Meer dan ooit te voren heb ik jullie nodig. Ik heb een nogal vaag en lastig verhaal wat even tijd kost om goed uit te leggen, maar ik hoop niet dat de lap tekst mensen er van weerhoudt het te lezen. Ik zit namelijk met mijn handen in het haar!
Het volgende:
Alfa 146 2.0TD uit 1998. Km. stand 275.000.
STAP 1:
Ik laat de alfa een beurt geven bij iemand die alleen maar Alfa's doet zijn hele leven lang. Vooraf laat ik even zien dat er bij vol gas geven en dan loslaten gaspedaal een flinke plof zwarte rook uit de uitlaat komt. ...zou wel eens een erg vies luchtfilter kunnen zijn. En inderdaad, ik was wat laks met vervangen luchtfilter (25k mee gereden)

STAP 2:
Distributieriem (incl rollen natuurlijk) vervangen. Prima op tijd gezet. Nog even olie ververst e.d., niks bijzonders.
STAP 3:
Na ongeveer 10 seconden gelopen te hebben, witte rookpluimpjes bij stationair draaien. De man zet de motor weer af en ik hoor: ssssssssssssssssssssssssssss..... wat na een paar seconden verdween.
STAP 4:
Ik maakte me zorgen om de witte pluimpjes omdat brandstoffilter niet is vervangers en verstuiverleidingen ook niet los zijn geweest ofzo. Dus; ik start hem opnieuw en ER KOMT ME POTVERDRIEDUBBELTJES TOCH EEN GIGANTISCHE WOLK PUUR EN DIK WIT UIT! Zomaar in 1 keer, nog NOOIT ook maar IETS anders dan zwart uit mijn uitlaat gezien. Geen wit, geen blauw... nee alleen maar zwart. En nu opeens dit.
STAP 5:
Wat blijkt? de slang van de carterontluchting blijkt niet goed bij het luchtfilter te zijn bevestigd en het carter kan niet ontluchten (vandaar dus de sssssssssssss). SCHRIK! Ik maak me zorgen. Maar goed, slang maar weer goed erop gezet, gestart... even wit maar bij onbelast (in z'n vrij) gas geven nauwelijks een andere kleur dan zwart getint.
STAP 6:
Gerustgesteld wegrijden... en na 1 km: HOPPA!!!!!! Vooral in hogere versnellingen bij gas geven EN gas loslaten GIGANTISCHE pluimen.
STAP 7:
En nu? De man heeft het over de turbo. Lijkt me heel sterk. Andere garage begint over kapotte klep?! De ander houdt het erop dat de dieselpomp nog elektronisch getimed moet worden (lijkt mij ook niet AARGH) en de ander heeft het over een koppakking. Dat de man het op de turbo afschuift, begin ik langzaam te begrijpen. Ik denk namelijk dat er ergens iets goed misgegaan is omdat de carter ontluchting niet werkte. (er is gewoon een garage die beweerde dat afsluiten carter ontluchting NIET ERG IS! WAT?!! als ik die slang dichtknijp, is heel de straat wit met blauw!)
WAAR STAAN WE NU?
- stationair ok. gas geven ok. gas geven met carterontluchtingslang dichtgeknepen: blauw met wit!
- lage versnellingen wel ongewoon veel wit maar niet extreem.
- hoge versnellingen daarentegen... op de snelweg een en al blauw/wit. ik ruik ook verbrande olie.
HAMVRAGEN:
- Hoe ziet onverbrande olie er uit? En kan dat? (wit toevallig? dat verklaart dan waarom hij wit kleurt bij lage versnellingen en lage belasting, en blauw bij hoge versnelling met hoge belasting)
- Kan het gedurende 1 minuut draaien (inclusief belasten tot zeg 3500rpm) van de motor ZONDER het werken van carterontluchting permanente schade aan de motor opleveren? Kunnen zuigerveren verbranden? Ik noem maar wat...
(- ik vermeld de zwarte pluimen van te voren omdat door de man die het gedaan heeft geopperd werd dat mijn turbo stuk is en vraag me beetje af in hoever de zwarte pluimen bij Stap 1 beschreven een voorbode hiervan kunnen zijn. En heb je bij en kapotte turbo dikke witte pluimen zomaar opeens? (on the moment of breakdown that is?)
Ik kijk erg uit naar jullie reacties. Zodat ik snel weer de weg op kan! (moet nu dus 5,5 uur per dag met bus/trein/tram weet ik 't)
Alvast veel dank,
Een hopeloze alfa-rijde