Gebruikersavatar
savali33
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 20:50

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . 2600 Sprint

zo dec 03, 2006 20:00

Vanmiddag gekocht
Ik vind hem wel bijzonder omdat ik deze uitvoering nog nooit gezien heb en ik kan weinig info over vinden.
Het betreft een 155 in Fia Super Touring uitv. rijder S.Modena.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . TZ2 variant

zo dec 03, 2006 21:59

Leuk, een wat oudere Minichamps.


Van Best de laatste Alfa-noviteit van 2006:

Afbeelding

TZ2 (1:43) zoals die in 1967 door Troesch en Pilette de Nürburgring werd rondgejaagd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . .Vigili del Fuoco

ma dec 04, 2006 22:29

Weinig ècht nieuws de afgelopen weken. Nieuw kleurtje hier, nieuw plakkertje daar... gelukkig maar eigenlijk. Kan je af en toe nog eens een oud modelletje op de kop tikken of wat geinige onzin zoals die mini-Dashalfa :wink:

Progetto K leeft dus nog, de site is weer in de lucht, en hoera! een nieuwe variant! hm...

Afbeelding

Een F12 als ambulance van de brandweer. Met de donkere stippen in de koplampen lijkt het bijna of-ie uit een aflevering van Bob de Bouwer komt rollen... :roll:

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . .Vigili del Fuoco

ma dec 04, 2006 22:35

Afbeelding
Toch nog een nieuwe MPV van Alfa? Het schuifdak ligt wel wat hoog :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . GTV6 Carlos Sainz

di dec 05, 2006 19:58

Weer een Kiosk-nieuwtje, ditmaal van de Spaanse tak van Altaya. In Spanje loopt al sinds begin 2005 de Colección Carlos Sainz.

En dan blijkt dat deze sympathieke rallyheld in het verleden ook Alfa Romeo heeft gereden. Halverwege de jaren '80 reed Carlos behalve rally's ook races. In 1985 bijvoorbeeld de 500 km van Jarama, met deze GTV6:

Afbeelding

Het model is gemaakt door Ixo. Te zijner tijd zijn nog wel wat varianten in Ixo-doosjes te verwachten, en ook in een Franse kiosk-reeks is een rally GTV6 aangekondigd (Altaya: Rally Monte Carlo, Loubet-Alemany, uitgave 29, 2007).

Deze foto is te onduidelijk om echt een oordeel te kunnen vellen, maar het lakwerk ziet er in ieder geval goed uit.
Duimen dat de achterlichten nou eens goed zijn, want de spaarzame GTV6jes die door enkele diecast-fabrikanten werden geleverd, zoals Solido/Dinky/Cougar en Progetto K, waren aangepaste GTV 2000's met de oude achterlichten; 2 x 2 smalle 'reepjes'. Als die bult maar in de motorkap zit is het wel goed, dacht men toen zeker nog.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . GTV6 Carlos Sainz

di dec 05, 2006 20:17

Hmm, leuk voor in de vitrine :blue_cool:
1:43 neem ik aan :roll:

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . GTV6 Carlos Sainz

di dec 05, 2006 20:19

Die moet in de collectie
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
BOR
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 706
Lid geworden op: di aug 08, 2006 17:22
Locatie: Antwerpen

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . GTV6 Carlos Sainz

wo dec 06, 2006 17:46

1750 GTV - '69
Brera 3.2 - '06

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . GTV6 Carlos Sainz

wo dec 06, 2006 18:43

@BOR: Alfa_Japan had hem hier een paar weken terug al vermeld: KLIK

Zie daar ook het commentaar...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Le Mans 1974

do dec 07, 2006 18:50

Het plaatje van de GTV6 van Carlos Sainz hierboven heb ik ook op een Italiaans forum geplaatst, inclusief de vermelding van z'n Franse Rally Monte Carlo-broertje. Eén van de forummers daar die kennelijk erg dicht bij het 'kiosk-vuur' zit, wist te melden dat heel binnenkort diezelfde Monte-serie ook in Italië van start gaat. Met ook die GTV6, maar dat gaat nog wel een jaartje of anderhalf duren als ze dezelfde volgorde aanhouden als de Fransen.

Voor de liefhebbers, vrijwel alle Franse kiosk-modellen zijn via www.journeaux.fr (groene tab) te bestellen.

Inmiddels verscheen op de Chinese eBay een 33TT12, zeer waarschijnlijk een tweede uitvoering van een Fabbri-model uit het begin van de Alfa Romeo Sport Collection.

Afbeelding

Deze racer reed in 1974 mee op Le Mans.

Na alle Solido's, Brumm's, Minichamps en het eerdere Fabbri-model is dit de zoveelste 33TT12. Maar wel de eerste in deze uitvoering, nr. 3 met groene spoilers, voor zover ik kan nagaan.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . Le Mans 1974

do dec 07, 2006 21:09

Zo, even wat betere foto's:

Afbeelding

Afbeelding


En ook nog één extra van de Altaya Sainz Colección GTV:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . Dure weggevertjes en zo

za dec 09, 2006 10:43

Koekje d'r bij? O nee, hier was het andersom. Door maar voldoende koek te eten werd je een Alfa Sei van Norev (1:43) rijker:

Afbeelding

Dat werkt tegenwoordig niet meer zo, op eBay brengt zo'n model maar liefst 32,50 euro op. Kennelijk is-t-ie best zeldzaam. Een bekendere 'promo', de bubblegum-roze Sei met aardbei op de motorkap en de tekst 'Pata Poum!' (snoep-merk?) op de deuren, doet meestal ongeveer een tientje.


