TD-man

Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg! HELP

ma okt 16, 2006 19:59

Beste mede-alfisti,

Meer dan ooit te voren heb ik jullie nodig. Ik heb een nogal vaag en lastig verhaal wat even tijd kost om goed uit te leggen, maar ik hoop niet dat de lap tekst mensen er van weerhoudt het te lezen. Ik zit namelijk met mijn handen in het haar!

Het volgende:
Alfa 146 2.0TD uit 1998. Km. stand 275.000.

STAP 1:
Ik laat de alfa een beurt geven bij iemand die alleen maar Alfa's doet zijn hele leven lang. Vooraf laat ik even zien dat er bij vol gas geven en dan loslaten gaspedaal een flinke plof zwarte rook uit de uitlaat komt. ...zou wel eens een erg vies luchtfilter kunnen zijn. En inderdaad, ik was wat laks met vervangen luchtfilter (25k mee gereden) :oops: Verder prima vermogen, goed verbruik.

STAP 2:
Distributieriem (incl rollen natuurlijk) vervangen. Prima op tijd gezet. Nog even olie ververst e.d., niks bijzonders.

STAP 3:
Na ongeveer 10 seconden gelopen te hebben, witte rookpluimpjes bij stationair draaien. De man zet de motor weer af en ik hoor: ssssssssssssssssssssssssssss..... wat na een paar seconden verdween.

STAP 4:
Ik maakte me zorgen om de witte pluimpjes omdat brandstoffilter niet is vervangers en verstuiverleidingen ook niet los zijn geweest ofzo. Dus; ik start hem opnieuw en ER KOMT ME POTVERDRIEDUBBELTJES TOCH EEN GIGANTISCHE WOLK PUUR EN DIK WIT UIT! Zomaar in 1 keer, nog NOOIT ook maar IETS anders dan zwart uit mijn uitlaat gezien. Geen wit, geen blauw... nee alleen maar zwart. En nu opeens dit.

STAP 5:
Wat blijkt? de slang van de carterontluchting blijkt niet goed bij het luchtfilter te zijn bevestigd en het carter kan niet ontluchten (vandaar dus de sssssssssssss). SCHRIK! Ik maak me zorgen. Maar goed, slang maar weer goed erop gezet, gestart... even wit maar bij onbelast (in z'n vrij) gas geven nauwelijks een andere kleur dan zwart getint.

STAP 6:
Gerustgesteld wegrijden... en na 1 km: HOPPA!!!!!! Vooral in hogere versnellingen bij gas geven EN gas loslaten GIGANTISCHE pluimen.

STAP 7:
En nu? De man heeft het over de turbo. Lijkt me heel sterk. Andere garage begint over kapotte klep?! De ander houdt het erop dat de dieselpomp nog elektronisch getimed moet worden (lijkt mij ook niet AARGH) en de ander heeft het over een koppakking. Dat de man het op de turbo afschuift, begin ik langzaam te begrijpen. Ik denk namelijk dat er ergens iets goed misgegaan is omdat de carter ontluchting niet werkte. (er is gewoon een garage die beweerde dat afsluiten carter ontluchting NIET ERG IS! WAT?!! als ik die slang dichtknijp, is heel de straat wit met blauw!)

WAAR STAAN WE NU?
- stationair ok. gas geven ok. gas geven met carterontluchtingslang dichtgeknepen: blauw met wit!
- lage versnellingen wel ongewoon veel wit maar niet extreem.
- hoge versnellingen daarentegen... op de snelweg een en al blauw/wit. ik ruik ook verbrande olie.

HAMVRAGEN:
- Hoe ziet onverbrande olie er uit? En kan dat? (wit toevallig? dat verklaart dan waarom hij wit kleurt bij lage versnellingen en lage belasting, en blauw bij hoge versnelling met hoge belasting)
- Kan het gedurende 1 minuut draaien (inclusief belasten tot zeg 3500rpm) van de motor ZONDER het werken van carterontluchting permanente schade aan de motor opleveren? Kunnen zuigerveren verbranden? Ik noem maar wat...
(- ik vermeld de zwarte pluimen van te voren omdat door de man die het gedaan heeft geopperd werd dat mijn turbo stuk is en vraag me beetje af in hoever de zwarte pluimen bij Stap 1 beschreven een voorbode hiervan kunnen zijn. En heb je bij en kapotte turbo dikke witte pluimen zomaar opeens? (on the moment of breakdown that is?)
Ik kijk erg uit naar jullie reacties. Zodat ik snel weer de weg op kan! (moet nu dus 5,5 uur per dag met bus/trein/tram weet ik 't)

Alvast veel dank,

Een hopeloze alfa-rijde

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7051
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

ma okt 16, 2006 21:26

Zwarte rook is brandstof. :)
Blauwe rook is olie. :?
Witte rook is water/ koelvloeistof... :cry:

Klinkt voor mij als een kapotte koppakking. moet er wel bij zeggen dat ik weinig ervaring heb met diesels.
Controleer of het niveau van de koelvloeistof veranderd is, en of er te veel druk op het koelsysteem komt te staan. Slangen mogen niet knoeperhard worden als de motor draait (met dop op het expansievat natuurlijk).

