Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 15:04

Is een sport niet 'maar' 2 cm lager dan de normale 156 ? Dat heb ik tenminste altijd meegekregen .

Geen idee, de mijne is 4cm lager, heb er een aantal opgemeten en ik meet van hart wiel recht omhoog naar het spatscherm, zodat je geen last hebt van meetfouten door andere velgen en banden.
Volgens mijn info heb ik "standaard" sportpakket veren...

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 17:29

michel, ik ging er vanuit dat je de hele mcpherson poot over wou zetten. Zowel vering als demping is anders.
Wou je dan soms een 156 mcpherson poot van een GTA gebruiken en daar je eigen standaard veer op zetten dan?

Ik weet heus wel een en ander van vering en demping, geloof me... meer dan 10 jaar autosport achter de kiezen, van Squadra tot 147EAC.

En ik heb erbij gezegd dat er een en ander leverbaar is, onder andere even zoeken op de site van de 156 club, ARparts etc.
Dus ik denk dat ik wel degelijk meedenk..

Wat ik me ook bedenk, als je de McPhersonpoot overzet van een GTA, zit daar niet ook de bevestiging op van de remtang? Dan moet je dus ook GTA tangen hebben, en vervolgens dus ook de schijven. En naven waarschijnlijk.....

Geen kritiek, maar als gezegd, eerst nadenken, zoeken op zoekfunctie, en dan met een doorwrocht verhaal komen.

Lees je eerste stukje eens terug, het klinkt gewoon erg noob.....
daarom dacht ik, hee, die wil de hele poot overzetten.
Ik zou eerder kijken bij de diverse leveranciers, of wellicht een oud setje 156 cup pootjes en veren.
Dan nog dit: Waarom? (dat vraag ik meestal als eerste, zodat er een fatsoenlijke reactie kan komen, sorry, was laat gister.......)
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 18:13

Ga naar de site van Bv Koni en vergelijk de onderdeelnummers. Zijn ze gelijk dat kun je ze 1 op 1 overzetten.
Ik heb onder mijn JTS ook Bilsteins welke ook geschikt zijn voor de V 6 en GTA, dus TECHNISCH gezien kan het vast wel, maar de vraag is of de zaak niet te hard wordt afgedempt. En idd: Niet de veren van de V6 gaan gebruiken, want die zijn iig wel verschillend. (hardheid/draagvermogen/lengte/karakteristiek ed.Wel kortere veren dan de standaard gebruiken, want de Gta staat ca 25 mm lager dan standaard 156 wagenhoogte. Maar: Geen garatie natuurlijk. Zolas Rik ook al aangaf. Wil je echt 100 zekerheid: Informeer eens bij Stopie of v6- tech op het 156 forum, die weten erg veel op dit gebied.

De remklauw zit aan de fusee dus das geen probleem iig.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 19:59

michel, ik ging er vanuit dat je de hele mcpherson poot over wou zetten. Zowel vering als demping is anders.
Wou je dan soms een 156 mcpherson poot van een GTA gebruiken en daar je eigen standaard veer op zetten dan?

Ik weet heus wel een en ander van vering en demping, geloof me... meer dan 10 jaar autosport achter de kiezen, van Squadra tot 147EAC.
Euhm, Mr autosport guru? Een 156 heeft GEEN McPherson poten hoor, gewoon dubbel wishbone. Ter lering ende vermaeck:

http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut

Bij een McPherson poot heeft de veer/demper combinatie een wielgeleidende functie, bij een 156 wordt de wielgeleiding verzorgd door de twee wishbones. GEEN McPherson dus.....

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 20:03

Iets van vering en demping in het algemeen weten betekent niet dat je ook precies weet wat er voor voorwielophanging onder een 156 zit... :roll:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 20:11

Maar in de 147EAC meegedraaid hebben wel, lijkt me?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 21:50

Kijk, een GTA is dus 25mm lager dan standaard, de mijne ook ongeveer (20mm) volgens de boeken, dus dat komt goed uit.
De veren zet ik natuurlijk over.

Berlinista: mijn eerste vraag was gewoon of dit past en of iemand het weleens heeft geprobeerd, niet echt noob...
Het is meer noob als je het denkt te weten en vervolgens met een mcpherson-poot van een 156 aankomt en niet eens weet waar de remklauw eigenlijk aan vast zit, laat staan dat je dan weet dat de demper van een 156 GTA wel past of eruit ziet...
Er zijn meer mensen die ook ergens wat vanaf weten, of die er zelfs voor hebben gestudeerd, iets wat je aan een avatar of de hoeveelheid klavertjes-vier niet kan aflezen...
Dit forum is er volgens mij ook voor de gezelligheid en ik denk dat hoe stom de vraag ook kan zijn, iedereen met respect met elkaar moet omgaan...

Oja en waarom ik deze vraag stel: omdat ik al een half jaar nieuwe voorschokdempers nodig heb en nog niet weet welke!
Ik weet wel dat ik geen schroefset wil en dat je redelijk goedkoop aan originele GTA-schokdempers kan komen en dat deze (op een GTA) helemaal niet zo hard zijn als je wellicht zou denken...

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 22:14

michel, ik ging er vanuit dat je de hele mcpherson poot over wou zetten. Zowel vering als demping is anders.
Wou je dan soms een 156 mcpherson poot van een GTA gebruiken en daar je eigen standaard veer op zetten dan?

Ik weet heus wel een en ander van vering en demping, geloof me... meer dan 10 jaar autosport achter de kiezen, van Squadra tot 147EAC.
Euhm, Mr autosport guru? Een 156 heeft GEEN McPherson poten hoor, gewoon dubbel wishbone. Ter lering ende vermaeck:

http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut

Bij een McPherson poot heeft de veer/demper combinatie een wielgeleidende functie, bij een 156 wordt de wielgeleiding verzorgd door de twee wishbones. GEEN McPherson dus.....
ja en nee:

The 156 was a highly developed front-wheel drive car (the station wagon offered all-wheel drive in left-hand drive markets) with a double wishbone front suspension and an all-independent McPherson rear suspension

zie : alfa 156
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 156 GTA dempers op 156 1.8?

wo jan 24, 2007 22:24

laat ik het zo zeggen en het hierbij houden, voor mij, ook al zit ik inderdaad fout, is de voorophanging van een 156 (of 147) een McPherson in all but name, ondanks dat er een A Arm constructie in zit. Top mount, geintegreerde veer/demperunit, vallend in een onderstuk met daarop de rest van het spul. Ok, en dan heet het anders. (ik blijf het bagger vinden)
Best. een echte dubbele draagarm consructie zie ik anders.
Maar als gezegd, ik retireer mij van dit onderwerp en hou het lekker bij 105 en 119....


:?

:P
Good luck!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”