Is altijd wel leuk om dit soort modellen te volgen op eBay, ook al is de prijs soms veel hoger dan wat ik er voor over zou hebben. Toch vind ik die modellen de smaakmakers in een verzameling. Een rijtje Minichampsen neerzetten kan iedereen wel.


Over smaak gesproken, het Franse vruchtensap-merk Joker deed ooit simpele plastic kitjes bij zijn producten cadeau, net als spijsolie-fabrikant Huilor deed met de modelletjes van het merk Clé.

Eén van die modellen was een 40-60 HP (1913, één van de allereerste A.L.F.A.'s dus), in 1:45.

Afbeelding

Achteraf bezien had ik misschien toch moeten bieden? Want behalve Politoys en z'n Mexicaanse licentienemr McGregor heeft geen enkele fabrikant deze auto gemodelleerd (van Brumm is wel de 24 HP corsa bekend). Dus valt bijna 20 euro voor zo'n plastic frutsel eigenlijk wel weer mee, toch?


Giulia-modellen groeien zowat aan de bomen, Penny-modelletjes zijn ook nog wel te vinden, maar een Giulia van Penny is andere euh... koek. Zeker in mint conditie met doosje:

Afbeelding

Penny was destijds de Italiaanse tegenhanger van Matchbox. De schaal is 1:66, Penny was een merk van Politoys. Deze kwam uiteindelijk op 30 euro uit.

Afbeelding


Een dikke prijs voor een relatief simpel stukje speelgoed. De modellen werden in die tijd puur voor kinderen ontwikkeld, volwassenen moesten hun verzameling vaak stiekem opbouwen. Want grote kerels met speelgoedautootjes spoorden niet helemaal (nee, logisch, anders hadden ze wel een modeltrein gehad :P ). Maar het kan gekker. Stel dat je deze destijds had laten staan en je wil hem alsnog hebben...

Afbeelding

Een Mebetoys Giulia in Carabinieri-kleuren. De wat algemenere groene uitvoering is meestal al wel goed voor een paar tientjes, maar deze...

356 euro... Wat zegt U :?: Driehonderdzesenvijftig euro.... :shock:

Oeps... nou ja, als je daarmee van je jeugdtrauma afkomt valt het eigenlijk wel weer mee.


In de categorie hoe-vertel-ik-het-mijn-vrouw:

Afbeelding

Blik. De blikverzamelaars vormen een categorie apart. Soms moet je een tweede keer kijken om te zien welk type Alfa het is. Ze zijn grof, hebben kinderhand-onvriendelijke scherpe randen, en bij sommige modellen zie je twee bestuurders, één op de voorruit en één op de linker zijruit. Kortom, als model is het niet veel waard.
O nee? Daar denken die blikverzamelaars heel anders over. Zie bijvoorbeeld deze 6c2500 Spider van het Italiaanse Ventura. Het model is van 1950, is 42 cm lang en heeft een uurwerkmotor en bracht op... 1.871 euro.

Yep, blijft leuk om te volgen, dat eBay :wink:
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op di mar 23, 2010 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . Dure weggevertjes en zo

za dec 09, 2006 15:32

dat is inderdaad leuk om te volgen, zal mij benieuwen wat hij opbrengt. Ik vind het wel een hoop geld.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . . Fiamme blu

zo dec 10, 2006 10:57

Via www.fiammeblu.org op de volgende noviteit gestuit:

Afbeelding

Aldo Serini heeft met zijn bedrijfje Autoparco een paar nieuwe modellen gelanceerd; de 156 met nieuwe neus in diverse uitvoeringen. Als ik het goed heb wordt de basis gevormd door kits van Bonini.

Afbeelding

Afbeelding

De SW's verschillen in belettering. In Italië heeft ieder regionaal korps dat op de Autostrada surveilleert z'n eigen logo.

Prijzen voor een kit of gebouwd weet ik nog niet, maar die zullen binnenkort wel op de Autoparco-site verschijnen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . . Fiamme Blu

zo dec 10, 2006 21:16

Afbeelding

Wat nou weer?

Weten jullie wat een "dolomite" is? Yep, een Triumph, en ook al bedoel ik dat niet, het heeft er wel mee te maken.
Dinky Toys kondigde in 1940 een model van de Triumph Dolomite aan. Door de oorlogsjaren kwam het nooit tot productie en na afloop richtte men zich weer op andere modellen. Sindsdien wordt de term "dolomite" in het modellenvak wel eens gebruikt voor aankondigingen van modellen die nooit zullen verschijnen.

Voorbeeld? Helaas, Norev heeft z'n site aangepast en deze vinden we er opeens niet meer terug :(
Gelukkig hebben we de foto's nog... :?


Met dank aan Wagnerpoint ;)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”