Roy Hartgerink

Re: RE: Te lage voorkant circuit-75

ma okt 23, 2006 22:42

Nu zit er 115 kg, maar dat heeft geen enkele functie (zit namelijke nog een hele slappe veer tussen). Ik lees graag straks/morgen wat je eerder uitgerekend hebt.
Roy,

dat slappe veertje is volledig ingedrukt en dus oneindig stijf als je auto op de wielen staat en dan telt alleen de 115 Kg/cm + je torsie stijfheid.
Sorry Maurice, maar dat slappe veertje is niet helemaal ingedrukt. Dat moet er m.i. tussenuit en dan een langere/zwaardere veer. Langer om niet met de bovenste draagarm in de knoei te geraken.

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Te lage voorkant circuit-75

ma okt 23, 2006 22:53

'Vergeet pk's, oliedruk moet je hebben :) '

:jumping:

Roy Hartgerink

ma okt 23, 2006 23:15

'Vergeet pk's, oliedruk moet je hebben :) '

:jumping:
Ja, maar ff aangepast.....

Rees-Cees

ma okt 23, 2006 23:30

Leuk topic.

Van 75's weet ik niets maar ik las wat over een "dun veertje"of te wel een hulp veertje. Bij de 33 rij ik ook met die hulpveertjes aan de voorkant sinds kort.
Die veertjes zijn erg nuttig en ( bij een 33) in iedergeval niet onzinnig want op het moment dat ik een voorwiel in de lucht gooi valt de veer niet meer naast de schotel. Ze hebben totaal geen invloed op de veer eigenschappen van de auto. Alleen is door de veer de wagenhoogte 1 cm hoger geworden (dit is weer gecompenseerd met het lager draaien van de schroef op de veerpoot).

Afbeelding

De bumpstop is uiteraard langer dan het samengeperste veren pakket ivm bescherming van de schokdemper.

Roy Hartgerink

ma okt 23, 2006 23:52

Klopt Cees, dat is nu ook bij (mijn) 75 de enige functie van het hulpveertje. Door de torsie heb ik nu echter niks aan mijn schroefdraad op de veerpoot. En dat zou wel zou handig zijn. Maar met bovenstaande info komen we al heel aardig in de richting.

Ciao,
Roy.

Rees-Cees

di okt 24, 2006 00:04

Klopt Cees, dat is nu ook bij (mijn) 75 de enige functie van het hulpveertje. Door de torsie heb ik nu echter niks aan mijn schroefdraad op de veerpoot. En dat zou wel zou handig zijn. Maar met bovenstaande info komen we al heel aardig in de richting.

Ciao,
Roy.
graag gedaan.

Ook ik ben dus ook al een tijdje bezig met raceauto's en wegligging van zo'n perekist te verbeteren.

Mijn filosofie over een voorwielaandrijver is (in dit geval de 33):

Het is een FWD dus je wilt de voorkant (aandrijving) op de grond houden anders heb je geen grip met accelereren (en sturen).

De achterkant (achteras) rolt mee met de voorkant dus is minder belangrijk maar niet onbelangrijk. Daar wil je maximale grip hebben dus stel je de as (band) zo af dat die in de bocht maximale grip heeft. Bijkomend euvel is dat je een pootje licht en maar één achterwiel op de grond houdt.

Dus bij een FWD is het belangrijk dat de voorkant net iets soepeler is dan de achterkant.

Volgens mij is het bij een RWD net andersom, pootje lichten voor moet geen probleem zijn.

AG
Full Member
Full Member

di okt 24, 2006 06:25

Volgens mij ligt de hoofdveer wel aan bij een RS setje, de ring die tussen de hulpveer en de hoofdveer zit past niet over de stelmoer, daarom zit de hulpveer niet onder spanning maar de hoofdveer wel. Enne je kan de wagenhoogte wel veranderen.

AG
Laatst gewijzigd door AG op wo okt 25, 2006 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy Hartgerink

di okt 24, 2006 07:30

Zoals eerder getypt; neen. Ik weet toch echt wel wat ik met eigen ogen zie. Misschien bij jou wel. Maakt ook voor deze discussie helemaal niks uit, want bij de een zal het hulpveertje helemaal ingedrukt zijn en bij de ander niet. Is ook simpel verklaarbaar; hoe ver is de stelschroef naar beneden gedraaid? Nou, hoe verder hoe meer het hulpveertje ingedrukt wordt. En dat verstellen van je schroefdraad op de veerpoot hangt weer af hoe je 'uitkomt' bij je bovenste draagarm. Bij mij staat die stelschroef op het laagste/onderste draadje van de schroefdraad en is nog niet helemaal ingedrukt. Dus wellicht torsie nog een tandje verzetten? Krijg ik misschien zo'n aerodynamische uitlaat als Geert :-). We kunnen bijvoorbeeld 75's pas goed met elkaar vergelijken als we ook zeker weten dat we e.e.a. hetzelfde afgesteld hebben. Kijk alleen al naar de verschillende diktes van de torsies, mogelijkheden qua veren in kg etc. De een heeft appels en de ander heeft peren.