Het afsluiten van de carterontluchting zou misschien voor een erg hoge druk in het motorblok gezorgd kunnen hebben?? :-k

In ieder geval succes ermee!!!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

TD-man

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

ma okt 16, 2006 21:41

Ik maak het even iets gemakkelijker. Forget about the rest. Ik ga nu even uit van de volgende stelling:

Zuigerveren van 1 of meer cilinders (met de nadruk op meer:P) zijn aan gort.

Oorzaak: geen ontluchting meer van carter, overdruk langs de zuigerveren naar boven.

Gevolg: zuigerveren helemaal de kluts kwijt en naar de mallemoeren!!!

Plausible?

en nu??? :'( schuld van de garage... maar die wil denk ik geen schuld bekennen!

TD-man

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

ma okt 16, 2006 21:43

@ giuliettaevo

Bedankt, heb lekke koppakking op die manier idd al kunnen uitsluiten. buiten dat, zou ook wel erg toevallig zijn. voor die witte rook heb ik nog geen verklaring maar ik vermoed even dat het dus mogelijk is dat bij een koude motor, overdruk in het carter, dus koude olie in de verbrandingskamer met diesel dikke witte rook op kan leveren :|

Andretti Molletti

Re: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

ma okt 16, 2006 22:27

STAP 7:
En nu? De man heeft het over de turbo. Lijkt me heel sterk. Andere garage begint over kapotte klep?! De ander houdt het erop dat de dieselpomp nog elektronisch getimed moet worden (lijkt mij ook niet AARGH)
lijkt mij ook... ;)



witte rook is namelijk onverbrande diesel, dus te laat inspuiten..

is een betere optie om te doen dan de koppakking lijkt me ;)

TD-man

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

ma okt 16, 2006 22:31

? moet deze dan electronisch getimed worden bij dit blok? ik had me bij een alfa specialist laten vertellen dat dat niet hoeft. en meen ik welhaast ook zeker te weten.

maar ja... hoe kom ik toch aan die dikke witte rook? zoooooveel onverbrande diesel (gezien de witte pluimen) krijg je nooit en te nimmer door je verstuivers heen gejast, dat kan ij e vast vertellen ;)

Andretti Molletti

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

ma okt 16, 2006 23:33

Zal ik je vertellen dat dat wel kan :twisted:

geen idee of je een elektronische pomp hebt, maar je kwam erzelf mee. 8)

Als je een echte diesel hebt, dus een common rail, dan kan die in de "ik ga mijn roetfilter schoonbranden" fase een enorme hoeveelheid diesel inspuiten in de uitlaatslag. Dit verbrand normaliter en reinigt het roetfilter. ik garandeer je als i dat doet terwijl je filter nog te koud is dat je het hele parkeerterein van de ANWB in Den Haag wit kan zetten!!! En dat waait dan door naar het binnenhof, waar de raampjes van groen links net openstonden... :twisted: :twisted:

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

ma okt 16, 2006 23:59

Betreft het nog een "oud" type 2.0 diesel of al een 1.9 jtd,bij het oude type zal er weinig elektronisch aan de brandstofpomp zitten volgens mij.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

di okt 17, 2006 08:45

STAP 7:
En nu? De man heeft het over de turbo. Lijkt me heel sterk. Andere garage begint over kapotte klep?! De ander houdt het erop dat de dieselpomp nog elektronisch getimed moet worden (lijkt mij ook niet AARGH)
lijkt mij ook... ;)



witte rook is namelijk onverbrande diesel, dus te laat inspuiten..

is een betere optie om te doen dan de koppakking lijkt me ;)
Uit ervaring kan ik mij hierbij aansluiten...

Als de (mechanische) pomp niet op tijd staat dan gaat je diesel idd als een achterlijke (wit) roken. Witte rook is onverbrande diesel....

Een geblokkeerde carterventilatie zal naar mijn bescheiden mening zeker geen schade aan je zuigerveren opleveren. De zuigerveren moeten bij normaal bedrijf al een compressie van ong 20-24 : 1 weerstaan. Zit je carterventilatie echt dicht zal veel eerder je pijlstok of je vuldop loskomen...

Is bij monteren van een andere distributieriem je kruk soms een slag rond gegaan? Een mechanische diesel loopt dan namelijk nog....

