Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Hoe auto (33) ondersteunen tijdens langdurig klussen?

zo sep 24, 2006 22:09

Ciao Alfisti!

Ik heb mijn grijze 33 geschorst en wil er langzaam wat klussen aan gaan uitvoeren, waaronder het vrevangen van de stuurhoezen. Omdat hiervoor toch wat ruimte aan de onderkant van de auto gewenst is, en ik geen brug heb wil ik de auto graag ophogen, maar vraag me af hoe ik dit veilig voor langere duur kan doen? Zoals je onderstaand kan zien heb ik een flinke loods tot mijn beschkking met egale en vlakke grond.

Ik twijfel tussen stoeptegels (met een laagje hout ertussen tegen beschadigingen) of as-steunen. De tegels heb ik al in flinke hoeveelheid. Ik heb nu twee as-steunen van Halfords, dus als ik voor steunen zou gaan moet ik er nog twee bijkomen. Waarom weet ik niet , maar ik heb meer vertouwen in een langere termijnbelasting van een set stoeptegels dan in de as-steun van Halfords. Voor de tegels weet ik echter niet de juiste punten waar ze he chassis kunnen ondersteunen zonder dat ik het sloop (blijvennd vervorm). De veerpoten worden ook vervangen, zou dat nog invloed kunnnen hebben op een plek. Ik wil de wagen graag ook horizontaal vastzetten, maar heb nog niets kunnen bedenken hoe ik dat met het tegel-scenario kan combineren.

Kunnen jullie met mij meedenken over een veilige aanpak?

Alvast bedankt!!

Groet
Steven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sandertje P4

RE: Hoe auto (33) ondersteunen tijdens langdurig klussen?

zo sep 24, 2006 22:13

je kunt de assteunen onder de krikpunten zetten,daar zijn ze toch voor????
lijkt me wel gammel.... ik zou hem zo lang mogenlijk gewoon op de wielen laten staan,doe ik zelf ook...

succes ermee

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo sep 24, 2006 22:22

Vorige week is mijn SW tijdens het opkrikken door zijn kriksteun gezakt => Geen krikpunten voor mij dus...dat risico ga ik echt niet nemen! Ik zoek dus duidelijk een andere weg.

panzerfrans

zo sep 24, 2006 23:59

Ik zou dus nooit onder een auto kruipen die op vier as-steunen staat.

Ik heb er namelijk al eens een van vier as-steunen af zien mieteren.

Kun je er beter niet onderliggen :wink:

Groeten, Frans.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma sep 25, 2006 00:06

Kriksteunen moet je niet vertrouwen bij een 33 als je ze nooit hebt gecontroleerd op roest :wink:

@steven, de voorste subframebalk kan dat werk beter aan.

beste optie zag ik laatst volgens mij bij alessandro ; 2 kooiaapjes?
nog beter is een brug, maar die heb je niet..

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 25, 2006 00:16

Die kooiaapjes zijn inderdaad helemaal geweldig... maar hoe kom je eraan (behalve door ze bij Alessandro uit de schuur te jatten)?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Richard75
Guru
Guru

Re: RE: Hoe auto (33) ondersteunen tijdens langdurig klussen

ma sep 25, 2006 00:17

Die kooiaapjes zijn inderdaad helemaal geweldig... maar hoe kom je eraan (behalve door ze bij Alessandro uit de schuur te jatten)?
Als je met de exacte maten naar een metaalbewerkingsbedrijf gaat en er een fatsoelijke lasser eraan zet dan kom je een heel eind denk ik :wink:

Richard75
Guru
Guru

ma sep 25, 2006 00:19

Afbeelding
deze dus.
de heer in kwestie heeft nog meer speelgoed waar je als monteur goed mee uit de voeten kunt. 8)

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 25, 2006 00:22

Als je met de exacte maten naar een metaalbewerkingsbedrijf gaat en er een fatsoelijke lasser eraan zet dan kom je een heel eind denk ik :wink:
Hmmm goed punt. Toch een keertje bij Alessandro in de schuur kruipen dus :P
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Furrikain
Full Member
Full Member

ma sep 25, 2006 07:35

Iemand die ik kende van een Amerikaans Porsche forum en aan de restauratie van een 911 bezig was, had zijn auto dus ook omhoog staan op bakstenen.

