Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Bertone: van daily driver naar mooi weer auto...

do mar 22, 2007 12:23

Eerst even een inleiding:
Ik rij al een paar jaar naar volle tevredenheid semi-dagelijks in een 1750 Berlina. Nou was dit qua body echter al nooit echt een super exemplaar (lees: hoop plamuur) en in de afgelopen jaren is ie er niet mooier op geworden. Tijd voor een opvolger. Daarnaast hadden we er altijd nog wel een klassieke Alfa bij zoals een Spider of een Giulia in aanmerkelijk betere staat, die we gebruikten voor de vakantie's en clubdagen enzo. Echter veel meer dan dat werd er niet mee gereden en stond zo dus vaker in de weg dan dat we er plezier van hadden.
Nou liep ik al een tijdje met het plan om die 2 auto's tot 1 auto te combineren (figuurlijk) om zo het aantal stilstaande auto's voor de deur te verminderen. Dus een mooie klassieke Alfa in goede staat voor semi dagelijks gebruik. En dat moest dan een Bertone worden. En wel een project in de vorm van een goede gezonde harde body en verder maakte de staat me niet uit. Maar omdat ik in principe maar 2 avonden per week aan de auto wil werken en geen zin heb in een jarenlang project moest het in elk geval iets zijn wat geen totale restauratie nodig had.

Eerst was het plan om dat in de vorm van een (witte) GTA replica te doen. Maar de zoektocht (zie hier) naar een gezonde Scalino basis binnen mijn voorgenomen budget leverde weinig op. Dus al snel werden de zoekcriteria betreffende model, uitvoering en bouwjaar verbreed en uiteindelijk kwam ik terecht bij een Portugeese 75-er GT 1600 Junior die al 15 jaar stilstond met een kapotte koppakking. Voldeed echter aan de belangrijkste eisen: hard, onverklooid, origineel en natuurlijk niet onbelangrijk: viel makkelijk binnen het beoogde budget. Verdere voordelen: laat bouwjaar dus net wat meer comfort dan een vroege Bertone (achterruitverwarming, luxer interieur, etc) en op de een of andere manier reden mijn 75-er Giulia's ook veel fijner dan de 68-er die ik had. Bovendien was de auto verder ook nog in originele, complete en nette staat met weinig kilometers. Nergen roest op de lastige plekken. Interieur nog heel mooi, chroomwerk goed en compleet, lakwerk dof en rondom krasjes en deukjes. Dat laat ik ook zo, heeft wel wat dat patina.

Enfin, eenmaal thuis in de garage natuurlijk pas echt goed kunnen bekijken en begonnen met het kaalmaken van de bodem. Zit vol met 30 jaar oude bitak en dat is dus nog wel een lekker klusje. Achter de bitak op sommige plekken wat oppervlakte roest maar in de naden van de dorpels en bodem etc zie je overal nog de puntlasjes zitten. Dus geen tegenvallers daar. Zelfs de dorpelkoppen zijn nog OK en ook rond de afwateringsgaten in de bodem geen roest. Wel is de de buitendorpel ter plaaste van het RV spatbord al eens gerepareert, hier moet ik misschien nog wat laswerk opnieuw doen. Oja, de balk onder de radiateur is een beetje rot (tpv bevestiging voorste stabi) en moet dus wat aan gebeuren. Allemaal geen ramp en nog gezond genoeg om zonder extra werk door de keuring te krijgen en een paar jaar (zomer)plezier van te hebben. Maar omdat de auto ook in de winter gebruikt moet gaan worden en ik de volgende jaren geen zin heb in laswerk, zijn wat maatregelen vereist.

Volgende stappen, ongeveer in deze volgorde:
-bodem + wielkasten + dorpels volledig ontdoen van bitak/tectyl/roest
-roest passiveren (denk met Owatrol) + bodem in roestprimer
-evt wat laswerk aan voorkant dorpel en voorste dwarsbalk + afwateringsgaten in bodem dichtlassen
-tank + reservewielbak + kofferbak ontdoen van bitak/tectyl/roest
-herstelwerk aan achterpaneel + monteren kleine achterlichten
-wielophanging reviseren (nieuwe rubbers, remmerij, nieuwe dempertjes)
-nieuwe remleidingen + brandstofleidingen
-licht herstelwerk aan RA wielkastrand (1 plekje. Echt)
-motorruimte deels ontroesten (onder remcilinder)
-nieuwe koppakking + nieuwe slangen + hoofdremcilinder revisie
-interieur geluidsisolatie verbeteren + kachel werking verbeteren + dikke stereo monteren + kofferbakbediening herstellen.
-holle ruimtes behandelen met spulletje van Mike Sander + bodem/flenzen beschermen met goed middeltje (tbd)
-Lokari binnenspatborden monteren (persoonlijk echt goede ervaringen mee)
-nieuwe banden
-uitlaatje
-RDW keuring
-2L motor ombouw + langere overbrenging
-Gasinjectie erin
-karren!