Heb je tijdens het rijden buiten het roken ook nog vermogens verlies?? Hoog / laag stationair??
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7051
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

di okt 17, 2006 09:02

Gelukkig zijn er mensen met verstand van diesels... :oops: :oops: :oops:

Was maar goed dat ik erbij zei dat het alleen maar mijn gedachten waren, zou niet willen dat het me later aangerekend zou worden... :wink:

Zal me verder niet meer met diesels bemoeien, alleen maar lezen en leren :roll:

Succes ermee verder! :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

TD-man

gebroken zuigerveren?

di okt 17, 2006 11:13

oude 2.0td.

witte rook = inderdaad onderverbrande diesel. MAAR dat is NIET het probleem. iets timing mag uitgesloten worden. vermogen is goed, lage toeren, hoge toeren, maakt niet uit. kan goed zijn dat het slechter geworden is maar niet schocking genoeg, dat staat vast.

deze rook MOET gewoon olie zijn geweest. olie van het carter naar de verbrandingsruimte. waarom dat dan in het begin witte pluimen opleverde weet ik niet; zal wel kunnen bij HEEL VEEL olie is dan mijn conclusie.

Feit: er komt nu nog steeds olie in de verbrandingsruimte. heel veel dus bij belast gas geven. zoals gezegd, vooral in z'n 5e versnelling grote blauwe wolken. en waar kan die olie vandaan komen? alleen maar vanuit het carter lijkt mij. enhoe? via de zuigerveren! Deed hij dat eerst niet? NEE. Doet hij dat nu wel? JA.

Kortom, ik kan eigenlijk geen andere conclusie trekken dan dat er 1 of meer zuigerverenzijn afgebroken.

wat zegt u?

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

di okt 17, 2006 11:53

Ik zeg..

Mechanical seal van de Turbo niet meer fijn.
Uit ervaring gezien dat dit (heel veel) witte rook geeft.

Door tijdelijk verhoogde tegendruk (carterontluchting) even onvoldoende smering (en dus koeling) waaronder een van beide seals geleden heeft.
Tijdens het stationair draaien is de zuigdruk het laagst, dus het drukverschil tussen de olietoevoer en de compressor het grootst. De olie wordt dan de compressor ingeblazen. Kijk eens of je olie in het inlaattraject ziet.
Het kan ook dat het seal aan de uitlaatkant het begeven heeft en de olie rechtstreeks de hete uitlaat ingeblazen wordt.

Verlies je ook olie?

Begin eens met een compressiemeting om de zuigerveren uit te sluiten.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

di okt 17, 2006 13:23

Seals van de turbo zijn idd. ook een goede mogelijkheid. Haal de slang tussen intercooler en turbo maar los. Deze zal dan vol zitten met olie.
Shut up and ride!

Andretti Molletti

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

di okt 17, 2006 20:20

Ga je zuigerveren maar vervangen, dat wil je graag :twisted:

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Grote witte en blauwe wolken! Chaos van oorzaak/gevolg!

di okt 17, 2006 20:26

so heel veel technische mensen hier en roepen allemaal wat anders gooi je blok maar weg want volgens de heren is deze aan alle kanten overleden...... :cry: :shock: :D :wink: GEINTJE.....

zou als ik jou was eens ff je olie en koelvloeistof peilen paar simpelle tests voor de koppakking en als ik het fout heb hoor ik het graag alleen dan wel met een goede uitleg..... :wink:

-peil je olie zit deze verdacht mooi op peil wat waarschijnlijk wel het geval is aangezien je de olie net ververst hebt en hou een vlammetje van een aanstekker onder de olie aan de peilstok knettert dit is het een teken dat er water bij zit dus een lekkage naar de olie: koelwater-> koppakking
-start de auto laat deze ong 5 min lopen tijdens het lopen kijk je naar de koel slangen zetten deze op betekend dat je olie in je koelwater hebt ook koppakking....
-zet de motor uit na 5 min (doe dit trouwens met koude motor) draai na het uitzetten van de motor de dop van je expansie tank af hoor je hier een gesis duid dit op verlies van compressie in je koelsysteem dit kan koppakking of een scheur in de kop zijn....

blijkt bij deze testen dat er niks vreemds is ga dan naar een garage voor een compressie test.....

bij een gezonde motor heb je weinig carter druk dus die tijd zonder carterventilatie lijkt mij niet zo schadelijk dat de zuigerveren met vervroegt pensioen gaan.....

dat van die pomp versdtelling kan ik me ook nog wel in vinden maar aangezien je geen vermogen verlies hebt heb ik hier mijn twijfels over

andere mogelijk heid is een vertekend verstuiver beeld oftewel een vuile verstuiver die niet goed voor een detonatie zorgt dus blijft de diesel op de zuiger liggen of een niet afsluitende verstuiver dan lekt deze diesel al vroegtijdig op je zuiger en heb je dus ook witte rook.....

hoop dat je hier wat aan hebt... gr pieter
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Algemene Technische vragen”