Hij heeft er een hele dag onder liggen klussen, en toen hij na het avondeten terug naar z'n loods ging, was de auto er dus afgedonderd. Een barst in slechts 1 van de bakstenen was blijkbaar genoeg geweest om voor onbalans te zorgen, met alle gevolgen vandien.

Die stoeptegels van je zien er dan wel weer stevig uit, maar na dat verhaal gehoord te hebben, krijg je mij onder dergelijke constructies écht niet onder :?

Maar goed, wat auto's op assteuntjes betreft, ben ik ook zo'n mietje, dus misschien moet je mijn mening maar met een korrel zout nemen :wink:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 25, 2006 08:44

Die stoeptegels van je zien er dan wel weer stevig uit, maar na dat verhaal gehoord te hebben, krijg je mij onder dergelijke constructies écht niet onder :?
Maar goed, wat auto's op assteuntjes betreft, ben ik ook zo'n mietje, dus misschien moet je mijn mening maar met een korrel zout nemen :wink:
Dat is nu precies de reden waarom ik (32) stoeptegels heb uitgezocht en schoongemaakt(!) die allemaal evenvlak zijn. Maar je hebt helemaal gelijk, misschien is het risico nog steeds te groot? :!:
de voorste subframebalk kan dat werk beter aan.
Daar heb ik ook al een goed plekje gezocht. Nadeel is dat de beschikbare plekken vrij smal en in het midden gecentreerd is, waardoor de twee ondersteuningen in het midden komen en rotatie van de auto om de lengte-as een mogelijkheid wordt. Omdat de motor gaat kantelen komt er nog best een gewichtsverplaatsing aan te pas vermoed ik?

Is er een verschil tussen een kriksteun of as-steun? Ik zie op het plaatje bij Alessandro bokken staan, staan deze op hetzelfde vertrouwensniveau als een as-steun? Hoe klussen anderen langdurig aan een auto (die ook niet gezegend zijn met een brug :wink:)

Sowieso thanks voor het advies.

EDIT: Als je goede of slechte ervaringen hebt met as-steunen, zou je die dan hier willen posten, thanks :thumbs:

panzerfrans

ma sep 25, 2006 10:33

Ik krik hem altijd maar aan 1 kant op, plaats as-steunen onder de as of ophanging, en laat ook altijd mijn krik er onder staan.
Mocht er dan toch nog wat in beweging komen dan kan het hele zaakje eigenlijk alleen maar weg rijden, tenzij de krik het exact op dat moment besluit te begeven, maar dat risico ben ik wel bereid te nemen (als je geen al te beste krik hebt kun je hem nog altijd met een flink blok hout blokeren).

Het gevaar met as-steunen is dat waneer de auto reeds aan een zijde omhoog staat en je aan de andere kant begint te krikken er nogal wat zijdelingse druk op kan komen te staan, iets waar ze beslist niet voor gemaakt zijn.
De steunen kunnen het dan al tijdens het krikken begeven, maar als je echt pech hebt lijkt de auto uiteindelijk stevig op zijn vier as-steunen te staan, maar staat er ondertussen wel zo veel zijdelingse druk op de steunen, of zijn ze inmiddels zover beschadigd, dat ze het bij het minst geringste begeven.

Als de auto echt aan twee kanten tegelijk omhoog moet zou ik hem op tegels zetten, en niet van die kleintjes, maar van die dikke 50x50 cm exemplaren (stapel in ieder geval nooit hoger dan de kleinste steen breed is).

Groeten, Frans.

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

ma sep 25, 2006 10:47

Is het geen idee om je assteunen voor onder het subframe te zetten ( zo breed mogelijk) en voor de zekerheid stenen onder de krikpunten "voor het geval dat"
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 25, 2006 10:58

Gewoon op 4 assteunen onder je (gecontroleerde) kriksteunen en op een paar plekken een stapeltje wielen onder je auto. Hoeven niet te steunen dus kan je verleggen tijdens het sleutelen maar dondert je auto van de steunen is het alleen even erg schrikken als hij op de wielstapels valt.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 25, 2006 13:20

doe het eigenlijk ook altijd op bokjes gaat altijd goed alleen een vast punt zoeken die niet rot is.........
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Algemene Technische vragen”