Ik zal in dit topic het verloop van het project raporteren en eventueel voorzien van wat fotootjes. Is voor mezelf ook een goede leidraad. Maar vooral ervaringen in de aanpak en gebruik van materialen en gereedschappen proberen te delen.

Zoals gezegd begonnen met het verwijderen van de dikke laag bitak op de bodem. Deze compleet uitgeharde laag gaat op den duur scheuren vertonen waartussen water kan gaan kruipen. De vorm van corrosie die je hierdoor krijgt (crevice corrosion, in nederlands denk ik spleetcorrosie) is veel erger dan corrosie op een open oppervlakte. Ten eerste omdat je het niet ziet, maar in die spleet krijg je lokaal ook veel agressievere corrosie. Deze vorm van corrosie heb je dus ook in al je fels en lasnaden in dorpels, deuren, etc.
Waar de bitak goed gehecht heeft en geen scheuren vertoont is meestal het metaal nog in nieuwstaat. Maar omdat je nu eenmaal veel beweging hebt in de bodem, krijg je dus scheuren en doet de bitak laag vaak meer kwaad dan goed.
Verwijderen van deze laag gaat na wat experimenteren met verfbrander, afkrabbers, etc. het best met een goed afsteekmes. En wel als de laag zo koud mogelijk is. Met verwarmen krijg je allenmaar het effect dat je het gaat uitsmeren, zelfs door de warmte van de bouwlamp die ik met sleutelen altijd gebruik ging het al lastiger. Als het koud is breekt het er als het ware af met minimale schade aan de onderliggende laklaag. Afkrabbers in verschillende maten en vormen gebruiken voor de hoekjes en rondingen. Resten verwijderen met wasbenzine. Maar het blijft een rotklus, ik schat dat je er echt minimaal 3 a 4 volle dagen mee bezig bent. In mijn geval (2 avonden per week) dus 3 a 4 weken… schiet lekker op.

Binnenkort meer.
Laatst gewijzigd door Joel op ma apr 20, 2015 14:13, 16 keer totaal gewijzigd.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

do mar 22, 2007 16:03

Leuk verhaal, veel succes en ben benieuwd naar de fotos!

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

do mar 22, 2007 17:44

Mooi project Joel! Benieuwd naar je projectverslag.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

do mar 22, 2007 18:50

Wij willen wel graag foto's zien
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

do mar 22, 2007 20:59

Klinkt allemaal veelbelovend. Ben wel benieuwd wat semi dagelijks gebruik is, 1 of 2 dagen? Heb je er ook nog een moderne auto bij? Plaatjes van op de trailer zagen er goed uit. De ventilatie met het unificato dashboard is een stuk beter dan met de -veel mooiere- oude, dat helpt wel in de dagelijkse bewoonbaarheid.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

do mar 22, 2007 21:10

Hé Joel,

Ziet er goed uit, en klink ook aardig leuk dat project! Veel succes en plezier ermee!
Wat gaat er met de Berlina gebeuren? Hij is er de laatste jaren namelijk niet echt beter op geworden qua carosserie....Maar als je 'm van de zomer weg wil doen, licht me dan a.u.b. even in. ;)


Rik
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 496
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

do mar 22, 2007 22:16

leuk project, maar als ik dat zo lees nog best veel werk.
even een vraagje: je gaat de afwateringsgaten dichtlassen, waarom doe je dat :?:
die dingen zitten toch in elke auto of word ik gek :-k
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

do mar 22, 2007 22:46

Die afwateringsgaten zitten bijna altijd verstopt, of verstoppen snel. En als dat gebeurt, dan blijft het water er in staan. Dus gaat het handeltje roesten. En als je ze dicht last, dan kan er ook geen water in terecht komen.... 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

vr mar 23, 2007 00:07

da's volgens mij niet helemaal waar!
denk ook aan condensvocht... een gaatje voor doorstroming (zowel lucht als vocht) is niet onverstandig... :roll:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

vr mar 23, 2007 09:37

da's volgens mij niet helemaal waar!
denk ook aan condensvocht... een gaatje voor doorstroming (zowel lucht als vocht) is niet onverstandig... :roll:

Er staat: afwateringsgaten in bodem dichtlassen

Die ronde gaten in de bodem dus :!: , niet de afwateringsgaten in de dorpels :wink:

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

vr mar 23, 2007 16:52

ah oke...die productiegaten ...ja da's nooit slecht om die dicht te maken. Maar er werd gemeld dat de gaten altijd verstopt zitten, of snel verstoppen..... en daar zijn ze toch een beetje groot voor :lol: dus vandaar dat ik dacht dat de kokerbalken werden bedoeld...en die moet je toch echt open laten :!: :!:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

wo apr 18, 2007 16:34

Dat ga ik dus ook uit proberen om met de Bertone dagelijks te gaan rijden.
Ik ga ervan uit dat goed gaat komen, ik wens je in ieder geval veel succes met de herstel werkzaamheden.

Peter

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

di mei 15, 2007 22:16

Zo, hier eindelijk dan eens een update. Afgelopen tijd niet heel erg veel opgeschoten helaas. Bodem is nu aan 1 kant helemaal kaal gemaakt tot op het blanke staal. Onderzijde voorscherm zag er wat verdacht uit en als je dan gaat breken komt er altijd meer horror tevoorschijn dan je vooraf had verwacht. Toch valt dit eigenlijk allemaal nog wel mee, ik heb erger gezien. Het is wel de bedoeling dat deze auto nog deze zomer op de weg komt dus al te ver ben ik niet gegaan met wegsnijden. Alleen het echt nodige.

Hier wat foto's

Wat kleine blaasjes...
Afbeelding

Na kaalmaken:
Afbeelding

Het een en ander weggehaald (tot 3 platen over elkaar met lekker veel modderresten ertussen...):
Afbeelding

Dat begint er weer een beetje op te lijken:
Afbeelding

De kop van de dorpel heb ik zelf gemaakt, helaas niet helemaal uit 1 stuk. En best lastig om een net spleetje tussen dorpel en voorspatbord te krijgen:
Afbeelding

Maar toch aardig gelukt:
Afbeelding

En in de spuitplamuur:
Afbeelding

En aan de binnenkant het eerder genoemde afwateringsgat dichtgelast:
Afbeelding

Nu even nog even in de juiste kleur spuiten, de naden dichtsmeren en afwerken en dan volgt de andere kant.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

zo mei 27, 2007 20:43

Ik heb de afgelopen weken gelukkig weer wat tijd gehad om verder te werken.
Aan 1 zijde is de bodem helemaal kaal geweest en behandeld met Caprotech RX5 (hele dunne olie die overal tussen kruipt, roest stopt en een hechtende laag vormt voor afwerklaag RX10) en daarna RX10 (dichtende afwerklaag). Ik ben benieuwd hoe dit spul het gaat houden, ik heb er veel goeds over gehoord. Ben vooral benieuwd naar de hoekjes waar je de roest niet helemaal weg krijgt. Het spul is in elk geval erg makkelijk te verwerken, ik heb het gewoon met de kwast gedaan. 1 laag RX5, dan 1 laag (onverdund) RX10 en het resultaat is een mooi strak hoogglanzend bodempje. Spul droogt helemaal op, blijft dus niet plakkerig. Hieronder wat fotootjes.

Nog een redelijk goede bodem als je het mij vraagt:
Afbeelding

Alleen in sommige hoekjes krijg je niet alle roest weg. Maar met een Caprotech behandeling zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn. Ben benieuwd...
Afbeelding

Na behandeling met RX5 en RX10. Niets meer aan doen.
Afbeelding

Volgende uitdaging....
Afbeelding
GT 1600 Junior

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

zo mei 27, 2007 20:59

He Joel,

ziet er erg goed en solide uit.
Gelukkig ben ik al een stukje verder en kan ik over een weekje ofzo gaan rijden.
Ik ben nog even op een paar delen aan het wachten en dan dus dagelijks rijden in de Bertone.
veel succes verder.
Peter

Terug naar “Projecten”