

Ik heb ze ook niet hoor, maar ze bestaan. En ik moet het eens in het archief opzoeken, maar daar stond bij 'droog monteren'.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Speeder

Re: RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 22:24

Ik zou geen blok hoeven wat met droge filters is onderhouden!
Overdrijf je nou niet een beetje? Ik weet dat je gelijk hebt wat betreft de techniek, maar zullen ze het in elke garage zo doen? Lijkt mij eerlijk gezegd niet, en wonder boven wonder gaat dat vaak toch goed...

Andretti Molletti

RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 22:37

Ik overdrijven???

:wink:

maar je hebt vast wel eens een droge start ve motor gehoord.. dat klinkt: AUUUUW!!!!

Speeder

Re: RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 23:23

Ik overdrijven???

:wink:

maar je hebt vast wel eens een droge start ve motor gehoord.. dat klinkt: AUUUUW!!!!
Hehe, jawel. Een tijd geleden heb ik mijn gereviseerde 33 blok voor het eerst gestart. Ik had hem zo goed en zo kwaad als het kon 'gesmeerd', toch klinkt het altijd even eng...

Rees-Cees

Re: RE: koplampen en olie verversen

do mei 03, 2007 23:34

Ik overdrijven???

:wink:

maar je hebt vast wel eens een droge start ve motor gehoord.. dat klinkt: AUUUUW!!!!
Hehe, jawel. Een tijd geleden heb ik mijn gereviseerde 33 blok voor het eerst gestart. Ik had hem zo goed en zo kwaad als het kon 'gesmeerd', toch klinkt het altijd even eng...
Een gereviseerde motor start je NOOIT in één keer, dom dom heel erg dom.

Je maakt ALTIJD eerst een olie start en dat betekend: vullen met olie en dan zonder bougies een paar keer rond laten draaien (handmatig of op de startmotor) dan je bougies er in en oliepijl controleren. Dan pas starten.

Laat Dré maar schuiven

Tip van mij: laat degene die de motor gereviseerd/gebouwd heeft de motor starten........................

Terug naar “Algemene Technische vragen”