Jap

Wiellager 33 achter, vooruit

di apr 24, 2007 15:48

Zoals jullie al verwachten:
Hoe vervang ik een wiellager (linksachter) van een alfa 33 1.4?

Hoe vervang ik een vooruit van een 33?

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

di apr 24, 2007 15:59

Wiellagers weet ik niet, ik dacht dat het binnenste lager geperst zit, maar dat weet ik niet zeker.

Een voorruit heb ik laten doen. Tenzij je heel veel gevoel hebt, een ruit fijlloos in een keer op de goede plek zet, en de juiste kit op de juiste manier op de juiste temperatuur in een keer goed op de ruit spuit.....ja, dan zou ik het zelf doen. Er is wel al wat over geschreven op het forum, eventjes zoeken en je bent er uit!

Succes ermee!
Steven

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

di apr 24, 2007 16:18

Wiellager heb ik laatst ook zelf vervangen, ging goed en is ongeveer uurtje werk.
-Dus wiel eraf
-Borging van je naafmoer lostikken met schroevendraaier oid
-Naafmoer losdraaien
-Remtrommel + ring van de naaf schuiven
-1 deel van je lager kun je er zo uithalen
-ander gedeelte zit vast, deze kun je vanaf de achterkant van de trommel lostikken met een schroevendraaien en hamertje. Rondom heel rustig tikken! Komt langzaam los.
-Ruimte waar je lager zit goed schoonmaken.
-Nieuwe lager voorzichtig in die ruimte schuiven.
-Oude lager hier op leggen en langzaam vast tikken.

Rest weer op zijn plaats schuiven en vastdraaien, vergeet de borging niet! Haal ook al het oude lagervet weg en gebruik nieuwe. (in de oude zit waarschijnlijk slijpsel)

Een voorruit heb ik nooit zelf vervangen aangezien deze gelijmd zit. Dit is echt specialisten werk. Heb ooit eens geinformeerd, bij carglass kost een ruit met inzetten iest van 320 euro. In Veghel zit een autoruiten specialist die het voor 200 euro deed, weet alleen de naam niet meer.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Jap

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

di apr 24, 2007 18:54

Bedankt voor de hulp. Ik hoorde vandaag dat je het wiellager achter ook wat kan aandraaien. Hebben jullie dat weleens gedaan? Dan komt ie in ieder geval weer door de apk.

mx

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

di apr 24, 2007 19:05

Achterste wiellager: het vastdraaien van de borgmoer - en daarmee de spanning die op het lager komt te staan - moet met een bepaalde mate gebeuren. In de vraagbak van de Alfa 33 staat hoe je het moet doen, maar ik heb het boek hier niet bij mij. Als het wiel "waggelt", dan is dat niet dat er niet de juiste spanning is, maar dat de naaf zelf afgesleten is. Dat heb je met een slecht lager, dan draait de lager over de naaf ipv. het wiel over de lager. Naaf vervangen is dan de enige geode optie, en das wel wat meer werk... Ik heb dat voor gehad...

Als je meer wil weten, dan zoek ik het wel eens terug...

Mx

Jap

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

di apr 24, 2007 20:31

Dat snap ik niet helemaal denk ik.Als het wiel van de grond is kan ik het wiel een stukje bewegen (duhh..) ik pak dan bovenop de band en onderop de band vast en kan zo ongeveer 5mm afwisselen de boven- en onderkant van het wiel naar me toe trekken. Ik hoop dat ik het een beetje ok uitleg. Kan ik dat tijdelijk oplossen door de borgmoer aan te draaien? Als ie eenmaal door de apk is zet ik er wel een nieuw lager onder, maar het heeft even haast.

mx

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

di apr 24, 2007 23:21

Klinkt niet zo goed... als je het wiel opheft, dan mag er bij bijna geen "heen en weer" speling zijn... 5mm is ook ongeveer wat er bij mis was toen de naaf (de "as" waarop de lager gemonteerd zitten) afgesleten was. Waarschijnlijk is het voor even OK, maar dit moet toch niet te lang aanslepen...

Twee mogelijkheden: borgmoer is losgedraaid, of er is iets mis met de lager of de naaf... Je kan de borgmoer proberen aan te draaien tot het zo vast mogelijk zit, maar dit moet - voor de veiligheid - toch echt dringend uitgezocht worden...

Het probleem met het totaal vast aandraaien van de borgmoer is dat je daarmee de lager quasi blokeert. Ik denk dat ik het zou aandraaien tot het wiel stroef draait, en dan weer iets losser (zo moet het volgend de vraagbak ook ongeveer gebeuren)

Mx

Jap

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

wo apr 25, 2007 12:09

De auto heeft pas 100.000km gereden. Zou de as nu as versleten kunnen zijn? (is (nog) niet mijn eigen auto)