Ruik ik een speciale 75 meeting waar we de boel eens met elkaar kunnen vergelijken en info kunnen uitwisselen :lol: :lol: ?

@ AG; zo lang je torsies hebt kun je met dat set van RS je 75 niet verlagen, ook niet met de 'hoofdveer'. En als jij wel een truc weet, dan mag je naar het Zuiden komen. Maak ik een lekker bakje koffie voor je, koop ik vla voor je en betaal ik je € 25,- als het je lukt.

Ciao,
Roy.

bralfa
Guru
Guru

di okt 24, 2006 08:39

Roy, misschien ff makkelijk je huidige wagenhoogte te vermelden???

Om een en ander voor te zijn... IK heb zelf geen RS set onder mijn auto zitten en wil zeker de kwaliteit van RS materiaal niet ter discussie zetten.

Maar als ik hier zo om mij heen lees is een RS set eigenlijk een erg leuk setje voor sportief straat gebruik (understatement), maar voor het circuit en misschien wel voor heel serieus Ringwerk (Erwin V6, Petje 75, ...., reakties graag!!!!) eigenlijk iets te "middle of the road"

Waar lopen de mensen die ik gesproken heb zoal tegen aan...

-Gewenste wagenhoogte voor, indien torsies gemonteerd, gewenste wagenhoogte achter (veer (te) lang)
-Te veel overhellen in de bochten (Is dit te wijten aan een te slappe veer of aan een te softe demper???)
-Geen instelbare dempers

Voordeel het is een set die al wel uitgebreid is getest onder een transaxle en redelijk betaalbaar (toegankelijk)
Niet iedereen wil (kan) het wiel zelf uitvinden!

Ik hoop dat hier geen welles nietes discussie ontaard maar dat we gewoon lekker constructief door kunnen discusieren over wegligging en onderstellen.
Bovenstaande is informatie gekregen van rijders, omdat ik zelf nog met mijn onderstel bezig ben en dus info aan het verzamelen was (ben).

Bas
Shut up and ride!

Roy Hartgerink

di okt 24, 2006 08:57

Ik hoop dat hier geen welles nietes discussie ontaard maar dat we gewoon lekker constructief door kunnen discusieren over wegligging en onderstellen.
Bovenstaande is informatie gekregen van rijders, omdat ik zelf nog met mijn onderstel bezig ben en dus info aan het verzamelen was (ben).

Bas
I'm with U.

Wagenhoogte meten vanaf kriksteun?

Geert kwam gisteren nog met deze url; www.intraxracing.nl Staat ook heel heel heel mooi spul op voor Alfa's.

Ciao,
Roy.

bralfa
Guru
Guru

di okt 24, 2006 09:03

I'm with U.

Wagenhoogte meten vanaf kriksteun?

Geert kwam gisteren nog met deze url; www.intraxracing.nl Staat ook heel heel heel mooi spul op voor Alfa's.

Ciao,
Roy.

Yep
Shut up and ride!

Aernoudt
Guru
Guru

di okt 24, 2006 09:09

....

Ruik ik een speciale 75 meeting waar we de boel eens met elkaar kunnen vergelijken en info kunnen uitwisselen :lol: :lol: ?

....
Goed idee :) Denk leuk + leerzaam om te kijken hoe een ieder hier de voor hem meest geschikte oplossing heeft gevonden !

Tav het wel/niet ingedrukt zijn van d ehulpveren: Bij de RS set draai je de torsie veer nog een gleuf extra (lees: 1 te veel als je geen schroefveren had) naar beneden (auto wordt 'te' laat als het ware) wat je weer compenseerd met de extra (schroef) veer om de schokdemper. Dan zal de hulpveer (het dunne veertje) in belaste toestand helemaal ingeveerd zijn (onbelast uiteraard niet, maar daar is ie (zoals Cees al omschrijfd) ook precies voor bedoelt ! Daarmee (evt nog een extra gleufje lager) kun je auto echt super laag leggen als je wilt).

