Knopjes

Aandrijfas 75TS vervangen

do apr 26, 2007 11:15

Ik kwam van de week stil te staan met een kapotte aandrijfas (die van de versnellingsbak naar de wielen) aan mijn 75TS, nu wil ik ze graag voor de zekerheid beide vervangen. Ik heb nog nooit bij een achterwielaandrijver een aandrijfas vervangen, en ook nog nooit zonder een brug of smeerput. Is dit zelf thuis te doen, en hoe pak ik dit aan? En heeft iemand die enigszins bij mij in de buurt zit misschien een goed setje liggen?

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 75TS vervangen

do apr 26, 2007 11:26

Niet in de buurt, geen spare, maar simpel zelf te doen. Je hebt eigenlijk alleen een krik (en bokjes) en een imbussleutel 6mm nodig...

Wielkant eerst losmaken, kun je iig van je bak en of handrem gebruik maken voor het blokkeren van de assen, dan de bakkant...

Suc6
Shut up and ride!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Aandrijfas 75TS vervangen

do apr 26, 2007 11:28

Ik kwam van de week stil te staan met een kapotte aandrijfas (die van de versnellingsbak naar de wielen) aan mijn 75TS, nu wil ik ze graag voor de zekerheid beide vervangen. Ik heb nog nooit bij een achterwielaandrijver een aandrijfas vervangen, en ook nog nooit zonder een brug of smeerput. Is dit zelf thuis te doen, en hoe pak ik dit aan? En heeft iemand die enigszins bij mij in de buurt zit misschien een goed setje liggen?

Dit is wel te doen zonder brug op put, met bokjes/assteunen bijv.
De aandrijfas zit naar beide kanten vast met inbusbouten.

Verder hoeft er niets los!!
Heb wel aandrijfassen maar bewaar ik als reserve. :roll:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do apr 26, 2007 13:07

Aanvulling: een GOEDE imbussleutel 6 (en liefst een reserve bij de hand) en hopen dat de boel niet shocking vast zit. Heb zelf wel eens kopje van imbusbout afgeflext. Ging niet anders. Bouten zijn 12.9 (of was het nu 10.9) kwaliteit dus niet standaard 8.8!!!!!!!! een of 2 reserve bij de hand is verstandig. Maar je kan geluk hebben. Stelt in principe niet veel voor ALS alles beetje gangbaar is en de kopje van de imbussen niet door iemand voor je verneukt. Van tevoren paar keer met WD 40 onder de auto duiken kan geen kwaad.

Gr,
DJ

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Aandrijfas 75TS vervangen

do apr 26, 2007 16:34

Ik kwam van de week stil te staan met een kapotte aandrijfas (die van de versnellingsbak naar de wielen) aan mijn 75TS
Huh, wat moet ik me hier nu weer bij voorstellen???

(ja, ik weet welke as je bedoeld)

Die dingen zijn toch bulletproof, nietdan? :o

on-topic: ik geef de voorkeur aan imbusdoppen met ratel en verlengstukken. Dan hoef je niet eens echt onder de auto te kruipen, kun je beter je kracht doseren/ richten (die kromme sleutels willen altijd wat wringen/ kantelen, enz => doldaaien)
Nog mooier is imbusdoppen op de luchtsleutel.
Nota bene: altijd eerst de koppen leeglepelen, als je begrijpt wat ik bedoel. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Knopjes

do apr 26, 2007 20:17

Tja, het was gebeurd toen ik hard wilde optrekken. De auto was al rollend, want ik weet dat die transaxles het niet leuk vinden als je vanuit stilstand plotseling optrekt. Ik liet de koppeling ook niet lomp op komen of iets dergelijks. Dat er betere dingen zijn voor een auto dan hard optrekken weet ik, maar in mijn ogen was het niet buitensporig.

Raden jullie me trouwens aan om gelijk de rechtse aandrijfas ook te vervangen? Ikzelf zit er over te denken om het wel te doen.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Aandrijfas 75TS vervangen

do apr 26, 2007 22:41

Tja, het was gebeurd toen ik hard wilde optrekken. De auto was al rollend, want ik weet dat die transaxles het niet leuk vinden als je vanuit stilstand plotseling optrekt. Ik liet de koppeling ook niet lomp op komen of iets dergelijks. Dat er betere dingen zijn voor een auto dan hard optrekken weet ik, maar in mijn ogen was het niet buitensporig.

