Gebruikersavatar
ToonQVp4
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 20:01
Locatie: Oost Souburg (Zeeland)

RE: Storing in het 4x4 systeem?

za apr 07, 2007 19:19

ja tuurlijk mag dat.cmva had nog een visco liggen met een stukje as,die heb ik overgenomen en die visco zit nu onder de mijne met 1 rubber van de oude visco en een rubber van de ''nieuwe''.
Ik kwam er vandaag wel achter dat de as bij scherpe bochten meer wringt dan eerst,daar baal ik best van maar hij moet toch nog naar de garage voor apk [-o< dus mischien kunnen ze er dan nog wat aan doen.
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit




gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

Sandertje P4

RE: Storing in het 4x4 systeem?

ma apr 09, 2007 12:49

Oke dankje.

Maar hoe wringt of hoe kan de as dan wringen onder de auto?
Dat vat ik nog niet helemaal... Heeft het te maken met de weerstand tussen de voor en achteras,
als je de voor wielen in de aanslag zet zeg maar?

Mvg

Gebruikersavatar
ToonQVp4
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 20:01
Locatie: Oost Souburg (Zeeland)

RE: Storing in het 4x4 systeem?

ma apr 09, 2007 13:04

Hoe dat het kan dat hij wringt weet ik ook niet,er zal wel iets spelling op de rubbers zitten anders kan dat toch niet?
Op het net staat er een stukje over geschreven door een engelsman ff googelen en dan vindt je het vanzelf.
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit




gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Storing in het 4x4 systeem?

ma apr 09, 2007 23:05

Het wringen ontstaat bij een krappe bocht. Als je een bocht draait, draaien de wielen van de achteras een kleinere cirkel dan de wielen aan de vooras. Dit betekent dat de voorwielen ook met een iets grotere snelheid draaien dan de achterwielen. De visco 'merkt' dit snelheidsverschil. In de visco zitten een soort 'schijven' die om en om met de voorste helft en de achterste helft van de cardanas verbonden zijn. Bij het snelheidsverschil treedt er wrijving op waardoor de viscosevloeistof (tussen die schijven) door de warmte-ontwikkeling dikker wordt en gaat sperren. Dit zorgt ervoor dat de wielen aan de vooras en achteras met dezelfde snelheid moeten gaan draaien waardoor de wielen gaan wringen, het verschil moet door 'slippen' van de banden opgevangen worden. Dit resulteert in redelijk grote krachten op de cardanas en kan daarmee ook leiden tot ophangpunten die afbreken.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Storing in het 4x4 systeem?

di apr 10, 2007 12:16

Met andere woorden als hij nu meer wringt in krappe bochten werkt deze visco dus gewoon beter dan de oude.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Storing in het 4x4 systeem?

di apr 10, 2007 17:32

Ja, maar een visco gaat eigenlijk nooit kapot. Wel de rubbers waarin de visco hangt, deze heeft Toon nu vervangen door een gebruikte visco inclusief rubbers erin te hangen.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”