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

wo apr 25, 2007 14:45

meestal is een wiellager nog niet versleten na 100000 km. Je kunt het volgende doen: wiel eraf, wielmoer vastdraaien tot dat het wiel zwaar ghaat lopen dan moet je de moer iets lossen en de naaf moet dan goed, en niet te zwaar, draien.
Wel eerst even het oude vet uit het lager halen en voorzien van nieuw vet. Het achterwiellager van een 33 is van het conische type en kan dus opgesteld worden. Na het opstellen het wiel er op en dan even weer voelen of er nog speling opzit. Zo niet dan krijg je hem door de keuring.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Wiellager 33 achter, vooruit

wo apr 25, 2007 17:52

meestal is een wiellager nog niet versleten na 100000 km. Je kunt het volgende doen: wiel eraf, wielmoer vastdraaien tot dat het wiel zwaar ghaat lopen dan moet je de moer iets lossen en de naaf moet dan goed, en niet te zwaar, draien.
Wel eerst even het oude vet uit het lager halen en voorzien van nieuw vet. Het achterwiellager van een 33 is van het conische type en kan dus opgesteld worden. Na het opstellen het wiel er op en dan even weer voelen of er nog speling opzit. Zo niet dan krijg je hem door de keuring.
Wel even luisteren, of er geen tiktok, klikklak, of wat voor geluiden dan ook hoorbaar zijn, bij het ronddraaien van het wiel!
Anders is het lager toch echt kapot en is het alsnog afkeur, ook al is er geen speling. :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

mx

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

wo apr 25, 2007 22:41

meestal is een wiellager nog niet versleten na 100000 km.

Ik heb het vermoeden dat sommige reeksen uitgerust waren met slechte lagers achteraan. Bij mij heeft het geblokkeerrd (je kan het inderdaad misschien horen als je er vlak gaat luisteren en het wiel draait). Het resulatta is geweest dat ipv het wiel rond de lager, de lager rond de naaf beginnen draaien is, en dat is nefast geweest. Dat alles was bij mij ook voor de 100.000 km... Ik heb veilighiedshalve beide kanten vervangen, door een geronmeerd merk (iets duits ipv. italiaans, ben wel vergeten wat...)

De speling kan van een lossen porgmoer zijn, wat zeer gevaarlijk kan wezen, want als die los komt is het wiel weg... Als de naaf zou uitgelsten zijn, wel, dat zou ook best niet te lang duren, maar het wiel zal wel niet gaat lopen, tenzij je den boel zo heet krijgt dat het in de fik gaat. Het is echt nodig om zo snel mogelijk yuit te zoeken wat er aan de hand is, en dan kan er beslist worden of er echt dringend iets meote gedaan worden, of het uitgesteld kan worden. Het is overigens bijna geen werk om het even open te maken om te kijken (misschien een kwartiertje werk...)

Mx
Of de Je kunt het volgende doen: wiel eraf, wielmoer vastdraaien tot dat het wiel zwaar gaat lopen dan moet je de moer iets lossen en de naaf moet dan goed, en niet te zwaar, draaien.

Als met naaf de as bedoeld wordt, nee, die zit vast. De trommel waar het wiel op vastzit, die moet net vrij kunnen draaien.

Wel eerst even het oude vet uit het lager halen en voorzien van nieuw vet. Het achterwiellager van een 33 is van het conische type en kan dus opgesteld worden. Na het opstellen het wiel er op en dan even weer voelen of er nog speling opzit. Zo niet dan krijg je hem door de keuring.

Yep.

Jap

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

do apr 26, 2007 10:31

Dank u dank u voor al deze handige tips. Ik heb de moer een klein stkje opgedraaid en de speling is nu weg. Het vet dat erin zat zag er nog goed uit en er zat erg veel van in, dus dat heb ik niet vervagen. Het viel me op dat deze moer vrij makkelijk te draaien is (zowel los als vast) ; loopt zo'm moer niet los? Of moet ik er anders een borgmoer tegenaan draaien (zoals bij shimano race en atb naven) ?

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

do apr 26, 2007 10:47

Het zijn borgmoeren, deze dien je na monrage te borgen door te kraag van de moer in te slaan. Hamer en een daarvoor bestemde beitel zijn het beste gereedschap. Een oude schroevendraaier wil ook nog een lukken als beitel.

mx

RE: Wiellager 33 achter, vooruit

do apr 26, 2007 13:15

Eens met de vorige... het is CRUCIAAL dat de moer niet aan het draaien gaat. Die draait waarschijnlijk goed, omdat het daar vol smeervet zit. Als de moer van zichzelf losdraait (en dat zal ze), dan komt er weer speling, en in het meest extreme geval daait ze eraf, en dan... is er niks meer dat het wiel op de wagen vasthoudt... (en dat willen we niet echt meemaken :shock: ). De moer (als het een originele is), heeft een rand, en die rand moet je met hamer en beitel in de sleuf van de as slaan. Eigenlijk is de officiele procedure om die moer weg te gooien, en te vervangen door een nieuwe, met een nieuwe kraag (maar waarschijnlijk doet niemand dat...)

Nog twee tips:
- ik vervang ALTIJD het vet, zelfs als er genoeg is... vet veroudert, het neemt (soms microscopisch klein) vuil en slijtsel op, en wordt slecht met de tijd...
- vooruit: zoals door anderen reeds gezegd, laat het door een specialist doen. Het is in se niet zo technisch ingewikkeld, maar het is een kunst die het juiste gereedschap vereist, en veeeeel oefening... Het is bijna uitgesloten dat je hetzelf zo professioneel kan doen. In feite is de prijs vooral de voorruit zelf (die je toch moet betalen), en er zijn niet zoveel werkuren aan dat de prijs van het werk zelf het de moeite maakt om het zelf te doen. Ik ken vrijwel niemand - tenzij die in het specifieke jobke zit - die dit zelf doet. Het is de moeite niet waard, niet voor het resultaat, noch voor de prijs...

Veel plezier er nog mee

Mx

Terug naar “Algemene Technische vragen”