Raden jullie me trouwens aan om gelijk de rechtse aandrijfas ook te vervangen? Ikzelf zit er over te denken om het wel te doen.
Weet je zeker dat de rechterkant kapot is. ik bedoel heb je gecontroleerd/gekeken?
De andere kant zou ik controleren en indien goed laten zitten, normaliter gaat ze niet zo heel snel stuk :?

jef 75
Guru
Guru

do apr 26, 2007 22:48

de 75 heeft zo een lange tijd stilgestaan en dan wat showen door hard op te trekken en alles kapot te rijden :?

bralfa
Guru
Guru

do apr 26, 2007 22:51

Aandrijf as dusdanig kapot dat je geen aandrijving meer hebt lijkt mij eigenlijk ook onwaarschijnlijk. Wat al wel vaker vertoond is is dat de spline van de steekas dol gedraaid is......
Shut up and ride!

Knopjes

vr apr 27, 2007 00:10

@AlfettaOwner: Ik heb het nog niet helemaal goed bekeken, maar alles wijst erop dat het de linkeraandrijfas is. Daar kwam een kloppend geluid vandaan aan de wielzijde. Het wiel draait wel nog goed en heeft geen speling, dus ik ga niet uit van een wiellager.

@Alfa 33 VS 75: De auto heeft niet lang voordat hij de stalling in ging een beurt gehad, de motorolie en versnellingsbakolie zijn deze week nog gecontroleerd en bijgevuld. De auto heeft sinds hij uit de stalling is tot dit probleem zo'n 300 km gereden, en in de tijd dat hij in de stalling heeft gezeten is hij ook verplaatst af en toe. Ik denk dat dat voorzorg genoeg is om eens zoiets te kunnen doen. Bij een auto van 17 jaar oud en 225.000 op de klok kan alles stuk gaan, dat is sowieso een risico wat het met zich meeneemt.

@bralfa: Wat bedoel je precies? Die tandjes waarmee hij in de naaf gestoken zit? Dan zou je in principe meer een zoem/ratel-geluid moeten horen als je wil wegrijden, of niet? Dat is bij mij niet het geval.

jef 75
Guru
Guru

vr apr 27, 2007 00:13

aandrijfassen gaan zomaar niet stuk(ik bedoelde de motor,lange tijd stil en onder de 1000 km flink in toeren jagen)maar goed,je zou eens kunnen kijken door de dion as op te tillen en hem in zen 1 ste te zetten

Knopjes

ma apr 30, 2007 10:40

Ik ben gistermiddag met een vriend van me begonnen met de aandrijfas te vervangen. De oude is eruit na een hoop gedoe, en die was inderdaad stuk (homokineet wielzijde). Die oude ging er al met heel veel pijn en moeite tussen uit, maar die nieuwe aandrijfas krijgen we er met geen mogelijkheid tussen zonder hem te slopen. We hebben vanalles geprobeerd: eerst wielzijde vast, eerst bakzijde vast (gaat überhaupt niet), onder de kirksteunen de auto oprkikken, onder de achteras de auto opkrikken.

De aandrijfassen zijn gelijk van formaat, dus daar ligt het niet aan. Zien we misschien iets over het hoofd?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 30, 2007 11:09

Hoe heb je de auto staan, op assteunen en dan alleen achter?

Hij MOET er gewoon tussen gaan.
Bepalend is de afstand tussen wiel en bak en dus indirect het hoogtverschil tussen beide.
Daar moet je het in zoeken !

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma apr 30, 2007 11:43

Dat ding moet er simpel tussen passen. Gaan de homokinmeten van die nieuwe wel soepel heen en weer?? Hij moet met inschuiven van de homokineten zo 3 a 4 cm korter worden. Als de achteras dan uitgeveerd staan moet je hem er zo tussen kunnen gooien!! Heel vreemd.

Mzzl,
DJ

Knopjes

ma apr 30, 2007 16:19

Bedankt voor de reacties, we waren er al zelf achter gekomen ;) Bij de beide aandrijfassen waren de homokineten aan de bakzijde niet gangbaar, we dachten dat dat zo hoorde, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Met ff wat heen en weer bewegen ging dat weer. Toen kregen we hem ook net ver genoeg ingedrukt zodat het er tussen paste. We moesten trouwens wel de schokdemper aan de onderkant loshalen want die homokineet was te dik om tussen de veer en de schokdemper te gaan.

Testrit hebben we zojuist gemaakt, en alles is weer in orde 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”