RG

Brandbaarheid roestbeschermingsmiddeltjes

di apr 10, 2007 23:04

Ik ben bezig om een nieuw stuk aan de binnenkant in m'n dorpel te lassen en wil nu ik er zo goed bij kan de dorpel van de binnen van een anti-roestmiddel voorzien. Maar dat spul is allemaal nogal licht ontvlambaar... :?
Dus mijn vraag aan mensen die dit vaker gedaan hebben: is mijn vrees dat ML, Fertan of Owatrol ontbrandt zodra ik ga lassen terecht en/of zijn er anti-roest producten die ik al wel voor het lassen kan aanbrengen in de buurt van het te lassen stuk plaat?

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Brandbaarheid roestbeschermingsmiddeltjes

di apr 10, 2007 23:52

lekker de binnenkanten in een epoxyprimer smeren behalve de te lassen stukken, dara kanje het beste lasprimer opsmeren, later nadat je klaar bent, de holle ruimten volspuiten met een antiroestmiddel,
afgezien van de ontvlambaarheid, smelt dat dla het warm wordt, en loopt het je smeltbad in, wat de sterkte van de las niet ten goede komt :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 11, 2007 09:28

Hee RG!

Op het blik Owatrol staat vermeld dat de maximale temeratuurbelasting bij droge filmlaag 175 gr. C is. Of het in de fik vliegt weet ik niet, maar bruikbaar is het dan voor jou niet lijkt me als je eerst wilt primeren en dan wilt lassen.

Op het alfetta-gt forum kwam ik dit middel tegen met onderstaande toelichting.

Merk: Spies Hecker
Type: Priomat 1K Haftgrund 010

"Een vriend van me heeft een straalbedrijf en heeft me jaren geleden deze verf aangeraden , ik gebruik ze nog steeds .
Bij sommige verven en lakken zie je dat er bij het lassen blazen opkomen of gewoon loslaten , deze grondverf verkleurt enkel .
Reeds behandelde stukken die om één of andere reden terug moeten gestraald worden zijn ook zeer moeilijk te ontdoen van deze grondverf ....."

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Brandbaarheid roestbeschermingsmiddeltjes

wo apr 11, 2007 21:49

Merk: Spies Hecker
Type: Priomat 1K Haftgrund 010

"Een vriend van me heeft een straalbedrijf en heeft me jaren geleden deze verf aangeraden , ik gebruik ze nog steeds .
Bij sommige verven en lakken zie je dat er bij het lassen blazen opkomen of gewoon loslaten , deze grondverf verkleurt enkel .
Reeds behandelde stukken die om één of andere reden terug moeten gestraald worden zijn ook zeer moeilijk te ontdoen van deze grondverf ....."
De Spies Hecker 010 bestaat niet meer en is vervangen door de 8015 en is een roestwerende primer maar je kan deze niet dekkend spuiten gewoon een filmpje aanbrengen en evt. daarna een vullende grondlaag er over.
Nu weet ik niet wat er van de roestwerende eigenschappen overblijft na het lassen maar het blijft wel zitten, je kan evt een goede Inoxspray gebruiken die is wel dekkend te zetten.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Bertoontje
Full Member
Full Member

wo apr 11, 2007 23:27

Fertan (roestverwijderaar) vliegt niet in de fix.... dinitrol en owatrol dacht ik wel.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 12, 2007 09:31

Gewoon rustig aan lassen - je moet sowieso niet gaan doorbakken aan een kant (vervormingsgevaar van het lasdeel) Daarna zoals Graffiaturo zegt proberen erbij te komen en alsnog te behandelen, dit moet namelijk toch al.

Je moet sowieso toch al een stuk blank hebben van minimaal 1 vinger op het te lassen deel ...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”