De RS set is voor de Ring in 1 woord perfekt en voor een circuit a la Zolder te zacht. Er zijn nu ook RS setjes die wel instelbare demping hebben overigens, en tevens is het mogelijk om bij de bestelling aan te geven dat het onderstel niet voor de Ring maar voor gewone circuits bedoelt is en dan krijg je de bijbehorende veren en demping die wel geschikt zijn daarvoor (maar dan is je auto te hard voor de Ring).
Onderstellen zijn nogal persoonlijk: vriend van mij rijdt met hele zware veren omdat ie dat prettig vindt, terwijl ik bijvoorbeeld liever iets soepler rijd. Ook dat kun/moet je even doorgeven als je bij RS wat besteld dan kan er rekening mee gehouden worden.

Mijn ervaring is dat setjes die instelbaar zijn niet voldoende instellingsbereik hebben om zowel de Ring als een gewoon circuit beide te kunnen behappen op de gewenste manier (en ik heb toch aardig wat setjes op de verschillende auto's geprobeerd :lol: )

Als je, zoals in mijn geval, hoofdzakelijk op 1 circuit rijdt, dan is de verstelbaarheid minder interessant, omdat je dat zelden aanpast (hooguit bij extreme verschillen in weersomstandigheden) in de praktijk. Vandaar dat ik met de opbouw van de nieuwe 75 dan ook voor het niet instelbare setje ben gegaan die naar mijn wens wordt geleverd.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

di okt 24, 2006 09:32

De RS set is intrax...... Alleen afgesteld op de Ring. Nou ja, hobbelig wegdek. Niemand van ons is een race engineer, wat het perfect afstellen van een demper op de auto moeilijk maakt. Komt bij dat wij het op gevoel doen, wat niet per definitie sneller is. Dan is de enige waarheid de ronde tijd, wat weer van een enorm aantal factoren afhangt. De grootste onzekere factor zijn wij zelf, want wees eens eerlijk..... Wie rijdt er op een tiende gelijke rondetijden op dezelfde dag, consequent achter elkaar?

Ik ben er wel achter dat de RS set niet voldoet op het circuit, maar daar is het ook niet voor gemaakt. Sterker nog, ik denk dat de auto's in de 24h van de Nurburgring veel steviger afgeveerd/gedempt zijn dan de 75's van Ron. Heeft ook weer te maken met betrouwbaarheid, duurzaamheid en prijs. De 4voudig verstelbare sets zijn niet voor niets zo prijzig. Het blijft appels en peren vergelijken.... De RS set is een goede trackday set, punt.

Roy, ik liet de auto op de torsie teveel zakken en zette 'm dan iets omhoog met de RS set, zodat de auto op de veer rustte, tegen de torsie aan. Is een hele hoop gepruts maar je voelt het verschil als ie goed staat. Nu zonder torsie is het makkelijker, gewoon op hoogte zetten en klaar is Dennis. Maar je carrosserie krijgt wel op z'n lazer. Je moet er echt versteviging inlassen, zeker in de bovenste bevestiging van de demper. Die bolt namelijk verschrikkelijk op als je die niet verstevigd. :roll:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Aernoudt
Guru
Guru

di okt 24, 2006 09:41

Geheel mee eens Dennis.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Maurizio
Guru
Guru

di okt 24, 2006 10:15

Check, volgens mijn berekeningen is de 22mm torsie ergens tussen de 25 en 28 Kg (ligt aan hoe ver je verlaagd heb en je onderste draagarm omhoog staat). Tijdens het inveren is de stijfheid niet lineair neemt zelfs een beetje, de arm doorloopt een circelsegment.

Roy, je basis is niet laag genoeg, torsies lager en dan op hoogte stellen met de coil-over. Als je serieus gaat bochten, zal de coil-over pas echt zijn werk gaan doen, wat dus wat extra rol introduceert, daar je coil-over pas later echt stijf wordt.

Algemeen, ik heb al heel veel ge-expirimenteerd met het onderstel. De ultieme instelling ga ik voorlopig nog niet vinden. Is van veel te veel variabelen afhankelijk en daar rij ik te weinig voor op de ring. Als je zelfs met andere banden rijdt werkt een bepaalde setup al niet meer. Dit weekend aan eigen lijve ondervonden door met meukbanden de ring op te gaan. Plus er zijn ook nog eens de persoonlijke voorkeuren.
Wel zeer duidelijk geworden dit weekend dat de basis voor mij perfect is. Ligt onderstuur, wat zich met gas laat verplaatsen naar overstuur :mrgreen:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Algemene Technische vragen”